Vastaako englantilaiset bachelor-tutkinnot meidän kandeja?
Nettitietojen perusteella näyttäisi siltä että ne on neljä- tai viisivuotisia tutkintoja, ja vastaisi enemmän maisteria.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Nettitietojen perusteella näyttäisi siltä että ne on neljä- tai viisivuotisia tutkintoja, ja vastaisi enemmän maisteria.
Bachelor -tutkinto on yleensä 3-4 vuotta Englannissa. Skotlannissa nelivuotinen masters -tutkinto vastaa Englannin Bacheloria tai Suomen kandia.
The study duration of a Bachelor's programme is usually three to four years and it is usually referred to as undergraduate studies. In the UK a three-year Bachelor is also referred to as Basic or Minors Bachelor whereas the four-year Bachelor is referred to as honours Bachelor (or Bachelor (Honours)).
https://www.bachelorsportal.com/countries/degrees/537362446/bachelor-of…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen opiskelija, joka opiskelee ammattikorkeakoulussa, kertoi opiskelustaan somessa ja sanoi opiskelevansa yliopistossa.
Niimpä. Ja sitten jos exchange student luulee tulevansa oikeaan yliopistoon ja laskeutuu AMKiin suomessa niin tuleepa "hyvä" kuva suomalaisesta yliopistosta :O
Ja sinä oikeasti luulet, että amerikkalaiset ja englantilaiset sairaanhoitajat ovat paljon suomalaisia akateemisempia.
Alkaa vaikuttaa tosi tyhmältä tällainen tarve haukkua AMK-opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Eivät. Sikäläisissä yliopistoissa on sisäänpääsykontrolli.
Englantilainen lehtori joka työskentelee Suomessa, kertoi että Englannin ja Suomen ero on se, että Englannissa jokainen pääsee yliopistoon (ehkä rahasta lähinnä kiinni nykyään) ja Englannissa yliopistojen taso vaihtelee. Jos arvosanat eivät riitä huippuyliopistoon tai huonompaankaan niin käymällä 10000 punnan Access -kurssin voi päästä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen opiskelija, joka opiskelee ammattikorkeakoulussa, kertoi opiskelustaan somessa ja sanoi opiskelevansa yliopistossa.
Niimpä. Ja sitten jos exchange student luulee tulevansa oikeaan yliopistoon ja laskeutuu AMKiin suomessa niin tuleepa "hyvä" kuva suomalaisesta yliopistosta :O
Kyse ei ole vaihto-opiskelijasta. Suomessa opiskelee paljon ulkomaalaisia opiskelijoita jotka opiskelevat Suomessa toista korkeakoulututkintoaan, kun tutkinnot olivat vielä maksuttomia, se oli hyvä keino saada olseskelulupa Suomeen. Suomessa opiskelee myös esim. amerikkalaisia joilla Suomalaisia sukujuuria tai muu yhteys Suomeen koska opinnot täällä ovat maksuttomia heille.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös alasta. Esim. Bachelor of Medicine, Bachelor of Surgery vastaa lääketieteen lisensiaattia.
Olispa kiva tietää alapeukkujen perusteet. Kurssi on kyllä vuoden lyhyempi, joten joku voisi väittää, että osaaminen ei ole samalla tasolla, mutta MBBS antaa yhtälailla kuin lääketieteen lisensiaatin tutkintokin oikeudet toimia itsenäisesti lääkärin ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaista AMK systeemiä muualla kuin suomessa olemassakaan? En oikein tiedä miten esim. selittäisin ulkomaalaiselle että mitä eroa on "universityllä" ja "university of applied sciencellä", ehkä sanoisin että "university of applied siences is like lightweight version of real university for students who can't get in to the real one".
Ja sitten AMKilaiset kehuilee että "I hold a bachelor degree", joo kiva, ulkomailla se vastaa sitten ilmeisesti oikeaa yliopiston käynyttä joka on tietysti AMK porukalle oikei mieleinen väärinkäsitys ja pilaa oikean yliopiston käyneiden ja suomalaisen koulutusjärjestelmän mainetta.
Parempi kun et selitä mitään niin eivät tajua kuinka tyhmä olet tai kuinka huonosti osaat englantia. Riittää kun sanot nuo nimet niin ainakin englanninkieliset ymmärtävät eron. Saksassa on myöskin ammattikorkeat.
Miksi taas pitää parjata AMK-tutkintoa? Minä olen käynyt AMK:n, koska tutkinto vaikutti mielestäni kiinnostavalta ja itselleni sopivalta. Olisin varmaan päässyt myös yliopistoon, mutta pidän enemmän käytännönläheisestä työstä, joten AMK oli järkevämpi valinta. Mielestäni se ei tee minusta tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että AMK:hon menevät opiskelemaan vain ne, jotka eivät pääse yliopistoon. Esim. minä kävin ammattikorkean, enkä edes harkinnut mitään yliopisto-opintoja. Joten: osa haluaa, mutta ei pääse yliopistoon, osa ei sinne edes pyri.
Suomalaiset on kovia vähättelemään osaamistaan ja tutkintojaan. Muissa maissa ei sitä harrasteta. Joten, onko se jotenkin joltain pois, jos väittää olevansa bachelor degree taskussa, vaikka se olisi AMK:sta? Ai niin, onhan se pois yliopiston käyneiltä, kun he ei ookaan enää sen mukaan niin erinomaisia! Sori, mutta ketään ulkomailla ei oikeesti kiinnosta niin paljoa.
En ole tuo kelle vastasit, mutta minua henk- koht hieman häiritsee amk-bachelorilla kehuskelu, koska opinnot amk:ssa ja yliopistossa ovat kaksi niin täysin eri asiaa. Amk:n opinnot ovat käytäntöön keskittyneitä ja yliopistossa harjoitellaan tieteellistä, teoreettista ajattelua ja tieteen tekemistä. Ja jos mielesi tekee kertoa, kuinka tieteellisiä amk:n lopputyöt ovat kun "vaativat niin paljon vaivannäköä", niin voin kertoa että olen nähnyt amk:n lopputöitä ja ovat vastanneet vaatimustasoltaan yliopiston ensimmäisen vuoden töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että AMK:hon menevät opiskelemaan vain ne, jotka eivät pääse yliopistoon. Esim. minä kävin ammattikorkean, enkä edes harkinnut mitään yliopisto-opintoja. Joten: osa haluaa, mutta ei pääse yliopistoon, osa ei sinne edes pyri.
Suomalaiset on kovia vähättelemään osaamistaan ja tutkintojaan. Muissa maissa ei sitä harrasteta. Joten, onko se jotenkin joltain pois, jos väittää olevansa bachelor degree taskussa, vaikka se olisi AMK:sta? Ai niin, onhan se pois yliopiston käyneiltä, kun he ei ookaan enää sen mukaan niin erinomaisia! Sori, mutta ketään ulkomailla ei oikeesti kiinnosta niin paljoa.
En ole tuo kelle vastasit, mutta minua henk- koht hieman häiritsee amk-bachelorilla kehuskelu, koska opinnot amk:ssa ja yliopistossa ovat kaksi niin täysin eri asiaa. Amk:n opinnot ovat käytäntöön keskittyneitä ja yliopistossa harjoitellaan tieteellistä, teoreettista ajattelua ja tieteen tekemistä. Ja jos mielesi tekee kertoa, kuinka tieteellisiä amk:n lopputyöt ovat kun "vaativat niin paljon vaivannäköä", niin voin kertoa että olen nähnyt amk:n lopputöitä ja ovat vastanneet vaatimustasoltaan yliopiston ensimmäisen vuoden töitä.
Eipä ne vaan kyllä ole. Itse olen käynyt insinöörikoulutuksen AMKssa ja työharjoittelu ensimmäisessä oman alan työssä kyllä pisti miettimään että mitä ihmettä olen kolme vuotta oikein tehnyt. Käytännössä työelämässä vaadittava osaaminen minulla oli todella lähellä nollaa vaikka keskiarvo AMKista jotain 4,5.
Ekan kuukauden aikana opin töissä varmaan moninkertaisesti alasta mitä koko aikana AMKssa. Amkin kursseissa oppii pintaraapaisun teoriasta, joka kerkeää vielä unohtuakin jos joku kurssi on vaikka 1. vuoden syksyllä ja sen jälkeen asiaan ei enää koko aikana palata ollenkaan, niin sitten jos tätä tarvitaan työelämässä niin ei se nyt ihan heti oikein mene, saa käytännössä opetella koko asian taas uudelleen.
Usassa insinööri on sama kuin dippa Suomessa. Toki siellä useesti porukka käy sen bachelorin ja päätyy työelämään ja käy myöhemmin Master of Engineeringin (YAMK Suomessa) kun massia on, mutta ne joilla on massia jo ennestään käy sen kerralla ja niistä tulee Msc eli DI