Mitä hittoa. TE toimiston mukaan en ole ollut vuoteen tytötön työnhakija ???
Viime tammikuussa ilmoittauduin netiipalvelussa ja täytin kaikki tarvittavat tiedot sinne. En ole katsonut oma asiointi sivua sen jälkeen SIKSI, että sain töistä 1.5 vuoden irtisanomispaketin ja voi saada ansiosidonnaista vasta heinäkuussa tänä vuonna.
Koska en ole hakenut mitään päivärahaa, en ole katsonut TE:n omia sivuja kun minulle sanottiin, että työnhaku on voimassa toistaiseksi ja en todellakaan usko, että akateemiselle sieltä töitä löytyy. Itse olen kyllä hakenut koko ajan.
TE toimisto sanoi vaan "että se edellinen ilmoitus ei sit vissiin jostain syytä ole mennyt loppuun asti" vaikka minun mielestä meni ja täytin kaiken. Ei tullut mieleenkään ottaa scree shottia tms
Mitäs nyt. Jos ei ole vuoteen ollut työtön työnhakija TE toimistossa niin ei saa mitään rahaa....
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla ihan niin yksiselitteinen tapaus. Miksi todistustaakka olisi työnhakijalle, jos sivut sekoilleet, hakemus ei ole ollut täydellinen ja sivu päästää pois
Muutos tuli vasta viime heinäkuussa, ettei niin helposti pääse kesken pois tekemättä ilmoittautumista loppuun asti. No, sähän todistat sen sillä hyväksymisilmolla, jonka tallensit ohjeiden mukaan?
Mikä tämä hyväksymisilmoitusjuttu on.
En muista sellaista saaneeni kun ilmoittauduin työttömäksi vähän yli vuosi sitten. Päivärahaa aloin kuitenkin saamaan heti kun irtisanomisaika ja karenssi olivat ohi.Soittoja olen saanut reilun vuoden aikana yhden. Aika pitkiä nämä 3 kk jaksot ovat.
Nämä te-toimiston systeemit ovat niin epämääräisiä, että en ihan heti lähtisi työtöntä syyttämään virheellisestä toiminnasta jos joku asia ei toimi niinkuin pitäisi.
Niin, SINÄ et muista, mutta oli ennen heinäkuuta.
Eikös ap:kin tehnyt oman ilmoittautumisensa ennen heinäkuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun piti käydä henkilökohtaisesti paikalla kun jäin työttömäksi, halusivat myös nähdä työtodistuksen että uskovat että olen jäänyt työttömäksi. Lisäksi työkkäristä soitetaan kyllä jos/kun jää työttömäksi. Siis mikäli saavat ilmoituksesi.
Tuosta pn mpnta vuotta. Nykyään maksaja tsekkaa todistukset.
Tuosta on alle vuosi.
Maksaja kysyy vain, ootko ollut yhteydessä työkkäriin. Eikä maksa yhtään mitään ennenkun työkkäri on saanut ne paperit,jotta voi tehdä lausunnon maksajalle.
Ei todellakaan tarvita työkkärissä papereita, vähäisissä määrin esim oleskelupia ja lääkärinlausuntoja kysytään. Ekan lausunnon ohjelma tekee ihan itse asiakkaan kirjaamilla tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla ihan niin yksiselitteinen tapaus. Miksi todistustaakka olisi työnhakijalle, jos sivut sekoilleet, hakemus ei ole ollut täydellinen ja sivu päästää pois
Muutos tuli vasta viime heinäkuussa, ettei niin helposti pääse kesken pois tekemättä ilmoittautumista loppuun asti. No, sähän todistat sen sillä hyväksymisilmolla, jonka tallensit ohjeiden mukaan?
Mikä tämä hyväksymisilmoitusjuttu on.
En muista sellaista saaneeni kun ilmoittauduin työttömäksi vähän yli vuosi sitten. Päivärahaa aloin kuitenkin saamaan heti kun irtisanomisaika ja karenssi olivat ohi.Soittoja olen saanut reilun vuoden aikana yhden. Aika pitkiä nämä 3 kk jaksot ovat.
Nämä te-toimiston systeemit ovat niin epämääräisiä, että en ihan heti lähtisi työtöntä syyttämään virheellisestä toiminnasta jos joku asia ei toimi niinkuin pitäisi.
Niin, SINÄ et muista, mutta oli ennen heinäkuuta.
Eikös ap:kin tehnyt oman ilmoittautumisensa ennen heinäkuuta?
