Mikä puolue ajaa perustuloa?
Ei kokeilua vaan suoraan käyttöönottoa. Saa minun ääneni. Kuka tietää?
Kommentit (16)
Somaleilla ja discopakolaisillahan perustulo on itsestään selvää.
"Vieraat ensin" (Kari Suomalainen)
Vihreät
Vasemmistoliitto
Piraatit
Feministinen puolue
Vierailija kirjoitti:
Somaleilla ja discopakolaisillahan perustulo on itsestään selvää.
"Vieraat ensin" (Kari Suomalainen)
Ei muuten ole. Ne saavat paljon enemmän tukia kuin perustulo. Niille perustulo olisi kamala asia, joutuisivat lähtemään Ruotsiin.
Kokoomus.
Moni kuvittelee että perustulo olisi ylimääräistä rahaa joka annetaan kaikkien tukien lisäksi... Näin ei siis ole vaan tällä korvattaisiin julkinen terveydenhuolto, erinäiset tuet, tms. vähentää siis merkittävästi byrokratiaa ja tästä aiheutuvia kustannuksia.
Ei enään mikään puolue (ja Vasemmistoliitto ei lasketa. Perustulo on kuopattu ja haudattu, kokeiluakin ollaan lopettamassa kaikessa hiljaisuudessa. Tanskan ja Saksan esimerkit on osoittaneet että aktivointimallit on helpoin ja nopein tapa saada työttömät aktivoitumaan ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä rahat?
www.kansalaisaloite. fi/fi/ aloite/2884
Posta välit.
Tuolla on eritelty selkeästi, mistä tämä malli saisi rahat.
Tiivistelmä: kaikki muut tuet lakkautetaan, on vain perustulo, jota varten ei tarvitse tehdä sitä hakurumbaa, mitä nykyään pyöritetään.
Voit opiskella vaikka olisit työtön. Voit toimia yrittäjänä, vaikka olisit palkatöissä myös välillä. Kaikki olisi yksinkertaistettu ja byrokratiaa karsittu.
köyhiltä vietäisiin samoin melkein kaikki rahat pois, jäisi alle kolmasosa nykyisestä vrt joku 800e asumistukea ja 500 toimeentulotukea ja toiset 200 lääkkeistä, sähköstä jne..
Sen jälkeen joutusi pärjäämään 400e kokonaissummalla. Hupsis.
Terveydenhuoltoa tuskin halutaan ajaa alas, yläluokalla on varsin hyvä pääsy siihen ja mumisevat köyhät jätetään helposti ulkopuolelle jo sillä että lääkärit ymmärtävät parhaiten omassa yhtesikuntaluokassa olevia. Lika barn leka bäst, niinkuin sanotaan.
Luetun ymmärtämisessä on puutteita. Nyt on presidentin- eikä perustulovaalit.
Väyrynen on ainoa joka välittää suomalaisista.
Siksi nro 7.
Työelämä pirstaloituu ja erilaisten tukien ja avustusten byrokratiaviidakosta ei enää ole virkamiehetkään yksimielisiä - liian monta liikkuvaa osaa ja ristikkäisiä tulkintoja.
Byrokratiahimmeli pienenisi murto-osaan, jos yhdessä reaaliaikaisen tulorekisterin kanssa käyttöönotettaisiin perustulo. Jos sen tekee negatiivisena tuloverona, se olisi järkevä vaihtoehto nyt käytössäolevalle passivoivalle systeemille. Silloin jokainen euro kannattaa tienata ja pienikin työtarjous ottaa vastaan ilman pelkoa tukien menettämisistä tai karensseista. Myös pienyrityksen perustaminen helpottuisi huomattavasti kun on varma tukiverkko pohjalla.
Negatiivisen tuloveron sopiva 0-linja voisi olla 1000 € / kk.
Ei nää mua kiinnostavat jutut näköjään koskaan ota tulta alleen täällä. Oon ihan väärillä palstoilla selvästi. Taas kuumimpina keskusteluina käy jonkun ero tai miesten ja naisten deittailu blaablaa tasoerot, naiset pihtaa. Huoh.
Voisiko joku suositella mulle toista foorumia? Suomenkielistä, missä olisi vilkasta keskustelua? Oon sairaslomalla ja on tylsää.
Toivottavasti ei mikään puolue. Ilmaista rahaa ei ole, eikä tule.