Ylivelkaantuminen on nykyään naurettavan helppoa! Omakohtainen kokemus...
Meillä siis takana 10 todella vaikeaa vuotta pienten tulojen kanssa painiessa, ja nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Tilanteen paranemisesta rohkaistuneena otin vihdoinkin härkää sarvista, ja laitoin kaikki erilaiset luotot ja lainat Exceliin maksusuunnitelman kera.
Erilaisia luottoja on kertynyt tänä aikana minulle ja miehelleni yli 20 000 eurolla, eikä näitä rahoja ole siis sijoitettu esim. autoon tai veneeseen, vaan ne ovat menneet ihan kulutukseen. Milloin on telkkari hajonnut, milloin ostettu puhelin kytkyllä, milloin kengät tai lapsille vaatteita verkkokaupasta. Eri lainojen lyhennyksiin menee kuukaudessa noin 600 EUROA, josta tietenkin huomattava summa on pelkkää korkoa tai tilinhoitokuluja tmv.
Uuden velan ottamiseen on riittänyt usein se, että luottotiedot on kunnossa, mutta summaan sisältyy myös muutama isompi luotto, johon on tarvinnut olla tulojakin. Aivan varmasti tämän summan olisi saanut kasaan ilman tuloja eli hakematta lainaa erikseen, kunhan vaan näpyttelee hetun verkkokaupassa.
Tälle tulee nyt meidän perheessä stoppi kun olen vihdoin siinä kunnossa, että pystyn ja jaksan laittamaan asiat kuntoon. Ajatella, jos voitaisiin vaikka sijoittaa tuo lainanlyhennyksiin menevä summa kuukausittain, niin asiat olisi meidän perheessä ihan eri tolalla. Parempi tietenkin herätä todellisuuteen liian myöhään kuin ei ollenkaan.
Oman tilanteen taustalla on lisäksi se, ettei minulle tai miehelle ole opetettu taloudenpitoa kotona ollenkaan, vaan lama-ajan lapsina ja köyhistä, luottotiedottomista perheistä lähdettyämme olemme molemmat nähtävästi olleet kyvyttömiä hoitamaan raha-asioitamme järkevästi. Ja yhden velan ottamisen jälkeen on ollut helpompaa ottaa aina vaan lisää, mutta pikavippeihin ei sentään olla sorruttu.
Jos siis joku ihmettelee, miten aikuiset ihmiset voivat olla näin tyhmiä.
Kommentit (24)
Hienoa, ap, tsemppiä muutoksen tielle! Suurikuluisimmasta päästä nyt vaan velkoja pois ja samalla yritetään olla ottamatta uutta tilalle :)
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. Norwegian Bankilta saa kuukausimaksuttoman Visan 10.000 euron luottorajalla, kunhan on vakituinen työ ja luottotiedot kunnossa.
Miksiköhän ihmiset velkaantuvat?
No ei kyllä saa 10 000 euron luottorajaa noin vaan. Minulla on vuositulot noin 32 000 - 33 000 euroa vuodesta riippuen ja sain ensin Bank Norwegianin luottokortin luottorajalla 3000 euroa/kk. Myöhemmin olen saanut sen nostettua 4000 euroon, mutta en sen suuremmaksi.
Luottotiedot siis kunnossa.
Ja kun velkaantumisesta ei hirveästi puhuta, niin lopputuloksena on ap:n kaltaiset tapaukset. Luottohäiriöiden määrähän on ollut tasaisessa kasvussa jo monta vuotta, ja aivan varmasti velanoton helppous on yksi vaikuttava tekijä kuviossa. Monet ajautuvat velkakierteeseen ihan huomaamattaan ja juuri siksi tästä pitäisi puhua enemmän.