Ylivelkaantuminen on nykyään naurettavan helppoa! Omakohtainen kokemus...
Meillä siis takana 10 todella vaikeaa vuotta pienten tulojen kanssa painiessa, ja nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Tilanteen paranemisesta rohkaistuneena otin vihdoinkin härkää sarvista, ja laitoin kaikki erilaiset luotot ja lainat Exceliin maksusuunnitelman kera.
Erilaisia luottoja on kertynyt tänä aikana minulle ja miehelleni yli 20 000 eurolla, eikä näitä rahoja ole siis sijoitettu esim. autoon tai veneeseen, vaan ne ovat menneet ihan kulutukseen. Milloin on telkkari hajonnut, milloin ostettu puhelin kytkyllä, milloin kengät tai lapsille vaatteita verkkokaupasta. Eri lainojen lyhennyksiin menee kuukaudessa noin 600 EUROA, josta tietenkin huomattava summa on pelkkää korkoa tai tilinhoitokuluja tmv.
Uuden velan ottamiseen on riittänyt usein se, että luottotiedot on kunnossa, mutta summaan sisältyy myös muutama isompi luotto, johon on tarvinnut olla tulojakin. Aivan varmasti tämän summan olisi saanut kasaan ilman tuloja eli hakematta lainaa erikseen, kunhan vaan näpyttelee hetun verkkokaupassa.
Tälle tulee nyt meidän perheessä stoppi kun olen vihdoin siinä kunnossa, että pystyn ja jaksan laittamaan asiat kuntoon. Ajatella, jos voitaisiin vaikka sijoittaa tuo lainanlyhennyksiin menevä summa kuukausittain, niin asiat olisi meidän perheessä ihan eri tolalla. Parempi tietenkin herätä todellisuuteen liian myöhään kuin ei ollenkaan.
Oman tilanteen taustalla on lisäksi se, ettei minulle tai miehelle ole opetettu taloudenpitoa kotona ollenkaan, vaan lama-ajan lapsina ja köyhistä, luottotiedottomista perheistä lähdettyämme olemme molemmat nähtävästi olleet kyvyttömiä hoitamaan raha-asioitamme järkevästi. Ja yhden velan ottamisen jälkeen on ollut helpompaa ottaa aina vaan lisää, mutta pikavippeihin ei sentään olla sorruttu.
Jos siis joku ihmettelee, miten aikuiset ihmiset voivat olla näin tyhmiä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkonen? Sanot, ettei kyseessä ole pikavippi. Vaan....? Pankkilainan päälle otettu lainakaan ei näytä olevan kyseessä.
Erilaisia luottoja: Klarna, Collector, H&M, Hobby Hallin verkkokauppa ja niin edelleen. Lisäksi kaksi erillistä luottoa pankista: luottokortti ja kulutusluotto. Ei siis näitä "ota 200€ nyt ja maksa sielusi kahden viikon päästä"-vippejä.
AP
Hyvä että näette oman tilanteenne ja olette pääsemässä irti velkakierteestä.
Peukut pystyyn sinulle ja perheellesi ap. Olen itse aikoinani noussut samanlaisesta suosta, juurikin tympääntyneenä tyhmään rahankäyttöön ja tolkuttomiin kuluihin. Siihen riitti ykis ainoa luja päätös. Sen jälkeen maksoin kaikki velat pois pikku hiljaa, ja muutaman vuoden päästä talous oli plussalla. Enkä ole sen jälkeen tehnyt tyhmyyksiä, vaan koko rahankäyttöfilosofiani on muuttunut. Nyt on rahaa säästössä ja oma asunto alla.
Velkaantuminen on helppoa ja talouden tasapainoon saattaminen vaikeaa, mutta ei se mahdotonta ole!
AV-mamma alapeukuttaa luotolla ostetulla iPhonellaan, ylimitoitettu asuntolaina niskassaan, pankin omistama auto pihassaan.
20000 ei luulis nyt ihan helpolla kerääntyvän pelkästä ostelusta.
Vierailija kirjoitti:
AV-mamma alapeukuttaa luotolla ostetulla iPhonellaan, ylimitoitettu asuntolaina niskassaan, pankin omistama auto pihassaan.
Sorry, ei ole luotolla ostettua älyluuria eikä pankin autoa. Nettovarallisuuskin kattaa puolet kämpän arvosta.
Mä arvostan ihmistä joka ottaa opikseen ja laittaa raha-asiansa kuntoon.Toivon että ap onnistuu eikä lannistu takapakeista.
