Jatkuva nuha raskauden aikana - muita?
Olen kärsinyt jatkuvasta nenän tukkoisuudesta ja nuhasta jo 2,5 kuukautta. Vaikka nenäsuihkeita ei saisi paljon käyttää, olen joka ilta suihkauttanut kerran kumpaankiin sieraimeen nenäsuihketta, jotta saisin edes jotenkin nukuttua. Unihan on tässä raskauden puolivälissä (rv20+6) muutenkin jo huonoa kun pitää juosta pissalla yms., mutta ilman nenäsuihketta en saa nukuttua lainkaan kun en saa happea.
Mitäköhän tähän vaivaan vielä keksisi koittaa? Onko täällä muita samasta vaivasta kärsiviä? :(
Kommentit (8)
Mulla sama juttu. Tai oikeastaan välillä on tosi nuhainen olo, sit voi tulla vaihe et nenä on ihan kuiva, niistää ennemminkin verta kun limakalvot ihan rutikuivat.
Määiite & Mini08 34+4
Mut mitä jos ostaisit ihan vaan niitä "vauvasuihkeita",hitsi kun en muista nyt nimeä,mutta suolaliuos/vesi suihketta??ONks se Humidose?? En oo ihan varma!?
Tässä linkki:
[http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono...|http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kelpokonsti.html]
Isommat apteekit myyvät. Kunhan muistaa ostaa ei jodia sisältävää suolaa. Itse käytän hienoa merisuolaa.
Mulla aina ollut vaivana krooninen nuha, lähinnä hirveä tukkoisuus. Ennen raskautta käytin allergiasumutteita ympäri vuoden ja lisäksi Nasolinia aina yötä vasten, että sain nukuttua. Nasolinia olin käyttänyt jo useamman vuoden tällä tyylillä. Nyt raskauden aikana en ole käyttänyt muuta kuin jo mainittua sarvikuonokannua sekä Glinor-sumutetta. Niistä en ole kokenut suurempaa hyötyä ja joka ikinen ilta ja yö tuskittelen sängyssä, kun nenä on aivan totaalisen tukossa (siis oikeasti yhtään ilmaa ei kulje kumpaankaan suuntaan nenän kautta!). Unessa nenä kuitenkin jonkin verran aina aukeaa, mutta heti kun kunnolla herään menee taas uudelleen tukkoon. En malta odottaa, että voin taas alkaa Nasolinia käyttää! Olenkin jo pakannut Nasolinin sairaalakassiin =)
iippulainen 31+3
Nyt vielä tilaa pahensi flunssa, josta johtuen henki ei meinannut kulkea sitten millään. Kolmella eri lääkärillä olen nyt käynyt, eikä apua sieltä saanut. Jatkuvan nuhan aiheuttaa kuulemma nuo limakalvot ja siitä seurauksesta sitten myös flunssan aikainen nuha pahenee. Mulle sitten lääkäri neuvoi ainoastaan humidose suihketta, joka ei tosin auta. Muita ei kuulemma tule käyttää juuri ollenkaan, täällä olivat lääkärit sitä mieltä ettei nasolinia eikä vastaavia laisinkaan. Höyryhengitystä ja muuta sitten avuksi flunssan aikana, ja panadol hotia.
Itse en ole nyt sitten uskaltanut ollenkaan tuon lääkärin neuvosta noita nenäsuihkeita käyttää, ja koitan vain kestää.
Joskus vuonna 1999 ekaa odottaessa ei lääkärin mukaan saanut käyttää edes laimeinta lapsille tarkotettua nasolinia, en tiedä mitä nyt siihen sanoisivat, kun ei tullut mieleen kysyä.
Päivisin yritän sinnitellä mutta joka ilta olen laittanut nasolinia 0,5mg vain toiseen tai joskus kumpaakin sieraimeen. Muuten tulen hulluksi kun en saa happea. Mulla on sarvikuono kotona mutta en usko että se oikeasti auttaisi nukahtamaan, niinku nenäsumute. Aion sanoa lääkärissä tästä mun hoito tyylistä ja pyydän sitten sellasen lääkkeen mikä auttaa ja jota voi käyttää jos kerran nasolin yhden kerran päivässä on ehdottomasti kiellettyä. Toiset vetää jos minkälaisia lääkkeitä raskauden aikana, joten luulen että tämä 0,5mg nasolin on pieni paha. En ole tuntenut ainakaan minkäänlaisia oireita verenpaineen noususta, mutta kuten sanottua niin juttelen lääkärin kanssa ensi viikolla mitä mun pitää tehdä.
Mun mielestä kans raskaana olevan yöunet on arvokkaat ja kaiken muun lonkka/alaselkä kivun yms. kanssa nukkuminen ei ole enää mitään helppoa, niin se vielä puuttuis ettei saa happea yöllä.
mae3 rv 22
mae kirjoitti tuossa että hänellä ei ole verenpaine noussut nenäsuihkeiden käytöstä huolimatta. Onko tämä verenpaineen nousu juuri se, miksi noita suihkeita ei saisi käyttää? Vai mihin kielto perustuu? Toisin sanoen miten se verisuonia supistava vaikutus vaikuttaa raskauteen?
itselläni on aina kovin matala verenpaine joten luulisi riskin olevan aika pieni. Vai onko muita riskejä?
Käytätkö sellaista tukkoisuutta poistavaa nenäsuihketta vai kortisonisuihketta?
Kannattaa käydä lääkärillä tai neuvolassa ja jutella, olisko sulla allerginen nuha. Olen siinä käsityksessä, ettei avavaa kannattais käyttää liian pitkään, nenä ikäänkuin "tottuu" siihen ja suihke ei auta enää. Käytin itse kerran melkein puoli vuotta samalla idealla, että suihke illalla että sais nukuttua, kun oli niin tukossa. Mulla alkoi lopulta verenpaine nousemaan, kun suihke supistaa verisuonia. Tunsin itteni lääkärissä vähän pöllöksi, kun nenäsuihkeen käyttö tuli puheeksi ja lääkäri arveli kohonneen paineen johtuvan sen liikakäytöstä :). Nyt raskauden aikana lääkärin luvalla olen käyttänyt kortisonisuihketta allergiseen nuhaan, ihan hyvin on mennyt. Niitten käytöstä pitäis varmaan kuitenkin neuvotella oman lääkärin kanssa, kuten myös esim. astmalääkkeitten. Tapauskohtaista siis :).
Tulipahan sepustus, toiv. jotain apua sulle!