Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette rahoittaneet hoitovapaan?

Vierailija
15.01.2018 |

Kotihoidontuki nettona 520 euroa. Lapsilisä 95 euroa, koska yksi lapsi. Asumistukea en saa, sillä asumme minun omistamassa omistusasunnossa. Asunto ja laina on yksin minun nimissä, olen hankkinut asunnon ennen kuin tapasimme. Miehellä ei ole varaa ostaa minulta siitä osuutta. Lainan lyhennykseni on ollut noin 1000 € kuussa, sitä saa hieman pienennettyä toki pidentämällä laina-aikaa, mutta ei se katoa kokonaan kuitenkaan. Miten siis rahoittaa vuoden hoitovapaa?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elimme miehen palkalla ja perinnöillämme.

Vierailija
2/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymällä itteensä tai menemällä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä tai töillä.

Vierailija
4/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkalla elimme. Maksoinme asuntolainasta aika monessa kuussa vain korot. Sniiduilimme mukavuuksien kanssa.

Just loppu vuoden vaihteessa kotiäidin homma :)

Vierailija
5/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä tai töillä.

Miten voi olla yhtäaikaa hoitovapaalla ja töissä? Eikö hoitovapaan idea ole juuri se, että lasta ei tarvi laittaa muualle hoitoon. Ap.

Vierailija
6/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkalla elimme. Maksoinme asuntolainasta aika monessa kuussa vain korot. Sniiduilimme mukavuuksien kanssa.

Just loppu vuoden vaihteessa kotiäidin homma :)

Mitä käytännössä tarkoittaa miehen palkalla eläminen? Maksoiko mies kaikki ruoat, bensat, lainan korot, sähköt, vakuutukset? Ja entä sinun vaatteet ja lääkkeet ja jonkin vapaa-ajan jutun kuten kahvittelun tms harrastuksen ym?

Vierailija
7/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä tai töillä.

Miten voi olla yhtäaikaa hoitovapaalla ja töissä? Eikö hoitovapaan idea ole juuri se, että lasta ei tarvi laittaa muualle hoitoon. Ap.

Kotihoidontukea maksetaan, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
8/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitoittamalla alunperinkin kiinteät kulut kestämään yhden tulot tai 2 ansiosidonnaista. Asuntolainan kk-erä 600, hoitovapaan aikana ei maksettu ylimääräisiä lyhennyksiä. Olimme kumpikin hoitovapaalla, parempituloinen puoli vuotta pidempään.

Backup-planina säästöjä yllätyksiä varten.

Vierailija
9/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen säästämällä, asuntolaina lyhennysvapailla osan aikaa ja kaikkien turhien hankintojen/mukavuuksien siirtäminen tulevaisuuteen. Lapselle (1v) lähes kaikki hankinnat edelleen käytettyinä.

Vierailija
10/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt kolmatta kertaa maksamassa vaimon hoitovapailua. Laskin että hän on ollut viimeisten 11v aikana 3,5v töissä ja loput kotona. Ei siinä mitään muuten mutta kun saa haukkuja siitä että olen liikaa töissä (=7,5h/päivä) ja että hoitovapaalla olo on kauhean raskasta niin ei tää kauhean kivalta tunnu.

Ja sitten apn keissiin. Jos miehellä ei ole edes varaa ostaa sinulta sitä asunnon puolikasta niin hänen tulonsa ovat varmaan niin pienet että vuoden hoitovapaa on melkoinen taloudellinen ponnistus. Toki lainan voisi laittaa lyhennysvapaalle.

Vierailija
11/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoitovapaalla yhteensä 6 vuotta. Mies sai koko ajan palkkaa, pidettiin pari vuotta lyhennysvapaata asuntolainasta. Ei osteltu turhaa tai sisusteltu asuntoa. Vaatteet edullisia ja keskihintaisia, tein ruuat itse.

Vierailija
12/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa.

