Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin tutuille taottua päähän ettei meillä ole rahaa "tehdä" lapsia ennen kun saadaan okt-laina?

Vierailija
12.01.2018 |

Ollaan miehen kanssa nyt vuoden verran yritetty säästää rahaa omakotitaloon ja toinenkin vuosi tulee näköjään menemään säästämiseen osa-aikatyöni takia. Mies on siis kokoaikaisena suht pienipalkkaisella alalla, itse osa-aikaisena vähän huonommalla tuntipalkalla kun mies, mutta pärjätään nyt tuloilla kohtuu hyvin. Asuntolainaa ei kuitenkaan saada juuri mitään koska meillä ei ole säästöjä juurikaan kun vasta ne mitä ollaan pienistä tuloistamme alettu säästämään ja vuosi vielä menee että saadaan asp lainaa sitten ja silloin mahdollisesti joku kohtuuhintainen talo missä olisi mahdollisimman halvat ylläpitokustannukset (esim puulämmitys) ja lainanlyhennyskin olisi sitä luokkaa mitä ollaan nyt kuussa laitettu rahaa säästöön.

Eli tulot ei ole nyt järin hyvät mutta toimeen tullaan mutta rahaa/tilaa ei ole vielä lapsille. Tätä osaa tutut eivät ymmärrä. Muilla ystävilläni on lapsia (ja ne omakotitalot/rivarit ja kokoaikatyöt) sukulaiset painostaa meitä jo lasten tekoon eikä kuulemman pieni vauva vie paljoa tilaa nykyisessä asunnossa, riittäisi kuulemman vaan tila pinnasängylle ja lastenrattaille.

Tähän vastaan joka kerta että katotaan sitten vuoden päästä kun saadaan omakotitalolaina ja se talo niin sitten voidaan lasten antaa tulla. Nykyisessä rahatilanteessa emme pysty kasvattamaan lasta ja saamaan säästöön rahaa samalla tavalla kuin nyt ja kaiken lisäksi 40 neliön asuntoomme minua ei kiinnosta alkaa tekemään tilaa lapselle kun vuoden päästä tilaa olisi jos asiat sujuu suunnitelmien mukaan. Silti vaan hoetaan että lapsi tarttisi tehdä nyt jo, ollaan jo kuulemman miehen kanssa myöhässä.

Eli mitä tehdä miten saada muut ymmärtämään ettei vielä mitään lapsia?!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Me asuimme yksiössä kun olin raskaana.

Ostimme edullisen kolmion pienkerrostalosta (melkein keskustasta) ja asuimme siellä 7 vuotta ja teimme remonttia samalla. Myytiin hyvällä voitolla.

Kun 2.lapsi oli 3v. niin ostimme 4h+k+2 wc+terassi keskustasta ja vaikka asunto oli muuttovalmis niin teimme remonttia oman maun mukaan ja toki asunnon arvo nousee. Kaikki palvelut on lähellä...päiväkodista kouluihin, torille 5min kävely ja 10 min meren rantaan. Ei siis tarvita omakotitaloa että voi tehdä lapsia. Ja ihana olla nyt nelikymppisenä täysin velaton. 

Vierailija
22/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän tulot eivät lisäänny vuoden päästäkään. Vaikka saisitte lainan omakotitaloon, niin rahatilanteenne ei kohennu yhtään, päinvastoin menot vain kasvavat. Omakotitalossa rahaa kuluu kaikenlaisiin yllätäviin menoihin ja vuokralla asuvat yleensä aliarvioivat ihan pakolliset perusmenotkin. Vakuutukset omakotitalossa ovat huomattavasti kalliimmat kuin kerrostalossa (plus jos on noin tiukilla, pitää varautua vakuutuksin onnettomuuksiin/sairastumisiin/työttömyyteen/kuolemaan).

Jos lainanlyhennys tulisi olemaan nykyisen säästösumman suuruinen ja lisäksi vielä suuremmat ylläpitomenot talosta, miten aioitte pärjätä omakotitalossa? Se huolettaa, ei lapsenteko. Teillä pitäisi olla myös rahaa säästössä, kun on pakko tilata pakkasilla joku sulattamaan jäätyneet putket/lämmityskattila tms pitää uusia/kodinkone(et) menee rikki yms.

