Mihin tarpeeseen/tarkoitukseen käytät tätä palstaa?
Kysymys tulikin otsikossa.
Vierailen päivittäin av:lla ja olen pohtinut syitäni käyttää palstaa. Minulla palsta tarjoaa oman, mutta kuitenkin tavallaan sosiaalisen, kuplan, yksityisen maailman 'todellisuuden' keskellä, jonne paeta hetkeksi, . Luen av:ta usein esim. aamuisin ennen työpäivää (olen vaativassa asiantuntijatyössä). Toisinaan olen tehnyt muutaman aloituksen ja saanut vastauksia/vertaistukea johonkin mieltä painavaan asiaan, mutta yleensä vain keskityn palstan lukemiseen.
Miksi sinä käyt av:lla?
Kommentit (94)
Tunnustelen palstan ilmapiiriä. Palsta kaikesta hassuttelusta huolimatta antaa jonkinlaista kuvaa nykymeiningistä. Löytyyhän täältä välillä omia ajatuksia herättäviä kirjoitelmia; parhaat "sloganit" otan itselleni ylös.
Palstasta loistaa kirkkaana läpi ihmisten suorittamisen paine ja se, että pitäisi olla jotain. Itselleni ei oikein avaudu tuo suorittamisen "pakko". Miksi kahlita itseänsä, kun ei ole tarvis. Eiköhän tuokin ala avautua palstalla surffaillessani.
Vierailija kirjoitti:
hihittelen ihmisten päättömille jutuille
Samma här. 😀😀😀
Joskus tänne palstalle eksyin, kun surffalin ja etsin tietoa eri aiheesta, josta löytyi keskustelu täältä.
Tämä palsta on opettanut miten paljon Suomessa on kateellisia ja pikkumaisia ihmisiä, jotka jaksavat jauhaa loputtumiin jostain random-bloggareiden elämästä. En olisi uskonut korkeakoulutettujen ihmisten maassa. Monella ei myöskään ilmeisesti ole omaa elämää, kun jaksetaan jauhaa tuntemattomien tekemisestä. En tiedä edustavatko ihmiset täällä palstalla keskivertosuomalaista, toivottavasti eivät.
Tää palsta on kätevä tapa muistuttaa siitä, miksi vihaan ihmisiä.
Harjoittelen ja ylläpidän nettiauttamisen taitoja. Olen tehnyt sitä aikaisemmin työkseni. Voin esimerkiksi etsiä lisätietoa ja linkata palvelutahoja, ei sen kummempaa. Olen kirjoitellut palstalle jo 2000-luvun alusta. Ehkä tämä auttamishalu on jonkinlaisesta kiintymyksestä lähtöisin. Tietyllä otteella täältä nimittäin saa hyvää vertaisneuvontaa ja eteenpäinvievää peilausta sopivasti esitettyyn avaukseen.
Keskustellakseni asioista, joista en koskaan kehtaisi jutella oikeassa elämässä.
Mielipiteiden saamiseen joistakin asioista.
Näkymän saamiseen siihen, miten ihmiset elävät oman kuplani ulkopuolella ja mitä aivan erilaiset ihmiset ovat asioista mieltä (esimerkiksi yhteiskunnallisista asioista) - ja joskus myös arvelen, että ne samanlaiset ihmiset jotka oikeassa elämässä eivät koskaan tunnustaisi joitain mielipiteitä kertovat ne sitten rehellisemmin täällä palstalla.
Viihteeksi.
Eli varmaan aika lailla tosi perinteiseksi kyläjuoruiluksi, jota harvoin pääsee enää oikeassa elämässä harrastamaan kun kaikki ihmiset jotka tuntee ovat tosi samanlaisia ja kaikilla on (ainakin olevinaan) juuri ne samat, "oikeat" mielipiteet kaikesta.
Btw, trollailua en tajua yhtään - pelkkää typerää ajanhukkaa ja miten se voi kenestäkään olla viihdyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Joskus tänne palstalle eksyin, kun surffalin ja etsin tietoa eri aiheesta, josta löytyi keskustelu täältä.
Tämä palsta on opettanut miten paljon Suomessa on kateellisia ja pikkumaisia ihmisiä, jotka jaksavat jauhaa loputtumiin jostain random-bloggareiden elämästä. En olisi uskonut korkeakoulutettujen ihmisten maassa. Monella ei myöskään ilmeisesti ole omaa elämää, kun jaksetaan jauhaa tuntemattomien tekemisestä. En tiedä edustavatko ihmiset täällä palstalla keskivertosuomalaista, toivottavasti eivät.
Toisaalta joskus yllättyy myönteisesti, miten innokkaasti, aidosti ja sydämellisesti ihmiset yrittävät auttaa jos jollakin oikeasti vaikuttaa olevan hätä.
"Useinhan noita eriäviä mielipiteitä ei sanota ääneen irl."
- Tämä on niin totta ja yksi syistä miksi palsta on kiinnostava, vaikka aina päätän lopettaa ajan tuhlaamisen täällä. Ne tietyn muotin kaltaiset mielipiteet joita kaikilla tietyissä piireissä *pitää* olla kaikesta tekevät keskustelusta esimerkiksi työpaikalla aika tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen, asunut lähes koko ikäni ulkomailla muutamassa eri maassa. Tämä sivu on minulle ns. kurkistus suomalaiseen kulttuuriin, suomalaisten ajatuksiin ja juttuihin. Ja toimii kyllä erittäin hyvänä muistutuksena, miksi en ikinä Suomeen palaa :D
Oletko töissä rauhanturfaajana siellä ulkomailla?
Olen ollut toistakymmentä vuotta sidottuna neljän seinän sisälle, usein ainoa keskustelukumppani oma puoliso viikkoihin. Kun löysin palstan, löysin myös jonkinlaisen yhteyden muihin ihmisiin, heidän ajatuksiinsa, kokemuksiinsa ja tunteisiinsa. Minua ei haittaa, vaikka osa tarinoista olisi keksittyjä. Ne kuitenkin vastauksineen kertovat paljon.
Olen myös alkanut opettelemaan uudelleen kommunikointia muiden kanssa. Puolison kanssa puhuminen on niin erilaista kuin vieraiden. Puolison kanssa puoli sanaa riittää, joskus pelkkä katse, ja tiedämme, mitä toinen ajattelee. Täällä täytyy ilmaista itseään aivan toisin, ja siinä minulla on opettelemista.
En ole täällä niinkään ihmetellyt trolleja tai ilkeilijöitä, vaan sitä, miten heikko luetun ymmärtämisen taito jollain voi olla. Esim. joku ehdottaa ongelmanratkaisua X johonkin ongelmaan A, niin heti joku on huutamassa luuletko, että X ratkaisee ongelman B. Jne.
Haen apua kaikkialta mistä voin.myös täältä...operaattori ei kykene auttamaan vaikka laki sanoo muuta...poliisilla on hihat täynnä hommia...minulla ei toimi netissä eikä puhelimessani mikään...minulta on viety yksityisyys.. kaikkea toimintaani netissä ja puhelimessa seurataan.häiritän.estetään sivuille pääsy.tekstareitani luetaan.kuunnellaan.paikannetaan olinpaikkani.ryöstetty identiteettiini.facebooktilini..ja koettettu tyhjentää kotini ja tilini.eikä siinä kaikki...tätä on kestänyt kohta neljä vuotta.. ...
Vapaa-ajalla vaan surffailen ja työajalla turffailen niin kauan kuin palkka juoksee. Tosin myönnettävä on, että joskus surffailen myös työajalla. Silloin lueskelen kaikenlaisia keskusteluja ja funtsailen sitä, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita, mitä pitävät arvossa ja yleensä sitä, miten he viestivät kirjoittamalla. Työkaverien kanssa me myös usein analysoidaan niitä juttuja. Meillä on töissä ihan yliopistokoulutettua väkeä, mitään wt-porukkaa ei siis olla. Näissä merkeissä kuluu mulla ihan normipäivä (tai ilta) täällä av:lla.
Ajanvietettähän tämä on, ei sen kummempaa.
Testaan mistä suomessa saa puhua ja mistä ei.
Palstan sensurointiohjeet tulevat lehtitalon omistajilta ja heidän mielipiteensä äärioikeistolaiselta hallinnolta.
Palstan poliittiset kytkökset ja ohjailu ovat niin ilmiselviä, että täältä pystyy helpoiten löytämään sananvapauden rajat.
Poliittinen sensuuri, propaganda ja mielipiteiden muokkaus on piilotettua ja salaista ja palsta on oivallinen keino testata missä tilassa suomen sananvapaus on.
Käyn täällä vain etsiäkseni hauskoja keskusteluja, joita täällä onkin onneksi usein tarjolla! Tarkoitan nyt näitä kaiken maailman huonoin lukemasi kirja/katsomasi elokuva/kuulemasi biisi, hirveimmät treffikumppanit, koulu- ja nuoruusmuistot, turn-offit ja turn-onit jne. Saa piristystä päivään ja näissä keskusteluissa on monesti tosi hauskasti kirjoitettuja juttuja ja ilmaisuille saa monesti nauraa ihan ääneen! :D
Ehkäisyvalistuksena. Kaikki lapstentekohaaveet ovat karisseet palstaa lukiessa.
En luota kehenkään, eikä ole kemiaa muiden ihmisten kanssa. Ihminen on liiakseen juurtunut, alistunut ja katkeroitunut kapea-alaiselle erakoituneelle omalle minäkuvalleen.
*Saan uusia näkökulmia ja mielipiteitä johonkin asiaan jota olen pitänyt itsestäänselvänä. Joskus mielipiteeni muuttuu, joskus ei, mutta ymmärrän miksi "vastapuoli" ajattelee asiasta toisin. Useinhan noita eriäviä mielipiteitä ei sanota ääneen irl.
*Tämä on myös viihdettä.
*Saan joskus hyödyllistä tietoa.