Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun kunnon tarkistaminen ENNEN raskautta usean sektion jälkeen?

14.04.2006 |

Onko kukaan käynyt esim. ultrassa tarkistuttamassa kohdun tilannetta sektioiden jälkeen? Kuinka hyvin sitä ylipäätään pystytään tekemään, varmaan pitää kääntyä yksityisen puoleen...

Tai vastaavasti jo raskaana olevat, millaista ja kuinka tiivistä on ollut seuranta, jos kohtu on jo sektioiden myötä ohentunut ehkä reilustikin? Tehdäänkö sektio ehkä jo normaalia aikaisemmin?

Itselläni takana kolme sektiota ja kohtu jo ohentunut. Raskauskieltoa en kuitenkaan vielä ole saanut ja olisi jotenkin turvallisempaa lähteä yrittämään uutta raskautta, jos olisi tuo kohdun tämänhetkinen tilanne edes jollain lailla selvillä...

Vauvakuumeen kourissa pyörivä kiittää jo etukäteen :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljännen sektion yhteydessä tarkastettiin kohdun tilanne (hieman ohentunut, 3mm) ja sain luvan viidenteen.

Käsittääkseni kohdun tilannetta ei mitenkään pystytä ultralla tarkistamaan ennen raskautta, vaan pitää luottaa edellisen sektion tilanteeseen. Nyt olen raskaana viidettä kertaa ja kävin 4D-ultrassa (yksityisellä) tarkistuttamassa tilannetta viikolla 25+5. Arpialue oli silloin normaalin paksuinen (4,5mm), MUTTA lääkäri totesi, että kohdun kestävyyttä ja paksuutta voidaan tutkia vasta viimeisillä viikoilla kun kohtu vasta joutuu kunnolla venymään. Joten siis näillä näkymin kohtua tutkitaan vasta synnytystapa-arviossa (viikolla 36), jossa saadaan sen hetkinen tilanne selville ja edetään tilanteen mukaan (mahdollisesti sektio tulee aiemmin kuin aikaisemmilla kerroilla).

Tinka rv 26+6

Vierailija
2/2 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jolla kohdun kestävyyttä seurataan.

Mulla ei kohdun seinämä ole ohentunut pelkästään kahden sektion takia vaan myös esikoisen synnytyksessä tapahtuneen kohdun repeämisen takia (repesi ponnistusvaiheessa).

Olen nyt rv 30 ja tarkemmin tuota repeämäkohtaa alettiin seurata vasta rv 28 ja kuten Tinka edellä sanoi niin mulle sanottiin myös että vasta nyt alkaa ne " riskiviikot" eli toistaiseksi repeämäkohta on näyttänyt olevan ok, mutta seuraavat viikot nopean kasvun takia alkavat näyttää riskisuuntaa.

Neuvoksi annettiin mennä välittömästi synnytysairaalaan jos tulee mitään kipua tai jos tulee normaalia enemmän supistuksia. Ja jos supistuksia alkaa olla normaalia enemmän tehdään sektio aika pikaisesti. Viimeistään sektio on edessä mulla ainakin rv 38 mikäli mitään muita vaikeuksia ei tule ennemmin. Mutta lääkäri sanoi että pääasiassa riski repeämisestä on nimenomaan supistusten kanssa, ei niinkään kohdun venymisen takia, eli ne supistukset on ne jotka lisäävät repeämisuhkaa.

Aika tosissaan ainakin Naikkarilla tuntuvat ottavan riskin kohdun repeämisestä, hyvä niin. Tosin mulle ei sanottu missään vaiheessa ensimmäisen ja toisen lapsen syntymien aikoina etteikö saisi tehdä lisää tai edes sitä että tämä kolmas raskaus onkin sitten riskiraskaus. Toisaalta olen sitä harmitellut mutta toisaalta itseni tuntien en oisi uskaltautunut tähän tilaan itseäni laittamaan jos olisin tiennyt riskit.

Jos asia vaivaa/mietityttää itseäsi niin kannattaa ottaa yhteys siihen sairaalaan jossa olet synnyttänyt, heiltä saa tarkat tiedot kohtusi kunnosta edelisessä synnytyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla