Mitä hyötyä kielten osaamisesta työelämässä? /ammatteja joissa kieliä tarvitsee
Olisin lukioon nyt menossa, ja pitäisi miettiä mitä aineita valitsen tulevaisuuteni kannalta. Osaan sujuvasti suomea, saksaa, englantia ja venäjää, ruotsia olen opiskellut vain 3 vuotta mutta sekin 10 eli sujuu :D. Ajattelin vielä aloittaa kiinan kielen opiskelun, plus pari muutakin kieltä kiinnostaisi osata, heh. Mietin vain että mitä hyötyä näin monen kielen osaamisesta olisi, missä ammateissa näitä tarvitsisi? Siis tulkin, kääntäjän ja opettajan lisäksi. Koska näin moni kieli vie lukkarista tilaa, ja mietin että jos kielistä ei ole edes paljoa hyötyä niin kannattaisiko ottaa niiden "ylimääräisten" tilalle jotain muita aineita kuten pitkä matikka :D vai keskitynkö sitten kunnolla kieliin.... vastauksia, kiitos :)
Kommentit (59)
Kaikki työ, joka liittyy asiakaspalveluun tai kansainväliseen kauppaan.
Vinkkinä, että älä ahmi liikaa "uusia kieliä", vaan keskity mieluummin vahvistamaan joku vieras kieli työkieleksi. Turistitason "kiina" on vaan kiva triviatieto CV:ssä, mutta esim. jos oikeasti osaa puhua saksaa, se on todellinen valttikortti työelämässä. On myös muistettava, että kaikkia ei voi miellyttää. Joskus vaaditaankin vaikka erinomaista tanskaa. Sitten se työ ei vain ole sinua varten.
Terv. "olen lukenut vaikka ja mitä, mutta oikeasti osaan vain suomea"
En haalisi enempää kieliä, vaan lukisin matikkaa niiden ylimääräisten asemesta.
Ajattelin siis ryhtyä ihan kunnolla opiskelemaan kiinaa :D kiinnostaa nimittäin nuo aasian maat.....varsinkin kiina :D mutta kiinaa sitten vapaa-ajalla, sillä tämän kaupungin lukioista ei kiinaa löydy :(
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin siis ryhtyä ihan kunnolla opiskelemaan kiinaa :D kiinnostaa nimittäin nuo aasian maat.....varsinkin kiina :D mutta kiinaa sitten vapaa-ajalla, sillä tämän kaupungin lukioista ei kiinaa löydy :(
Miten sinä tarkalleen ottaen aiot opiskella kiinaa kunnolla? Se on siis todella vaikea kieli. Erityäin hidas oppia. Olen itse opiskellut monta vuotta, lapseni opiskelew sitä koulussa. Lapsen ope tiivisti, että kolmessa vuodessa etenee saman kuin muissa kielissä vuodessa. Lapsi lukenut nyt kuusi vuotta ja alkeissa menee edelleen.
Jos kielet onnistuu noin hyvin, niin ne kielet oppii kyllä myöhemminkin. Pistäisin paukut juurikin matematiikkaan ja luonnontieteisiin.
Osaan sujuvaa saksaa. Missä töissä sitä muka tarvitsee? En ole tarvinnut vielä missään. Terveisin kiinnostunut
Toedän kyllä kiinan kielen vaikeuden, olen opiskellut sitä jo itsekseni hieman, mutta unelmana olisi osata sitä hyvin. Vaikka kuinka paljon se veisi aikaa ja vaivaa, niin aion opiskella sitä. Käytän siihen vaikka vapaa-aikani, sillä rakastan kielten opiskelua. Tuo kiinan kielen vaikeus ennemminkin innostaa kuin lannistaa :D
Vierailija kirjoitti:
Toedän kyllä kiinan kielen vaikeuden, olen opiskellut sitä jo itsekseni hieman, mutta unelmana olisi osata sitä hyvin. Vaikka kuinka paljon se veisi aikaa ja vaivaa, niin aion opiskella sitä. Käytän siihen vaikka vapaa-aikani, sillä rakastan kielten opiskelua. Tuo kiinan kielen vaikeus ennemminkin innostaa kuin lannistaa :D
Miten siis aiot opiskella sitä?
Vierailija kirjoitti:
Kiinaa ei kannata opiskella vain vähän. Kolmessa vuodessa ei siinä pääse juuri mihinkään.
Eli sinuna laittaisin paukut hyvään ruotsiin ja johonkin helpompaan lyhyeen kieleen, jolla tekee ns lyhyenäkin jotain. Esim saksa tai espanja.
Olisin tästä vähän eri mieltä. Jos kielet kiinnostaa, kannattaa opiskella mahdollisimman erilaisia kieliä. Kun osaa perusteet, pystyy omin päin opiskelemaan lisää, vaikka sitä kiinaa sitten.
Aloittajalla tosin ei vielä ollut plakkarissa mitään romaanista kieltä, jolloin ranska tai espanja voisivat olla järkeviä valintoja nekin. Kiina olisi kuitenkin vielä erilaisempaa, eli itse varmaan tuossa tilanteessa valitisisn sen.
