Mitäpä jos nämä aktiivimalli nurisijat kouluttautuisivat uudelleen alalle jossa töitä??
Esim. Sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi, hammashoitajaksi, opettajaksi kouluun tai lto. Kyllä muuten töitä riittää. Sekin on parempi että tienaat esim. Lähihoitajana 2t kuussa, kun että olet jokaa sortin maisteri ja miljoona korkeaa koulutusta taskussa, etkä ikinä työllisty. Joskus on vasm laskettava rimaa ja mentävä matalemman palkan töihin.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi, hammashoitajaksi, opettajaksi kouluun tai lto. Kyllä muuten töitä riittää. Sekin on parempi että tienaat esim. Lähihoitajana 2t kuussa, kun että olet jokaa sortin maisteri ja miljoona korkeaa koulutusta taskussa, etkä ikinä työllisty. Joskus on vasm laskettava rimaa ja mentävä matalemman palkan töihin.
Kaikki mainitsemasi ammatit ovat julkisella puolella ja sen kasvattaminen vain lisää veronmaksajien verotaakkaa.Mieluummin voisivat koittaa kehittää ja myydä uusia tuotteita ulkomaille jotta vienti vetäisi.
No eivät ole, ja sote-uudistuksen jälkeen yhä vähemmän ovat.
Terveysturismikin on yksi mahdollinen vientituote. Tarjotaan vauraille ulkkareille turvallisia korkealaatuisia leikkauksia yksityissektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mainitsemasi ammatit ovat julkisella puolella ja sen kasvattaminen vain lisää veronmaksajien verotaakkaa.Mieluummin voisivat koittaa kehittää ja myydä uusia tuotteita ulkomaille jotta vienti vetäisi.
Terveysturismikin on yksi mahdollinen vientituote. Tarjotaan vauraille ulkkareille turvallisia korkealaatuisia leikkauksia yksityissektorilla.
Jos sote menee läpi niin sitten ei ainakaan kannatta hoitoalalle kouluttautua. Vieläkin paskemmat työehdot vieläkin paskemmilla ilta-, yö- ja viikonloppukorvauksilla ja samalla hoitoetiketti pitää heittää roskakoriin.
Hmm.. miksi just lähihoitaja olis joku ihme kutsumusammatti? Mietin vaan. Mä ainakin käyn töissä tasan tarkkaan sen takia, että saisin rahaa. Allekirjoitin todellakin aloitteen ja en itse työskentele hoitajana enkä ajattele, että hoitoalaa pitäisi työttömien erityisesti ryhtyä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla, vielä perheettömillä työttömillä tulisi olla enemmän rohkeutta lähteä suomesta muualle eurooppaan työnhakuun. Töitä löytyy täysin kouluttamattomalle suomea puhuvalle henkilölle keski- ja itäeuroopasta, firmoihin (suomalaisiin sellaisiin!) pääsee heittämällä sisään. Sairaanhoitajaksi ei suomessa kannata kouluttautua, palkkaus ja työolot paljon parempia muualla.
Ja tämähän se maan pelastaakin.
Ensin elätetään ja koulutetaan muksi parikymppiseksi, se on yhteiskunnalle aika iso lasku jo.
Sitten se häipyy maasta eikä maksa veroja tänne.
Ei työttömyys sinänsä niin iso ongelma ole muuta kuin työttömälle itselleen. Yhteiskunnalle ongelma on työttömyyden muodossa tapahtuva resurssien haaskaus. Jokainen koulutettu ihminen on investointi, ja jokainen maasta työttömyyden takia muuttava on hukkaan mennyt investointi.
Minä olen "aktiivimallinurisija", vaikka olen töissä, koska aktiivimalli on perustuslain vastainen, enkä voi hyväksyä, miten hallitus voi noin vain sivuuttaa perustuslain.
Omalla työpaikallani vakituisissa työsuhteissa olevat fiksut, korkeasti koulutetut ihmiset ovat hekin kahvipöytäkeskustelujen mukaan myös "aktiivimallinurisijoita". Fiksut ihmiset huomaavat kansalaisia eriarvoiseen asemaan asettavan ilmiselvän vian tässä aktiivimallissa ja ymmärtävät mitä kauaskantoisia vaikutuksia tällaisilla päätöksillä ja toimintatavoilla on, riippumatta omasta sen hetkisestä tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. miksi just lähihoitaja olis joku ihme kutsumusammatti? Mietin vaan. Mä ainakin käyn töissä tasan tarkkaan sen takia, että saisin rahaa. Allekirjoitin todellakin aloitteen ja en itse työskentele hoitajana enkä ajattele, että hoitoalaa pitäisi työttömien erityisesti ryhtyä opiskelemaan.
Oletko idiootti? Lähihoitaja on paljon tekemisissä ihmisten kanssa, täytyy omata empaattisuutta, auttamisen halua ja omata sosiaaliset taidot jne. Valitettavan paljon kyllä näkyy näitä kaikenmaailman pösilöitä joita hoitoalalla on, vaikuttaa kyllä muidenkin hyvinvointiin kun pelkästään potilaiden.....
Minä olen se miljoonan sortin maisteri. Olen jo siellä suorittavassa työssä 11 euroa tunti. Olen jo menettänyt useamman ammatin niiden tai minun vanhennuttua, ja olen aina tehnyt jotain, yrittäjänäkin. Vaikka nykyinen työ on tavallaan hyvinkin palkitsevaa (ja tuottaa vientitulojakin), tulen menettämään senkin lähivuosina iänmukaisten kremppojen pahetessa.
Ja samaan aikaan kiukkuni ja elämänpettymykseni vain yltyy, koska minun olisi pitänyt tehdä väitöskirja ja olla oikeasti hyödyksi. Tai kirjoittaa kirjoja. Tai molemmat. Mutta rahoitus nousi pystyyn kahdessa lamassa, ja elantoa on sitten raavittu sieltä täältä. Ei olisi pitänyt, se on ollut resurssien haaskuuta. En vain kestänyt ajatusta, että joutuisin komentotalouden alle antautuessani tuettavaksi ja nöyryytettäväksi.
Kukaan ei puhu mitään älymystöstä, koska sellaistahan tämä maa ei mielestään tarvitse, tyhmiä ne kuitenkin ovat. Niin tai välillä kyllä rääytään, missä se piileskelee, kun sitä ei missään näy kun tarvittaisiin. No täällähän minä, otsani hiessä leipääni syön. En ehdi kommentoimaan.
Nuoruudessani maolaisuutta pöyristyttiin, koska siihen sisältyi käsittämättömän barbaarinen ajatus, että älymystö piti laittaa puoleksi päiväksi maatöihin ja illat sopii sitten käytellä älyä ja soitella viulua. Tosin käytännössä tietysti pakkotyöleireillä vähän venähti se aamupäivä pitkäksi, joten Kiinan avautuessa länteen tulvi järkyttäviä tarinoita professorien kohtelusta.
Kun kapitalismi tekee samaa, se on ihan jees ja oikeus ja kohtuus. Mitäs sitä hukkaväkeä elättämään. Ja tietysti se näyttää vähemmän pahalta, kun harvennetaan väki ajoissa ennen kuin niistä professoreita tuleekaan.
Jopa sodanjälkeinen neuvostososialismi näyttäytyy nykysilmääni inhimillisemmältä järjestelmältä suosiessaan periaatteessa taiteita ja tieteitä. Toki vääristä mielipiteistä sitten pääsi sisäiseen karkoitukseen, hoitoon tai leirille. Mutta eipähän tarvinnut kuunnella paholaismaista kitinää lähihoitajakoulutuksesta. Tätä voi jo pitää kidutuksena. Suomalainen vesikidutus. Kylmää vettä niskaan pari kertaa päivässä, että mikäs sinäkin luulet olevasi. Joo kiitos, en luule enää olevani mitään, sovitaan niin etten koskaan ollutkaan.
634523523 kirjoitti:
500 000 lähihoitajaa ratkaiseekin työvoimapulan. Edes 50 000 olisi aivan traaginen määrä, ja se vähintään triplaisi hoitoalan verokuorman yhteiskunnalle ja sitä kautta nostaisi veroastetta tai valtion alijäämää. Hoitotyö kun ei ikävä kyllä tuota yhteiskuntaan mitään nettolisäarvoa vaan sen ainoa epäsuora hyöty on mahdollisesti parempaa hoitoa saavien ihmisten parempi työkyky ja vähentyneet sairaslomat, mutta siinäkin ero olisi todella marginaalinen, ehkä tuhannesosa aiheutuneisiin kustannuksiin nähtynä. Monin paikoin hoitotyöstä on jo ylitarjontaa koska sitä on käytetty viimeiset 10 vuotta jonkinlaisena matalan kynnyksen takaovena jonne työnnetään kaikki työtä ja koulutusta vailla olevat.
Juuri AP:n kaltaisten ihmisten takia yhteiskunnassa tehdään helvetin typeriä päätöksiä, kun avainrooleissa voi olla ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä talouden mekanismeista. Ainoastaan sellaisesta työstä on hyötyä työllisyyden hoidossa joka oikeasti tuottaisi lisäarvoa yhteiskunnalle. Ihmisten laittaminen risusavottaan toisi vain lisäkustannuksia työn järjestämisestä koituvien kulujen ja työperäisen rasituksen ja sairastavuuden kautta. Yhteiskunnalle vähemmän kallista on maksaa sohvalle rahaa kuin työllistää johonkin näennäistyöhön.
Julkinen sektori tuottaa 20 % arvonlisäyksestä. Vaikka nuo tehtävät siirrettäisiin yksityiselle sektorille se ei lisää arvonlisäystä.
Palvelualan ammatit kun joka tapauksessa ovat laskennalliselta tuottavuudeltaan heikkoja. Hoitoalan merkitys onkin aivan jossain muualla,kuten myös opetusalan, poliisi- ja palomiesalan. Yhteiskunnan toimivuuden turvaamisessa ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisessa.
Aktiivimallikin lisää yhteiskunnan kustannuksia. Lisäksi se raskauttaa ja aiehuttaa. kustannuksia juuri siellä, missä jo on ongelmia, eli Kelan toimeentulotuen maksatuksessa.,kun työttömät siirtyvät toimeentulotuen asiakkuutten pienentyneiden työttömyystukien johdosta. Ihmisten välttämättömät elinkustannukset eivät laske ja ne on turvattava joka tapauksessa.
Ei tietenkään, silloinhan voisi joutua töihin
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se miljoonan sortin maisteri. Olen jo siellä suorittavassa työssä 11 euroa tunti. Olen jo menettänyt useamman ammatin niiden tai minun vanhennuttua, ja olen aina tehnyt jotain, yrittäjänäkin. Vaikka nykyinen työ on tavallaan hyvinkin palkitsevaa (ja tuottaa vientitulojakin), tulen menettämään senkin lähivuosina iänmukaisten kremppojen pahetessa.
Ja samaan aikaan kiukkuni ja elämänpettymykseni vain yltyy, koska minun olisi pitänyt tehdä väitöskirja ja olla oikeasti hyödyksi. Tai kirjoittaa kirjoja. Tai molemmat. Mutta rahoitus nousi pystyyn kahdessa lamassa, ja elantoa on sitten raavittu sieltä täältä. Ei olisi pitänyt, se on ollut resurssien haaskuuta. En vain kestänyt ajatusta, että joutuisin komentotalouden alle antautuessani tuettavaksi ja nöyryytettäväksi.
Kukaan ei puhu mitään älymystöstä, koska sellaistahan tämä maa ei mielestään tarvitse, tyhmiä ne kuitenkin ovat. Niin tai välillä kyllä rääytään, missä se piileskelee, kun sitä ei missään näy kun tarvittaisiin. No täällähän minä, otsani hiessä leipääni syön. En ehdi kommentoimaan.
Nuoruudessani maolaisuutta pöyristyttiin, koska siihen sisältyi käsittämättömän barbaarinen ajatus, että älymystö piti laittaa puoleksi päiväksi maatöihin ja illat sopii sitten käytellä älyä ja soitella viulua. Tosin käytännössä tietysti pakkotyöleireillä vähän venähti se aamupäivä pitkäksi, joten Kiinan avautuessa länteen tulvi järkyttäviä tarinoita professorien kohtelusta.
Kun kapitalismi tekee samaa, se on ihan jees ja oikeus ja kohtuus. Mitäs sitä hukkaväkeä elättämään. Ja tietysti se näyttää vähemmän pahalta, kun harvennetaan väki ajoissa ennen kuin niistä professoreita tuleekaan.
Jopa sodanjälkeinen neuvostososialismi näyttäytyy nykysilmääni inhimillisemmältä järjestelmältä suosiessaan periaatteessa taiteita ja tieteitä. Toki vääristä mielipiteistä sitten pääsi sisäiseen karkoitukseen, hoitoon tai leirille. Mutta eipähän tarvinnut kuunnella paholaismaista kitinää lähihoitajakoulutuksesta. Tätä voi jo pitää kidutuksena. Suomalainen vesikidutus. Kylmää vettä niskaan pari kertaa päivässä, että mikäs sinäkin luulet olevasi. Joo kiitos, en luule enää olevani mitään, sovitaan niin etten koskaan ollutkaan.
Loistava kirjoitus! Kiitos ja anteeksi.
Mitäpä, jos luotaisiin työpaikkoja Suomeen? Ei kaikki voi rynnistää sosiaali- ja terveysalalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitajaksikaan kuka tahansa sovellu. Se on sekä henkisesti että fyysisesti raskasta työtä. Otan esimerkiksi itseni: jos minun pitäisi taluttaa jotain tuhdimmanpuoleista, huonojalkaista mummoa vessaan tai suihkuun ja mummo hieman horjahtaisi, niin minun voimillani ei meitä molempia pystyssä pidettäisi. Muutenkin lähihoitajan työhön kuuluu paljon nostelua ja kannattelua ja mikäli voimat pettää, voi sekä nostajalle että nostettavalle käydä huonosti.
Se on tuo hoitajan ammatti aika erikoinen.
-kun sinne kehoitetaan työttömiä kouluttautumaan, se on raskas ja vaatii erikoista soveltumista, koska henkisestikin raskas ammatti.
-kun puhutaan hoitajien palkasta, se on maailman helpoin ammatti, missä vain juorutaan kahvihuoneessa läskistä persettä levittämässä ja helpolla saa rahansa
Provohan tämä on, mutta...
Minä olen töissä ja vastustan tuota aktiivimallia ihan yhtä paljon kun työttömät, ehkä jopa enemmän jos mahdollista.
Se on ihan sama tekeekö ihminen jo työtä, kouluttautuuko, onko työtön.. Aktiivimalli on epätasa-arvoinen ja siitä pitäisi useamman ihmisen "nurista". Voi luoja perkele.
Työttömyys on hieman monitahoisempi ongelma. Työllistymiseen vaikuttavat koulutuksen lisäksi myös suhteet, ulkonäkö, sukupuoli, ikä jne.
Kun näitäkin kommentteja lukee, niin työssäkäyvät vastustaa aktiivimallia yhtä paljon kun työttömät.
Sanni Grahn Laasonen on käytännössä vienyt työttömiltä mahdollisuuden uudelleen kouluttautumiseen, sillä samantasoiseen koulutukseen ei saa opintotukea ja työttömyyskorvausta ei saa jos opiskelee. Pitäisi siis saada ensin töitä jotta voisi elää opiskeluajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, otetaan sekin pois suomalaisilta ja kasvatetaan jo ennestään venyneitä leikkausjonoja?
Haluatkos, ap, sellaisen hoitajan "uhriksi", joka ei alasta pidä eikä sille sovellu?
Niin, sitä minäkin.
Höpsis, kaikki työttömäthän ovat nuoria reippaita 20-vuotiaita ja jokaisellahan nyt sentään ylioppilastodistus on plakkarissaan.
Pyrkiähän voi mhin vain kun ei nirsoile, esim. joku Utsjokelainen voisi pienellä vaivalla pyrkiä ja työllistyä pizzakokki-harjoittelijaksi Kotkaan tai Hankoon...
Osoittaisi työnantajalle vain aktiivisuuttaan ja että viitsisi vähän vaivautua työpaikan saamisen eteen.
Vähän reippautta vaan tarvitaan!
Sitten vain teltta mukaan ja menoksi.