Sinä 25 vuotta täyttänyt nainen. Miksi lykkäät vielä lastenhankintaa?
Ymmärrätkö, että lapset tulee tehdä nuorena? Ymmärrätkö, että mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi lastensaanti käy ja sitä suuremmaksi kasvavat raskauden riskit? Myös lapsiluku jää tuolloin todennäköisemmin pieneksi.
Jos olet täyttänyt 25 vuotta, etkä ole vielä hankkinut lapsia tai edes suunnitellut lastenhankintaa, ALKAA OLLA JO KIIRE! Mikä tai mitkä asiat elämässä ovat sinulla sellaisia, että ne menevät lastenhankinnan edelle?
Kommentit (170)
Lastenhankinnan edelle menee muun muassa mahdollisuus istuksia rauhassa pöydän ääressä radiota kuunnellen ja pasianssia pelaten tai nukkua koko päivän, eläminen vaikka pelkällä kahvilla ja jogurtilla sekä tv-sarjaputket ja ihana kissani.
Varmaan olisin jo ehtinyt lapsia haluta jos niitä olisin halutakseni. On talo ja mukava mies ja toistakymmentä vuotta kestänyt suhde. Muiden ei tarvitse tätä minun puolestani murehtia.
N'30v
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu tänne enää lasta tekee kärsimään, ilmastonmuutos on jo täällä ja se lapsi joka nyt syntyy ei tule kokemaan enää mitään hyvää, tulevaisuudessa odottaa pelkät katastrofit ja taistelu elinvaroista.
Täytyy kyllä ihmetellä että edelleen tätä lisääntymistä markkinoidaan, vaikka maailma hukkuu paskaan.
Järki käteen, ei kannata.
Lisääntymistä mainostetaan, koska se on laiskoille yrityksille hyvä. Se ei auta silti mitään, vaikka suomalaiset eivät lisäänny, koska tänne otetaan sitten ulkomailta ihmisiä varta vasten lisääntymään, minkä seurauksena väkiluku kasvaa joka vuosi, vaikka ilman tuota korjausta se vähinisi radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia koska opinnot kesken ja en vielä halua lapsia! Joskus myöhemmin sitten, olkoonkin että hedelmällisyys laskee jne. Sitten laskee ja sitten eletään sen kanssa! Ei mielestäni ole järkevää hankkia lapsia vain sen takia että niitä ''pitäisi'' hankkia nuorena. Kannattaa ensin elää nuoruus, bilettää, matkustella ja elää vapaata elämää! Niin minä ainakin meinaan tehdä ennen kuin hankin lapsia! Jos olisi kova halu hankkia lapsia niin kyllä niitä sitten olisi jo tai vähintäänkin yritetty saada, mutta kun ei kiinnosta.
Niinpä, noin mullakin on mennyt, opiskelut, ura, bilettäminen, matkustelu. Entisen miehen kanssa puhuttiin että sitten joskus, ei meitä silloin perheen perustaminen kiinnostanut, vaikka olimme melkein 6v yhdessä. Sitten tuli ero samana vuonna kun täytin 30. Uusi mies löytyi reilun vuoden päästä ja vasta hänen kanssa on tullut ensimmäistä kertaa olo että lähitulevaisuudessa voisi lapsen hankinta olla ajankohtaista. Nyt täytin 32 ja muutetaan vasta yhteen 1,5v seurustelun jälkeen (kummallakin oma kämppä ja nyt löytyi oma yhteinen koti) täytyyhän sitä kahdestaankin asua jonkin aikaa ennen perheen perustamista :) Sitten oonkin jo melkein 35🙈 No mut toiveena parin vuoden sisällä. Vasta iän myötä siis alkanut kiinnostaa. Toisaalta hirvittää se työ mikä siihen liittyy, on ihan hyvä näinkin. Jos ei tärppää hankitaan kissa ja koira. Ei kaikkien tarvitse lisääntyä varsinkin jos ei oo koskaan siitä edes haaveillut mitenkään palavasti. Eikä siinä oo mitään pahaa. En multakaan kysytty haluanko tänne syntyä, miks oletetaan että elämän toisten toiveita toteuttaen. Oon elänyt omannäköistä elämää ja nauttinut siitä. Jos ei lapsia tule niin ehkä näin on sitten tarkoitus. Maapallokin on jo täynnä ihmisiä joten hyvä vaan jos syntyvyys laskee, sais toki laskea muissakin maissa.
Tuleeks tää sama kysely seuraavaks 15-vuotiaille?
Lapset tehdään silloin, kun aika on kypsä. Vanhempana äitinä on halua ja aikaa olla lasten kanssa. Nuorena haluaa bailaa ja matkustaa. Toteuttaa itseään.
Miksi velat vastaavat tähän ketjuun? Eihän se ole mitään lastenhankinnan lykkäämistä, jos ei koskaan edes aio tehdä lapsia.
Yritetty on jo kolme vuotta. Keväällä vihdoin hedelmöityshoitoihin. Toivottavasti vielä tärppää, vaikka oon näin vanha ;)
N30
En ole vielä 25, mutta se mikä tulee alkuun menemään edelle ja lykkäämään lastenhankintaa on uran luonti. En voisi nähdä itseäni parikymppisenä hankkimassa lapsia ennen kuin minulla on mitään omia tavoitteita saavutettuna. Haluan olla "muutakin" kuin kotiäiti.
Ai mikä on tärkeämpää? MINÄ MINÄ MINÄ ja mieheni ja ihana parisuhteemme.. N29
Ei oo kaikki lisääntymisongelmat vain naisista kiinni: "Yleisen arvion mukaan hedelmöittymisen vaikeudet johtuvat yksin miehestä 30 prosentissa tapauksista ja osittain miehestä puolessa tapauksista." https://www.hs.fi/tiede/art-2000005519720.html?share=e71c1e6d2a68bdeab2…
Ei voi olla totta :D! Miksi te ihmiset provosoidutte tällaisesta aloituksesta? Minä olen saanut lapseni nuorena, mutta en ole ikinä ajatellut, että muidenkin pitäisi. Koska itse olen täysin tyytyväinen omaan ratkaisuun, ei ole ollut tarvetta morkata muita tai tuputtaa samaa ratkaisua muille. Miksi provosoidutte?
Lääkärin kommentti:
http://www.terve.fi/lapsettomuus/jaako-lastenhankinta-liian-myohaiseksi
Vanhemman naisen raskauteen liittyy aina suurempi raskauskomplikaatioiden vaara. Raskauden aikainen sokeritauti, raskausmyrkytys ja sikiön kasvun hidastuminen ovat sitä yleisempiä, mitä vanhempi odottaja on. Myös keskenmenoriski on huomattavasti suurempi, Tiitinen luettelee.
Äidin iäkkyys lisää myös sikiön sairausriskiä. Kromosomipoikkeavuudet ovat yleisempiä vanhempien naisten vauvoilla ja riski saada Downin syndroomaa sairastava lapsi kasvaa iän myötä.
- Tietenkään lääkäri ei voi määrätä milloin pitäisi hankkiutua raskaaksi, mutta sen voi sanoa ettei kannata jättää lastenhankintaa liian myöhäiseksi. Hedelmällisyyteen voi toki vaikuttaa jonkin verran itsekin. Ylipainoa ja tupakointia pitäisi välttää. Lisäksi jos on useita seksikumppaneita niin kannattaisi käyttää kondomia, jotta välttyisi hedelmällisyyteen vaikuttavilta tulehduksilta, Tiitinen toteaa lopuksi.
Me kuuntelimme mieheni kanssa Sipilää ja nyt 23v kolmas tulossa. Me pannaan suomi kuntoon! (Älkää hikeentykö. Opiskelen samalla ja mies esimieshommissa. Emme siis elä teidän ahkerien verorahojen piikkiin )
Oon 29v ja 1.lapsi ihan just tulossa. Voin kertoa miksi vasta nyt:
a.) Odotin että tapaan miehen jolla on sama arvomaailma kuin itselläni ja jota yksinkertaisesti rakastan niin paljon että haluan hänen kanssaan lisääntyä.
b.) Työelämä vei mennessään ja vuodet vieri huomaamatta. Nyt kun mietin, niin en saanut siitä raatamisesta oikeastaan mitään muuta irti kuin katettua pakolliset kulut ja menot. Liian tunnollinen taisin olla... Olisin ihan hyvin voinut hypätä urakelkasta jo vaikka pari vuotta sitten, mutta ei! Kiltti tyttö hoitaa hommat omien unelmien kustannuksella, eikä sitä edea tajua kuin vasta kun kolmekymppiset alkaa häämöttää horisontissa.
Uskaltakaa.
Itse en ymmärrä, miten kukaan nainen edes 20 vuoden paikkeilla on valmis perustamaan perheen. Talous? opiskelu? parisuhde? Nämä asiat ovat tuon ikäisillä harvoin _oikeasti_ kohdallaan. Tuon ikäisillä parisuhteet tuppaavat valitettavasti hyvin usein päättymään eroon, kun mieli ja haaveet alkavat aikuistumisen myötä muuttumaan, ja vasta tuossa vaiheessa moni lopulta tajuaa mitä oikeasti haluaa elämältään.
