Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä pääsee eroon suunympärysihottumasta? Kaikki kokeiltu, keinot vähissä. Auttakaa!

Vierailija
14.01.2018 |

Olen ihan aina ollut hyväihoinen. Yhtäkkiä, pari vuotta sitten 3-kympin kieppeillä leukaan ilmestyi pieni läntti näppyjä, jotka pikku hiljaa levisivät suun ympärille ja nenän sivuille. Yritin ensin kokeilla, jos kyseessä olisi allergia ja vuorotellen olin ilman maitoa, kalaa, viljaa, pähkinää jne. Mikään ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Kokeilin olla meikittä ja ilman mitään voiteita, ei vaikutusta kuin ehkä huonompaan suuntaan. Kävin ihotautilääkärillä, sain reseptit antibioottivoiteeseen ja antibiootteihin, ei vaikutusta. Kokeillut olen myös klotrimatsolia jos se kuitenkin olisi sienitulehdus, ei vaikutusta. Muita mitä olen kokeillut: omenaviinietikka, marseillesaippua, teepuuöljy, oliivi- ja kookosöljy, perusvoiteet, sls:n sisältävien tuotteiden pois jättö, ei vaikutusta millään. En enää tiedä mitä tehdä. Koko ajan kuumottaa noita mursunviiksiä, inhottava ihottuma lehahtelee tuon tuosta kasvoilla. Mitä tässä enää voi tehdä? Vain kevyt meikki auttaa edes hetkeksi unohtamaan tuon mutta kun en haluaisi meikata päivittäin ja haluaisin todellakin tuon ihottuman, tulehduksen vihdoin pois. Ihotautilääkäri ei enää osaa auttaa. Mikä neuvoksi? En käytä hormoniehkäisyä mutta stressi on viimeisen vuoden ollut kova. Se ei kuitenkaan selitä ihottuman alkua. Syön suht terveellisesti, en juo juurikaan alkoholia, juon runsaasti vettä päivittäin, en tupakoi. Olen melko laiha. Auttakaa, olen jo ihan epätoivoinen!

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pihkasalva kiinnostaa, saisinko siitä merkin ja tarkan nimen? Juuri pyörittelin apteekissa pihka-tervasalvaa käsissäni mutta siinä oli parafiiniöljy heti kärjessä inci-listassa, etten viitsinyt sen tarkemmin miettiä. Ap

Suunympärysihottuman hoito: pese esim. Sebamedillä. Vältä voiteita. Toimii.

Vierailija
62/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kummallinen ihottuma koko kasvojen alueella. Läikikäs, näppyläinen iho, joka ei siedä yhtään lämmintä vettä. Kasvojen pesun ja erityisesti saunan jälkeen iho on aivan järkyttävän näköinen. Sama ihottuma on koko kropan alueella, vatsan ja selän kohdalla isoja punaisia kutisevia läiskiä, kasvot kirjavat ja kiiltävät. Kesällä tätä ongelmaa ei ole niin paljon, joten johtuu nimenomaan talven kuivuudesta. Ihottuma vain on niin paha, etten kehtaa käydä uimahalleissa tai julkisissa saunoissa ja todella vaikuttaa myös itsetuntoon.

Jännä, kun nuorempana ei ollut minkäänlaisia iho-ongelmia, mutta n.25-vuotiaana tuli tää kamala "hiki-ihottuma" (kutsun sitä siksi, koska hikoilu ja lämmin vesi aiheuttavat sitä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kummallinen ihottuma koko kasvojen alueella. Läikikäs, näppyläinen iho, joka ei siedä yhtään lämmintä vettä. Kasvojen pesun ja erityisesti saunan jälkeen iho on aivan järkyttävän näköinen. Sama ihottuma on koko kropan alueella, vatsan ja selän kohdalla isoja punaisia kutisevia läiskiä, kasvot kirjavat ja kiiltävät. Kesällä tätä ongelmaa ei ole niin paljon, joten johtuu nimenomaan talven kuivuudesta. Ihottuma vain on niin paha, etten kehtaa käydä uimahalleissa tai julkisissa saunoissa ja todella vaikuttaa myös itsetuntoon.

Jännä, kun nuorempana ei ollut minkäänlaisia iho-ongelmia, mutta n.25-vuotiaana tuli tää kamala "hiki-ihottuma" (kutsun sitä siksi, koska hikoilu ja lämmin vesi aiheuttavat sitä).

Jatkan sen verran, että iho on siis hyvännäkönen kuivana, ei mitään ongelmia. Mutta heti, kun hikoilee tai pesee niin ihottuma puhkeaa.

Vierailija
64/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunympärysihottuma pahenee hikoilun ja auringon vaikutuksesta. Niitä kannattaa välttää.

Vierailija
65/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PODia ei paranneta muulla kuin aiemmin jo monesti mainitulla tetrasykliinikuurilla, käy pyytämässä lääkäriltä.

Vierailija
66/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herpekseen kannata mitään poppakonsteja kokeilla...

Vierailija
67/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä yksityiselle ihotautilääkärille. Kirjoita tuo kaikki selkeästi paperille. Kannattaa katsoa siitä kuvauksesta, että kyseisen lääkärin kiinnostuksenkohteisiin/ydinosaamiseen kuuluu suunympärysihottuma/ihottuma/ruusufinni. 

Vierailija
68/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö mitään lääkkeitä, vitamiinivalmisteita, luonnontuotteita tms. jotka tuon voisivat aiheuttaa? Itselläni kukki suunympärysihottuma niin kauan kuin söin kortisonikuuria (krooniseen sairauteen, eli todella pitkä kuuri). Kuurin loputtua hiljaksiin rauhoittui. Heti kun syön kortisonia paria viikkoa pidempään, alkaa ilmestyä uutta ihottumaa, jota ei saa kuriin millään voiteilla tai pesuilla.

Vierailija
69/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti suunympärysihottuma Rosazol-voiteella.

Vierailija
70/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ruusufinni. Googlaa.

Ruusufinniltä kuulostaa minustakin.

Itse sain ihotautilääkäriltä ab-kuurin ja rozex-voidetta.

Kun sain pahimmat oireet kuriin, olen pärjännyt sen jälkeen pelkällä voiteella. Enkä sitäkään tarvitse kuin joskus jos tulee joku yksittäinen finni.

Vierailija
71/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan sinulla olla allergiaa / yliherkkyyttä hartsillle? Sitä löytyy yllättävistäkin jutuista. Kaverin suunympärys parani, kun vaihtoi huulirasvat. Hartsia löytyy purkassa, meikeissä, (ripsi) liimoissa, hammasharjan kumiosissa, hammastahnassa, vaseliinissa, kortisonissa. Joku taisi mainita, että etsi tuoteselosteista colophonium.

Toivottavasti löydät apua vaivaan!

Vierailija
72/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttaa. Itselläni vaiva kestää jopa puoli vuotta kerrallaan ja sitten se vain häviää. Enkä todellakaan tiedä, mikä saa sen häviämään. Monia keinoja olen kyllä kokeillut.

Vierailija
73/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruusufinni on tietysti mahdollinen, vaikka ihotautilääkäri sanoi ettei se sitä ole. En ihan täysin luota tuohon asiantuntijuuteen kyllä :/ Mutta sekä antibioottivoiteen että antibioottikuurin olisi pitänyt tuhota myös ruusufinniin mutta kuurot eivät kerta kaikkiaan tehneet iholle mitään. Otan lisäravinteena c- ja d-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, msm:ää, kalaöljyä, candida Fortea, maitohappobakteereja. Ei vaikutusta. Syön joka päivä vihanneksia, marjoja. Juon vain vähän kahvia enkä syö lihaa päivittäin. Rasvaa saan tarpeeksi.

Ruoka-aineallergiaan en jaksa enää uskoa. Sillä olen tosiaan testaillut vuorotellen niiden poisjättöä. Voiko tuo ihottuma olla kuitenkin jotain muuta? Ihotautilääkärin mukaan se on ihan selvä suunympärysihottuma mutta en tiedä sitten.

Olen kokeillut mahdollisimman vähäistä hoitoa, ei tehoa. Korkeintaan huonompaan suuntaan meni. En uskalla enää laittaa mitään rasvaa naamaan ja sekös on sitten taas saanut aikaan sen, että otsa on täynnä pientä kuivuusryhelmää ja leuka ihonalaisia muhkurafinnejä. Vihaan ihoani :( Ap

Tyttäreni saa suunympärysihottuman jaffa limsasta. Onko sinulla jokin ruoka-aine (hedelmä, raaka vihannes, mehu, limsa, mauste, karkin väriaine, hillon säilöntäaine) jota syöt säännöllisesti? Siitä aloittaisin syyn etsimisen. Atoopikkona ja ruoka-aineyliherkkänä sanon, että tuo johtuu jostain ruuasta tai juomasta. Karsi kaikki allergeenit ruokavaliosta testataksesi asia ja alat lisäämään ruoka-aineita yksitellen takaisin 4-5 päivän välein.

Vierailija
74/74 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan sen verran, että iho on siis hyvännäkönen kuivana, ei mitään ongelmia. Mutta heti, kun hikoilee tai pesee niin ihottuma puhkeaa.

Näin tyypillinen yliherkkyys ja atopia juuri toimii. Suurella todennäköisyydellä olet jollekin ruoka-aineelle yliherkistynyt tai kyse on kosketusihottumasta. Asiaa auttaa hieman ihon rasvaaminen ennen peseytymistä, nopeat suihkut, saunan välttäminen. Ihon peseminen kosteusvoiteella ja hyvä ilmankosteus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi