Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen lihottaminen

14.04.2006 |

14-vuotias tuli terveystarkastuksesta tuomiolla 10%:n alipaino. Olisiko vinkkejä, mitä helppoa ja lihottavaa syötävää varaisin kaappiin arki-iltoja varten?

Syö kunnon aamiaisen (puuroa tai muroja) ja koulussa reilun lounaan. Kotiin tultuaan syö jogurttia ja leipää tai ruokaa ja iltapalan vielä. Urheilee ja on kasvanut pituutta, joten kulutus on varmaan tosi suurta. Huolestuin vain, saakohan riittävästi ravintoa. Inhoan itse pikaruokia emmekä syö sipsejä, keksejä tms. Ruoanlaitossa emme käytä kevyttuotteita vaan ihan tavallisia aineita, levitteenä on oivariini ja juomme kevytmaitoa. Kermaako minä pojalle alan juottaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että läskiä riittää tässä maassa ihan riittävästi, joten terveen hoikan ihmisen " lihottaminen" väkisin on sairasta.

Jos lapsi siis on muuten terve, syö monipuolista ja terveellistä ruokaa riittävän usein ja jaksaa liikkua ja opiskella kaikki on hyvin. Eikä myöskään ole vatsavaivoja ja veriarvot ym. ovat kunnossa. Toiset ihmiset ovat vaan luonnostaan hoikkia ja aika usein myöhemmin aikuisiässä +30v alkaa painoa kertyä hoikemmillekin.

Vierailija
2/7 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä kasvava nuori tarvitsee minusta kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Muuten luulisi riittävän tuo aamupala, lounas, välipala, sitten se lisäys toinen lämmin ruoka ja iltapala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kuitenkin miettimään tuota tuomiota " 10 % alipainoinen" . Mitähän se oikeastaan tarkoitti. Jos kysymys oli siitä, että lapsi on pituus-paino-käyrällä kohdassa -10 eli hän painaa 10 % vähemmän kuin samanpituiset lapset keskimäärin, ei tuo vielä ole mitään alipainoa. Minun kolmesta lapsestani kaksi on aina ollut miinuskäyrillä, toinen noin kohdassa -10 ja toinen noin kohdassa -15. Terveydenhoitajan mukaan tuo on vielä täysin normaalia. Yleensä asiaa ruvetaan tutkimaan siinä vaiheessa, jos poikkeama keskiarvopainosta on yli 20 % eli lapsi on käyrän -20 alapuolella (tai käyrän +20 yläpuolella). Toki asiaa on syytä seurata silloinkin, jos lapsen käyrä nopeasti muuttuu eli jos lapsesi on vuosi sitten ollut keskipainoinen ja nyt käyrällä -10 niin olisi ainakin hyvä tehdä paino/pituusmittauksia tiheämmin ja katsoa, pysyykö paino tuossa -10:ssä vai laskeeko se edelleen alaspäin.

Mutta näin ensimmäisenä vaihtoehtona tuli kyllä mieleen, että terveydenhoitaja ei vain osaa tulkita kasvukäyriä vaan kuvittelee, että kaikkien lasten pitäisi olla 0-käyrällä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.

Toki asia on aivan eri, jos lapsesi onkin käyrällä -30 eli 10 % alipainoinen tarkoitti sitä, että lapsen painon on 10 %-yksikköä alempi kuin normaalisti sallittu 20 %:n poikkeama keskiarvosta. Mutta siinä tapauksessa olisi kyllä syytä jo käydä lääkärinkin luona.

Eli minä ottaisin yhteyttä terveydenhoitajaan uudelleen ja kysyisin tarkennusta tuohon alipainoisuuteen. Samalla kysyisin myös sitä, miten lapsi on aikaisemmin sijoittunut vastaavalla käyrällä. Jos hän tosiaan on käyrällä -10 (pituus-painotaulukossa) ja on aikaisemminkin ollut keskiarvopainon alapuolella, ei todellakaan ole tarvetta sen kummenpiin toimenpiteisiin. Tosin kunnon päivällinen olisi paikallaan ihan tarpeeksi monipuolisen ravinnon saannin turvaamiseksi, vaikka painolle ei tarvitsisi tehdä mitään.

Vierailija
4/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervettä nuorta ei todellakaan pidä lähteä lihottamaan. Osa lapsista ja nuorista kulkee luonnostaan niitä miinuskäyriä eikä kyse ole mistään poikkeavuudesta, vaan lapsen omasta rakenteesta. Vasta jos on tapahtunut selvä oman käyrän taittuminen (nykyisin käyrä taittuu yleisemmin ylöspäin eli lapsi lihoo, tämä alkaa olla väestötason ongelma) ja useammassa kuin yhdessä mittauksessa niin on aika miettiä toimenpiteitä.

Käytännössähän nuo käyrät merkitsevät sitä, että nollakäyrällä tai sen alapuolella on 50% eli puolet kaikista lapsista.

Vierailija
5/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo painokayriin tuijottaminen on aika alytonta. Jos lapsi / nuori on terve ja voi hyvin niin mita silloin tarkalla kilomaaralla on valia. Kaikki eivat ole samasta muotista valettuja.

Tuon ikainen tietysti tarvitsee melkoisesti terveellista ruokaa, mutta mielestani silla ei ole merkitysta onko ruoka lamminta vai ei. Karjistetystihan voisi sanoa, etta hampurilainen ja ranskalaiset on lammin (=terveellinen ?) ateria, kun taas voileipa + salaatti on sitten kai " roskaruokaa" . Omasta kokemuksesta tuttavapiirissa voisi sita paitsi sanoa, etta ne jotka syovat kaksi kunnon ateriaa paivassa ovat muita hoikempia, joten en usko tuohon lampiman ruuan lihottavaan vaikutukseen.

Vierailija
6/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kaksi lämmintä ruokaa päivässä (en kyllä tiedä paljonko koulussa syö), aamiaisen, välipalan ja iltapalan. Emme käytä mitään ns. light tuotteita ! Lapsi liikkuu paljon ja on kasvanut viimeaikoina paljon pituutta.

Ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää lihottaa lasta, kyllä niitä liikalihavia on suomessa ihan tarpeeksi. Itse olen myös tällainen " läpipaska" ja olen koko aikuisiän painanut noin 50 kg huolimatta siitä mitä ja miten syön.

Vierailija
7/7 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden kanssa jotka ovat sitä mieltä ettei väkipakolla pidä lähteä lihottamaan. Monet ovat luonnostaan hoikkia (painan itsekin vajaat 50 kg enkä koe sitä ongelmana), joillakin se näkyy ihan suvussa. Jos nuori jaksaa touhuta ja voi hyvin niin anna hänen olla sellainen kuin on. Joskus terv.hoitajatkin ovat väärässä tai heillä on asenne-ongelmia, silloin on pakko kyseenalaistaa heidän neuvonsa. Joku tässä sanoi viisaasti että muiden kasvukäyriin ei kannata vertailla. Jos oma käyrä notkahtaa selvästi, silloin on aihetta huoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi