Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista perheistä koulukiusaajat tulevat?

Vierailija
14.01.2018 |

Aloin vaan miettimään asiaa.

Millaisia tapauksia tiedätte? Onko kiusaajien vanhemmissa jotain yhtäläisyyksiä?

Tai onko kenties oma lapsesi ollut koulukiusaaja?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni mukaan tulevat köyhistä ja riitaisista perheistä.

Vierailija
2/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulukiusaajiakin 80 luvulla tuli varakkaista perheistä. Kaikkien vanhemmat tulivat hyvin toimeen ja olivat töissä. Koulukiusaajani pärjäsivät myös hyvin elämässään mm sairaanhoitajina, opettajina yms töissä nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjistä, varakkaista perheistä tulevat kiusasivat ainakin minua, vähävaraista avioerolasta.

Vierailija
4/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on juristi ja äiti lääkäri. Sain lapsena sen minkä halusin ja nykyään ole menestynyt urallani ja kaunis olen ollut aina. Ajan lexuksella.

Vierailija
5/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Muka entisten) kiusaajien mukuloitahan ne useasti ovat.

Sellaisista perheistä.

Vierailija
6/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisesta vapaa-kirkko taimuuvastaava perheestä tuli hullu-ulla, lapsuuteni painajainen.

Vierailija
7/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän mitään kaavaa ole. 

Eli kaikenlaisista perheistä noin ulkoisesti. Varmaan tunnekylmyys yhdistää, ei mikään varakkuus tai sen puute. 

Vierailija
8/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vanhemmat ovat täysiä elämänkalluja ja lapsena kiusaajan ainoa helistin on ollut isän kaljatöllki, missä on klipsi sisällä, tai sitten vanhemmat ovat menestyneitä ja hemmotelleet lapsensa pilalle. Näistä kahdesta ääripäästä kiusaajat yleensä kehittyvät.

Vierailija
9/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse kouluaikoina näin, nämä kiusaajat olivat näitä varakkaissa perheissä olevia kuspäitä

Vierailija
10/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan perheistä joissa vanhemmilla on paljon vastuuta kodin ulkopuolella. Päivätyön lisäksi ollaan mukana yhdistyksissä, järjestöissä ja lapsien harrastustoiminnassa. 

Lapsia tavataan ehkä vain kun viedään harrastukseen ja haetaan. Lisäksi yhteinen aika on harrastustoiminnassa vietettyä (halleilla yms). 

Normaaleja koti-iltoja ei tälläiseen kovin paljon voi mahtua.

Lapset tulevat aamulla väsyneinä kouluun ja väsymys voi purkaantua kiusaamisena. Eikä vanhemmilla ole sitä oikeaa keskusteluaikaa lapsille.

Lisäksi aikaa vievät omat harrastukset, yhdistykset ja järjestöt. Omassa kaupungissa nämä kiusaajien vanhemmat saattavat olla aktiivisesti myös mukana politiikassa,esim kaupunginvaltuutettuna. Eräs pahasti toisia kiusaava nuori on kaupungin valtuuston pj.n lapsi. Ehkä aika kaiken huomiontiin ei vain riitä kuitenkaan. 

Ulospäin tälläinen näyttää mukavalta elämältä, mutta lumipalloefektinä se siirtyy kiusaamisen erilaisina vaikutuksina kiusattujen perheisiin, josta taas syntyneitä ongelmakimppuja nämä kiusaajien vanhemmat taas koittavat politiikankin tasolla korjata. Elämän jatkuvaa kiertoliikettähän se on, vaikka täältä kiusattujen perheiden näkökulmasta emme tässä näkisikään järkeä.

Vierailija
11/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuskyvyttömien vanhempien perheistä.

Usein perheissä on monta lasta, ja vanhempien kaikki aika ja energia menee harrastuskuljetuksiin ja ruuanlaittoon sun muihin, eikä riitä aika ihan vain istua ja jutella ja kuunnella lasta. Lasten keskinäisiin kinasteluihin ei jakseta puuttua, ja vuosia näin jatkuessaan tilanne suistuu siihen, että lapsi tekee ja sanoo mitä vain muillekin kuin sisaruksilleen. Sitten ihmetellään, kun koulusta tulee noottia, että lapsi on kiusannut.

Monta kertaa näiden lasten harrastuksiin kuuluu jääkiekko tms. kiihkeätempoinen joukkuelaji, ja perheen isä huutaa ja raivoaa kentän reunalla.

Tärkein kiusaamisen vastainen toiminta on heti puuttua, kun lapsi tekee tai sanoo jotain luvatonta. Siis ihan joka kerta pienestä pitäen heti täytyy sanoa, että nyt teit/sanoit pahasti. Kiusaajalasten perheissä näin ei toimita.

Vierailija
12/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kiusaajani olivat keskiluokkaisista ydinperheistä.

Mua kiusattiin siitä, kun olin yksinhuoltajan lapsi. Sitten mua kiusattiin siitä, kun äiti meni naimisiin. Munkin sukunimi vaihtui, kuuluin samaan perheeseen.

Vierailija
13/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on monimutkainen ilmiö. ERITTÄIN yleistä on että sama henkilö on sekä kiusattu että kiusaaja, joskus jopa samaan aikaan. Tosielämässä ei ole hyviksiä ja pahiksia, vaikka se olsi niin helppoa ajatella. Ihminen kiusaa monesta eri syystä. Heti tulee mieleen kolme tapausta: tapaus 1. vähän ulkopuolinen tyttö kiusasi henkilöä x, jotta pääsi "coolien" tyttöjen seuraan. Kiusaaminen toimi kauppatavaana jolla yritti saada hyväksyntää. Coolit tytöt eivät aktiivisesti kiusanneet mutta naureskelivat jutuille. Kiusaaja oli ihan hyvästä perheestä ja aikaisemmin ollut itse kiusattu. tapaus 2: Porukka kiusasi yhtä henkilöä tiivistääkseen joukkohenkeä. Kiusaamisen aiheutti epävarmuus ryhmän kestävyydestä, yhteinen vihollinen tiivisti ryhmää. tapaus 3: oppilas x kiusasi oppilas y:tä, sillä y oli kiusannut häntä aikaisemmin eikä hän halunnut olla kiusattu. Lopetti vasta kun y oli aika murtunut eikä näin ollen enää uhka oopilaalle x.

Sitten on niitä oppilaita, joilla kotona on todella vaikeaa ja vaatisivat ihan jopa huostaanottoa. Kotona esimerkiksi väkivaltaa ja lapsi voi todella huonosti. 

Vierailija
14/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimutkainen ilmiö todella taitaa olla.

Itse olen kokenut lievää kiusaamista (huutelua ja pilapuheluita pahan aknen vuoksi).

Nyt kun törmäsin 10 vuoden jälkeen kaupassa yhteen huutelijoista, hän oli mukava ja kyseli kuulumisiani jne.

Kiusaajien perheistä en tiedä mitään.

- Ap

Vierailija
15/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista perheistä kuten kiusaajatkin. On köyhistä perheistä päähänpotkittuja ja pahoivoivia lapsia ja sitten on opettaja ja lääkäriperheiden lapsia. On sellaisia, joita on kiusattu myöskin, mutta sitten on hyvin suosittujakin tyyppejä.

Vierailija
16/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lapset.

Vierailija
17/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kiusattujen vanhemmat ovat muiden vanhempien puheissa olleet jotenkin alempiarvoisia ja halveksunta on siirtynyt jo toiseen polveen.

Vierailija
18/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin peruskoulupohjaisten yrittäjien lapsista suurin osa on ylimielisiä kusipäitä. Siis liikevaihto >1M€ ja siitä eteenpäin. Onneksi sitten hieman kun ikää tulee niin pahin oman paremmuuden osoittaminen jää pois.

Ilmeisesti johtuu vanhempien heikosta koulutuksesta, ettei kunnollisia tapoja opeteta.

Vierailija
19/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä poliisi ja tyttärensä koulukiusaaja.

Vierailija
20/28 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on paljon alkoholismia. Saattaneet olla varakkaita tai vähävaraisia, mutta ainakin omassa koulussani yleisesti tiedettiin noiden perheiden alkoholiongelmista.