Arkinen kysymys: missä säilytätte tiskirättiä?
Ja mikä on mielestänne paras tapa säilyttää tiskirättiä? Onko teillä siihen jokin teline ja jos on, niin millainen? Kysyn, koska olen kyllästynyt vaeltelevaan lötköön tiskirättiin keittiössä ja haluan sille kivan "oman paikan".
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mikä vittu on tiskirätti? Meillä päin pestään astiat tiskiharjalla.
Voisit pestä suusikin ;)
Mä käytän niitä siivouspapereita. Pyyhin kerran ja heitän roskiin. Hygieenistä.
Meillä roikkuu kuivauskaapin alimmasta ritilästä metallikoukku, jonka päässä on pyykkipojan tapainen metallinen nipsukka. Siinä se rätti kuivaa ilmavasti, eikä ole tielläkään.
Meillä on tiskikaapin alaosassa sellainen putki/tanko, jossa tiskirätti roikkuu altaan yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Meillä on Sinituotteen liinanpidike, siis sellainen tarralla seinään tai kaapin oveen kiinnitettävä systeemi, johon tiskirätin saa näppärästi laitettua kuivumaan. Näitä on meillä itseasiassa neljä kappaletta. Yksi on keittiössä tiskipöydän yläpuolella ja siinä pidetään sitä rättiä, jolla pyyhitään pöydät ja keittiötasot. Yksi on keittiön roskiskaapin ovessa sisäpuolella ja siinä pidetään rättiä, jolla pyyhitään lattialle roiskuneet sotkut ja mahdolliset kissan oksennukset yms. Lisäksi vessan alakaapin ovessa sisäpuolella on vessansiivousrätille oma pidike ja saunaosastolla omansa. Rätit tietenkin vaihdan ja pesen koneessa säännöllisesti.
Pari kysymystä olisi:
1) Pysyykö se pidike tarralla seinässä? Tai jollain imukupilla?
2) Raapiiko se pidike näppejä, kun siihen laittaa rättiä?
Kiva jos vastaat tai joku muu vastaa :)
Tarralla pysyy kiinni ja tuotteessa on tarra mukana. Meillä on siis yksi kaakeliseinässä ja loput ns. kalusteovessa kiinni eikä yksikään pidike ole koskaan pudonnut. Vuosia jo olleet paikallaan. Eikä raavi näppejä ainakaan minun mielestäni. 😊
Hanan päällä tietysti, missäs muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Meillä on Sinituotteen liinanpidike, siis sellainen tarralla seinään tai kaapin oveen kiinnitettävä systeemi, johon tiskirätin saa näppärästi laitettua kuivumaan. Näitä on meillä itseasiassa neljä kappaletta. Yksi on keittiössä tiskipöydän yläpuolella ja siinä pidetään sitä rättiä, jolla pyyhitään pöydät ja keittiötasot. Yksi on keittiön roskiskaapin ovessa sisäpuolella ja siinä pidetään rättiä, jolla pyyhitään lattialle roiskuneet sotkut ja mahdolliset kissan oksennukset yms. Lisäksi vessan alakaapin ovessa sisäpuolella on vessansiivousrätille oma pidike ja saunaosastolla omansa. Rätit tietenkin vaihdan ja pesen koneessa säännöllisesti.
Miten ne kuivuu kaapin sisällä? Eikö nopea kuivuminen ole tärkeintä, ettei bakteereja ehdi tulla?
En ole koskaan kokeillut kuinka paljon hitaammin ne siellä kaapin sisällä kuivuvat, mutta kun käytön jälkeen rätin huuhtelen, puristan niin kuivaksi kuin pystyn ja laitan pidikkeeseen, niin aina se rätti muutamassa tunnissa on kuivunut. Näitä kaapin ovessa sisäpuolella olevia rättejä käytän ehkä 2-3 kertaa viikossa ja vaihdan viikottain. Pääasiassa niillä siis pyyhitään lavuaaria ja sen ympärillä olevia tasoja. Vessanpöntöille käytän aina puhdasta rättiä ja laitan käytön jälkeen pyykkiin. Keittiörätti, jota tarvitsee useamman kerran päivässä, roikkuu seinäkaakeliin kiinnitetyssä pidikkeessä tiskipöydän yläpuolella. Sitä mä vaihdan pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on tiskialtaan yläpuolella kuivauskaapin ritilässä roikkuvassa s-koukussa.
Meillä on ritilässä kiinni sellainen nipistin, johon laitan rätin aina roikkumaan. Siinä se kuivaa nopeasti ja ilmavasti. En muista, mistä halpakaupasta ostin paketillisien noita nipistimiä, mutta ne ovat siis ihan samanlaisia kuin ne vanhanaikaiset verhonipistimet.
Hanan päällä se on. Ja ei, en koskettele sitä vahingossa, eikä ällötä koskea rättiä. Jos se ällöttäisi, niin mitä sitten kaikki ne keittiön pinnat jotka sillä on pyyhitty...
Minä olen vasta aikuisena oppinut sana tiskirätti. Lapsuudenkodissa ja sukulaisilla ne olivat pöytäluutuja.
Vierailija kirjoitti:
http://www.sinituote.fi/liinat-siivous/liinat/liinariipus
Tämmönen roikkuu kuivauskaapin alaritilästä ja siinä roikkuu rätti.
Kätevä, mutta kun meillä ei ole kuivauskaappia lainkaan, eikä siis ritiläkään mihin laittaa roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hanan päällä se on ilmeisesti tapa josta täällä hirtetään
Yäk lasket vettä hanasta ja ne tiskirätti ui sun juomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on tiskialtaan yläpuolella kuivauskaapin ritilässä roikkuvassa s-koukussa.
Meillä on ritilässä kiinni sellainen nipistin, johon laitan rätin aina roikkumaan. Siinä se kuivaa nopeasti ja ilmavasti. En muista, mistä halpakaupasta ostin paketillisien noita nipistimiä, mutta ne ovat siis ihan samanlaisia kuin ne vanhanaikaiset verhonipistimet.
Ne nipistimet ei pidä. Mistä ostit niin hyviä nipistimet?
Mulla ei ole, eikä tule olemaan, tiskirättiä. Mikrokuituliina käytössä. Pyykkikoriin joka päivä, uusi puhdas liina kaapista joka päivä. Ei mulla ole ikinä mitään saastaista pyyhittävää. Talouspaperilla ruuanroiskeet. Vettä ei lainehdi tasoilla. Ei tarvitse kuin suihkauttaa puhdistusainetta ja pyyhkiä kiiltäväksi mikrokuituliinalla.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pidätte rättiä hanan päällä tai muuten sellaisessa paikassa, että käsi voi osua siihen: eikö teitä ällötä, jos vahingossa tarraatte tiskirättiin? Itse onnistun aina osumaan siihen, vaikka se olisi vähän sivussakin :/ Olenkohan jotenkin
kömpelö? Sinänsä tietysti rätin voisi säilyttää melkein missä vaan.
No millä otat rättiin kiinni kun tarvitset sitä, hampaillako kun käsin koskeminen ällöttää.
Minulla on vain puhtaita rättejä.
Ei ällötä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole, eikä tule olemaan, tiskirättiä. Mikrokuituliina käytössä. Pyykkikoriin joka päivä, uusi puhdas liina kaapista joka päivä. Ei mulla ole ikinä mitään saastaista pyyhittävää. Talouspaperilla ruuanroiskeet. Vettä ei lainehdi tasoilla. Ei tarvitse kuin suihkauttaa puhdistusainetta ja pyyhkiä kiiltäväksi mikrokuituliinalla.
Joka päivä? Ostat talouspaperia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pidätte rättiä hanan päällä tai muuten sellaisessa paikassa, että käsi voi osua siihen: eikö teitä ällötä, jos vahingossa tarraatte tiskirättiin? Itse onnistun aina osumaan siihen, vaikka se olisi vähän sivussakin :/ Olenkohan jotenkin
kömpelö? Sinänsä tietysti rätin voisi säilyttää melkein missä vaan.No millä otat rättiin kiinni kun tarvitset sitä, hampaillako kun käsin koskeminen ällöttää.
Minulla on vain puhtaita rättejä.
Ei ällötä.
Vielä kerran: ei ne bakteerit ällötä, vaan se märkyys ja kylmyys. Minulla on yleensä puhdas rätti. Siihen ei ole vain kiva osua vahingossa. Tarkoituksella tarttuminen on eri juttu.
Jännä miten aggressiiviseksi tällaisestakin aiheesta keskusteleminen täällä menee.
Siis oikeasti? Mitä kauheaa siinä on jos pitää hanan päällä? Siis sen putken päällä, josta vesi tulee? En tiedä, millaisia hanoja teillä on, mut ite en saa mitenkään sitä rättiä uimaan juomalasissani, tai edes hipaisemaan siihen.
Täällä ihmetellään, mikä on niin kauheaa hanan päällä olevassa rätissä. Minulla ei ole mitään pöpö- tai rättineuroosia. Meillä vain on muutenkin tapana pitää siivousvälineet ja muutkin tavarat kaapeissa. Rätit ja rievut eivät ole mitään kaunistuksia. Jos keittiö on täynnä siellä täällä roikkuvia pyyhkeitä, rättejä, pannulappuja ja tasoilla on esillä purkkeja ja pesuainepulloja jne. niin yleisvaikutelma ei voi olla siisti kauniista nyt puhumattakaan.
Mikä vittu on tiskirätti? Meillä päin pestään astiat tiskiharjalla.