Kertokaa pieniä, kivoja asioita, jotka tekevät elämästä mukavampaa
Kotiudun pian osastolta, jossa olin hoidossa useiden kuukausien ajan vaikean masennuksen vuoksi. Olen tähän saakka ollut työelämässä, nyt sairaslomalla usean kuukauden tulen olemaan. Tarvitsen tekemistä. Mitä tehdä? Ei minulla ole ennen ollut näin paljon vapaata aikaa.
Kommentit (31)
Aamusivut. Mulle suuri apu. Joka aamu tajunnanvirtaa 3 sivua.
Kävely luonnossa auttaa aina, paitsi jos on liikaa pakkasta. Jos metsä on lähellä ota mukaan polttopuita ja paista makkaraa siellä jossain. Hemmottele itseäsi, käy hierojalla tai vaikkapa jalkahoitajalla. Valvo silloin kun valvotuttaa, nuku silloin kun nukuttaa. Muista ottaa lääkkeet säännöllisesti. Kesää kohti mennään joka tapauksessa.
Kirppiksillä käynti on omasta mielestäni todella mukavaa puuhaa ja joskus voi tehdä löytääkin :)
Kahviloissa on myös mukava käydä, tosin voi tulla kalliiksi.kun ilma lämpenee, kävelylenkit ovat hyvä tapa saada liikuntaa ja raikasta ilmaa.
Käy yökylässä! Äidillä tai kaverilla? Syökää herkkuja ja katsokaa leffaa niinkuin lapsina :)
Kävele metsässä ja kuuntele metsän ääniä, nauti metsän tuoksusta. Mene veden äärelle. Tee hyvää ruokaa tai osta valmiina mitä mielesi tekee. Leivo. Kokeile askartelua, esim origamien taittelua tai vaikka korttien tekemistä. Yritä neuloa jotain. Ota pitkiä suihkuja. Käy uimassa. Taidenäyttelyt, galleriat ovat mukavia paikkoja.
Se, että naapuri pariskunta, jotka tappelevat yleensä keskellä yötä, tappelivatkin tänään jo kello 20.30! Oli suorastaan helpotus, että aloittivat tänään ennen hiljaisuutta. Saan todennäköiseti nukkua koko yön ilman heräämistä. Elämä on ihanaa! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet käynyt terapiassa niin eikös siellä ole ihan selkeät kuntoutusohjelmat. Itse en luota sanoihin koska kaikelle on olemassa tavallisesti syy ja selitys. Ihminenhän voi aina mukautua ja sopeutua, itse arvostan sellaisia ihmisiä jotka kykenevät ajattelemaan ja kyseenalaistamaan. Helpoin elämä ei ole aina se paras elämä.
Siinä vaiheessa kun perustelet väitteesi, niin voisi väittää että kutakuin siinä vaiheessan osoitat olevasi se mitä olet.
Aistit tarvitsevat kokemuksia. Asioita tehdessäsi kiinnitä erityistä huomiota sille, miltä kyseinen asia maistuu, tuoksuu, tuntuu, näyttää.
Katso miljoonaa timanttia jotka kimaltavat lumihangessa. Hengitä syvään raitista ilmaa astuessasi ulos kotoasi. Kääriydy pehmeään peittoon. Laita uunissa pitkään hautuvaa ruokaa ja anna kotisi täyttyä hyvällä tuoksulla - sen jälkeen nautit itse valmistetun aterian (perheesi kanssa). Kata pöytä kauniisti, vaikka vain itseäsi varten.
Ja kun talvi on ohi..
Kävele paljain varpain ruohikolla. Aseta apilankukka varpaiden väliin ja valkovuokko korvan taakse. Valuta kuumaa rantahiekkaa sormiesi välissä. Makaa laiturilla ja tunne miten keinut. Istu bussipysäkillä tai ostarilla penkille jonkun vanhan ihmisen viereen ja lausu hänelle muutama ystävällinen sana - saatat olla hänen ainoa keskustelukontaktinsa koko päivänä.
Jos olet käynyt terapiassa niin eikös siellä ole ihan selkeät kuntoutusohjelmat. Itse en luota sanoihin koska kaikelle on olemassa tavallisesti syy ja selitys. Ihminenhän voi aina mukautua ja sopeutua, itse arvostan sellaisia ihmisiä jotka kykenevät ajattelemaan ja kyseenalaistamaan. Helpoin elämä ei ole aina se paras elämä.