Lapsi pelkää luistelua (koulun liikuntatunti), apua!
Kuulemma ensi viikolla alkaa luistelutunnit (jääkiekkoa), kun ulkojäille nyt pääsee. Nuori (14-v.) pelkää aina tätä vuodenaikaa koulussa, koska ei välitä yhtään luistelusta eikä luistimia omista. Ja minä en hänelle niitä siksi hanki! Saisi koulu lainata, mutta ei. Aikaisemmin on koulussa voinut vaihtoehtona hiihtää tai lenkkeillä, mutta tämä nykyinen opettaja ei salli muita lajeja (kun valmentaa ja harrastaa itse jääkiekkoa). Mitä tehdä?
Kommentit (54)
Omat lapset olen opettanut uimaan, luistelemaan, hiihtämään, ajamaan pyörällä, käymään metsäretkillä, laskettelemaan ym. Eihän ne aina ole halunneet, ovat kiukutelleet, marisseet ja pistäneet hanttiin. Nuorempi lapsista oli niin ujo ja jännitti niin kauheasti, että ihan väkisin piti viedä esim uimakouluun ja istuin vielä siellä altaan reunallakin, että uskalsi mennä ekan kerran.
Mutta molemmat ovat nyt suht koht liikunnallisia lapsia ja osaavat tällaiset perustaidot kuten uimataito ja luistelu.
Lapsia pitää kannustaa ja kehua, mutta tarpeellisessa määrin myös pakottaa ja opettaa sietämään epämukavuutta, ahdistusta ja jännitystä. Monet asiat elämässä vaatii ponnistelua ja tuntuu tosi ahdistavalta, mutta myös palkitsee sitten kun onnistuu, oppii ja osaa.
Kaikki liikuntatunnit olivat koulussa ahdistavia. Ptyi, kun muistelen niitä. Hirveää miten lapsia kiusataan, ja ihan täysin turhaan. Ei se ole mikään kansalaistaito osata luistella tai hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Kävimme kyllä joskus vuosia sitten luistelua perheen kanssa harjoittelemassa, mutta ei kiinnostanut lasta ollenkaan. Niin ajattelin, että turha se on pakottaa. Kyllä hän oman lajinsa löytää (lahjakas juoksija).
AP
Oletko pakottanut lapsesi äidinkielen ja matematiikan tunneille? Olisitko pakottanut, jos ne eivät olisi häntä kiinnostaneet olleenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset olen opettanut uimaan, luistelemaan, hiihtämään, ajamaan pyörällä, käymään metsäretkillä, laskettelemaan ym. Eihän ne aina ole halunneet, ovat kiukutelleet, marisseet ja pistäneet hanttiin. Nuorempi lapsista oli niin ujo ja jännitti niin kauheasti, että ihan väkisin piti viedä esim uimakouluun ja istuin vielä siellä altaan reunallakin, että uskalsi mennä ekan kerran.
Mutta molemmat ovat nyt suht koht liikunnallisia lapsia ja osaavat tällaiset perustaidot kuten uimataito ja luistelu.
Lapsia pitää kannustaa ja kehua, mutta tarpeellisessa määrin myös pakottaa ja opettaa sietämään epämukavuutta, ahdistusta ja jännitystä. Monet asiat elämässä vaatii ponnistelua ja tuntuu tosi ahdistavalta, mutta myös palkitsee sitten kun onnistuu, oppii ja osaa.
Itse ainakin kostaisi eräälle ala-asteen opettajalle, joka aiheutti minulle ahdistusta ja kiusaa kun olin lapsi, jos vain tulisi tilaisuus. Mitä se kostaminen sitten olisi, en tiedä. Riippuu minkälainen tilaisuus tulisi, kjäh kjäh.
Jos minulla olisi lapsi ja kertoisi saman että pelkää luistelua niin antaisin hänen vaikka jäädä kotiin niiksi päiviksi. Voitte vaikka yhdessä mennä luistelemaan jos on tarve mutta ei lasta kuuluisi tuohonkaan pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi lapsi ja kertoisi saman että pelkää luistelua niin antaisin hänen vaikka jäädä kotiin niiksi päiviksi. Voitte vaikka yhdessä mennä luistelemaan jos on tarve mutta ei lasta kuuluisi tuohonkaan pakottaa.
Mitä tässä opettaisit lapsellesi? Että ei tarvi jos ei halua? Meneekö hammaslääkäriin jos ei halua? Meneekö aamulla kouluun jos ei halua? Meneekö myöhemmin töihin jos ei halua? Jne. Luvan antaminen jäädä pois tekosyyllä on pahin karhunpalvelus jonka lapselleen voi tehdä.
My ass tuollainen vanhempi koskaan menisi teinin kanssa kaksin jäälle harjoittelemaan kun ei sinne jaksanut viedä edes pikkulasta eikä varsinkaan teini halua vanhempansa kanssa mennä, haloo nyt.
Miten tällainen lapsi opettaa omille lapsilleen mitään kun ei itsekään osaa?
Luistelu kehittää tasapainoa ja motoriikkaa. Tekee hyvää siis myös aivoille.
Poikani myös inhosi luistelua, vaikka olikin omat luistimet. Samoin hiihtoa. Minä äiti siis rakastin luistelua.
Niistä selvisi hyvin ja on hyvin urheilullinen nuori 18-v, joka pelaa salibandyä aktiivisesti. On tosin pelannut
jo alakouluajasa lähtien.
Itse tykkäisin muuten jääkiekosta mutta on siinä suuri vammojen riski. Esim jalka vääntyy ja kerran minulta meni polvilumpio hetkellisesti pois paikaltaa... Myöhemmin sain jopa vapautuksen armeijasta tuon takia.
Ymmärrän kyllä hyvin jos vammojen takia kammoaa luistelua.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverini tekee noin lapsensa kanssa. Kaveri ihan aidosti ajattelee, että uintitesti tai cooper on niin hirveä ja nöyryyttävä hetki, ettei sitä voi kestää.
Itse pikkuisen pakotan lapsiani epämukavuusalueelle. Sanon että aina on parempi yrittää ja vaikka epäonnistua kuin olla yrittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiihto ja luistelu on suomalaisen kansalaistaito. Luistelu aloitetaan jo eskarissa, miten poikasi on voinut luistaa hommasta...
Kaipa se nyt on liian myöhäistä, en tiedä oppiiko enää?
Lisäisin kansalaistaitoihin myös hyvän uimataidon!
Uimataito on näistä ainoa kansalaistaito. Hiihto on jokseenkin turhaa, luistelu vieläkin turhempaa.
Ihan hyvin voi skipata moiset typeryydet. Elämässä pärjää mainiosti ilman luistelutaitoa. Kuinka monivaikka eteläeurooppalaisista osaa luistella?
Mun mielestäni lumen ja jään taju on kansalaistaito Suomessa. Kun tiedät, miten liukas pinta käyttäytyy jalan alla ja olet harjoittanut tasapainoasi, et murra lonkkaasi vanhana niin todennäköisesti.
40 vuotta olen ollut työelämässä vaikka olin surkea liikunnassa. Sillä inhoaako jotain tai kaikkea liikuntaa ja pärjääkö työelämässä ei ole toistensa kanssa tekemistä. Minä olinkin hyvä ns. lukuaineissa ja surkea kaikissa taitoaineissa. On paljon työtehtäviä, joissa pään käyttö on tärkeämpää kuin motoriset taidot, pitää vain tehdä oikea ammatinvalinta. Olen ihan kelvollisessa kunnossa yli kuusikymppiseksi, kun koulun aiheuttama liikuntainho lopulta poistui kolmekymppisenä.