Lapsiasiaan oon sitä mieltä, että on teidän asia haluatteko lasta vai ette ja milloin yritätte. Omakotitalon hankintanne taas kuulostaa huolestuttavalta, kun itse sanot ettei teillä ole lapseen varaa, niin miten teillä tulee olemaan omakotitaloon ja lapseen varaa muutaman vuoden päästä? Ilman että jätät kertomatta että tulevien tulojen muuttumisesta.

P.S. pankista ei kannata ottaa niin paljon lainaa kuin he antavat vaan sen mukaan mihin on varaa ja järkevää. Lainanlyhennyksien kanssa kun joutuu elämään seuraavat 10-30 vuotta ja juoksevien kustannusten kanssa koko loppuelämä. Varsinkin asp-lainan kanssa pankkien on turvallista antaa lainaa. Kyllä pankki saa omansa aina takaisin.

T. KTM (joka asui lapsen ja puolison kanssa usean vuoden kaksiossa ja sen jälkeen rivitalossa)

Asumme nyt meidän (eli pankinlaina on kyllä mun nimissä) omistamassa kerrostalokaksiossa ja lyhennämme tästä lainaa ja maksamme vastiketta ja remonttivastiketta nyt 600e/kk yhteensä. Tämän päälle me säästämme vähintään 400e/kk omakotitaloa varten. Ostamme talon joka on max 100tuhatta (mieluiten 70 tuhatta) ja lainaa lyhennettäisiin tuon 400e/kk ja tuo nykyinen 600e vastaava summa mikä on mennyt nykyiseen vastikkeeseen menisi talon muihin kuluihin. Nykyinen kerrostalokämppä menee myyntiin ja sillä katan oman lainanosani okt talosta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette niin kuin haluatte, se milloin hankitte lasta on teidän asianne. Sanonpa vaan, ettei se omakotitalo tuo välttämättä onnea. Sitten ne huolet vasta alkaakin. Ja kuluja tulee rutkasti lisää.  Omakotitalon sähkölasku on suurempi, lämmitys oli järjestelmä mikä hyvänsä maksaa maltaita. Kiinteistövero. Jätemaksut. Nuohous. Pakolliset aina väärään aikaan tulevat korjaukset ja remontit. Koko ajan pelottaa, että mitä seuraavaksi hajoaa. Kannattaa lisätä kaikki tulevat talonhoitokulut siihen lainanlyhennyksen päälle. Eli satoja euroja kuukaudessa. 

Omakotitalosta pian luopuva perhe. 

Vierailija
24/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja omakotitalon kotivakuutus on monta kertaa kalliimpi, kun pitää vakuuttaa vielä itse kiinteistö irtaimiston lisäksi. 

t. pian omakotitalosta luopuva perhe

Vierailija
25/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että pienituloisina ette halua tuhlata vähiä rahojanne älyttömiin vuokriin, vaan päästä kiinni oikeaan omistusasuntoon. :) Lapsellakin on oikeus saada varttua turvallisessa omassa omistusasuntokodissa eikä vuokraisännän nurkissa. Ja onhan se paljon halvempaa maksaa oma asunto yhden kerran kuin koko elämä vuokraisännän sijoitusasuntoja.

Omakotitalo on nykyään yhä merkittävämpi statussymboli ja se kertoo, ettei omistaja ole mikään ihan turha ihminen. Omistusasunnon ansiosta eläkkeellä ei tarvitse suunnata ruokajonoon, vaan voi suunnata lentoaseman turvatarkastusjonoon. :D

Pitkään ja tasaisesti rahaa säästänyt ihminen palkitaan pankissa matalalla korkomarginaalilla. :) Luopukaa myös luottokorteista ennen lainaneuvotteluja - tippuu marginaali vain lisää!

Nyt vain sinnikkäästi säästäen ja lopussa kiitos (omakotitalo) seisoo. :)

Vierailija
26/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja omakotitalon kotivakuutus on monta kertaa kalliimpi, kun pitää vakuuttaa vielä itse kiinteistö irtaimiston lisäksi. 

t. pian omakotitalosta luopuva perhe

Meinaat ettei kerrostaloa ole vakuutettu... vastikkeessahan se maksetaan tai vuokrassa :)

Vierailija
27/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä antaisin niiden tuttujen ja sukulaisten ymmärtää että teidän lisääntymissuunnitelmat eivät kuulu heille.

Sanot vaikka että pitää ensin säästää hedelmöityshoitoihin :)

Vierailija
28/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoralla sähkölämmityksellä varustetun omakotitalon kotivakuutus on paljon edullisempi kuin vesikiertoisella lämmityksellä varustetun. Toki voi olla tavallinen ilmalämpöpumppu, mutta ei vesiputkia pitkin taloa. Kannattaa muistaa tämä merkittävä kustannusero, kun vertailee suoran sähkölämmityksen ja maalämmön kustannuksia.

Tämä on hassu juttu, koska meillä on suora sähkölämmitys ja lisäksi kuusi vesipistettä (+tiski- ja pyykkikoneen liitännä) eli putkia pitkin taloa, mutta silti sikahalpa omakotitalon kotivakuutus. :D

Nykyaikaisessa talossa lämmitystarve on niin pientä, ettei maalämpö mitenkään kannata.

Puulla tuotettu lämpö on niin kallista, että käytännössä puu pitää hakea omasta metsästä ja omalle työlle ei saa laskea hintaa, jos meinaa päästä sähköä edullisempaan lämmitykseen. Meillä takka on vain tunnelmaa varten.

Vierailija
29/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolimatta siitä, miten järkevä tai järjetön suunnitelmanne on, ei tuttavillanne ole mitään oikeutta arvostella asiaa. Eikä teidän tarvitse perustella omia ratkaisujanne kenellekään. Eri asia tietenkin on, jos itse kaipailet lapsia ja aiheesta tutuille valitat? Mutta jos he itse asiassa painostavat ja ottavat sen puheeksi, niin ovat kyllä äärimmäisen epäkohteliaita. Lopeta siis uteluihin vastaaminen ja päätöstenne muille perusteleminen.

Vierailija
30/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko hankkia lapsia ollenkaan ellei halua. Sitä ei tarvitse selitellä muille vaan oma näkemys riittää.

Meillä asui 5 ihmistä 50 neliön kaksiossa kerrostalossa, mutta mulle lapsi oli tärkein haave elämässä. En ole koskaan asunut omakotitalossa. Teille on tärkeintä okt eikä perhe ja olette oikeutettuja tekemään omat päätöksenne sen pohjalta. Sen vain sanom, eytei lapset kärsi ahtaasta tilasta ja vähistä rahoista pienenä kuten aikuiset. Lapsista on vain kivaa, kin ollaan lähekkäin ja he tykkäävät eniten ilmaisesta yhteisestä tekemisestä kuten ulkoilusta tai esim lautapelistä, ei rahasta.

Vierailija
31/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, se ei kuulu kenellekään yhtään koska teette lapsia tai ootte tekemättä, ei teidän tarvi kenellekään sitä siis selitellä. Toki jos sinä olet jo 40v. niin ymmärrän heidän huolensa että olette "myöhässä". Muuten tuo talon hankkiminen on ihan ok, mutta sitä en ymmärrä että miten muka talo kattaisi vain 50% lainasta? Todella huono talo pitää olla jos sen hinta romahtaa heti ostohetkellä puoleen.

Vierailija
32/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitoimihenkilö kirjoitti:

Ihan hyvä, että pienituloisina ette halua tuhlata vähiä rahojanne älyttömiin vuokriin, vaan päästä kiinni oikeaan omistusasuntoon. :) Lapsellakin on oikeus saada varttua turvallisessa omassa omistusasuntokodissa eikä vuokraisännän nurkissa. Ja onhan se paljon halvempaa maksaa oma asunto yhden kerran kuin koko elämä vuokraisännän sijoitusasuntoja.

Omakotitalo on nykyään yhä merkittävämpi statussymboli ja se kertoo, ettei omistaja ole mikään ihan turha ihminen. Omistusasunnon ansiosta eläkkeellä ei tarvitse suunnata ruokajonoon, vaan voi suunnata lentoaseman turvatarkastusjonoon. :D

Pitkään ja tasaisesti rahaa säästänyt ihminen palkitaan pankissa matalalla korkomarginaalilla. :) Luopukaa myös luottokorteista ennen lainaneuvotteluja - tippuu marginaali vain lisää!

Nyt vain sinnikkäästi säästäen ja lopussa kiitos (omakotitalo) seisoo. :)

Oliko tämä vitsi?

Omakotitalon arvo laskee ajan myötä nopeammin kuin kerrostaloasunnon. Hyvin moni eläkeläinen on käytännössä tyhjän päällä, jos asuu omakotitalossa syrjemmässä ja pitäisi ostaa vanhuspäiviksi pieni esteetön kertostalokoti kaupungin palveöuiden luota. Tulee kauheana yllätyksrnä, etyä talon arvo on pudonnut lähes nollaan ja kerrostaloasuntpjen hinnat nousseet valtavasti. Näitä tragedioitahan on Suomi nykyään täynnä.

Vierailija
33/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on paljon helpompaa ennen lapsia, joten siinä mielessä toimitte järkevästi.

Vierailija
34/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, se ei kuulu kenellekään yhtään koska teette lapsia tai ootte tekemättä, ei teidän tarvi kenellekään sitä siis selitellä. Toki jos sinä olet jo 40v. niin ymmärrän heidän huolensa että olette "myöhässä". Muuten tuo talon hankkiminen on ihan ok, mutta sitä en ymmärrä että miten muka talo kattaisi vain 50% lainasta? Todella huono talo pitää olla jos sen hinta romahtaa heti ostohetkellä puoleen.

Omakotitaloihin tarvitaan isommat vakuudet siksi, että niiden arvo on vaarassa sulaa pahemmin kuin taloyjtiön osakkeen arvo. Taloyhtiöitä hoitaa ammatti-isännöijät. Omakotitaloja yksityisjenkilöt, jotka maallikkoina todella voivat vaikka homehduttaa sen väärällä hoidossa alta aikayksikön ja talon kunto yleensäkin on nopeasti huonompi kuin kerrostaloasunnolla.

Vierailija
35/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei tietenkään ole mitään velvollisuutta selitellä tekemisiänne kenellekään. Kannattaisi kuitenkin ehkä ihan paperille kirjoittaa, mitä oikeasti haluaa elämässä ja laittaa niitä tärkeysjärjestykseen.

Lapsi on yksi sellainen asia, missä kyllä kannattaa arvioida varsinkin naisen iän vaikutusta lapsensaantiin. En painosta ketään lapsen hankkimiseen (olen itse vapaaehtoisesti lapseton), mutta jos lapsen todella haluaa, niin en suosittele odottamaan jatkuvasti parempaa hetkeä - voi olla, että sitä ei tule. Suomessa on nyt jo paljon tahattomasti lapsettomia pariskuntia, koska ihmiset yliarvioivat oman hedelmällisyytensä ja siirtävät lasten hankkimista yhä myöhemmälle iälle ja luovat sellaisia puitteita, joita ei välttämättä tarvita. Toki sopivaa puolisoakaan ei aina löydy ajoissa.

Kannattaa myös pohtia omien valintojen arvopohjaa ja unelmilleen kohdistettuja odotuksia. Itse ainakin olen monesti joutunut pettymään saadessani jotakin, mitä olen jo pidempään halunnut. Olen ihmetellyt, että eikö tämä nyt sitten sen kummempi saavutus ollutkaan. En nyt esim. väitä, että omakotitalosta haaveilussa olisi jotakin väärää, mutta sen saaminen ei lopulta välttämättä olekaan sellainen täyttymys, mitä olisi voinut kuvitella.

Vierailija
36/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette niin kuin haluatte, se milloin hankitte lasta on teidän asianne. Sanonpa vaan, ettei se omakotitalo tuo välttämättä onnea. Sitten ne huolet vasta alkaakin. Ja kuluja tulee rutkasti lisää.  Omakotitalon sähkölasku on suurempi, lämmitys oli järjestelmä mikä hyvänsä maksaa maltaita. Kiinteistövero. Jätemaksut. Nuohous. Pakolliset aina väärään aikaan tulevat korjaukset ja remontit. Koko ajan pelottaa, että mitä seuraavaksi hajoaa. Kannattaa lisätä kaikki tulevat talonhoitokulut siihen lainanlyhennyksen päälle. Eli satoja euroja kuukaudessa. 

Omakotitalosta pian luopuva perhe. 

Itseasiassa meillä kyllä vanhassa rivitalokaksiossa oli isompi sähkölasku kun nyt 4h+keittiö, sauna, takkahuone ja kodinhoitohuone, vesikiertoisella lattialämmityksellä. Takkaa ollaan käytetty pari kertaa tunnelmaa tuomaan mutta ei sillä juuri lämmitetä. Eli sähkö kyllä hoitaa täälläkin lämmityksen mutta halvemmalla.