Kielioppinatsi, kirjoitatko kieliopillisesti täydellisiä WhatsApp viestejä?
Eli isot alkukirjaimet, pilkut, pisteet, oikeat taivutusmuodot yms. kielioppisäännöt kunnossa?
Jos et, niin älä IKINÄ avaa suutasi toisten kieliopista yhtään missään!
Kommentit (22)
No en kirjoita täydellisesti, mutta pyrin siihen, että viestini tulee ymmärretyksi
Kirjotan niinku puhun. En ole pilkun nuss11ja.
En, mutta kohderyhmä on aivan toinen: minulle tutut ihmiset, jotka tietävät kyllä suomen kielen taitoni.
Täällä kirjoitan anonyymille joukolle ja pyrin ilmaisemaan asiani selkeästi kunnioittaen oikeakielisyyttä.
Sanoma menee varmasti paljon paremmin perille, kun kirjoitusasu on kohdallaan.
Kysymys oli toki osoitettu kielinatseille. Sellainen en ole, mutta huolimattomuus ja/tai osaamattomuus ärsyttää kyllä.
En. Enkä edes Vauva-palstalla. Eikä mua voisi vähempää kiinnostaa, vaikka joku jättäisi puolet pilkuista tai isoista alkukirjaimista pois jossain av-palstalla, mutta yhdyssanojen kirjoittaminen erikseen vie itse asiassa enemmän työtä, joten niissä tapauksissa vähän epäilen, ettei taida olla vain viitseliäisyydestä kyse...
Eri asia toki viralliset tekstit. Jos et osaa erottaa tekstilajeina tekstaria ja vaikkapa työhakemusta ja suunnata kielenkäytön huolellisuutta sen mukaan, niin kyllä silloin on vähän suurempia ongelmia kuin huolimattomuus.
Kirjoitan puhekieltä, mutta oikein. Isot kirjaimet, välimerkit, yhdyssanat ym. on varmasti kirjoitettu aina oikein.
Kielioppivaatimukseni riippuvat kontekstista. Ammatikseen kirjoittavien ihmisten kuten toimittajien teksteissä kielioppi tulee olla kunnossa. WhatsAppissa sillä ei ole väliä, kunhan viestit ovat ymmärrettäviä. Keskustelupalstoilla tilanne on näiden kahden väliltä ja ainakin minusta isot alkukirjaimet, yhdyssanat ja muutenkin peruskielioppi pitäisi olla suurin piirtein kohdillaan. Hyvä kirjoitusasu tuo myös argumenteille uskottavuutta.
WhatsApp-viestejä, ei Whats App viestejä.
Mitäs jos mä ap kertoisin sulle, että kaikki asiat mitä kirjoitetaan eivät ole watsap-viestejä? Eli kyllä voi ja pitääkin valittaa.
Kyllä kirjoitan, sillä en näe syytä heittää aivoja narikkaan vain siksi, että olen kirjoittamassa nopeaa viestiä. Sama pätee varsinkin keskustelupalstoilla. Kieliopin huono hallinta heikentää uskottavuutta.
Kielinatsi en ole, kielipoliisi paremminkin.
En yritä. Mutta yritän niissä sen verran, että vastaanottaja ymmärtää viestini.
Työkaveri saa siskoiltaan päivittäin viestejä, joiden sisällöstä ei saa mitään tolkkua. Hän pyytää minulta tulkkausapua. Useimmiten arvaan oikein. Mutta usein joutuu toteamaan, että kysy, mitä sisko yritti sanoa. Seuraavaksi tulkkaamme vastausta. Pitkät sähköpostiviestit siskoilta ovat yhtä kammottavia. Mutta kun käännän ne, siis laitan välimerkit ja isot kirjaimet ja jäsentelen kappalejaot yhdyssanakorjauksia unohtamatta, niin viestin sisältö hiukan avautuu. Näin vaikka en edes yritä väittää hallitsevani kielioppia keskikoulun kutosen suomen taitoja paremmin.
Työkaveri on kolmekymppinen nainen. Minä eläkeikää lähenevä mies. Työkaveri, ylioppilas ja yamk kohtalaisen hyvillä arvosanoilla, tarkistuttaa päivittäin tärkeimmät asiakasviestinsä minulla. Miksi suostunkaan? Ehkä siksi, että kuvittelen firman maineelle olevan etua siitä, että viestintämme ymmärretään.
Tuleepahan samalla perehdyttyä nuorten naisten maailmaan.
Ja lisättäköön sekin, että ole harmaa peräkammaripoika, vaan naimisissa ja monin kertainen isoisä.
Kirjoitan kyllä.
En käytä kirjakieltä, mutta aina kieliopillisesti oikeaa kieltä. Eikä tarvitse mitenkään pinnistellä, tulee luonnostaan.
En enää, kun jouiduin vaihtamaan Lumian appleen ja tässä paskassa ei ole kunnollista tekstinsyöttöä, ei pilkkuja ja pisteitä näppärissä, ja muutenkin ihan paska näppäimistö
Aikalailla. Tulee ihan luonnostaan. Joskus saatan kirjoittaa mm. "tää" sanan "tämä" sijaan tms. En kylläkään ole mikään kielioppinatsi tällä palstalla, enkä tosielämässäkään.
Vierailija kirjoitti:
No en kirjoita täydellisesti, mutta pyrin siihen, että viestini tulee ymmärretyksi
MISSÄ PISTE??
Työasioissa kirjoitan niinku pitää. Täällä ja kaverien kanssa en välitä ja korjaile textiä. Tinderissä jos viestin mimmin kanssa, niin siellä juttelen rennosti ja katson, että yhdyssanat ja pisteet ja bilkut on... Olen kerran viestinyt sellaisen kanssa, joka ei käyttäny pisteitä eikä mitään. Ei yhdyssanoja jne.. Olin aika raskasta luettavaa.. Se kertoo myös siitä ihmisestä aika paljon, joka on siellä toisessa päässä naputtelemassa.
En. Typoja tulee paljon ja muutenkin kieli huonoa.
Av ja tekstaritkin ja meilit ovatkin jo ihan eri juttu.
Kirjoitan, en edes osaisi muuten kirjoittaa. Puhekielisyys ei vain sovi minulle.
Kyllä kirjoitan.