Itse olen enemmän matemaattisiin aineisiin suuntautunut ja aikoinaan lukiossa keskityin niihin, mutta lyhyenä kielenä jo peruskoulussa luin venäjää sen tavanomaisemman saksa-valinnan takia, koska ajattelin että kyllä saksan sitten oppii ruotsin tai englannin pohjalta, jos sille tarvetta joskus tulee. En ole valintaani katunut.
Vierailija kirjoitti:
Osaan sujuvaa saksaa. Missä töissä sitä muka tarvitsee? En ole tarvinnut vielä missään. Terveisin kiinnostunut
Kuljetusalan toimistotöissä tai insinöörinä tai kansainvälisssä myynnissä esimerkiksi. Tai Lidlilln konttorilla jok'ikisessä duunissa.
Turistialat ja journalismi näin nousee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinaa ei kannata opiskella vain vähän. Kolmessa vuodessa ei siinä pääse juuri mihinkään.
Eli sinuna laittaisin paukut hyvään ruotsiin ja johonkin helpompaan lyhyeen kieleen, jolla tekee ns lyhyenäkin jotain. Esim saksa tai espanja.
Olisin tästä vähän eri mieltä. Jos kielet kiinnostaa, kannattaa opiskella mahdollisimman erilaisia kieliä. Kun osaa perusteet, pystyy omin päin opiskelemaan lisää, vaikka sitä kiinaa sitten.
Aloittajalla tosin ei vielä ollut plakkarissa mitään romaanista kieltä, jolloin ranska tai espanja voisivat olla järkeviä valintoja nekin. Kiina olisi kuitenkin vielä erilaisempaa, eli itse varmaan tuossa tilanteessa valitisisn sen.
Itse olen enemmän matemaattisiin aineisiin suuntautunut ja aikoinaan lukiossa keskityin niihin, mutta lyhyenä kielenä jo peruskoulussa luin venäjää sen tavanomaisemman saksa-valinnan takia, koska ajattelin että kyllä saksan sitten oppii ruotsin tai englannin pohjalta, jos sille tarvetta joskus tulee. En ole valintaani katunut.
Kun se kiina ei etene yhtikäs mihinkään. Koko kolmen vuoden aikana oppii suunnilleen sanomaan päivää ja senkin ääntää väärin.
Yksikseen sen opiskeleminen ei onnistu. Esim ääntämisessä kaikki riippuu toonien hallinnasta, eikä sitä opi yksin. Jos ei opi tooneja, ei voi sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kielet onnistuu noin hyvin, niin ne kielet oppii kyllä myöhemminkin. Pistäisin paukut juurikin matematiikkaan ja luonnontieteisiin.
Miksi luonnontieteisiin?
Olen nörtti, enkä ikinä ole työssäni tarvinnut mitään luonnontieteitä. Kielistä on ollut enemmän hyötyä. (Matematiikkaa en laske luonnontieteeksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se kiina ei etene yhtikäs mihinkään. Koko kolmen vuoden aikana oppii suunnilleen sanomaan päivää ja senkin ääntää väärin.
Yksikseen sen opiskeleminen ei onnistu. Esim ääntämisessä kaikki riippuu toonien hallinnasta, eikä sitä opi yksin. Jos ei opi tooneja, ei voi sanoa mitään.
Miksei niitä kolmessa vuodessa opi? Eikö niille muka ole mitään foneettisten aakkosten kaltaista merkitsemissysteemiä, jonka siis pystyy helposti oppimaan?
Hmm, ehkä löydän jostain jonkun kielikurssin, tai jonkun paikan jossa kiinaa voisi opiskella.... tai etäopiskelu? Netissä? Eikös joidenkin videoiden avulla sitä pysty opiskelemaan? Tai jos äidinkielenään kiinaa puhuva kaveri auttaa? Kyllä siinäkin varmaan ihan hyvin oppii....edes perusjutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä kolmessa vuodessa opi? Eikö niille muka ole mitään foneettisten aakkosten kaltaista merkitsemissysteemiä, jonka siis pystyy helposti oppimaan?
Ei ole. Siis samanlaista kuin esim englannissa.
Tooneja on neljä ja niistä riippuu sanan koko merkitys. Yleensä tämä on länsimaalaisille hyvin vaikea oppia.
Kirjainmerkit pitää opetella piirtämään tietyssä järjestyksessä. Niitä on tuhansia ja kaikki pitää vain opetella ulkoa.
Kiinalaiset itse aloittaa täysipäiväkoulun kaksivuotiaana, nimenomaan oppiakseen kiinan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ehkä löydän jostain jonkun kielikurssin, tai jonkun paikan jossa kiinaa voisi opiskella.... tai etäopiskelu? Netissä? Eikös joidenkin videoiden avulla sitä pysty opiskelemaan? Tai jos äidinkielenään kiinaa puhuva kaveri auttaa? Kyllä siinäkin varmaan ihan hyvin oppii....edes perusjutut.
Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työ, joka liittyy asiakaspalveluun tai kansainväliseen kauppaan.
Näin juuri. Harmillisen moni (kuten ap) yhä luulee, että kieliä tarvitaan vain opettajina tai kääntäjinä. Kouluissa ei kai osata kertoa näistä asioista.