Kylppärin laattojen saumat ihan mustat, millä saan ne puhtaiksi?
Olen siivonuut kyllä mutta silti noihin valkoisiin saumoihin on pinttynyt likaa. Kämppä on vuokralla eli joudunko mä teettään jollain firmalla loppusiivouksen vai onkok normaalia? Noi ei lähde millään pesuaineella vaan on jotenkin pinttyneet ja menneet mustemmiksi mun tässä asuessa--
Kommentit (30)
Vuokraa höyrypesuri tai jynssää hammasharjalla.
Eikö saumoja voi värjätä uudestaan? Harjaamalla pitäisi lähteä. Jos on homettsa, niin piimällä liottamalla. Tai muilla homeaineilla. Pesuaione riippuu lian laadusta ja tietysti pinnan materiaalista. Sauma on huokoinen ja jos sitä on aikaisemmin pesty kovilla esim. kloriitilla, niin se tulee entistä hupokoisemmaksi ja imaisee sitten kaikki sisäänsä. Kloriitti valkaisee, mutta tosiaan pilaa ne saumat helposti.
Jos se on hometta niin homeenpoistoaineella
Suihkuttelet kloritella, annat liota ja harjaat tiskiharjalla, juuriharjalla tms.
Toimiikohan höyrypesuri, olen suunnitellut ostavani sellaisen tuohon hommaan.
Varmaan hometta, ei siihen auta kuin mekaaninen poisto.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihmesientä. Kovaa jynssäämistä sitten vaan.
Olen jo kokeillut, ihmesieni vain mureni ja jotenkin onnistuin saamaan pari saumaa entistä mustemmiksi? En tiedä kuurasinko niistä jonkun pinnan tms. ap
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa höyrypesuri tai jynssää hammasharjalla.
oon jynssännyt myös hammasharjalla eikä irronnut vaikka oli yleispesuainetta vaikuttamassa sitä ennen. En tajua mitä toi tatina oikein on kun ei millään irtoa, ei silti näytä homeelta ts. ei pilkkuja.
Laastisaumat lattiassa vai silikonisaumat kulmissa ja lattianrajassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos se on hometta niin homeenpoistoaineella
En usko että on hometta kun ei ole pilkullista vaan ihan sellaista pinttyneen näköistä likaa. Oon jossain vaiheessa muuttamassa ja mietin että meneekö tuo normaaliin elämiseen jos puoltoista vuotta oon tässä ollut vaikka oon siivonnut. ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö saumoja voi värjätä uudestaan? Harjaamalla pitäisi lähteä. Jos on homettsa, niin piimällä liottamalla. Tai muilla homeaineilla. Pesuaione riippuu lian laadusta ja tietysti pinnan materiaalista. Sauma on huokoinen ja jos sitä on aikaisemmin pesty kovilla esim. kloriitilla, niin se tulee entistä hupokoisemmaksi ja imaisee sitten kaikki sisäänsä. Kloriitti valkaisee, mutta tosiaan pilaa ne saumat helposti.
Tässä asui mua ennen sellainen himosiivojapariskunta että on hyvinkin mahdollista että ovat siivonneet kloritella ja ne ovat jotenkin huokoiset. Ei mun aikaisemmissa kämpissä mennyt näin mustiksi ja niin ettei se lika enää irtoa. ap
Osta sellanen aerosolipullossa oleva Chillit bäng kylppärinpesuaine. Suihkautat sinne kylppäriin. Annat olla vaik 20 minuuttia. Sitten tiskiharjalla hankaat saumat. Avot. On tosi jytyä ainetta. Mut älä sitten tupakoi samalla. Saatat saada kiharat.
Kuulostaa siltä, että pitää saumata uudestaan. Jos näppi kestää, niin tuohon saumamassan poistamiseen myydään kaavinrautoja. Jos työ on liian kova, niin sitten pieni laikka porakoneeseen / ruuvinvääntimeen. Muista suojalasit ja hengityssuojain. Sitten uusi ja puhdas sauma. Nurkat ja kulmat sitten saniteettisilikonimassalla.
Vierailija kirjoitti:
Laastisaumat lattiassa vai silikonisaumat kulmissa ja lattianrajassa?
Laastisaumoista puhuin mutta on noi kattianrajan silikonisaumatkin ihan kärsineet ja niissä on reikiä mutta ne voi kai vaihtaa. ap
Kyllä se musta laastissa on useimmiten hometta, varsinkin jos on vähän vanhempi kämppä. Uudemmissa laastiin ja silikoniin laitetaan homeenestoaineita.
Pakko myöntää että lähtee laattojen saumat hyvin puhtaaksi tuolla tv shopin H2o HD mopilla.
Oletko varma ettei saumalaasti ole lähtenyt ja välistä näkyy tumma laasti millä laatat on betonissa kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se musta laastissa on useimmiten hometta, varsinkin jos on vähän vanhempi kämppä. Uudemmissa laastiin ja silikoniin laitetaan homeenestoaineita.
Kämppä on vuodelta 2001 eli suht uusi ja varmaan on homeenestoainetta kun kylppärissä on saunakin. Mutta jännä että mennyt tässä vuodessa noin likaisiksi eikä se lika tunnu irtoavan. Oikeastaan tuntuu että mitä enemmän olen hangannut ja jynssännyt jollain tiskiharjalla niin sitä likasempia ne ovat? En tajua. ap
2001 kämppä mullakin ja saumoissa mustaa likaa, homepistettäkin. Pesen säännöllisesti ja tuuletan suihkun jälkeen. En ota stressiä asiasta. Ei 17vvanha asunto voi olla uudenveroinen.
Kokeile ihmesientä. Kovaa jynssäämistä sitten vaan.