Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaislapset eivät osaa enää puhua äidinkieltään, mikä avuksi?

Vierailija
12.02.2026 |

Olen nyt katsellut videoita, missä haastatellaan suomalaisia nuoria. Etenkin kantasuomalaiset pojat kuulostavat ihan ma m u il ta puhuessaan. Kielioppi ja sanavarasto on todella heikkoa ja aksentti vahva. Mitä he l v e tt iä täällä tapahtuu? Suomenkielen opetusta pitäisi lisätä 100% ja tuoda kaunokirjoitus takaisin. Lisäksi erityisluokat kuten tarkkikset jne. Heikomman aineksen integrointi tavallisiin luokkiin tuhoaa kaikkien muidenkin kehityksen sillä luokalla.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, että nuo näkemäsi kantispojat eivät ole tuota mainitsemaasi heikompaa ainesta??

Vierailija
2/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massakarkoitukset. Korjaisi suuren osan Suomen ongelmista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet, että nuo näkemäsi kantispojat eivät ole tuota mainitsemaasi heikompaa ainesta??

Niin, eihän näistä tiedä. Olen nähnyt haastatteluja, missä nimet tosin oli Riku, Elias ja Tuomas joten uskoisin olleen kantiksia

Vierailija
4/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat olleet paljon ulkomaalaisten lasten kanssa tekemisissä ja sen takia on aksentti tullut. Pieni lapsi imee kielen kuin sieni. Huonosti suomea osaava ulkomaalainen kaverina heikentää ihan muutamassa kuukaudessa suomen osaamisen. Olen tämän itse havainnut, kun vieraskielinen tyttö puhui sijamuodot aivan väärin ja iltaisin korjasin omalta lapseltani virheitä kunnes kaikki ratkesi kun tyttö meni toiseen ryhmään ja oman lapsen kieleni muuttui kuukaudessa takaisin ennalleen.

Vierailija
5/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat.

Vierailija
6/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muuttuu. Esimerkiksi wallah bro on ihan normaalia äidinkieltä.

Vierailija
7/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massakarkoitukset. Korjaisi suuren osan Suomen ongelmista. 

Suomalaiset lapset karkotettaisiin Suomesta?

Vierailija
8/8 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu? Sitä tapahtuu että 5 miljoonaa puhujaa ei ole tarpeeksi suuri määrä pitämään pientä kieltä elossa globaalissa toimintaympäristössä.

Ei muutu millään pakkotoimilla, niin kauan kuin on Internet auki ja vapaa-ajan kielenä englanti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan