Mitäpä jos nämä aktiivimalli nurisijat kouluttautuisivat uudelleen alalle jossa töitä??
Esim. Sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi, hammashoitajaksi, opettajaksi kouluun tai lto. Kyllä muuten töitä riittää. Sekin on parempi että tienaat esim. Lähihoitajana 2t kuussa, kun että olet jokaa sortin maisteri ja miljoona korkeaa koulutusta taskussa, etkä ikinä työllisty. Joskus on vasm laskettava rimaa ja mentävä matalemman palkan töihin.
Kommentit (56)
Meinaako aloittaja, että Suomi saadaan nousuun, kun kaikki työttömät koulutetaan tekemään tuottamatonta työtä. Opetus-, hoito- ja sosiaaliala nielevät veroeuroja ja niistä tullaan leikkaamaan jatkossakin lisää. Ei kannata kouluttaa yhtään enempää ihmisiä kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kävin sairaanhoitajakoulutuksen pääsykokeissa. Ei tällainen insinööriluonne sinne sovi, kirjallisesta kokeesta hyvät pisteet mutta soveltuvuudesta nollat.
Ja opettajaksiko pitäisi vääntäytyä jos ei siedä lapsia ja teinejä?
Veit sanat suustani. Minä, insinööri, en tule koskaan pääsemään soveltuvuuskokeista läpi, koska kammoan ihmisten koskemista ja pyörryn, jos näen jonkun kärsivän. Edes omalta lapselta en pysty ottamaan tikkua pois sormesta.
Opettajaksikaan en sovellu, koska hermostun heti, jos oppi ei mene perille ja lasten kanssa en jaksa olla yhtään. Introvertit luonteet eivät kaikille aloille sovellu.
Tolla nyt ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Ei tarvitse, koska aloitteita kirjoitamalla elää.
Sitähän minä teenkin koko ajan, opiskelen amk-tutkintoa työllistävämmälle alalle. Tätä ennen opiskelin maisterin tutkinnon alalle, jolla piti valmistumisen jälkeen olla töitä, "kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle". No se oli vuosikymmenen kusetus, sillä suuret ikäluokat jäivät kyllä eläkkeelle, mutta työpaikat katosivat samalla. Nyt toivon, että tällä kertaa käy paremmin, olenhan jo 32.
Kouluta sinä itseäsi, jotta ymmärtäisit, kuinka rakenteet vaikuttavat ihmisten mahdollisuuksiin. Alanvaihtoa vaikeutettiin kertaheitolla 2016, kun käyttöön otettiin ensikertalaiskiintiöt. Itse pääsin sisään vain, koska sain pääsykokeista lähes täydet pisteet. Lisäksi sekään ei ollut ollenkaan itsestäänselvyys, että sain Te-toimiston puoltamaan omaehtoista opiskelua. Vaati aikamoisen taistelun. Miten kovasti sinä jaksaisit pyrkiä 85 prosentin ensikertalaiskiintiön läpi opiskelemaan ja tapella samalla TE-toimiston kanssa?
Mielelläni lähden opiskelemaan jollekin varmasti työllistävälle alalle, kunhan jostakin tulee rahaa elämiseen sillä välin. Hoitoalalle en sovellu, mutta ap osaa varmaan kertoa mikä ala sopisi yli 40-vuotialle henkilölle, joka ei (fyysisistä) syistä saa tehdä vuorotyötä eikä työskennellä eläinten, kemikaalien tai kasvien parissa, eikä sovellu ulkotöihin. Mikä olisi varmasti työllistävä ala, josta saisi ihan palkkaakin?
Jos kaikki " nurisijat " hakeutuisivat ja pääsisivät opiskelemaan. Mihin tiloihin kaikki mahtuisivat ? Tulisiko nuorista ensikertaa opiskelemaan pyrkivistä uusi putoajien ja nurisijoiden korvausta vailla olevien ryhmä?
Ei vain riitä koulutusta tai työtä kaikille ilman , että jostakin puolitetaan .
Nykyään alaa ei niin vain vaihdeta kiintiöiden ja muuttuneiden hakujärjestelmien vuoksi. Lisäksi tukea saa vain yhteen, tietyntasoiseen tutkintoon.
Nuorille tulee kovat paineet valita. Etenkin jos hakupaperit tehdään yo-arvosanojen perusteella.
Onneksi itse ehdin vielä vaihtaa alaa, ennen kuin oli liian myöhäistä.
noniinhän minä yritänkin uudelleen kouluttautua, mutta ei niihin koulutuksiinkaan vaan kävellä sisään, olen jonossa
yritän seuraavaksi datanomiksi tai merkonomiksi, koska näitä töitä pystyy heikompi kuntosempikin tekemään, minulla on polvivamma joka estää fyysisimmät
Kiitos ehdotuksesta, mutta minulla on toistaiseksi voimassa oleva työpaikka ja kahden alan koulutus. Molemmista aloista on myös hyötyä töissäni. Joten enpä taida toistaiseksi kouluttautua millekään uudelle alalle, saa ihan nykyisen alan täydennyskoulutukset riittää.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi, hammashoitajaksi, opettajaksi kouluun tai lto. Kyllä muuten töitä riittää. Sekin on parempi että tienaat esim. Lähihoitajana 2t kuussa, kun että olet jokaa sortin maisteri ja miljoona korkeaa koulutusta taskussa, etkä ikinä työllisty. Joskus on vasm laskettava rimaa ja mentävä matalemman palkan töihin.
Koht joudut ite vaan laskeen rimaa ja meneen matalammalla palkalla töihin, kunhan yleissitovuus ja tarvehankinta poistuu, samalla kun oven takana on tuhansia ihmisiä valmiina tekemään samaa paskaa mutta puoleen hintaan.
Mä tässä vaan mietin, että missä hitossa se työvoima oikein piileksii? Eikös sen pitänyt olla just nyt? Toisaalta sitä hoettiin jo mun nuoruudessa 80-luvun lopulla ja siitä lähtien aina muutaman vuoden välein tuo kauhea uhka on kolkutellut oveen.
Täällä on niin pitkät koulutukset, että ennenkuin valmistut on alalla jo ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kävin sairaanhoitajakoulutuksen pääsykokeissa. Ei tällainen insinööriluonne sinne sovi, kirjallisesta kokeesta hyvät pisteet mutta soveltuvuudesta nollat.
Ja opettajaksiko pitäisi vääntäytyä jos ei siedä lapsia ja teinejä?
Veit sanat suustani. Minä, insinööri, en tule koskaan pääsemään soveltuvuuskokeista läpi, koska kammoan ihmisten koskemista ja pyörryn, jos näen jonkun kärsivän. Edes omalta lapselta en pysty ottamaan tikkua pois sormesta.
Opettajaksikaan en sovellu, koska hermostun heti, jos oppi ei mene perille ja lasten kanssa en jaksa olla yhtään. Introvertit luonteet eivät kaikille aloille sovellu.
Tolla nyt ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa.
Et tiedä introverteistä mitään. Esim minä olen introvertti, enkä todellakaan sovellu esim opettajaksi. Opettajan kun pitää olla paljon keskipisteenä, ja siihen en pysty. Ja lisäksi se sosialisointi.. hrr... ei kiitti.
Kerropa sitten mitä lähtisin opiskelemaan lähes viisikymppisenä ja millä rahalla, kun pari isompaa tutkintoa jo takana, enkä saa enää mitään tukia opintoihin? Hoitoalalle en sovellu ollenkaan, samoin kaikki märät, likaiset ja pesuaineiden käsittelyä sisältävät työt allergioiden vuoksi lääkäri kieltänyt.
Ei työvoimapulaa näytä oikeasti olevan missään. Jos työnantajat ovat valittaneet työvoimapulasta, niin ongelma on näyttänyt olevan se, ettei työpaikkailmoituksia ole oikeasti mihinkään laitettu niin, että kukaan sen löytäisi. Vai oliko se sittenkin niin, että ne paikat olikin ensisijaisesti varattu sukulaisille ja tutuille?
Itse menisin melkein mihin vaan töihin (jos pystyn tekemään), jos saisin tonnin nettona. Ei vaan ole työtä.