Miten ihmeessä pääsee eroon suunympärysihottumasta? Kaikki kokeiltu, keinot vähissä. Auttakaa!
Olen ihan aina ollut hyväihoinen. Yhtäkkiä, pari vuotta sitten 3-kympin kieppeillä leukaan ilmestyi pieni läntti näppyjä, jotka pikku hiljaa levisivät suun ympärille ja nenän sivuille. Yritin ensin kokeilla, jos kyseessä olisi allergia ja vuorotellen olin ilman maitoa, kalaa, viljaa, pähkinää jne. Mikään ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Kokeilin olla meikittä ja ilman mitään voiteita, ei vaikutusta kuin ehkä huonompaan suuntaan. Kävin ihotautilääkärillä, sain reseptit antibioottivoiteeseen ja antibiootteihin, ei vaikutusta. Kokeillut olen myös klotrimatsolia jos se kuitenkin olisi sienitulehdus, ei vaikutusta. Muita mitä olen kokeillut: omenaviinietikka, marseillesaippua, teepuuöljy, oliivi- ja kookosöljy, perusvoiteet, sls:n sisältävien tuotteiden pois jättö, ei vaikutusta millään. En enää tiedä mitä tehdä. Koko ajan kuumottaa noita mursunviiksiä, inhottava ihottuma lehahtelee tuon tuosta kasvoilla. Mitä tässä enää voi tehdä? Vain kevyt meikki auttaa edes hetkeksi unohtamaan tuon mutta kun en haluaisi meikata päivittäin ja haluaisin todellakin tuon ihottuman, tulehduksen vihdoin pois. Ihotautilääkäri ei enää osaa auttaa. Mikä neuvoksi? En käytä hormoniehkäisyä mutta stressi on viimeisen vuoden ollut kova. Se ei kuitenkaan selitä ihottuman alkua. Syön suht terveellisesti, en juo juurikaan alkoholia, juon runsaasti vettä päivittäin, en tupakoi. Olen melko laiha. Auttakaa, olen jo ihan epätoivoinen!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan aina ollut hyväihoinen. Yhtäkkiä, pari vuotta sitten 3-kympin kieppeillä leukaan ilmestyi pieni läntti näppyjä, jotka pikku hiljaa levisivät suun ympärille ja nenän sivuille. Yritin ensin kokeilla, jos kyseessä olisi allergia ja vuorotellen olin ilman maitoa, kalaa, viljaa, pähkinää jne. Mikään ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Kokeilin olla meikittä ja ilman mitään voiteita, ei vaikutusta kuin ehkä huonompaan suuntaan. Kävin ihotautilääkärillä, sain reseptit antibioottivoiteeseen ja antibiootteihin, ei vaikutusta. Kokeillut olen myös klotrimatsolia jos se kuitenkin olisi sienitulehdus, ei vaikutusta. Muita mitä olen kokeillut: omenaviinietikka, marseillesaippua, teepuuöljy, oliivi- ja kookosöljy, perusvoiteet, sls:n sisältävien tuotteiden pois jättö, ei vaikutusta millään. En enää tiedä mitä tehdä. Koko ajan kuumottaa noita mursunviiksiä, inhottava ihottuma lehahtelee tuon tuosta kasvoilla. Mitä tässä enää voi tehdä? Vain kevyt meikki auttaa edes hetkeksi unohtamaan tuon mutta kun en haluaisi meikata päivittäin ja haluaisin todellakin tuon ihottuman, tulehduksen vihdoin pois. Ihotautilääkäri ei enää osaa auttaa. Mikä neuvoksi? En käytä hormoniehkäisyä mutta stressi on viimeisen vuoden ollut kova. Se ei kuitenkaan selitä ihottuman alkua. Syön suht terveellisesti, en juo juurikaan alkoholia, juon runsaasti vettä päivittäin, en tupakoi. Olen melko laiha. Auttakaa, olen jo ihan epätoivoinen!
Sitä se persujen äänestäminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tyhmänä jossain kohtaa Sibicortia eli kortisonia ihottumaan. Aluksi auttoi hiukan kunnes iho räjähti totaalisesti. Eli jos joku Podista kärsivä lukee tätä, kortisonia EI saa laittaa suunympärysihottumaan. Muihin ihottumiin se voi toimia mutta ei tähän tautiin. Ap
Käytithän vain viikon kuurin? Pidempään ei saa käyttää. Minulla se auttoi ja sama vaiva kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaakin olen kokeillut, ei apua siitä. Olen käynyt joogassa ja mindfulness-kursseilla, jotta stressin saisi kuriin ja tällä hetkellä se tuntuu olevan hallinnassa mutta naama se vaan jatkaa tuota samaa kuumottamista. Siis kertakaikkiaan mikään ei ole vaikuttanut ihoon positiivisesti. Ei mikään. No ehkä se kunnon pesu marseillesaippualla on auttanut vähän.
