Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatussopimus - kuulostaako reilulta:

Vierailija
14.01.2018 |

Exän kanssa tehtiin sovittelussa koesopimus. Sen mukaan hän hoitaa kahden lapsen kaikki urheiluharrastekulut (lapset nyt alakouluikäisiä, kolme harrastusta, kulut eivät kuitenkaan älyttömiä) ja minä vastaan lasten vaatehankinnoista, poislukien urheiluun liittyvät. Muista hankinnoista sovitaan erikseen.
En ole täysin tyytyväinen sopimukseen, sillä ex tienaa vähintään tuplasti minuun verrattuna (tällä hetkellä yli kolminkertaisesti), ja hän vaati lapsilisääkin itselleen. Tavallaan tämä järjestely on mulle ok, koska aion jatkossa aina isompien hankintojen kohdalla todeta että kertakaikkiaan mulla ei ole varaa, joten lapset jää ilman jos hän ei hanki. Huono puoli on se että exä ei aseta lapsia etusijalle, joten lapset saattavat oikeasti jäädä ilman esim. polkupyörää tms.
Mutta en jaksaisi viedä asiaa oikeuteen, sinne on mentävä jos haluan muuttaa sopimusta, ex on äärimmäisen rahanahne joten jos esim. haluaisin lapsilisät itselleni, se on taisteltava oikeudessa (joka sekin maksaa).

Miten teillä muilla on sovittu vastaavissa tilanteissa? Lapset siis yhteishuollossa, viikko-viikko -systeemillä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte että lapsilisät menee erilliselle, lapsille tarkoitetulle tilille ja sieltä hommataan ne isommat hankinnat. Miksi edes ex saa ne lapsilisät kerta tienaa enemmän kuin sinä?

Vierailija
2/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro patjallanukkuja! Et sitten vieläkään uskalla vaatia sitä  mitä lapsille oikeasti kuuluisi? Säälin lapsiasi, koska niillä  noin avuton mutsi joka ei pidä niiden puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päätettiin, että maksan elarit kun ne oli niin tärkeät exälleni. Olin ok maksan siis elarit. Eipä ollu vaihtoehtoja, kun kaikki ihmiset oli exäni takana. Minulta ei kysytty elarimestassa mites mulla menee noin taloudellisesti. Siellä ketään ei ollut kiinnostunut minun elämästäni yhtään mitään. Sanoin sille, että onpas miehen asema mielenkiintoinen näissä tapauksissa.. Vastas että ajattelemme lasten parasta täällä.. Ei vaan siltä tuntunu. No, exä saa elarit. Muuta en sitten makselekkaan. Exä se jaksaa itkee rahavaikeuksistaan. EI ne mulle kuulu. Halus elarit, niin sai elarit.

Vierailija
4/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päätettiin, että maksan elarit kun ne oli niin tärkeät exälleni. Olin ok maksan siis elarit. Eipä ollu vaihtoehtoja, kun kaikki ihmiset oli exäni takana. Minulta ei kysytty elarimestassa mites mulla menee noin taloudellisesti. Siellä ketään ei ollut kiinnostunut minun elämästäni yhtään mitään. Sanoin sille, että onpas miehen asema mielenkiintoinen näissä tapauksissa.. Vastas että ajattelemme lasten parasta täällä.. Ei vaan siltä tuntunu. No, exä saa elarit. Muuta en sitten makselekkaan. Exä se jaksaa itkee rahavaikeuksistaan. EI ne mulle kuulu. Halus elarit, niin sai elarit.

No eikö se nyt ole päivänselvää, että lapset ovat myös sinun ja näin ollen osallistut heidän elämänsä rahoittamiseen myös. Exälle tunnut olevan katkera - ole rauhassa, mutta älä kosta sitä lapsillesi.

Vierailija
5/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa exä ajatteli lastenne parasta? "Exä se itkee rahavaikeuksiaan. Ei ne mulle kuulu" -No jos lapset ovat nälässä ja puutteessa, niin kyllä se vaan kuuluu! Olettaen tietenkin, etteivät ne sun elarit nyt ihan montaa tonnia sentään ole...

Miten ihmeessä lapsista eron sattuessa niin usein tulee  vain toisen vanhemman "ongelma"?????

Vierailija
6/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa exä ajatteli lastenne parasta? "Exä se itkee rahavaikeuksiaan. Ei ne mulle kuulu" -No jos lapset ovat nälässä ja puutteessa, niin kyllä se vaan kuuluu! Olettaen tietenkin, etteivät ne sun elarit nyt ihan montaa tonnia sentään ole...

Miten ihmeessä lapsista eron sattuessa niin usein tulee  vain toisen vanhemman "ongelma"?????

1 lapsi ja elatus 254ekk.. tolla 8v pärjää kyllä. olen mä ostanu omaan kotiin lapselle kaiken, mutta ne on mun kotona. mun luona siltä ei puutu yhtään mitään.

Vierailija
7/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapauksia, jossa elatusmaksut eivät menneetkään lasten hyväksi! Esim. mieheni ex: leen maksamat maksut ex käytti omiin menoihinsa. Lapset sai kulkea liian pienissä vaatteissa joista osa rikkinäisiä! Omin silmin olen nähnyt! Itsellä oli vaatteet viimeisen päälle. Lasten harrastuksiinkaan ei rahaa herunut. Huom! Hän oli kokopäivätyössä. 

Vierailija
8/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exän kanssa tehtiin sovittelussa koesopimus. Sen mukaan hän hoitaa kahden lapsen kaikki urheiluharrastekulut (lapset nyt alakouluikäisiä, kolme harrastusta, kulut eivät kuitenkaan älyttömiä) ja minä vastaan lasten vaatehankinnoista, poislukien urheiluun liittyvät. Muista hankinnoista sovitaan erikseen.

En ole täysin tyytyväinen sopimukseen, sillä ex tienaa vähintään tuplasti minuun verrattuna (tällä hetkellä yli kolminkertaisesti), ja hän vaati lapsilisääkin itselleen. Tavallaan tämä järjestely on mulle ok, koska aion jatkossa aina isompien hankintojen kohdalla todeta että kertakaikkiaan mulla ei ole varaa, joten lapset jää ilman jos hän ei hanki. Huono puoli on se että exä ei aseta lapsia etusijalle, joten lapset saattavat oikeasti jäädä ilman esim. polkupyörää tms.

Mutta en jaksaisi viedä asiaa oikeuteen, sinne on mentävä jos haluan muuttaa sopimusta, ex on äärimmäisen rahanahne joten jos esim. haluaisin lapsilisät itselleni, se on taisteltava oikeudessa (joka sekin maksaa).

Miten teillä muilla on sovittu vastaavissa tilanteissa? Lapset siis yhteishuollossa, viikko-viikko -systeemillä.

Ikinä ei pitäisi tehdä sopimuksia jossa mainitaan kuluja lajeittain. Sopimusten itäisi aina olla euromääräisiä tai vähintään tyyliin "vastaa kaikista kuluista kun lapset ovat xx:n luona..." tms. Joku "urheiluharrastus" voi tarkoittaa mitä tähänsa 10 ja 2000 € välillä / kk.

Lapsilisä maksetaan vastuuvanhemmalle. Olet siis luopunut vastuuvanhemmuudesta. Se tuntuu erikoiselta kun kuitenkin olet sopinut aika laill aolennaisita asioista kuten vaatehankinnoista.

Vierailija
9/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänpä toiseen suuntaan:

- lasten äidillä tuplatulot

- lapset viikko-viikko

- lasten äiti saa lapsilisät

- lasten äiti vastaa kaikista hankinnoista ja harrastuksista, ainakin paperilla, ostaa, jos ostaa

Olisitteko sitä mieltä, että isä voisi hakea elareita, kun kerran toisella on isommat tulot? Vai ehdottaisitteko, että isä maksaa vielä tuon lisäksi? Voisin lyödä vetoa, että täällä olisi 95% naisista sitä mieltä, että äidin isommat tulot ja lapsilisien saanti ei riitä vaan isän pitää tietysti vielä maksaa vähintään minimi ja siitä joku 40 Euron vähennys luonapidosta.

Vierailija
10/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä toiseen suuntaan:

- lasten äidillä tuplatulot

- lapset viikko-viikko

- lasten äiti saa lapsilisät

- lasten äiti vastaa kaikista hankinnoista ja harrastuksista, ainakin paperilla, ostaa, jos ostaa

Olisitteko sitä mieltä, että isä voisi hakea elareita, kun kerran toisella on isommat tulot? Vai ehdottaisitteko, että isä maksaa vielä tuon lisäksi? Voisin lyödä vetoa, että täällä olisi 95% naisista sitä mieltä, että äidin isommat tulot ja lapsilisien saanti ei riitä vaan isän pitää tietysti vielä maksaa vähintään minimi ja siitä joku 40 Euron vähennys luonapidosta.

Kyllä nämä ovat ihan matemaattisia asioita, eli noilla spekseillä varmaankin lastenvalvoja ehdottaisi, että isälle maksetaan elareita. Ei se ihan ennenkuulumatonta ole. Tosin moni viikko-viikko -perhe kai sopii, ettei elareita makseta puolin eikä toisin, vaikka tuloissa olisikin vähän eroja.

Vierailija
11/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tapauksia, jossa elatusmaksut eivät menneetkään lasten hyväksi! Esim. mieheni ex: leen maksamat maksut ex käytti omiin menoihinsa. Lapset sai kulkea liian pienissä vaatteissa joista osa rikkinäisiä! Omin silmin olen nähnyt! Itsellä oli vaatteet viimeisen päälle. Lasten harrastuksiinkaan ei rahaa herunut. Huom! Hän oli kokopäivätyössä. 

Aina toivoisi että lapsilla olisi edes toinen vanhemmista aikuinen mutta aina ei niin ikävä kyllä käy.

Äiti oli vastuuton ja lapset kulkivat liian pienissä ja rikkinäisissä vaatteissa ja te vain miehesi eli niiden lasten isän kanssa katsoitte asiaa päältä?