On aivan käsittämätöntä, että jotkut hankkivat lapsia kun nuo aiemmin mainitut asiat ovat vielä aivan retuperällä. Kyllä itsellä nämä asiat täytyvät olla ensiksi reilassa, ennen kuin lapsia aletaan hankkimaan. Kelalta saa toki pientä tukea, mutta valtion tehtävä ei kuitenkaan ole elättää perheellisiä, vaan nämä ovat itse vastuussa itsestään ja jälkeläisistään. Joskus tuntuu siltä, että valmiiksi hunningolla olevat pariskunnat hankkivat lapsia tuomaan sisältöä elämään. Tällaiselta pohjalta valitettavan usein lapsista tulee vanhempiensa kaltaisia...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisin jo ehtinyt lapsia haluta jos niitä olisin halutakseni. On talo ja mukava mies ja toistakymmentä vuotta kestänyt suhde. Muiden ei tarvitse tätä minun puolestani murehtia.
N'30v
Aloitte seurustelemaan alle 10 vuotiaina?
Muista joka tapauksessa, että 99,7 prossaa palstan naisista saa lapsen yli 45-vuotiaana, eroaa narsistista ja löytyy uusperheonnen. Lääkärit voivat olla mitä mieltä tahansa, mutta kaikkien palstan naisten lapset ovat 100000 % terveitä ja menestyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitte seurustelemaan alle 10 vuotiaina?
Muista joka tapauksessa, että 99,7 prossaa palstan naisista saa lapsen yli 45-vuotiaana, eroaa narsistista ja löytyy uusperheonnen. Lääkärit voivat olla mitä mieltä tahansa, mutta kaikkien palstan naisten lapset ovat 100000 % terveitä ja menestyneitä.
Toista kymmentä=yli kymmenen vuotta, jolloin ollaan toisella kymmenellä. Rautalankamalli: 0-9 v ollaan ensimmäisellä kymmenellellä, 10-19 ollaan toisella kymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kommentti:
http://www.terve.fi/lapsettomuus/jaako-lastenhankinta-liian-myohaiseksiVanhemman naisen raskauteen liittyy aina suurempi raskauskomplikaatioiden vaara. Raskauden aikainen sokeritauti, raskausmyrkytys ja sikiön kasvun hidastuminen ovat sitä yleisempiä, mitä vanhempi odottaja on. Myös keskenmenoriski on huomattavasti suurempi, Tiitinen luettelee.
Äidin iäkkyys lisää myös sikiön sairausriskiä. Kromosomipoikkeavuudet ovat yleisempiä vanhempien naisten vauvoilla ja riski saada Downin syndroomaa sairastava lapsi kasvaa iän myötä.
- Tietenkään lääkäri ei voi määrätä milloin pitäisi hankkiutua raskaaksi, mutta sen voi sanoa ettei kannata jättää lastenhankintaa liian myöhäiseksi. Hedelmällisyyteen voi toki vaikuttaa jonkin verran itsekin. Ylipainoa ja tupakointia pitäisi välttää. Lisäksi jos on useita seksikumppaneita niin kannattaisi käyttää kondomia, jotta välttyisi hedelmällisyyteen vaikuttavilta tulehduksilta, Tiitinen toteaa lopuksi.
Nämä kaikki pitää paikkansa kyllä, yli 35v naisella. 30v:lla ei pitäisi vielä olla huolta asiasta. Nykyään niin monet saa lapsia vielä 35-40 vuotiainakin. Ei niitä lapsia kenenkään kannata alkaa yrittää jos ei niitä aidosti toivo, vaan sen takia että on tietyn ikäinen.
Työpaikan vaihdos edessä ihan ensin, vuorotyöstä eroon ja koulutusta vastaavaan työhön, josta maksetaan asianmukaista palkkaa. Olen tällä hetkellä alipalkattu osaamiseen ja koulutukseeni nähden, johtuen toimialasta, onneksi on vaihtoehtoja kunhan vain työpaikka irtoaa jostain. Toinen suuri syy olla lisääntymättä on oman kodin puute. Missä sen lapsen kasvattaa, jos asuu väliaikaisesti kerrostalossa kun odottaa sopivan tontin löytymistä, minne rakentaa talon. Mies sentään löytyy :)
Nainen 26 vuotta