Tosin raha-asioista ois voinut ottaa selvää jo kun muutti pois kotoa, ihan sama mikä meininkin himassa oli siihen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan voi kertyä. Molemmilla pankin kulutusluottoa yhteensä n. 5000 €, rahat menneet muun muassa huonekaluhankintoihin ja kodinkoneisiin. Luottokorttivelkaa molemmilla joitain tuhansia, nämä rahat menneet shoppailuun ja myöskin ruokaostoksiin ym. Sitten päälle nuo osamaksut ja luottokaupat, niin saadaan tuollainen summa.
Ei tätä ole pakko uskoa todeksi jos haluatte vängätä, voitte vaikka kokeilla itse, että missä erilaisten kulutusluottojen ja osamaksutilien raja menee. En minä väitä missään nimessä, että olisimme käyttäneet lainarahaa mitenkään järkevästi enkä kaipaa päänsilittelyä, kunhan vaan olen ymmärtänyt, että velkaantuminen olikin helpompaa kuin sen voisi luulla olevan. AP
Hyvä ap, että olet nostanut kunnolla "kissan pöydälle". Nyt vaan pidät kukkaron nyörit tiukalla, on raskasta, mutta pakko. Auttaa, kun jaksaa laskea todellisen tilanteen, silloin näkee senkin, että tilanne paranee. Taloudenpito ei ole sen kummempaa, ja sillä Exelillä voit seurata eri kulut, esim ruokakulut tai vaatekulut ja katsoa, onko jossain kohtaa törsätty. Olen huomannut, että kirppikseltä tai kierrätyskeskuksesta saa usein sen, minkä tarvitsee. Minulla on nyt ongelma, että ruokaan menee liikaa, kun en jaksa tehdä itse tarpeeksi.
Paljon tsemppiä ap, sinä kyllä onnistut.
Hyvä että heräsitte asiaan, mutta ihmettelen miten tyhmästä rahankäytöstä syytetään usein koteja ja kasvatusta. Jokainen suomalainen käy saman peruskoulun, jossa nuo asiat opetetaan. Ei voi siis sanoa, ettei tiennyt, että ostamalla jotain ilman rahaa se ei olekaan ilmainen. Ei minullekaan kotona rahankäyttöä ole opetettu, ihan itse olen tämän tajunnut kun omilleni muutin ja jo sitä ennen kesälomilla rahaa tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että heräsitte asiaan, mutta ihmettelen miten tyhmästä rahankäytöstä syytetään usein koteja ja kasvatusta. Jokainen suomalainen käy saman peruskoulun, jossa nuo asiat opetetaan. Ei voi siis sanoa, ettei tiennyt, että ostamalla jotain ilman rahaa se ei olekaan ilmainen. Ei minullekaan kotona rahankäyttöä ole opetettu, ihan itse olen tämän tajunnut kun omilleni muutin ja jo sitä ennen kesälomilla rahaa tienannut.
En minä syytäkään kotia ja kasvatusta vaan sitä, että olemme jatkaneet lapsuudenkotimme mallilla. Tietenkin sitä olisi pitänyt opetella asiat heti omille muuttaessa - ja sillä erolla onkin eletty, että luottotiedot on vielä molemmilla tallessa - mutta näin ei olla tehty ja siitä nyt sitten kärsitään. Aloituksen tarkoituksena ei ollut uhriutua vaan kiinnittää huomiota siihen, kuinka helppoa on saada erilaisia luottoja kunhan vaan on luottotiedot tallessa.
Yleensä nämä tällaiset elämänhallinnan ongelmat periytyvät sukupolvelta toiselle ihan tilastollisesti, joten nyt pidetään huoli, että omat lapset saavat paremman mallin. AP
Ja tosiaan kiitokset kaikille tsempanneille! Meidän elämän puitteet on nyt siinä kunnossa, että velat selätetään kyllä kun vaan tahdotaan. Toivon samanlaista herätystä myös muille velkaantuneille ja holtittomille rahankäyttäjille. AP
Miettikää. Norwegian Bankilta saa kuukausimaksuttoman Visan 10.000 euron luottorajalla, kunhan on vakituinen työ ja luottotiedot kunnossa.
Miksiköhän ihmiset velkaantuvat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin kertyy. Ihmisillä on monenlaisia suhtautumistyylejä rahaan ja velkaan.
Toisille ne ovat vain numeroita jotka joko helpottavat tai vaikeuttavat elämää, kun taas toiset näkevät niissä suoran yhteyden tehtyyn ja tekemättömään työhön, jolloin yleensä ei velkauduta vahingossa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. Norwegian Bankilta saa kuukausimaksuttoman Visan 10.000 euron luottorajalla, kunhan on vakituinen työ ja luottotiedot kunnossa.
Ei se ole mikään syy velkautua. Itselläni on ollut pankissa 10000€ joustoluotto kohta 10 vuotta nostamatta. Se näkyy joka kerran verkkopankkiin kirjauduttua ja on parilla klikkauksella siirrettävissä tilille.
