Miten ihmeessä pääsee eroon suunympärysihottumasta? Kaikki kokeiltu, keinot vähissä. Auttakaa!
Olen ihan aina ollut hyväihoinen. Yhtäkkiä, pari vuotta sitten 3-kympin kieppeillä leukaan ilmestyi pieni läntti näppyjä, jotka pikku hiljaa levisivät suun ympärille ja nenän sivuille. Yritin ensin kokeilla, jos kyseessä olisi allergia ja vuorotellen olin ilman maitoa, kalaa, viljaa, pähkinää jne. Mikään ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Kokeilin olla meikittä ja ilman mitään voiteita, ei vaikutusta kuin ehkä huonompaan suuntaan. Kävin ihotautilääkärillä, sain reseptit antibioottivoiteeseen ja antibiootteihin, ei vaikutusta. Kokeillut olen myös klotrimatsolia jos se kuitenkin olisi sienitulehdus, ei vaikutusta. Muita mitä olen kokeillut: omenaviinietikka, marseillesaippua, teepuuöljy, oliivi- ja kookosöljy, perusvoiteet, sls:n sisältävien tuotteiden pois jättö, ei vaikutusta millään. En enää tiedä mitä tehdä. Koko ajan kuumottaa noita mursunviiksiä, inhottava ihottuma lehahtelee tuon tuosta kasvoilla. Mitä tässä enää voi tehdä? Vain kevyt meikki auttaa edes hetkeksi unohtamaan tuon mutta kun en haluaisi meikata päivittäin ja haluaisin todellakin tuon ihottuman, tulehduksen vihdoin pois. Ihotautilääkäri ei enää osaa auttaa. Mikä neuvoksi? En käytä hormoniehkäisyä mutta stressi on viimeisen vuoden ollut kova. Se ei kuitenkaan selitä ihottuman alkua. Syön suht terveellisesti, en juo juurikaan alkoholia, juon runsaasti vettä päivittäin, en tupakoi. Olen melko laiha. Auttakaa, olen jo ihan epätoivoinen!
Kommentit (74)
Olisiko mahdollista käydä parilla muulla lääkärillä? Diagnoosissa tai hoidossa voi olla vikaa.
Diagnoosissa tuskin on vikaa, perioraalidermatiitista ei voi erehtyä. Eikä kortisonia tähän vaivaan.
Mulla pod:in laukaisi luultavimmin luonnonkosmetiikka molemmilla kertaa, ensin kymmenen vuotta sitten. sitten ja jälleen viime syksynä. Vaati kummallakin kertaa kahden kuukauden tetrasykliinikuurin, lisäksi käytin Rosazolia. Oon nyt karsinut kaikki kasviöljyjä sisältävät kosmetiikkatuotteet veke. Käytössä apteekin perusvoiteet, puhdistukseen LactoLine puhdistusvaahto. Meikissä käytän mineraalipohjaa (simppelillä koostumuksella: zinc, titanium oxides ja mica). Maitohappobakteerit säännöllisessä käytössä siinä toivossa että ne jotain auttaisi ehkäisemään ihottuman uusiutumisen, samoin omegarasvahapot ja sinkki.
Mene homeopaatille. Itse kärsin vuosia pahasta ihottumasta ja kutinasta. Söin 3kk ja se kuivui pois. Meni 10 vuotta ja tuli takaisin, no menin uudestaan ja löysivät tietoni ja otin samat lääkkeet uudestaan😊 Itsekkin pidin ihan huuhaana mutta kun mikään muu ei auttanut niin epätoivoissani tartuin tähän oljenkorteen. Tuntitaksa n.80 e Plus lääkkeet siihen päälle. Poikani sai myös näistä avun yökasteluun. Toivottavasti saat avun. Itselläni oli niin paha ihottuma että olin kerrankin kuukauden pois töistä.
Minä kärsin monta vuotta suun ympärysihottumasta ja kävin ihotautilääkäreillä monta kertaa ja aina jokin uusi rasva käyttöön ilman helpotusta. Kerran tuli kosmetologin kanssa puhetta ihottumasta ja hän sanoi että tomaatti aiheuttaa monille suun ympärysihottumaa ja niin oli minullakin aiheuttanut. Voisiko olla sinulla sama homma?