Kortisonia ei saa missään nimessä laittaa suunympärysihottumaan. Se vain pahentaa sitä. Auttaa toki moneen muuhun ihottumaan muttei POD-ihottumaan. Ap
No sinulla on sitten eri vaiva kuin minulla, koska minä sain tulehdukseen kortisonia ja se auttoi heti. Jopa käypähoidossa lukee, että lääkäri määrää voidetta, missä on kortisonia ja antibioottia tälläiseen tulehdukseen.
Niin, johonkin muuhun kuin suunympärysihottumaan. Luepas itse suunympärysihottuman käypä hoito, siellä nimenomaan sanotaan, että pitää välttää kortisonia. Miksi tulet neuvomaan ihan eri sairauden hoidon keinoja toiseen sairauteen?
Mistä me voidaan tietää netin kautta mikä sairaus sinulla on. Ihottuman voi aiheuttaa niin moni asia, esim. bakteeri tai sieni. Minulle ihotautilääkäri määräsi suunympärysihottumaan kortisonia ja luotan kyllä hänen asiantuntijuutensa.
Koska kirjoitin, että ihotautilääkäri diagnosoi tämän suunympärysihottumaksi, POD :ksi kuten olen monesti jo kirjoittanut, aloitusviestissä ja otsikossa! Kyse on ihan omasta ihottumasairaudesta joka käyttäytyy eri tavoin kuin monet muut (kasvojen) ihottumat, joihin kortisoni tepsii. Lukisit sieltä Suunympärysihottuman Käypä hoito -suosituksesta, jossa tämä hyvin selvästi sanotaan. Ap
Pyydä lähete ihotautien poliklinikalle lähimpään yliopistolliseen sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tyhmänä jossain kohtaa Sibicortia eli kortisonia ihottumaan. Aluksi auttoi hiukan kunnes iho räjähti totaalisesti. Eli jos joku Podista kärsivä lukee tätä, kortisonia EI saa laittaa suunympärysihottumaan. Muihin ihottumiin se voi toimia mutta ei tähän tautiin. Ap
Mitä jos kävisit toisella Ihotautilääkärillä? Itse juoksin vaikka kuinka monella lääkärillä, enkä saanut apua vaivoihini. Yksi lääkäri sitten tajusi, että minulla on punajäkälä. Tuntuu siltä, että lääkäreitäkin on moneen lähtöön...
Siis söitkö sen 3 kk:n kuurin ja käytit samalla voidetta? Mulla siis aikanaan (vuosia sitten) ärhäkkä suupielenihottuma, joka levisi toiseen silmään (silmän alle). Sain lääkekuurin (aluksi kai kk ja sitten sitä jatkettiin, kun ei tehonnut) ja suupieleen ensin viikoksi jotain erittäin tehokasta voidetta ja sitten sen jälkeen jotain jatkovoidetta (olisikohan siihen aikaan ollut jokin skinoren tms), jota sai käyttää niin kauan, kunnes ihottuma kokonaan kadonnut. Silmään oli oma voide, jota sai käyttää vain viikon. Ihottuma rauhoittui heti alkuun, mutta ei poistunut kokonaan, ja siksi siis sain vielä jatkaa lääkekuuria.
Muistan vain ihotautilääkärin sanoneen, että suurin virhe on lopettaa kuuri liian aikaisin.
Joitakin vuosia myöhemmin vaiva uusiutui ja tapasin lääkärin, jolla ei ollut mitään hajua hoidosta. Sain sittn itse tuoda vanhat lääkkeet paikalle malliksi, mitä pitää kirjoittaa reseptiin.
Kokemusta on valitettavasti perioraalidermatiitista ja paljonkin. Tetrasykliini usean kuukauden ajan on ainoa, mikä sen on poistanut. Kärsin usein myös hiivasta kasvoissa etenkin suun ympärillä, ja siihen se sibicort ja kortisoni käy, mutta välillä ollut itsekin hankala arvata, kumpi kyseessä. Lisäksi olen kehittänyt nyt uuden allergian etikalle, joka sekin oireilee suun ympärysiholla.
