Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäsenä aloitit säännöllisen kahvin juonnin?

Vierailija
16.01.2018 |

Ite aloin 17 vuotiaana

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksanvuotiaana ja tuolloin kyllä koulustakin tuli palautetta kun juhlissa ei ihan limppariin ollut tyytynyt ja pokkana kahvipöytään.

Vierailija
22/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana tai jopa vielä myöhemmin... Juon kahvia vain kermalla / maidolla. Musta kahvi maistuu vieläkin liian ärjyltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä, olen 43 vuotias. Siskoni on 49 vuotias ja hän ei ole juonut ikinä kahvia.

Vierailija
24/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

56-vuotiaana ja tämä on totta!

Aloitin nimittäin kahvin juonnin kolme kuukautta sitten :) 

Minulla oli tee loppu ja ainoastaan vieraille (vanhempani ovat tolkuttomia kahvin kittaajia) tarkoitettu vajaa kahvipaketti oli kaapissa. En tiedä mikä ihmeen ahaa elämys minulle tuli, mutta päätinkin keittää itselleni kahvia elämäni ensimmäisen kerran. Olinhan minä toki joskus vuosikymmeniä sitten kahvia maistanut, mutta silloin se ei iskenyt, vaan nyt iski. En tiedä, mutta jotenkin se vaan sopi leivän kanssa hirmu hyvin ja nyt olen sitten juonut joka päivä vähintään kaksi isoa mukillista kahveeta ja jo kolmas paketti meneillään :)

Vierailija
25/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana, böndellä ihan normaalia.

Vierailija
26/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti noin 5 tai 6 vuotiaana en muista enää tietysti itse varmasti, mutta valokuvien perusteella sen ikäisenä. Sitä ennen maitokahvia ja pullamössöä varmaan ehkä kolmen neljän vanhasta. Välillä olen juonut maidon kanssa aikuisenakin, riippuu miten kahvi on valmistettu ja kuinka vahvaa se on laitanko maitoa, kermaa tai juonko mustana tai laitanko mitään makeutusta. Riippuu tietysti myös mitä on saatavilla ja tarjolla. Ikää tässä vaiheessa lähemmäs 60v.

Vierailija
27/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti noin 5 tai 6 vuotiaana en muista enää tietysti itse varmasti, mutta valokuvien perusteella sen ikäisenä. Sitä ennen maitokahvia ja pullamössöä varmaan ehkä kolmen neljän vanhasta. Välillä olen juonut maidon kanssa aikuisenakin, riippuu miten kahvi on valmistettu ja kuinka vahvaa se on laitanko maitoa, kermaa tai juonko mustana tai laitanko mitään makeutusta. Riippuu tietysti myös mitä on saatavilla ja tarjolla. Ikää tässä vaiheessa lähemmäs 60v.

Omien havaintojeni perusteella 50-luvulla syntyneet on viimeisiä "kahvinjuoja sukupolvia", jotka ovat aloittaneet kahvin juonnin jo lapsena. Toki sinunkin sukupolvella kahvi on ollut jo kaikkien saatavilla ihan lapsesta saakka, mutta säännöstelyhän loppui vasta 50-luvun puolivälissä, joten lapsuudessasi kahvin juonti oli tavallaan vielä uutta ja "hienoa", kun oli vasta hiljan vapautunut.

Meille 60-luvulla syntyneille taas kahvi oli ihan arkinen juoma, eikä siihen liittynyt enää mitään hienoutta, tai luksusta ja säännöstelykin oli vain muisto kaukaisuudesta, josta meillä itsellämme ei ollut mitään kokemusta. Lähinnä se tuntui vain hassulta, että niinkin arkista ja omasta mielestä pahan makuista litkua oli joskus saanut vain säänöstelykupongeilla.  Niinpä huomattavasti harvempi 60-luvun lapsi ainakaan vielä ihan pienenä kahviin hurahti. Omista sisaruksistani (kaikki 60-luvulla syntyneitä) ei yksikään juo edelleenkään kahvia ja ikäisistäni tutuista aika harvat. Vanhempieni sukupolvesta eli vanhemmistani, enoistani, sedistäni ja tädeistäni taas juo ihan jokainen. Heille sota-ajan lapsina kahvi edusti luksusta ja kun sitä vihdoin lapsena saatiin, niin sitä myöskin juotiin. 

Vierailija
28/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-9v, mmm. pannukahvia...

29/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v

Vierailija
30/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen 49v, enkä ole vielä opetellut. Enkä enää kyllä opettele.

Vierailija
31/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-15 v

Vierailija
32/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana, mustana tietysti koska olin kalorikammoinen.

Vierailija
33/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tai viiden vanhana.

Vierailija
34/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vuotiaana, kun mies osti kahvilkoneen, joka jauhaa pavut ja vaahdottaa maidon napin painalluksella. Kuppi aamuisin, se riittää edelleen. Tätä ennen en juonut ikinä.

Vierailija
35/41 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaana tai nuorempana. Ennen oli normaalia, että pienetkin lapset joi kahvia.

Vierailija
36/41 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotiaana.

Vierailija
37/41 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin juoda kahvia säännöllisemmpi ammattikoulussa joskus 17 vuotiaana, mutta ei se silloin vielä ollut järin säännöllistä. Armeijassa tapa alkoi vakiintua ja tekussa se oli siteen jo säännöllistä joskus 21 vuotiaana.

Vierailija
38/41 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotiaana tai nuorempana. Ennen oli normaalia, että pienetkin lapset joi kahvia.

Olen kuullut että 70-luvun mummot syötti lapsen lapsilleen jo vauvoina lusikalla kahvia ja pullaa.

Vierailija
39/41 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut kahvia niin kauan kuin muistan. Olen aloittanut varmaan jotain 3-vuotiaana. Alussa siinä oli puolet kermaa ja paljon sokeria. Kouluikäisenä kerma vaihtui maitoon. 15-vuotiaana laihdutin ja silloin jäi sokeri pois kahvista pysyvästi. 19-vuotiaana oli töissä paikassa, jossa kahvi oli lähellä mutta maito kaukana. Siispä opettelin juomaan mustana ja sekin tapa jäi. Ja ensi kuussa täytän 55v.

Kouluikäisenä en juonut kylässä kahvia, koska siellä ei kehdannut kaataa sekaan niin paljon kermaa/maitoa kuin olisi halunnut.

Vierailija
40/41 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Tiedän vain että maitokahvi, ruisleipäviipale ja Aku-Ankka lehti oli päivän kohokohta jo alle kouluikäisenä. Koulun alettuani nautin tiedosta että kun kotiin pääsee on vastassa lämmin keittiö ja kahvi valmiina!

Kahvi on kuulunut elämääni aina, ja tulen kuolemaan kahvinmaku suussa! :-)

Sokerin ja maidon kahvissa lopetin 12-vuotiaana. Mustana, ja kuumana! maistuu parhaiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan