Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kamalinta: papa, mammografia vai verikoe?

Vierailija
17.01.2018 |

Tai vaikka verenluovutus?
Miksi?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään noista ei ole paha. Pieniä, lyhytkestoisia rutiinitutkimuksia.

Vierailija
42/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin Papassa, ei tuntunut yhtään miltään. Verikoe riippuu ottamajasta, mutta ei sekään satu. Mammografiassa en ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt mammografiassa, mutta olen kuullut siitä niin ikäviä juttuja, että varmaan se. Papa ei tunnu pahalta, ei myöskään verinäytteen otto.

Vierailija
44/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

gastroskopia

Samaa mieltä, kamalinta mitä minulle on koskaan tehty! :(

Vierailija
45/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei noista mikään ole kamala. Ekaa mammografiaa jännitin, mutta ihan turhaan.

Vierailija
46/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sormenpäästä otettu verikoe. Olen vissiin poikkeus kun papa-koe ei ole  tuntunut ikävältä. 

Vierailija
47/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia koske se on kivuliasta.

Vierailija
48/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt joukkoseulonnoista. Teetän papat omalla gynellä, joka on hellävarainen naisihminen ja käyn ultraamassa rintani säännöllisesti yksityisellä. Kaikille ei ehkä sovi rahan tai rintakudostyypin takia tämä tyyli käydä yksityisellä, mutta minä haluan valita tarkkaan kuka minua ronklaa ja olen valmis maksamaan siitä että kokemus on myönteinen.

Papa on silti hiukan epämiellyttävä.

Jos puhutaan inhottavista lääketieteen tutkimuksista, niin vatsalaukun ja virtsarakon tähystykset olleet minulla kärjessä. En mene yksityiskohtiin. Ei mitään kivuliaita niinkään, mutta inhottavia kun mennään paikkoihin, joihin ei mikään instrumentti kuulu.

Vierailija
49/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt joukkoseulonnoista. Teetän papat omalla gynellä, joka on hellävarainen naisihminen ja käyn ultraamassa rintani säännöllisesti yksityisellä. Kaikille ei ehkä sovi rahan tai rintakudostyypin takia tämä tyyli käydä yksityisellä, mutta minä haluan valita tarkkaan kuka minua ronklaa ja olen valmis maksamaan siitä että kokemus on myönteinen.

Papa on silti hiukan epämiellyttävä.

Jos puhutaan inhottavista lääketieteen tutkimuksista, niin vatsalaukun ja virtsarakon tähystykset olleet minulla kärjessä. En mene yksityiskohtiin. Ei mitään kivuliaita niinkään, mutta inhottavia kun mennään paikkoihin, joihin ei mikään instrumentti kuulu.

Olette varmaan lääkärin kanssa jutelleet, että ultraäänessä eivät kaikki muutokset rinnoissa välttämättä näy? Mutta toki joukkoseulontoihin osallistuminen ja mammografiakuvauksissa käyminen on vapaaehtoista.

Vierailija
50/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa!

Juuri otettiin näyte. Ja repi siihen malliin niitä näytteitä, että veri valui ULOS asti ja paperiin tuli limakalvoa löntteinä. Jouduin pyyhkimään monta kertaa ennen kuin pystyin pukemaan.

Sanoi vain, että joillakin valuu verta paljon ja toisilla ei yhtään. Ikinä ei ole valunut noin paljon!

Saa*ana näitä joitakin näytteidenottajia!

Tämmöisten älykääpiöiden takia se juuri sattuu.

Tämä kokemus siis joukkoseulonnasta.

Vierailija
51/72 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa!

Juuri otettiin näyte. Ja repi siihen malliin niitä näytteitä, että veri valui ULOS asti ja paperiin tuli limakalvoa löntteinä. Jouduin pyyhkimään monta kertaa ennen kuin pystyin pukemaan.

Sanoi vain, että joillakin valuu verta paljon ja toisilla ei yhtään. Ikinä ei ole valunut noin paljon!

Ei ihmekään kun seulonnoista kuulee aina hirveitä juttuja. Moni jättää menemättä tai käy kerran ja se jää viimeiseksi.

Vierailija
52/72 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papassa ja mammografiassa en ole käynyt enkä käy. Verikoe on isoin pelkoni maailmassa. Kävin ennen vain pakon edestä ja aina pyörryin/oksensin. Enää en aio käydä koskaan.

Vierailija
53/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa!

Ei ihmekään kun seulonnoista kuulee aina hirveitä juttuja. Moni jättää menemättä tai käy kerran ja se jää viimeiseksi.

30 % jättää menemättä joukkoseuloihin. E käteinen ihmettele

Vierailija
54/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E käteinen ihmettele = enkä ihmettele

Vierailija
55/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavimmasta alkaen 1.verikoe 2.mammografia 3.papa

Vierailija
56/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa!

Samanlainen kokemus. Kerran kävin ja jatkossa yksityiselle.

Vierailija
57/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Papakoe on itseasiassa viimeisen parin vuoden aikana muuttunut, kun kävin edellisen kerran keväällä (ja sitä ennen 5v sitten) niin pelkäsin ihan älyttömästi sitä epämukavaa kipua mutta se ei tuntunut miltään ja gyne kertoi että näytteenottotikku on muuttunut sellaiseksi ettei se ota enää kipeää. Eli vastaan mammografia, olen kuullut että varsinkin isorintaiselle se voi olla todella kivulias kokemus

Oikeasti? Olisi helpottava tieto. On tuskaa minulle. Sattuu niin saakelisti.

Kohtuni on takana sivulla ja sinne on hankala päästä. Viimeksi kesti 20min. Yhtä tuskaa. Käyn vain seulonnoissa kun en uskalla mennä muuten.

Vierailija
58/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan inhottavaa olla perse paljaana jalat harallaan. Olkoon olevinaan miten "luonnollista" hyvänsä olla tutkittavana.

N50 ja risat

Vierailija
59/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografiaa pelkäsin etukäteen, ei tuntunut yhtään. Rinnat D-kuppi. Verikoekin ok, kunhan ei katso. Papan kestää, eikä se varsinaisesti satu, mutta ei se kivaa ole.

Vierailija
60/72 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noista kai mammografia. Koska se on ainoa jota en ole vielä kokenut, siksi se.  Jotenkin pelottaa kun aia kuulee juttuja kuinka kovaan puristukseen siinä laitetaan...  Papa ei tunnu kuin millisekunnin ajan, verikoe ei tunnu kuin nipistykseltä, verenluovutuksen jälkeen olo on lähinnä hyvä, vähänkuin saunan tm jälkeen, mukava ja rentoutunut jotenkin. 

Tai no, papa on kyllä siinä mielessä kurja että kohtuni on kaksiosainen rakennevian takia, ja minulla on väliseinämä melkein "alas asti"  ja kohdunsuitakin on siis kaksi, molemmille puolille oma. Tähän asti papa on otettu molemmilta puolin eli ensin toiselta ja sitten toiselta, ja toinen puoli on jotenkin tosi paljon ahtaampi. Se vähän sattuu kun sinne se levitysjuttu laitetaan.