Saako mies päättää yksin millaisen auton ostaa (itselleen/perheelle)?
Mies siis aikeissa ostaa uudemman auton entisensä tilalle talon "ykkösautoksi". Toisena autona on halvempi kauppakassi.
Mies vähän parempipalkkaisena auton hankinnan kaiketi hoitaisi lainan avulla. Onko mielestänne oikein, että mies sitten "ostaa minkä haluaa" koska hän sen maksaakin? Näin sanoi kun autoista puhuttiin ja ehdottelin joitakin malleja.
Mitä mieltä asiasta ylipäätään siitä, että mies hankkii esim. nyt auton, yksipuolisella päätöksellä?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kumpikin ostaa mieleisensä auton. Minä ajan katumaasturilla ja mies hurruttellee Smartilla.
Onks miehes joku hinuri?
Mun mies on vähän sellainen jahkaaja, jota pitää yllyttää ostoksiin. Ensimmäinen auto ostettiin mun saamilla perintörahoilla, mutta vaikka minä sen maksoin, niin toki se päätös piti tehdä yhdessä. Valkkasin netistä sopivan auton, käytiin koeajolla ja sitten ostettiin se. Seuraavan auton mies maksoi ja jouduin taas yllyttämään autokaupoille, kun oli vapaa päivä. Olin netistä katsonut auton, mutta katseltiin muitakin. Lopulta kuitenkin koeajettiin ja ostettiin se mun valitsema auto. Vaikka monessa kohtaa sanoin, että sun päätös, kun sinä maksat.
Asunnon mies valitsi tosin mun selän takana, mutta otti kyllä huomioon että mihinkään yli 100-neliöiseen en suostu. Vähän yllärinä tuli eteen se tilanne, kun piti nopeasti päättää otetaanko se miehen valitsema asunto, mutta otettiin kuitenkin ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos toisen osapuolen mielipide auton hankintaan on tasoa: punainen olis kiva, ei kannata yllättyä, jos sitä ei välttämättä oteta huomioon. Ja joo, väri mielipiteenä on tässä törkeä yleistys. Auton valinta ei ole aina pelkkien numerotietojen vertailua, vaan myös fiiliksen ja mielikuvan perässä elämistä.
Ja toisekseen, ei taida suurin osa naisista kuunnella miesten toiveita lastenrattaiden kuosista?
Aivan. Tähän voisi heittää vertauksen autojen vaikka käsilaukkujen välille.
Nainen ei ymmärrä miksi auto pitäisi olla BMW/Audi kun edullisemmin saa farmari-Corollankin joka on ihan hyvä auto, kuljettaa paikasta A paikaan B sekä toimii ihan luotettavasti.
Pitäisikö miehen ymmärtää miksi nainen haluaa muunlaisen laukun kuin 7€ keinonahkaisen kassin H&M/Cubus/Tokmanni alekorista? Miksi laukussa pitäisi olla merkki, logo tai miksi sen pitäisi olla aitoa tukevaa nahkaa? Kyllähän ne lompakot, tampoonit ja meikit saa kannettua aivan hyvin halvimmassa mahdollisessa laukussa. Uudessa laukussa on vielä takuukin vaikka se on halpa!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole perheen rahoista pois vakuutuksineen ja kaskoineen niin miksei.
Tietysti jos hankkii kaksipaikkaisen avo-auton, niin laitat hänet viemään lapset harrastuksiin ja tuomaan tullessaan viikon ruoka-ostokset. Kun lähdette koko perheen sekä koiran voimin kaksipaikkaisella pitemmälle reissulle niin sanot että minä sitten ajan. Mies voi mennä toisen lapsen ja koiran kanssa peräkonttiin jos siinä sellainen on, tai juosta perässä.
Tarviiks viel ihmetellä miksi tässä maassa melkein jokainen avioliitto päätyy nykyään eroon. Puolisoa pidetään jonain vihollisena, jota vastaan pitää taistella kaikin keinoin.
Saatteko te jotain energiaa vittumaisuudesta vai mikä tässä on taustalla?
Taitaa olla tukkapöllyn aika naiselle. Ei pelkkä korvapuusti riitä. Ehkä myös piiskaa yllylle
Vierailija kirjoitti:
Saa ostaa minkä haluaa jos kerran itse sen maksaakin.
Niin minä olen naisena aina tehnyt ja tulen tekemäänkin.
Ei keltään tarvi mitään lupia kysellä. Aikuiset ihmiset.