Minulla oli hei just tällanen! Kuulemma yhteydessä atopiataipumukseen, autoimmuunihäikkään ja taipumukseen taliköhnäihottumaan/hilseeseen? Sinkkivoide, kortisoni ja joku tablettikuuri vain korkeintaan pahensivat. Keksin lopulta kokeilla sitä ainoaa litkua, joka minulla tepsii päänahkaankin kun se villiintyy. Truuttasin vähän vanulapulle ja taputtelin aamuin illoin ihottumalle. Aluksi kirveli ihan saamaristi kun iho oli rikki, mutta huomasin jo puolessa päivässä ihon olevan parempi kuin kuukauteen. Muutaman päivän kuurilla sain hoidettua kokonaan pois.
Diprosalic, tarvitset reseptin, ei saa käyttää kuin kuureittain harvakseltaan ettei iho ohene. En tiedä saatko lääkäriä edes määräämään tällaiseen kun on hiuspohjalle tarkoitettu... Mutta eipä se keltään pois ole kysyä kuitenkaan, etenkin jos sinullakin on muitakin näitä mainitsemiani saman klusterin ongelmia.
Vanhan ajan konsti, jota voisit kokeilla on kamferisalva/ voide , jota myydään apteekissa. Mieheni äiti käytti tätä pienen tyttäreni vilustumisoireiden lievittämiseen, hieroi voidetta rintakehään ja kurkun alueelle sekä selkään. Jos iho oli nuhan vuoksi nenän alapuolelta punainen ja rikki, voidetta kun laittoi illalla aamulla iho oli parantunut. Ihmeellistä, mutta totta. Googlasin tuon voiteen ja sen käyttötsrkoitukset, sitä käytetään mm. akneen, rasvaiselle iholle,lieviin palovammoihin,hierontaan ja särkyihin hyönteisten puremiin, ihon epäpuhtauksiin, lohkeileviin kantapäihin, rikkinäiset varvasvälit ym.ym. En tiennytkään, että voide on noin monikäyttöinen.. Voide tuoksuu kamferilta, eli se lienee jokin yrtti, mutta tyttäreni tapauksessa toimi kyllä hyvin.
Dactarin auttaa. Sienivoide. Ihan ilman reseptiä saatava. Toinen josta apua voi olla, jätä vaahtoavat aineet pois (sodium lauryl sulfate), hammastahna, kasvopesu ja shampoo. Kannattaa ihonhoitotuotteet pitää hyvin simppelinä. Puhdistus ja rasvaus. Esim. Apteekin avene tolerance sarja sopii myös allergisille ja tuotteissa on vain välttämättömöt aineet.
Itselläni ollut suunympärysihottuma muutamaan kertaan. Ensimmäisellä kerralla ihotautilääkäri määräsi monenmoista purkkia/tuubia, jota voisin koittaa. Ei parantunut sillä. Dactarin paranti. Myöhemmin olenkin ihottuman saanut raskaus/imetysaikaan, silloin en mitään lääkkeitä käyttänyt ja parantui itsekseen.
Omalla kohdalla luulen, että hormoneilla on syy taudin puhkeamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Dactarin auttaa. Sienivoide. Ihan ilman reseptiä saatava. Toinen josta apua voi olla, jätä vaahtoavat aineet pois (sodium lauryl sulfate), hammastahna, kasvopesu ja shampoo. Kannattaa ihonhoitotuotteet pitää hyvin simppelinä. Puhdistus ja rasvaus. Esim. Apteekin avene tolerance sarja sopii myös allergisille ja tuotteissa on vain välttämättömöt aineet.
Itselläni ollut suunympärysihottuma muutamaan kertaan. Ensimmäisellä kerralla ihotautilääkäri määräsi monenmoista purkkia/tuubia, jota voisin koittaa. Ei parantunut sillä. Dactarin paranti. Myöhemmin olenkin ihottuman saanut raskaus/imetysaikaan, silloin en mitään lääkkeitä käyttänyt ja parantui itsekseen.
Omalla kohdalla luulen, että hormoneilla on syy taudin puhkeamiselle.
Ja lisään vielä, että tarkoitan nyt ihan oikeaa suunympärysihottumaa, perioraalidermatiittiä, enkä mitään muuta. Koita ihmeessä dactariniä. Aikoinaan sain vinkin dactarinistä, toiselta suunympärysihottumasta kärsineeltä ihmiseltä.