Kannattaa välttää myös fluorituotteita, voivat laukaista podin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaakin olen kokeillut, ei apua siitä. Olen käynyt joogassa ja mindfulness-kursseilla, jotta stressin saisi kuriin ja tällä hetkellä se tuntuu olevan hallinnassa mutta naama se vaan jatkaa tuota samaa kuumottamista. Siis kertakaikkiaan mikään ei ole vaikuttanut ihoon positiivisesti. Ei mikään. No ehkä se kunnon pesu marseillesaippualla on auttanut vähän.
Kortisonia ei saa missään nimessä laittaa suunympärysihottumaan. Se vain pahentaa sitä. Auttaa toki moneen muuhun ihottumaan muttei POD-ihottumaan. Ap
No sinulla on sitten eri vaiva kuin minulla, koska minä sain tulehdukseen kortisonia ja se auttoi heti. Jopa käypähoidossa lukee, että lääkäri määrää voidetta, missä on kortisonia ja antibioottia tälläiseen tulehdukseen.
Niin, johonkin muuhun kuin suunympärysihottumaan. Luepas itse suunympärysihottuman käypä hoito, siellä nimenomaan sanotaan, että pitää välttää kortisonia. Miksi tulet neuvomaan ihan eri sairauden hoidon keinoja toiseen sairauteen?
Mistä me voidaan tietää netin kautta mikä sairaus sinulla on. Ihottuman voi aiheuttaa niin moni asia, esim. bakteeri tai sieni. Minulle ihotautilääkäri määräsi suunympärysihottumaan kortisonia ja luotan kyllä hänen asiantuntijuutensa.
Koska kirjoitin, että ihotautilääkäri diagnosoi tämän suunympärysihottumaksi, POD :ksi kuten olen monesti jo kirjoittanut, aloitusviestissä ja otsikossa! Kyse on ihan omasta ihottumasairaudesta joka käyttäytyy eri tavoin kuin monet muut (kasvojen) ihottumat, joihin kortisoni tepsii. Lukisit sieltä Suunympärysihottuman Käypä hoito -suosituksesta, jossa tämä hyvin selvästi sanotaan. Ap
Mikset jo ymmärrä, että kerroin omista kokemuksistani. En missään vaiheessa väittänyt, että sinulla on sama sairaus kuin minulla. Älä ota asioita noin henkilökohtaisesti.
Ehkä sinun kannattaisi mennä uudestaan lääkäriin, jos ihottuma vaan jatkuu pahana. Minulta on joskus otettu huulesta koepala.
Hammastahna ärsyttää joillakin henkilöillä suun ympärystä, jos kovin vaahto leviää.
Onko esim. puuterissasi (jos käytät) talkkia? Se on todettu pahasti ihoa tukkivaksi aineeksi.
Sen seurauksena saataa sitten tulla em. ihottumaa joka leviää kosketuksesta.
Itse pesen joskus kasvot Nizoral shampoolla, juu totta on, jos näyttää siltä että ryhmylöitä alkaa nousta.
Olen itse ruusufinniin taipuvainen, viimeksi meni 3 kuukautta Rozex 0,75 % voiteen kanssa ihoa rasvatessa.
Parani sitten vihdoinkin. Myös tuo em. mainittu suolasaippua on antiseptinen, eikä ainakaan iholle pahaa tee. Parantumisen jälkeen olen käyttänyt kasvojen pesuun Himalaya Aloe Vera kasvojenpesu geeliä. Ei kuivata ja tekee puhdasta jälkeä. Saa esim. Cittarista tai Tokmannilta, ei kaikista mutta jos tuuri käy.
Tuollainen iho-ongelma todella syö naista, miksei miestäkin. Sitkeyttä ja jaksamista sinulle.
Mulla ajoittain suunympärysihottumaa, jota ei kyllä kukaan ole diagnosoinut miksikään. Itselläni on auttanut kortisonivoide pahimpina näppyläkausina.
Parhaan avun sain vyöhyketerapeutilta, kun tajusin muistella että ihottuma oli ärhäkkänä raskausaikoina. Hän tutki hormonitoimintaa säätelevät alueet, käsitteli niitä ja kas- ihottuma hävi muutamia päiviä hoidon jälkeen. Sen jälkeen sitä joskus on harvakseltaan ilmennyt.
Vaikka olisi ihotautilääkärin diagnoosi, ei sekään aina oikeaan osu. Varsinkaan jos hoito ei auta niin kannattanee kysyä toistakin mielipidettä...