Aika jyrkkiä mielipiteitä täällä. Mielestäni sitten kun on lapsia niin ei siinä kumpikaan saa tehdä rahoillaan ihan mitä haluaa. Ensin perheen pakolliset menot ja ne jaetaan tavalla x. Yli jäävillä rahoilla toki periaatteessa saa tehdä mitä haluaa mutta käytännössä kuitenkin ainakin meidän perheessä keskustellaan suuremmista hankinnoista. Esim itse olen pitkään haaveillut moottoripyörästä mutta ei tulisi mieleenkään vaan paukata kauppaan ja tulla kotiin prätkän kanssa että omilla rahoillanipa ostin. Aina se on jostakin muusta kulutuksesta pois. Joskus sen vielä hommaan mutta keskustelen kyllä mieheni kanssa asiasta ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta mielestäni perheessä jutellaan yhdessä asioista. Tai näin meillä, en voisi olla tuollaisen kanssa, joka sanoo, että saa valita, koska hän maksaa. En minäkään yksin valinnut meidän asuntoa vaikka alkuun sen yksin maksoin.
Saa tehdä mitä haluaa, mutta vasta kun asiasta on keskusteltu?
Saa tehdä mitä haluaa, kunhan haluaa oikeita asioita. Mielellään erikseen sanomatta, eli ajatustenlukukykykin olisi paikallaan.
Tämä on kyllä yksi monista tunne-elämän vammoista joka useita naisia vaivaa. Mies kyllä saa hoitaa kotia ja lapsia kunhan tekee sen Oikein. Ja mies saa ihan vapaasti valita auton tai elokuvan lauantai-illalle KUNHAN valitsee niin, että valinta miellyttää Naista. Urpo mies on sellainen joka valitsee (tahallaan) väärin!
Esimerkiksi voisi ottaa vaikka kodin sisustamisen. Totta, että monia miehiä ei koko asia edes kiinnosta, mutta miten olisi jos koti sisustettaisiin miehen tyyliin? Raskaat tummat sohvat, tukevia puuhuonekaluja, Iron Maiden-taulu seinällä vaaleiden ja romanttisten höpöhöpö-sisustuselementtien tilalla. Sohva ja tyynyt pitäisi olla ehdottomasti mukavuus edellä eli monesti rötvättyjä 70-luvun jäämistöjä eikä mitään uusia lähinnä ulkonäkö edellä valittuja.
Kävisikö naiset tuollainen?
Ei ainakaan oma mies halua tuollaista sisustusta. Tiedän sen, kun yhdessä olemme huonekalut valinneet ja ostaneet. Jos jonkun asian huolenpito kuten peseminen tms. jää minun hoidettavaksi, niin lopullisen päätöksen teen minä.
Vierailija kirjoitti:
Jos toisen osapuolen mielipide auton hankintaan on tasoa: punainen olis kiva, ei kannata yllättyä, jos sitä ei välttämättä oteta huomioon. Ja joo, väri mielipiteenä on tässä törkeä yleistys. Auton valinta ei ole aina pelkkien numerotietojen vertailua, vaan myös fiiliksen ja mielikuvan perässä elämistä.
Ja toisekseen, ei taida suurin osa naisista kuunnella miesten toiveita lastenrattaiden kuosista?
:D Jotenkin näen jo tämän pariskunnan sieluni silmin. En tiedä suurimmasta osasta mutta kyllä meillä valittiin myös vaunut yhdessä. Tuskin olisi mies halunnut työnnellä vaaleanpunaisia vaunuja, jos nyt en kyllä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku väitti että keittiöremontti nostaa asunnon hintaa. Ei muuten nosta edes sijoitetun summansa vertaa.
Toistakymmentä remppakämppää jobbanneena uskallan olla todella vahvasti eri mieltä.
Kuvittelet, että palstamamma laittaa asuntonsa myyntiin, kun keittiöremontti on tehty?
On myös hieman eri asia rempata koko kämppä kuin pelkkä keittiö. Lisäksi suuri osa asukkaista haluaa kodistaan oman näköisensä, ei sitä av-mamman maun mukaan tehtyä maalaisromanttista keittiötä laminaattitasoineen. Olen myynyt satoja keittiöitä.
Voi luoja. Jos olet vielä keittiömyyjä, niin kerro ihmeessä missä olet töissä, niin osaan kiertää sen liikkeen kaukaa. En edes ymmärrä, miten halveksit myymiäsi tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo auto on sitten se jolla tehdään kaikki pidemmät matkat yhdessä perheenä ja molemmat sillä ajaa, niin tietenkin pitää vanhempien päättää yhdessä. Jos se on vain miehen työmatkoihin ja omiin menoihin niin kai sitten mies voi yksinään päättää.
Miksi naisella tulisi olla valtaa päättää auton mallista yms. jos siitä ei penniäkään maksa?
