Miksi työtä ei voida jakaa?
Selittäisikö joku tämän minulle? 4 päiväinen työviikko tai lyhyemmät päivät kaikille niin kaikki voisivat paremmin. Työssäkäyvien ei tarvitsisi purkaa väsymyskiukkuaan työttömiin, ja moni työtön saisi töitä. Vähemmällä rahalla voi jokainen opetella tulemaan toimeen, vapaa-aika lisääntyy ja yksilön kulutus vähenee.
Mutta mitä teki Pipilä? Lisäsi muutaman minuutin lisää työtä, ja ketä se hyödytti?
Kommentit (55)
Samaa mietin minäkin! Olisin valmis tekemään puolet lyhyempää työviikkoa puolet pienemmällä palkalla heti! Ajattelen tätä joka päivä.
Siis viikko olisi joku 18 h ja palkka 1350 euroa.
Olisi ihanaa olla vapaalla ja kuljeksia kaupungilla, nähdä talvella päivänvalo, ostaa lapsille tarvittavat jutut ihan rauhassa ja tehdä kotihommat vailla väsyä ja kiirettä. Kadehdin työttömiä.
Sukulaiseni, nainen, paino n.160kg, vantaan kaupungilla toimistossa töissä. Jatkuvasti sairaana, valittaa töistään. Haukkuu työttömiä, luulee olevansa korvaamaton. Läski, joka pelkää paikkansa puolesta. Vihaa hoikkia. En välitä, vaikka tunnistat. Päinvastoin. Laihhduta.
Ne joilla on työpaikka viis veisaavat työttömistä. Vaikka tottahan tuo on, että monille lyhyempi työviikko tekisi hyvää, koska työssä on ylikuormitusta ja paljon pahoinvointia. Jotkut työpaikat ovat ilmapiiriltään niin sairaita, että heikommat menettävät mielenterveytensä ja työkykynsä lopullisesti.
On ihan tutkittukin, että lyhyempänä päivänä työteho on parempi. 7,5 tunnin työpäivä ei mitenkään voi mennä täydellä teholla. Sain itse tehdä yhden pätkän 14,5h/viikko ja omasta tahdostani tunnit pätkittiin kolmelle päivälle niin ettei minun tarvinnut pitää palkatonta ruokataukoa työpäivän aikana. Työpäivät oli 4,5-5h ja tuohon sisältyi yksi 10 min kahvitauko, mikä riitti nopeaan välipalaan. Oli kyllä ihana paras työaika, sain tehtyä hommia vauhdilla ja työpäivä oli nopeasti ohi. Ja kun olin työpaikalla kolmena päivänä kahden sijasta, niin mitkään asiat eivät jääneet roikkumaan liian pitkäksi aikaa.
Voi kyllä, voisin vapaaehtoisesti ja riemulla jakaa työni monella tapaa. Enkä hakisi muita tukia kuin lapsilisät.
Olen sanut vapaideni kautta monta työtöntä työelämään. Olen ollut osa-aikainen omasta halusta, vanhempainvapailla, osittaisella hoitovapailla ja 2 vuorotteluvapaalla.
Täällä opin, että olisinkin suojatyössä eikä kukaan viitsisi niin helppoa työtä tms. Arvaatte varmaan jo työpaikkani...
Minusta työelämään pitäisi tulla 2000-luvulla uudet työtavat ja -ajat. Tuo 8h/pvä on sovittu sata vuotta sitten, jolloin työtehtävät ja -tavatkin olivat erilaiset. Elettiin tehdas- ja maatalousyhteiskunnassa, jossa kulutus oli omavaraisuudesta riippuvaa.
Nyt pitäisi muuntautua vastaamaan nykyajan vaatimuksia, ja nehän ovat:
- työn jakaminen mahdollisimman monelle (koska koneet vievät työt, mutta mahdollistavat riippumattomuuden paikasta ja ajasta tehdä töitä),
- lyhyemmät työpäivät (ihmiset jaksaisivat innovoida ja palautua paremmin sekä henkisestä että fyysisestä työstä),
- enemmän vapaa-aikaa kuluttaa rahaa .Kaikille voisi suoda pienen kansalaispalkan, joka mahdollistaisi pienemmät työpalkat. Muita tukia ei tarvittaisi.
Päätyisimme henkisen hyvinvoinnin yhteiskuntaan, uudelle vuosituhannelle.
Miksei tähän panosteta, vaan asiasssa ollaan edelleen sata vuotta jäljessä? Eletään kartanonherra- ja renki -asetelmassa, vaikka tuottavuus voisi kasvaa työpäivän lyhetessä. Monessa toimistossa kytätään kelloa ja lasketaan, koska päivä on täynnä. Samat hommat voisi tehdä pari-kolme tuntia tiiviimmässäkin ajassa.
Työnantajat ovat hiljaa. Myös työnantajan kuluja voisi muuttaa uusia tarpeita vastaaviksi. Työelämä muuttuu, mutta vanhaa työaikaa ei saada muutettua.
Suomi on invidualisesti auktoriteetti ongelmaisessa tilassa.
Ei kaikki tule nytkään toimeen työllään vaan saa päälle tukia.
Kyllä meidän työpaikalla suorastaan kannustetaan tuohon työn jakamiseen. Meillä on mahdollista sopia pienempi työaika, jos haluaa. Meillä on 4 osa-aikatyötä tekevää. Jos joku 100% tekevä haluaa pienenmän työajan, vapautuvaa prosenttia tarjotaan ensin näille osa-aikatyöläisille.
