Mä olen todella, todella harvoin sairaana. Näin on ollut lapsesta asti. Mistä johtuu?
Minkäköhän takia muhun ei iske flunssat yms? En edes muista milloin viimeeksi olisin ollut sairaana.
Kommentit (26)
Voiko vastustuskyky olla perinnöllistä?
Hyvä vastustuskyky on monen asian summa. Saattaa myös perintötekijöilläkin olla osuutensa. Äitini( 85v.) ja hänen siskonsa ovat olleet aina perusterveitä. Vanhin tätini kuoli hieman alle 90v. rintasyöpään. Ei aikoinaan suostunut hoitoihin. Kaikki siskot (äitiä lukuunottamatta) asuivat maalla järven rannalla. Olen ollut myös perusterve. Ei juurikaan infektiotauteja. Olet varmaan saanut sairastaa immuniteettia vahvistavat rokot, josta tuhkarokko on merkittävin! Et elä liian lämpöisessä asunnossa, huoneilmasi ei ole liian kuiva! En tiedä mitä mieltä veriryhmistä, mutta itse olen B+ joiden sanotaan olevan tervein? Johtuneeko siitä, että he pystyvät käyttämään hyvin laajasti monenlaisia ruoka-aineita?
Sama juttu ja mulla elintavat on kaikkea muuta kuin terveelliset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vastustuskyky on monen asian summa. Saattaa myös perintötekijöilläkin olla osuutensa. Äitini( 85v.) ja hänen siskonsa ovat olleet aina perusterveitä. Vanhin tätini kuoli hieman alle 90v. rintasyöpään. Ei aikoinaan suostunut hoitoihin. Kaikki siskot (äitiä lukuunottamatta) asuivat maalla järven rannalla. Olen ollut myös perusterve. Ei juurikaan infektiotauteja. Olet varmaan saanut sairastaa immuniteettia vahvistavat rokot, josta tuhkarokko on merkittävin! Et elä liian lämpöisessä asunnossa, huoneilmasi ei ole liian kuiva! En tiedä mitä mieltä veriryhmistä, mutta itse olen B+ joiden sanotaan olevan tervein? Johtuneeko siitä, että he pystyvät käyttämään hyvin laajasti monenlaisia ruoka-aineita?
Tuhkarokon sairastaminen ei suojaa miltään muulta kuin tuhkarokolta.
Hyvä vastustuskyky ja terveet elämäntavat?
Itse pysyn hyvin terveenä edellä mainituista syistä. Tänään jouduin käymään lääkärillä ja jäämän sairaslomalle, viimeksi näin seitsemän vuotta sitten ☺
Minunkaan äiti ei ollut koskaan kipeä kunnes sai sitten kaksikin eri syöpää joihin kuoli alle 70- vuotiaana
Mulla sama juttu. Ihmettelen aina kun ihmisiä lähipiirissäni (mies, ystävät, työkaverit) kaatuu vuoteen omaksi niin syys- kuin kevätflunssastakin. Siihen päälle vielä vatsataudit ja kesäflunssat. Monet oli kipeänä tänä joulunakin. Minä en ole ollut aikuisiällä lainkaan kuumeessa tai potenut mitään muutakaan. Eikä minulla ole allergioita.
En elä erityisen terveellisesti. Urheilen vähän ja käytän alkoholia aika paljonkin. Oma teoriani on se, että olen viettänyt lapsuuteni maalla ja ollut paljon kosketuksissa eläinten ja luonnon kanssa vauvasta saakka. Tonkinut maata, kiipeillyt puissa, juonut käpykeittoa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Voiko vastustuskyky olla perinnöllistä?
Kyllä on. Sekä geneettistä että synnytyskanavasta jne alkavaa mikrobiston tuomaa suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan äiti ei ollut koskaan kipeä kunnes sai sitten kaksikin eri syöpää joihin kuoli alle 70- vuotiaana
Ei mun mummi eikä pappakaan. Elivät yli ysikymppisiksi.
Olet superihminen ja parempi muita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi tietää. Tiedän useampia tapauksia, joissa kyykäärme on purrut nuorena ja sen jälkeen ihminen ei ole ollut kertaakaan sairaana. Toisin sanoen, käärmeen purema on jollain tavoin boostannut immuunipuolustusta. Tätä myös tutkitaan syöpien näkökulmasta, eli immuuniterapia on jo nyt yksi syöpähoidon lähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi tietää. Tiedän useampia tapauksia, joissa kyykäärme on purrut nuorena ja sen jälkeen ihminen ei ole ollut kertaakaan sairaana. Toisin sanoen, käärmeen purema on jollain tavoin boostannut immuunipuolustusta. Tätä myös tutkitaan syöpien näkökulmasta, eli immuuniterapia on jo nyt yksi syöpähoidon lähtökohta.
Kyllä tätä on tutkittu, otetaan iso joukko sekä sairastaneita että sairastamattomia ja verrataan heitä keskenään.
Mun tätiä on kyy purrut lapsena, sairastaa enemmän kuin sisaruksensa.
En ole allerginen millekkään ja todella harvoin sairaana, en usko että elintavoista johtuu ainakaan täysin, sillä moni elintavoistaan tarkasti huolehtiva sairastelee useammin
Mä olin kaatopaikalla töissä, enkä ollut kymmeneen vuoteen saikulla kuin kaksi päivää. Sekin johtui siitä kun olin juonut niin paljon viskiä, että oli pönttö ja maha sekaisin kaks päivää. Eli ihan omaa syytä.
Sit vaihdoin siistiin sisätyöhön, jossa tuntuu että flunssaa sun muuta pukkaa kahden kuukauden välein..
ennemminkin sulla EI OLE vastustuskykyä. Itelläni epäilen tällaista koska kuumetta ei ole ollut yli 20 vuoteen. Voi olla perinnöllinen immunipuutos, koska elimistössä ei nouse kuume vaikka joku viirus olisikin jossain niin kuin normaaleilla.
Äitini on synnyttänyt minut alakautta, imetti 10 kk. Elimme maalla, meillä oli eläimiä ja leikimme metsässä. Kasvatimme itse porkkanamme jne, sormet oli mullassa itse kullakin. Nyt aikuisiällä minulla on astma, atooppinen ihottuma ja joitain hankalia allergioita. Joten eipä se maaseutu aina kaikelta suojaa.
Mjaa, joko ei ole läheisiä tuttavia (flunssat ja muut taudit tarttuvat muilta ihmisiltä) tai sitten peset käsiäsi vähän väliä ja olet oppinut olemaan hiplaamatta naamaasi tavattuasi muita tai liikuttuasi kaupungilla. Osittain se on tietty vastustuskykyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on synnyttänyt minut alakautta, imetti 10 kk. Elimme maalla, meillä oli eläimiä ja leikimme metsässä. Kasvatimme itse porkkanamme jne, sormet oli mullassa itse kullakin. Nyt aikuisiällä minulla on astma, atooppinen ihottuma ja joitain hankalia allergioita. Joten eipä se maaseutu aina kaikelta suojaa.
Täällä sama. Käytännössä elin kaikki lapsuuteni kesät ulkona, oikeastaan ympäri vuoden kaikki leikit, vapaa-aika ja harrastukset olivat myös ulkosalla. Siitä huolimatta olen nyt aikuisena varsinkin viime vuodet sairastellut jo niin paljon, että alkaa koetella hermoja. Minulla on ainakin osittainen immuunipuutos ja muutakin häikkää kropassa. Toivon vaan, että pääsisin takaisin parin vuoden takaiseen tilanteeseen kun en ollut juuri koskaan sairaana.
Se johtuu sun autosta. Hondasta.