Kertokaa pieniä, kivoja asioita, jotka tekevät elämästä mukavampaa
Kotiudun pian osastolta, jossa olin hoidossa useiden kuukausien ajan vaikean masennuksen vuoksi. Olen tähän saakka ollut työelämässä, nyt sairaslomalla usean kuukauden tulen olemaan. Tarvitsen tekemistä. Mitä tehdä? Ei minulla ole ennen ollut näin paljon vapaata aikaa.
Kommentit (31)
Lukeminen + kirjat?
Niitähän on nyt vaikka digitaalisessa muodossa, mutta itselleni se fyysinen, käsissä pideltävä kirja on paras.
Saunominen/kylpeminen/pitkä kuuma suihku ja sen päälle kosteusvoiteet ja äärimmäisen mukava oloasu. Ei ole parempaa tapaa hemmotella itseään.
Haluaisin auttaa sinua, mutta en voi. Jos tietäisin vastauksen...
Hanki piirustusvälineet ja lehtiö ja ala piirtää. Lainaa kirjastosta Agatha Christien dekkareita ja lue niitä viltin alla. Valmista täytekakku itsellesi. Ala hankkia kotiisi uusia pieniä sisustuselementtejä. Hanki Netflix ja viihdy sen äärellä. Jos jaksat, niin ulkoile raikkaassa talvisäässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun vointisi sellainen, että jaksat lähteä kotoa pois, vai enemmänkin kotiin sopivaa tekemistä?
Molempi parempi. Yritän mahdollisimman paljon parantaa toimintakykyäni käymällä päivittäin kotoa pois, mutta vapaa-aikaa on niin paljon että täytyisi keksiä jotain myös kotiinkin.
Ap
Tämä ei nyt ole varsinaista tekemistä, mutta kun aikoinaan pääsin sairaalasta vakavan sairaskohtauksen jälkeen ja olin pitkään sairaslomalla, otin tavakseni sunnuntaisin valmistaa itselleni tavallista paremman aamiaisen, katoin sen kirppikseltä ostamiini kukkakuvioisiin ja kultakoristeisiin astioihin ja kannoin tarjottimella sänkyyni. Söin aamiaisen kaikessa rauhassa katsellen samalla telkkaria. Sairaslomalla on aika tylsää ja päivät samanlaisia, joten tämä sunnuntaiaamiainen toi vähän vaihtelua viikkoihini. Kun sairaslomani päättyi, jatkoinkin tätä sunnuntaiaamiaistapaa ja olen jatkanut sitä paria poikkeusta lukuunottamatta joka sunnuntai jo viiden vuoden ajan.
Ulkoilu kauniilla säällä. Jos lähiseutu tuntuu liian tutulta, käy jossain uudessa puistossa tms.
Kuppi jotain kuumaa juotavaa ja kirja.
Hyvä ruoka ja juoma. Uusein reseptien kokeilu.
Hitaat aamut kun ei ole kiire minnekään.
Kauniisti katettu pöytä.
Sohvalle uppoaminen lempisarjan/-leffan parissa.
Värityskirjat
Jooga (ilmaisia tunteja youtubessa, myös tanssitunteja, jumppaa tms mikä nyt sattuu kiinnostamaan)
Ilmaiset taidenäyttelyt. Moneen museoon pääsee ilmaiseksi yhtenä iltana viikossa.
Kahvilassa istuskelu, kirjan tai muistikirjan kanssa jos ei seuraa löydy.
Valokuvaus, piirtäminen ja maalaaminen, käsityöt.
Toivottavasti olosi paranee <3
Kävelylenkki luonnossa hienolla ilmalla. Kiva taidenäyttely. Hyvä kirja. Puhtaat lakanat. Koti siivouksen jälkeen.
Ala maalata tai piirtää. Suunnittele kankaita, netissä voi tehdä. Tee öljyjä luonnon yrteistä, tai vala kynttilöitä. Opettele valmistamaan suklaata. Kirjoita kirja siitä miten masennus alkoi ja millaista oli toipua, voit helposti omakustantaa tämän.
