Sinä 25 vuotta täyttänyt nainen. Miksi lykkäät vielä lastenhankintaa?
Ymmärrätkö, että lapset tulee tehdä nuorena? Ymmärrätkö, että mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi lastensaanti käy ja sitä suuremmaksi kasvavat raskauden riskit? Myös lapsiluku jää tuolloin todennäköisemmin pieneksi.
Jos olet täyttänyt 25 vuotta, etkä ole vielä hankkinut lapsia tai edes suunnitellut lastenhankintaa, ALKAA OLLA JO KIIRE! Mikä tai mitkä asiat elämässä ovat sinulla sellaisia, että ne menevät lastenhankinnan edelle?
Kommentit (170)
Ööö...ensin pitää olla parisuhteessa. Vaikeaa ilman miestä.
En aio koskaan tehdä lapsia. N 31
Lykkäsin jopa 39-vuotiaaksi. Hyvä niin.
On muuten saatu sellaisia tutkimustuloksia, että jos nainen tulee raskaaksi myöhemmällä iällä, se on merkki siitä, että nainen vanhenee hitaasti.
https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/yllattava-tutkimustu…
"Tutkijat uskovat, että erot saattavat johtua geeneistä. Tietyt geenivariantit saattavat hidastaa ikääntymistä ja pienentää riskiä sairastua hedelmällisyyttä haittaaviin sairauksiin. Tällaisia geenivariantteja kantavat naiset saattavat saada lapsia muita naisia myöhemmällä iällä. Tutkimustiimi jatkaa työtään löytääkseen geenivariantit."
En mä lykkää.
Koskaan aio tehdäkään. Tää pallo ei tarvi yhtään uutta ihmistä, enkä ole myöskään mikään veronmaksajapentutehdas.
Täytyisi ensin löytää se kumppani, jolla olisi samansuuntaisia ajatuksia lapsen hankkimisesta. - ja toisekseen, miksi lapsen hankkimis juttu olisi vain naisen vastuulla? - Ymmärrän, että nainen on se joka "kantaa" lasta ensimmäiset noin 9 kuukautta ja synnyttää lapsen, mutta kyllä monet meistä toivoo myös, että olisi kumppani (mies toisinaan nainen) -jonka kanssa jakaisi lapsesta koituvan vastuun.
Koska en halua lapsia. Oma kroppa, työura ja mies tulee ensin. Mies ei halua lapsia. Enkä halua miestä joka haluaa/jolla on jo lapsia.
Kaikkien ei tarvitse lisääntyä.
Ei ole lapsia koska opinnot kesken ja en vielä halua lapsia! Joskus myöhemmin sitten, olkoonkin että hedelmällisyys laskee jne. Sitten laskee ja sitten eletään sen kanssa! Ei mielestäni ole järkevää hankkia lapsia vain sen takia että niitä ''pitäisi'' hankkia nuorena. Kannattaa ensin elää nuoruus, bilettää, matkustella ja elää vapaata elämää! Niin minä ainakin meinaan tehdä ennen kuin hankin lapsia! Jos olisi kova halu hankkia lapsia niin kyllä niitä sitten olisi jo tai vähintäänkin yritetty saada, mutta kun ei kiinnosta.
Minulla osa-aikatyö, mies työtön, eli heikko taloudellinen tilanne, nautimme vapaudesta mutta olemme stressiin ja ahdistukseen taipuvaisia joten tuskin sopivia vanhemmiksi, emme kumpikaan halua lapsia vielä jos koskaan. Katsotaan jos siinä 35v on erilainen elämäntilanne ja lasten yrittäminen ajankohtaisempaa, ei siis haittaa jos jää saamatta.
N&M 27v
Lasten kanssa moni vanhempi on jumissa vapaudettomassa arjessa. Uupunut kaupanpäälle. En ymmärrä miksi kukaan tavoittelisi moista kun voi tehdä just mitä lystää. (Kärjistäen toki.)
Nuorten äitien elintaso jää sitäpaitsi usein melko alhaiseksi, riippuu toki lähtökohtaisesta sosiaaliluokasta.
Tiedostan myöhäisemmän iän synnytyksen riskit ja haluaisin lapsia. Kunhan saan opinnot tehtyä, tienattua sopivasti pesämunaa ja miehen puhuttua ympäri niin sitten palaan asiaan. Raha, urankehitys ja oma mukavuudenhalu ensisijaisia syitä lykkäämiselle.
N27
Ei ole miestä. Yhden lapsen kyllä haluaisin saada, tai korkeintaan kaksi.
N32
Oon itse nuori nainen, jolla on jo lapsia. Mäkään en voi ymmärtää, miksi niin harvat haluaa nykyään hankkia nuorella iällä lapsia. Mun mielestä kaikenlainen biletys, matkustelu yms. on ihan typerää ja jotenkin tosi lapsellista. Kun kuuntelee monia ikäisiäni lapsettomia ihmisiä, niin jotenkin huomaa, että ne jutut on jotenkin tosi lapsellisia. Tuntuu, että siinä yritetään ikään kuin jotain teini-ikää pitkittää. Nuorille vanhemmillekkin tämä nykytilanne on silleen vaikea, kun nykyään on niin vähän toisia nuoria vanhempia, joiden kanssa ajatuksia voisi vaihtaa.
Työttömänä yksineläjänä en viitsi tehdä lisää sossun elättejä. Niitä on tarpeeksi täällä itä-helsingin lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että lapset tulee tehdä nuorena? Ymmärrätkö, että mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi lastensaanti käy ja sitä suuremmaksi kasvavat raskauden riskit? Myös lapsiluku jää tuolloin todennäköisemmin pieneksi.
Jos olet täyttänyt 25 vuotta, etkä ole vielä hankkinut lapsia tai edes suunnitellut lastenhankintaa, ALKAA OLLA JO KIIRE! Mikä tai mitkä asiat elämässä ovat sinulla sellaisia, että ne menevät lastenhankinnan edelle?
Eikö miehillä ole lainkaan ikinä kiire? Kyllä minä 4-kymppisiä lapsettomia tunnen, jotka katuvat lasen lykkäämistä. Nyt ei ole parisuhdetta eikä lapsia, vaikka niitä oilisi ollut nuorempana tarjolla.
Olen mielenterveysongelmainen ja persoonallisuushäiriöinen, enkä kykene työelämään, parisuhteeseen tai edes kaverisuhteeseen. Kaukaa katsottuna saatan näyttää ihan normaalilta ja terveeltä 25-vuotiaalta, mutta en sitä ole. Riittääkö syyksi vai pitäisikö pilata vielä yksi elämä?
En halua lapsia.
29 v.