Mulla just allergia, tomaatti omena mausteet. Shampoot.
Minulla on vuosia ollut suunympärysihottuma johon alkuun tepsi kuukauden käyttö rosazolia. Vuoden 2014 alussa suunympärysihottuma puhkesi kunnolla ja sitten ei tepsinyt voide enää. Olen kokeillut marseille- ja suolasaippuan, otsonoidun oliiviöljyn, kaksi antibioottikuuria.
Nyt syksyllä ostin Vichy mineral 89 ja se paransi ihoni kuntoa. Aloin käyttämään meikin alla Urban Decay Complexion Primer pohjustusvoidetta ja bare mineralsin meikkipuuteria. Lopputuloksena suunympärysihottuma hävisi! En tiedä varsinaisesti mikä näistä auttoi, mutta jännä juttu oli, että jouluna en käyttänyt primeria ja alkoi tulla pientä näppyä. Kun laitoin primeriä päälle niin taas näpyt hävisi.
On muuten viheliäinen vaiva!
Oletko kokeillut Vitalis voidetta?
Älkää hyvät ihmiset käyttäkö Marseille saippuaa kasvojen pesuun. Sisältää lampaan villavahaa.
Tukkii todella tehokkaasti ihon ja saat satavarmasti noin miljoona finniä ja pattia kasvoihisi.
Iho myös rasvoittuu sikamaisesti.
Moi,
mulla ei ole ollut PODia, mutta 4 vuotta kärsin syvistä hormonifinnipaisesta leuan alueella. Söin niihin vähintään yhden tetrasykliini-kuurin/vuosi (joskus olisin tarvinnut useamman/vuosi mutta antibioottien pitkäaikainen syöminen, 3kk/kuuri, kun ei tee hyvää keholle). Kärsin vaivasta ihan suunnattomasti. En ole käyttänyt e-pilleriä 10 vuoteen. Menneenä syksynä jostain syystä lopetin kahvin juomisen seinään. Keho ei vaan halunnut enää kahvia yhtenä päivänä, vaikka 10 vuotta sitä join ja nautin siitä. Join aika paljon kahvia/päivä, 2-3kupillista. Mutta kahvin lopettamisen jälkeen, niitä hormonifinnipaiseita ei ole minun naamassa näkynyt! Itsekkin olen tässä vain ihmetellyt että miten tämä voi olla mahdollista, mutta luin netistä että kahvinjuonnin lopettamisen pitäisi parantaa ihoa. Tiedä sitä, mutta olen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseeni nyt ja voin olla juomatta kahvia vaikka maailman tappiin jos se pitää finnit poissa. Tsemppiä.
Mulla tuli suunympärysihottuma kun vaihdoin e-pillerit toiseen merkkiin. Lopetin koko hemmetin pillerit sen jälkeen.
Suunympärysihottuma lähti kokonaan pois Detrian arbutiiniseerumilla. Arbutiini ei vissiin sovi kaikkien iholle mutta mulle se toimii, ihottuma lähti kuukaudessa eikä ole tullut takaisin.
Minulla ei ole kylläkään ollut tiettävästi PODia, mutta erittäin pahaksi äityvä atooppinen iho minulla on, ja toisinaan ihottumaa on vain suun ympärillä ja tiedän kyllä tuon lehahtelun. Itsellä ärsyttää monet hammastahnat, Elmex on tällä hetkellä sellainen mitä pystyn käyttämään, eikä tule suuhunkaan haavaumia. Minulla ärtyy iho myös sokerista, eli pullat, karamellit ym makeat hajottavat suun ympäryksen nopeasti. Myös jos leivon vaikkapa pullaa, kädet aukeavat ilmeisesti ihan vain sen sokerin vuoksi.
Sokerin välttelyn lisäksi myös liikunnan lisääminen on minulla tuonut helpotusta tuohon kirottuun naamaan. Lisäksi syön mustaherukansiemenöljyä ja kalaöljyä kapseleina. Tosin Möllerin tuotteet ovat valitettavasti sellaisia, että ne vain lisäävät ihottumaani, en tiedä miksi.
Joskus kun tilanne on oikein paha, laitan sinkkivoidetta yöksi kamalimpiin kohtiin, mutta en tiedä onko se viisasta silloin kun kyseessä on POD. Olen myös saanut jonkin verran apua etanaseerumista, Helixium taitaa olla nimi.