Vierailija
13/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tuki rahalllisesti, kun olin hoitamassa kotona yhteistä lastamme.

Vierailija
14/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä tai töillä.

Kotihoidontuen saamiseksi ei tarvitse olla työtön...

Vierailija
15/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa myös omistusasumisen kuluihin, kuten asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen.

Vierailija
16/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä tai töillä.

Kotihoidontuen saamiseksi ei tarvitse olla työtön...

Olen vakityössä. Aloitukseni koski hoitovapaan rahoittamista ei kotihoidon tukea sinänsä. En ole hoitovapaalla, jos lapseni on päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla tms ja minä käyn työssä. Ap.

Vierailija
17/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saa myös omistusasumisen kuluihin, kuten asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen.

Tiedän. Nyt kun korot on alhaalla, niin niiden osuus lainasta ei suuri ole, marginaalini on 0,7. Vastike on 220 euroa kuussa. En voi saada tuohon noin 250 euroon paljoakaan sitä asumistukea, hieman toki ehkä. Ap.

Vierailija
18/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä käytännössä tarkoittaa miehen palkalla eläminen? Maksoiko mies kaikki ruoat, bensat, lainan korot, sähköt, vakuutukset? Ja entä sinun vaatteet ja lääkkeet ja jonkin vapaa-ajan jutun kuten kahvittelun tms harrastuksen ym?

En ole tuo jolta kysyttiin, mutta mekin elimme miehen palkalla. Ja myös sillä kotihoidontuella. Molemmat menivät samalle tilille, josta kaikki laskut maksetaan. Ja kyllä, mies maksoi ruuat ja asuntolainat ja yhtiövastikkeet. Ja vakuutukset ja sähköt ja puhelinlaskut. Ja jos olin kaverin kanssa kahvilla, niin senkin. Tietenkin myös kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet.

Asuntolaina meillä oli alun perinkin mitoitettu niin, että siitä selviää vaikka yhden palkalla. 

Vierailija
19/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korot j vastike on noin pieni, niin kyllä sit kotihoidontuki riittää. Lyhennysvapaata lainan vaan.

Vierailija
20/68 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pitänyt suurimpaa osaa hoitovapaasta. Mies piti ne. Neljä lasta. 

Syy: olen valtiolla kuukausiliksainen, kun taas mies on tuntipalkka-perusteilla työsuhteessa. Miehen työnantaja toimii vuorokauden ympäri ma-su ja siellä on paljon keikkatyöntekijöitä. Hoitovapaalla saa tienata, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Laskimme siis, että mies jää kotiin ja käy viikonloppuisin työpaikallaan tekemässä töitä. Tämä sopi hyvin työnantajalle. Mies laski ennen hoitovapaata, paljonko on palkkatulo ja paljonko hoitovapaatulo, ja pyysi kaksi verokorttia, toisen Kelalle ja toisen töihin ja molempiin vuosirajan. Veroprossa oli aika pieni. Verottajan kanssa piti  sitten olla tarkkana, ja seurata tulokertymäänsä, ettei tule mätkyjä tai pyytää uusi verokortti. 

Kolmannesta pidin puolen vuoden hoitovapaan, ja mies piti vuoden pätkän. Sitten jäin vuorotteluvapaalle. Sen säännöt oli silloin väljemmät kuin ne on nyt. Tilalleni palkattiin työtön (joka muuten jäi taloon, kun meillä yksi jäi eläkkeelle vähän ennen vuorotteluvapaani loppua). Neljännestä mies piti taas koko hoitovapaan, mä olin juuri  ennen plussatestiä vaihtanut työpaikkaa enkä viitsinyt jäädä pitkäksi aikaa pois. 

Lisäksi säästimme yhteiselle tilille rahaa siltä varalta, että leviää pesukone tms. Muuten elimme hyvin nuukasti ja vaatimattomasti. Tupakkaa ja alkoa meillä ei kulu eikä autotkaan ole ikinä uusia.