Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa, please! Kokemuksia peräpukamista?

Vierailija
14.04.2006 |

Onko kenelläkään täällä palstailevista ollut tai on peräpukamia? Ovatko ne tulleet raskauden aikana vai muulloin? Lähteekö ne itsestään pois esim. synnytyksen jälkeen? Kannattaako niitä poistattaa jotenkin.

Olen raskaana viikoilla 34+4. Muutama viikko sitten tuli ulompaan häpyhuuleen muutama iso patti, vähän kuin suonikohju, verisuonen pullistuma. Eilen huomasin peräaukon lähellä yhden noin herneen kokoisen patin. Se on tosi kipeä, varsinkin istuessa.

Ovatko peräpukamat yleisiä raskauden aikana? Entä muuten? Mistä ne johtuu? Kaipaisin kipeästi neuvoja ja tukea! Auttakaa, jos tiedätte jotain asiasta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on trombosoituneet täysin, sä oot vain kontillas, pylly pystyssä (koska paine ois muuten ihan järjetön), ja ne pukamat / pukama on sinipunaiset, ihan tummat, kovat. Ja ne voi olla lähes yhtä kipeet, jos ne onkin vain osittain trombosoituneet. Mutta silloin ei kokenut lääkäri, joka hommansa tietää, suostu (hyvällä syyllä) niitä avaamaan ja lypsämään. Avaaminen ja lypsäminen tarkoittaa siis, että niihin tehdään paikallispuudutuksessa (pidä huoli että laittaa tarpeeksi puudutetta, ja vaadi puudute jo tutkimusvaiheessa, nimittäin ne haluaa tutkia myös sisäiset pukamat ennen toimenpidettä ja se SATTUUUU, jollei sitä ole puudutettu valmiiksi. Kaverini oli käynyt tk-lääkärillä ja hän laittoi (sadisti!) puudutteen sijaan kylmäsprayta. (ei mitään hyötyä siinä tuskassa). Puudutteen jälkeen tehdään siis ristikkäis viillot, ja lääkäri pääsee lypsämään pakkautuneen veren pois.

Itselle kävi niin, että kun minut oli lypsetty, palasin kotiin, ja itkun kanssa puolen tunnin päästä takaisin samalle lääkärille uudestaan tyhjennykseen, ja toisenkin pukaman tyhjennykseen.

Synnytyksessä pelkäsin eniten juuri pukamien pullahdusta, mutta ne pullahtivat vasta viikon päästä synnytyksestä. Ja trombosoituivat tosiaan vain osittain, joten niille ei voitu tehdä mitään. Jolloin kokeilin tuon taivaallisen vyöhyketerapian.

Vyöhyketerapia ei ota keholta eikä anna keholle mitään, se vain laittaa elimistön töihin, korjaamaan itse itseään. Ja muuten toimii asiassa kuin asiassa, tästä minulla olisikin sitten loputon lista.

Voit itse ottaa sitä pistettä (kunhan joku on sinulle sen ensin kunnolla opettanut) 3 päivän välein. Muista säännöllisesti. Muttei useammin, muuten menettää tehonsa.

Voisin yrittää tässä antaa sen pisteen paikan sulle...

Nouse sormilla jalan ulkosyrjän puolelta lähellä kantapäätä ylös nilkan luun lähelle. Eli kun tunnustelet akillesjännettäsi, huomaat, että jalan takaosassa, sen nilkan ulkosyrjän luun korkeudella on luu, joka ikään kuin alkaa akillesjänteen kohdilta, ihan takaa, ja jatkuu vaakasuorassa nilkan ulkosyrjää seuraten siihen mollottavaan luuhun asti. Tämä matka on noin 2 sormenpään mittainen matka. Sitä vaakasuoraa luun yläreunaa sinun tulisi painella sormenpäillä ylhäältä alas edeten sinne nilkan luulle ja takaisin. Kuvittele että ne kipeät pienet (vaatii harjaannusta että tuntee ne sormenpäillä kunnolla) nystyrät ovat ikään kuin linssejä, joita murskaat sileäksi.

Kerro jos et ymmärtänyt. Niin, ja tämä tehdään siis molempien jalkojen ulkosyrjiin.