Omalla alallani on huutava työvoimapula, päteviä tai edes lähelle päteviä ei kerta kaikkiaan ole, joten ei voida jakaa töitä mitenkään. Miehen allalla sama juttu, osaavia houkutellaan ulkomailta kun kotimaassa ei osaamista löydy. Miksi te työttömät ette kouluttaudu aloille, joilla on työvoimapula?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on invidualisesti auktoriteetti ongelmaisessa tilassa.
Korjaapa kirjoitusvihreet, niin muutkin ymmärtää.
Jos puolittaisin työni, puolittuisi palkkakin ja saisin n. 800e/kk käteen. No, kyllähän sillä elelisi ihan jotenkuten, muttei siitä säästöön mitään laiteta.
Jos työviikkoa tai työpäivää lyhennettäisi, palkalla ei oikein tulisi toimeen, olisi lisäksi turhauttavaa mennä töihin tekemään vain puolikas päivä, varsinkin jos työmatka on yhtään pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Selittäisikö joku tämän minulle? 4 päiväinen työviikko tai lyhyemmät päivät kaikille niin kaikki voisivat paremmin. Työssäkäyvien ei tarvitsisi purkaa väsymyskiukkuaan työttömiin, ja moni työtön saisi töitä. Vähemmällä rahalla voi jokainen opetella tulemaan toimeen, vapaa-aika lisääntyy ja yksilön kulutus vähenee.
Mutta mitä teki Pipilä? Lisäsi muutaman minuutin lisää työtä, ja ketä se hyödytti?
Siksi että mulla on jo valmiiks niin pieni palkka etten suostu työtäni jakamaan kenenkään kanssa ja vähentämään tulojani. Tällä verotuksella tässä sikakalliiden pakollisten kulujen maassa tuo ei vaan toimi. Jossain on pakko asua ja ruokaa on pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajamaksut nousevat työntekijämäärän mukaan. Kun 40 tekee 20 henkilön työt, niin työnantajamaksuja joutuu maksamaan enemmän.
Hyödyttömien yritystukien sijaan voisi maksaa yrityksille työllistämispalkkiota avustamalla työnantajamaksuissa. Maksu määräytyisi teetettävän kokonaistyöajan mukaan, ei tekijöiden pääluvun.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani on huutava työvoimapula, päteviä tai edes lähelle päteviä ei kerta kaikkiaan ole, joten ei voida jakaa töitä mitenkään. Miehen allalla sama juttu, osaavia houkutellaan ulkomailta kun kotimaassa ei osaamista löydy. Miksi te työttömät ette kouluttaudu aloille, joilla on työvoimapula?
No kertokaa, millä aloilla tarvitaan väkeä?
Kun ei sitä tiedä OPO:t eikä ammatinvalintapsykologit. Tilanteet muuttuvat ja kun olet vihdoin 7 vuoden päästä valmistunut, ei kyseisellä alalla olekaan enää tarvetta kaikille. Perkele.
Pikakouluttautumistakin tarjotaan vain mamuille.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet?
Et taida tietää, että työkkäri aika tehokkaasti estää työttömiltä kouluttautumisen. Itse olen hakenut useisiin työvoimakoulutuksiin, mutta en ole päässyt, kun on niin paljon hakijoita. Lisäopintoihin yliopistossa ei ole herunut lupaa, vaikka sielläkin olisi kaikkea hyödyllistä tarjolla.
Eikö teidän hommia voi oppia työpaikalla harjoittelijana, tai vaikka oppisopimuksella? Niinhän ennenkin tehtiin, opittiin hommat töissä. Työnantajat on tässä asiassa passattu ihan pilalle, odottavat että joku julkinen koulutusjärjestelmä tuottaa heille ilmaiseksi työvoimaa mittatilaustyönä.
Minulle sanottiin joskus mikä ala työllistää tulevaisuudessa yhä enemmän. Itse olen (vielä) töissä, mutta saman alan yrityksiä lopettaa/vähentää työntekijöitä koko ajan.
Työnantajana suhtaudun kansalaispalkkaan innolla. Työntekijät tekisivät lyhyempää päivää paremmalla teholla (heillähän olisi runsaasti vapaa-aikaa palautumiseen), käytännössä osan tuloistaan maksaisi yhteiskunta kansalaispalkkana ja minä työnantajana saisin edelleen samat tuotot tuotteista kuin saan nytkin. Uudessa systeemissä työnantajalta edellytettäisiin pienempää panostusta,mutta tuotto säilyisi ennallaan. Erittäin hyvä systeemi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet?
Et taida tietää, että työkkäri aika tehokkaasti estää työttömiltä kouluttautumisen. Itse olen hakenut useisiin työvoimakoulutuksiin, mutta en ole päässyt, kun on niin paljon hakijoita. Lisäopintoihin yliopistossa ei ole herunut lupaa, vaikka sielläkin olisi kaikkea hyödyllistä tarjolla.
Eikö teidän hommia voi oppia työpaikalla harjoittelijana, tai vaikka oppisopimuksella? Niinhän ennenkin tehtiin, opittiin hommat töissä. Työnantajat on tässä asiassa passattu ihan pilalle, odottavat että joku julkinen koulutusjärjestelmä tuottaa heille ilmaiseksi työvoimaa mittatilaustyönä.
Onpa huono tekosyy! Senkus haet ja menet koulutukseen, varsinkin muualle kuin työkkärin koulutuksiin. Ei työkkäri muiden koulutuksista päätä.
Tiedän monia, jotka sanovat sanovat että pystyisät tekemään työt 4 tunnissa, mutta työanatja vaatii sen 8 tunnin päivän. Eli työnataja häviää.