Joo, ihotautilääkäri diagnosoi tämän suunympärysihottumaksi eli perioraalidermatiitiksi. Kuten tuossa aloitusviestissä totesin, olen poistanut kaikki sls:ää sisältävät tuotteet ja ihonhoidosta on jäänyt kaikki turha pois. Pesen ja rasvaan allergiaiholle tarkoitetulla geelivoiteella. Tähän mennessä olen käyttänyt 2kk metronidatsolia (Rosazol) ja nyt pari viikkoa klotrimatsolia (Canesten). Jatkan vielä pari viikkoa ja sitten voisin kokeilla tuota mikonatsolia jota ilmeisesti Daktarin on? Kai nuo kaikki toimivat eri tavoin vaikka sienilääkkeitä ovatkin? Myös kuuri pimekrolimuusia (Elidel) on kokeiltu.
Kahvia olen vähän miettinyt. Juon aamulla kupin, jotta vatsa toimii (tmi) mutta onkohan siinäkin liikaa? Tomaattia olin syömättä 4 viikkoa, ei vaikutusta. Kuukautisten aikaan naama lehahtelee kaikkein pahimmin joten ihan varmasti jotain tekoa tällä on hormonien kanssa. Kukaan ei vaan tiedä mitä :/ Kuitenkin mursunviikset ovat ja pysyvät, välillä ovat pahemmat, välillä paremmat. En ole näiden vuosien aikana päässyt jyvälle, mikä vaikuttaa. Sen vain tiedän, että kun jännitän, naamaa alkaa kuumottaa ja pudottaa entisestään. Ja tuota jännitystä kun oppisi hallitsemaan... Mutta ei se olekaan jokapäiväistä tai edes jokaviikkoista.
Auringossa oleminen on sula mahdottomuus. Silloin vasta ihottuma alkaakin kutista, kuumottaa ja pahentua. Hikoilukin on huono. Saunasta iho ei laita pahakseen.
Ap
Niin ja sokeria välttelen, en esim. syö karkkia tai sokerilla makeutettuja elintarvikkeita koskaan. Mutta! Minulla oli vuosia kestänyt hiivakierre ennen tätä. Välissä oli kyllä vuosia mutta jotenkin olen aina miettinyt, olenko jotenkin hiivaherkkä. Se hiivakierre katkesi aikanaan ihan muuhun vaivaan saadulla antibioottikuurilla. Nyt on kuitenkin maitohappobakteerit ja hiivanhäätökuuri meneillään.
Ap
Kuulostaa villiintyneeltä herpekseltä.
Mulla kuivuu iho talvisin haavoille suupielistä ja sitten leviää rumaksi ja kipeäksi läikäksi. Siihen auttaa veden juominen sekä vaseliini aamuin illoin ja ulos lähtiessä. Vesipitoiset rasvat, huulivoiteet tai meikit ovat vain haitaksi. Ei ehkä sama ongelma kuin aloittajalla, mutta meni kauan ennen kuin itselleni selvisi syy ja hoito.
Jos on tosiaan tuolla ihottumalla yhteyttä atopiaan ja autoimmuuniongelmiin niin kannattaa kysyä protopicista ihotautilääkäriltä, ei sisällä kortisonia. Itselläni auttoi samantien hankalaan silmänympärysihottumaan.
Omakohtaisesti voin lämpimästi suositella suolasaippuaa. Minulla on atooppinen iho ja vielä lisäksi sain suunympärysihottuman. Lotrasin kunnolla suola-vesiliuoksella ja parin päivän jälkeen punoitus olo huomattavasti vähentynyt. Huono puoli on, että suolaa saisi olla laittamassa iholle monta kertaa päivässä jotta muutoksia tulee.
Oletko kokeillut vaihtaa sulfaatittomaan hammastahnaan?
Mulle lääkäri määräsi noin puolen vuoden ab-kuurin. Parani ja on pysynyt poissa lähes 15 vuotta.
Höpöhöpö. Aito Marseille tehdään kasviöljystä, useimmiten oliiviöljystä. Sitä nimenomaan suosittelevat ihotautilääkärit esim. akneiholle, psoriasiksen tai tali-ihottuman ja juuri suunympärysihottuman hoitopesuun. Joku siivoukseen tarkoitettu kissasaippua on asia erikseen, mutta sillä ei saakaan pestä ihoa.