Talouteni ei ole mitenkään erityisen ylijäämäinen.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen käy samanlaisen peruskoulun, mutta silti tutkimusten mukaan:
- koulutustaso periytyy
- teiniäitiys periytyy
- mielenterveysongelmat periytyvät
- päihdeongelmat periytyvät
- tulotaso periytyy
Voithan sinä olla poikkeus tilastoihin, mutta ei pidä vähätellä sitä, mikä merkitys perhetaustalla on ihmisen elämälle. Periaatteessa kuka tahansa voi nousta hyvään elämään mistä tahansa tilanteesta, mutta yhdestä onnistujasta ei voi yleistää kaikkiin ihmisiin, kun köyhyyden ja heikko-osaisuuden periytyminen on kuitenkin tilastollinen fakta. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään syy velkautua. Itselläni on ollut pankissa 10000€ joustoluotto kohta 10 vuotta nostamatta. Se näkyy joka kerran verkkopankkiin kirjauduttua ja on parilla klikkauksella siirrettävissä tilille.
Eihän se olekaan syy velkaantua, mutta silti sellaista tapahtuu. Kyllä tästä ongelmasta pitää voida puhua muutenkin kuin niin, että "minä en ole koskaan velkaantunut ja olen aina hoitanut raha-asiani hyvin, joten en ymmärrä velkaantumista".
"Oman tilanteen taustalla on lisäksi se, ettei minulle tai miehelle ole opetettu taloudenpitoa kotona ollenkaan, vaan lama-ajan lapsina ja köyhistä, luottotiedottomista perheistä lähdettyämme olemme molemmat nähtävästi olleet kyvyttömiä hoitamaan raha-asioitamme järkevästi. Ja yhden velan ottamisen jälkeen on ollut helpompaa ottaa aina vaan lisää, mutta pikavippeihin ei sentään olla sorruttu."
Hienoa, että olette päättäneet tehdä asioille tarvittavat muutokset. Kunhan on konkreettinen suunnitelma valmiina, on sen toteuttaminenkin helpompaa.
Tunnistan tämän aivan saman lähtökohdan. Oma lapsuuden lähtökohta on aivan vastaava ja ajattelin/ajattelen monesti että koska olen töissä ja tienaan joka kuukausi palkkaa, niin voin ostaa yhtä sun toista.
En allekirjoita kuitenkaan kritisointia siitä etteikö vääränlaisista rahankäyttötottumuksista voisi ja myös osittain saisi syyttää lapsuudenkotia. Viitatiin myös siihen, että koulussa on näitä rahaan liittyviä asioita käsitelty. Ei ainakaan omassa koulussani, vasta lukiossa sivuttiin valtion budjettia historian yhteiskuntaopin kurssilla.
Itselleni on tärkeää opettaa lapsille vastuuntuntoista rahan käyttöä. Minä opin sitä kotona salakuuntelemalla perintöyhtiöiden soittamia puheluja, näkemällä eteisen pöydällä häätökirjeen vuokranantajalta, toivomalla että jääkaapissa olisi muuta kuin valo ja sillä että luokkakaverin postilaatikkoon tipahti Suosikki, omaani ei koska lasku oli maksamatta.
Kotia ja kasvatusta tai sen puutetta voi ja tietyissä tilanteissa saa syyttää.
Se paniikkihan tuon usein aiheuttaa. Aletaan ensin kevyesti huolestua, tekee pahaa katsoa asioita silmiin, jatketaan samaa rataa, huolestus vahvistuu ja hädissään tulee ehkä löperehdittyä kukkaron kanssa aiempaa enemmän. Jne.
Pitäisi kahden tällaisen auttaa toisiaan ottamaan rahatilanteesta selvää. Laskisi ne kaverin kulut ja lainat sinne Exceliin ensin, ja sitten vaihdettaisiin lukuja ja alettaisiin tsempata toisiaan. Ihminen on lopultakin apina, ja helposti alkaa vain vikistä peloissaan. Etenkin kun on epävarmaa, pystyykö tulevaisuudessa edes selviytymään vai menettääkö senkin, mitä on tähän asti onnistunut saavuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olekaan syy velkaantua, mutta silti sellaista tapahtuu. Kyllä tästä ongelmasta pitää voida puhua muutenkin kuin niin, että "minä en ole koskaan velkaantunut ja olen aina hoitanut raha-asiani hyvin, joten en ymmärrä velkaantumista".
Tabujahan nämä asiat Suomessa ovat.
Siis hetkonen? Sanot, ettei kyseessä ole pikavippi. Vaan....? Pankkilainan päälle otettu lainakaan ei näytä olevan kyseessä.