T. 5

Vierailija
2/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa, että jos pukamat ei parissa kuukaudessa helpota, niin ne voidaan hirttää. Mutta hyvä tietää, että jos niitä tutkitaan, niin tajuan pyytää puudutuksen ennen sitä. Mä oikein tunsin synnytyksen ponnistusvaiheessa, miten pukamat pullahti esille (tai siltä se tuntui). Pukamat alkoi kuitenkin vaivaamaan vasta pari viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta on sitten vaivannutkin tän noin 6 viikkoa melkein päivittäin. Osaakohan kaikki vyöhyketerapeutit " parantaa" peräpukamat? Riittääkö yksi kerta? Ai onko magnesiumista apua? Mulla on sitä kaapissa. Enkä muuten tajunnut, mistä kohtaa jalkaa pitäisi hieroa. Pyydän miestä huomenna lukemaan ne sun ohjeet, jos se ymmärtäisi (on nyt baarissa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei. pukamat tuli kiusaksi odotusaikana, ja edelleen silloin tällöin vaivaa,mutta ei mitään kivuluita ole..apteekista saa rasvaa jos vaivaa..

Vierailija
4/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin synnytyksen jälkeen saattavat olla hirveät, kun joudut ponnistamaan. Apteekista saa tosiaan ensiapua, mutta lääkärillä on paremmat hoidot.

Vierailija
5/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat apteekista rasvaa ja hyvä alapään pesu auttaa paranemista!

Itellä oli kans nuilla rakausviikoillla ja parani tosi nopeeta ku hoidin heti pois

Vierailija
6/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis noin 2vkoa ennen laskettua aikaa. Sitten synnytyksen jälkeen uusiutuivat, ja trombosoituivat osittain, joten niitä ei voitukaan avata, sillä niiden pitäisi olla kokonaan trombosoituneita, jotta ne kannattaa avata. Yksityisellä kävin. Joten nämä jäivät kipeinä vaivaamaan pitkään, ei mikään auttanut. Apteekin rasvat ja puikot olivat YHTÄ TYHJÄN KANSSA. Tuska oli valtava, edes puuduttava voide ei auttanut yhtään....

Kunnes kokeilin vyöhyketerapiaa. Avot! Muutamassa päivässä kaikki pukamani kutistuivat tyhjiksi nahkapusseiksi, eikä niistä ole sen koommin vaivaa ollut. Suosittelen.

Vierailija
7/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa se pukamien kohta ja opettaa se sulle, tosi helppoa.

Vierailija
8/9 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on synnytyksestä nyt 2 kk ja aivan helvetin kipeät peräpukamat. Vaikka kakka ois kuinka pehmeää, peräpukamat " repeää" tms. melkein joka kerta, kun käyn kakalla ja verta lentää. Sen jälkeen takapuolta jomottaa ja särkee todella kovaa koko päivän. Ei auta voiteet, ei särkylääkkeet tms. Itku tulee välillä, kun koko ajan sattuu. Ainoa mikä auttaa, on kylmällä vedellä suihkuttelu, mutta sitäkään ei voi koko päivää tehdä. Voisko joku kertoa lisää myös siitä " lypsämisestä" ? Onko se sama asia kuin peräpukamien hirttäminen? Pakko kai näitä on mennä lääkärille näyttämään, koska en montaa päivää enää jaksa kärsiä =(

Vierailija
9/9 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää ja lämmintä vuorotellen. Tämä auttoi itselläni ulkoisiin pukamiin. Ensin Lämpimällä vedellä suihkuttelu. Ei liian kuumaa, koska PALOVAMMAN vaara !!!!!!!! Sitten jääpalaa vakoon. Ja sitten toistetaan tätä. !!!!! HOX !!!! VARO PALELTUMAVAMMAA !!!!!!!! Jääpala ei saisi olla ihokontaktissa suoraan tämän takia, mutta itse kyllä pidin jääpalaa persvaossa suorassa ihokontaktissa, mutta todella lyhyen ajan, n. 5 sekuntia vain, 10 sek aivan ehdoton maksimi. Kastele jääpala vedellä, että siitä tulee liukas, ettei se tartu kiinni ihoon. Tätä kylmää-lämmintä vuorotellen jonkinaikaa 2-3 krt päivässä. Itse tunsin, kuinka aika iso ulkoinen paukama pienenty heti. Toki se tuli takaisin seuraavan vessakäynnin jälkeen, mutta samalla kylmä-lämmin vuorottelulla se taas pieneni. Kokeilkaa omalla vastuulla, tämä on itseni kehittämä juttu, tähän ohjeeseen, en ole törmännyt muualla. Kaikki pitää ite keksiä prrrrrrrrr!

Ja tietty maha täytyy pitää pehmoisena.....