Itsellä musiikki saa aina hyvä olon. Jos ollenkaan tykkäät kuunnella tai soittaa soittimii tai vaikka laulaa nii kannattaa kokeilla.
Myös uuden musiikin ja laulujen löytämine on kiinnostavaa ja vie jonkin verran aikaa :)
Jos mahollista itsellesi nii ulos kävelemään/lenkille meneminen voi olla mukavaa.
Jaksamisii sulle!
Aamupalat! Tutustu hyviin kahveihin, jauha pavuista, vaahdota maito. Tee raikas hedelmäsalaatti, paista leipää, keitä kananmuna, tee smoothie marjoista ja rahkasta.
Ala kirjoittaa tuntemuksiasi ja elämääsi ylös, jaksamisesi mukaan. Lue hyviä kirjoja, varsinkin elämänkertoja. Liiku metsässä, opettele katselemaan siellä kaikkia pieniä yksityiskohtia. Ota termariin kahvia joskus mukaan ja istahda kannon päälle tai kaatuneelle puunrungolle. Anna luonnon puhua, oot vain hiljaa. Mee joka aamu peilin eteen ja sano jotta kas, huomenta sinä tärkeä ja merkityksellinen tyyppi. Huolimatta siitä miltä susta tuntuu.
Kutsu pari ystävää syömään vaikka kerran kuussa. Kokeile uusia reseptejä, ihan arkiruokaa vaikka vaan.
Opiskele joku uusi kieli.
Kirjasto! Käy siellä lukemassa lehtiä ja lainaamassa kirjoja.
Valokuvaus. Vaikka ihan omalla kännykkäkameralla jos ei omista muunlaista. Itse aloin kuvailemaan luontoa ja ihan kaupunkikohteitakin. Ihan mitä tahansa.
Siihen jää koukkuun ja silmä alkaa automaattisesti hakemaan kauniita kuvattavia asioita. Sitten muokkailen niitä erilaisilla värifilttereillä ja kuvanmuokkausohjelmalla. Tämän kaiken teen ihan omaksi iloksi, en edes ole jakanut niitä mihinkään.
Jotenkin rauhoittavaa toimintaa ja ihana nähdä ihan tavallisiakin asioita erilaisin silmin. Kauniina.
Vau. Niin paljon ihania ideoita. Ajattelin koostaa näistä itselleni virallisen viikko-ohjelman. Vähän kuin pakkohemmottelua :) kiitos kaikille hyvin paljon!
Ap
Jos tykkäät käsillä tekemisestä, niin selaa vaikka pinterestistä diy juttuja, itse etsin virkkaustöitä, vanhojen huonekalujen uudelleenkäyttöä ja tuunausta, tölkkien, purkkien, CD-levyjen yms. uusia käyttötapoja. Virkkaus olin siitä hyvä, etten ollut tehnyt sitä 15 vuoteen ja silti helposti pääsi vauhtiin ihan sillä, että opetteli uusiksi perussilmukat.
AIka monen ehdotukset on täällä tyyppiä "tee sitä, tee tätä". Että tekemällä jotain se hyvä olo tulee. Että itse pitää nähdä vaivaa jotta hyvä olo tulee. Jos ei tee mitään, elämä on huonoa ja kurjaa.
Tajuatteko että masentunut ei jaksa tehdä.
Masentunutta kannattaa kannustaa ennemmin sellaisiin ajanviettoihin, joissa ei itse tarvitse kuin nauttia. Jotta huomaa, että elämä on täynnä ihania asioita, jotka vain odottavat luoksepääsyä.
Anna lintujen laulaa. Anna auringon paistaa sisään. Nauti ruoasta. Nauti lämmöstä. Ole ihmisten seurassa. Kuuntele hassun naapurin horinoita.
Ai joo, jalkakylpy iltaisin lenkin jälkeen teen ja kirjan kera.
Onko sun vointisi sellainen, että jaksat lähteä kotoa pois, vai enemmänkin kotiin sopivaa tekemistä?