Nainen joutuu usein välillisesti maksajaksi kun mies hummaa rahansa omaan autoon ja sitten vikisee ettei ole varaa maksaa lasten ruokia.Eli hups, mies maksattaakin elämää sitten naisella ja välillisesti sitä autoakin.
Meinaatko, että miehet eivät joudu välillisesti maksajiksi tässä maailmassa? Nainen kouluttautuu huonosti, uran ja rahan teko ei kiinnosta, pidetään välivuotta ja osittaista työaikaa sekä syydetään omat rahat mm. muotiin ja kosmetiikkaan. Miksi helkutissa miehen pitäisi kustantaa elämisestä enemmän kun mamma laittaa rahansa johonkin niin turhaan kuin naamakemikaaleihin tai ylihintaiseen parturiin?
Naiset Suomessa ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet. Ja on paljon hyvätuloisia akateemisia naisia.
Joidenkin huippukohtajamiehien palkat vääristävät tilastoja, ja tavallisessa perheessä nainen voi hyvinkin tienata enemmän kuin mies.
Joo ja jos ei tienaa niin so what. Yleensä nyt yhdessä hankittu talo, yhteinen laina, yhteiset lapset ja yhteinen elämä. Ei silloin kummankaan sovi ruveta sooloilemaan autojen tai minkään muunkaan kanssa. Kyllä ne yhdessä päätetään, vaikka se paska vaimo nyt olisikin hoitovapaalla...
Entä jos se mies olisi halunnut velattoman kerrostalokämpän, vain yhden lapsen ja elämän, jossa hän ei ole pelkkä vaimon toiveiden maksaja.
No olisi kannattanut suunsa avata siinä vaiheessa kun käy ilmi, ettei tulevaisuuden suunnitelmat ja unelmat kohtaa. Miksi ihmeessä alunperin menet suhteeseen ihmisen kanssa josta et pidä ja jonka toiveita et halua täyttää. Ei sulle sitä kumppania ole randomi STI jostain annettu. Ihan itse sen olet valinnut ja sitoutunut. Jos niin kovasti harmittaa eikun lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa esim . Meillä mies kävi ostamassa esikoiselle yhdistelmärattaat ihan oman makunsa mukaan. Meille kummallekin se kuosi ja väri ei ollut se pääasia vaan käytännöllisyys. Ihan hyvännäköiset kuitenkin osti ja olipa ostanut niihin kaikki mahdolliset lisähärpäkkeet, mitä oli saatavissa. Itse en olisi raaskinut niihin niin paljon sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta mielestäni perheessä jutellaan yhdessä asioista. Tai näin meillä, en voisi olla tuollaisen kanssa, joka sanoo, että saa valita, koska hän maksaa. En minäkään yksin valinnut meidän asuntoa vaikka alkuun sen yksin maksoin.
Saa tehdä mitä haluaa, mutta vasta kun asiasta on keskusteltu?
Saa tehdä mitä haluaa, kunhan haluaa oikeita asioita. Mielellään erikseen sanomatta, eli ajatustenlukukykykin olisi paikallaan.
Tämä on kyllä yksi monista tunne-elämän vammoista joka useita naisia vaivaa. Mies kyllä saa hoitaa kotia ja lapsia kunhan tekee sen Oikein. Ja mies saa ihan vapaasti valita auton tai elokuvan lauantai-illalle KUNHAN valitsee niin, että valinta miellyttää Naista. Urpo mies on sellainen joka valitsee (tahallaan) väärin!
Esimerkiksi voisi ottaa vaikka kodin sisustamisen. Totta, että monia miehiä ei koko asia edes kiinnosta, mutta miten olisi jos koti sisustettaisiin miehen tyyliin? Raskaat tummat sohvat, tukevia puuhuonekaluja, Iron Maiden-taulu seinällä vaaleiden ja romanttisten höpöhöpö-sisustuselementtien tilalla. Sohva ja tyynyt pitäisi olla ehdottomasti mukavuus edellä eli monesti rötvättyjä 70-luvun jäämistöjä eikä mitään uusia lähinnä ulkonäkö edellä valittuja.
Kävisikö naiset tuollainen?
Kyllä kävisi mulle. Itseasiassa meillä onkin paljon tummaksi petsattuja perittyjä isoja puisia huonekaluja. Nahkasohvat tosin on tumman viininpunaista ja Iron maiden julisteet on työhuoneessa. En tykkää itsekkään vaaleasta muka hienosta hörselötyylistä.
Kyllä. Isäni ei edes kertonut äidille vaihtavansa autoa. Se tuli aina yllätyksenä, se uusi auto.
Mitäs jos maksaisit puolet autosta ja päättäisitte sitten yhdessä?