Kyllä, eli hyväksymisilmo on pyydetty tallentaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Taloussanomien jutussa sanottiin, että 14000 on katkennut haku joidenkin uudistusten takia. 14000 hlöä ei osaa painaa tallenna nappia?
Ei, 14000 ei osannut lukea saamaansa vastaanottoilmoitusta ja toimia sen mukaan. heti ylälaidassa kerrottiin, että seuraavaksi teet palvelutarvearvion. Iso osa ei lukenut sitä tekstiä, vaikka ennen ilmoittautumista oli 3 eri kertaa muistutettu, että ilmoittautuminen on uudistunut, lue ohjeet. Muutama ei suostunut lukemaan ohjeita edes 5 eri työnhakukatkon jälkeen.
Nyt systeemi on muutettu ja järjestelmä kysyy useaan otteeseen, että oikeastiko aiot lopettaa, vaikka vielä on prosessi kesken. Nyt tulee valituksia siitä, että järjestelmästä ei pääse pois, jos ei tee kaikkea tarvittavaa.
Toi muistutusteksti tms. ei muuten tullut heti silloin kun uudistus tuli. Minä jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi 2.7. jolloin uudistus oli juuri tullut voimaan ja olin yksi niistä joiden työnhaku lakkasi yhtäkkiä.
Kyllä, jälkikäteen en tavannut tarpeeksi huolellisesti kaikkea, mutta alussa se oli hyvin sekavasti ilmoitettu ja systeemi oli uusi. Kaikenkaikkiaan mol.fi -sivusto meni uudistuksessa todella paljon huonompaan suuntaan toiminnallisuuksien osalta, ei pelkästään oma asiointi, joka nyt on floppi vailla vertaa. Mulle ei tullut mitään seuraamuksia tuosta, koska jo heti kun soitin, sanottin että systeemi on todell asekava ja hän merkkaa tänne sun tietoihin nyt näin ja näin.
Tossa on myös todella urpo systeemi siinä, että esim. kun sulle tulee suunnitelma, joka pitää hyväksyä, niin ensin klikkailet usean kohdan kautta siihen suunnitelmaan. Lopussa on täppä, jossa lukee "hyväksy suunnitelma". Kaikissa normaaleissa palveluissa tämä riittäisi, mutta oma asioinnissa tämän jälkeen tulee jonkinlainen vahvistus, josta saat sen kuvan että asia on kunnossa. Mutta eipäs ole. Lopussa on vielä painike "lähetä". Jos et vielä kertaalleen lähetä, niin tehtävä jää tekemättä. Kyllä ton tietenkin huomaa jos skrollaa sen tekstin sinne loppuun, mutta se teksti on hämäävä, koska se vaikuttaa vahvistukselta siitä, että olet nyt tehnyt homman valmiiksi. Tällaiseen en ole muualla törmännyt, nettipankissakin riittää vähempi vahvistelu ja lähettely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään rahaa tarvitsekaan, kun sait 1,5 vuoden liksan. Siitä on vielä 33% jäljellä, eikö?
Aika tonttu, makaat kotona vanhentamassa ammattitaitosi ja koulutuksesi. Ja meidän pitäisi joutilas elättää!Tsekkaapa luetunymmärtäminen. Kun ilmoittauduit työnhakijaksi, ohjeissa luki, että työnhaku on voimassa 3 kk kerrallaan tai haku katkeaa.
Mitä sitten 3 kk jälkeen pitäisi tehdä ettei työnhaku katkea?
Minulla on tänään se 3 kk määräaika umpeutunut, mutta siellä sivulla lukee " Työnhaku voimassa. Ei uusia tehtäviä. "
Missään ei kerrottu miten työnhaun voisi uusia tai pitää voimassa.Huomenna niillä on käyttökatko, josta esittävät pahoittelunsa.
Katkeaako työnhakuni nyt sen käyttökatkon aikana?Ei taida kukaan tietää 😂
Katko on vaan asiakkaan omassa asioinnissa, ei huolta.
Ok.
Pitääkö mun kuitenkin käydä tekemässä jotain temppuja siellä omassa asioinnissa ettei työnhaku keskeydy? Jos se voimassaolo nyt on päättymässä.
Vai mitä se tarkoittaa että työnhaku pitää uusia 3 kk välein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun piti käydä henkilökohtaisesti paikalla kun jäin työttömäksi, halusivat myös nähdä työtodistuksen että uskovat että olen jäänyt työttömäksi. Lisäksi työkkäristä soitetaan kyllä jos/kun jää työttömäksi. Siis mikäli saavat ilmoituksesi.
Tuosta on alle vuosi.
Maksaja kysyy vain, ootko ollut yhteydessä työkkäriin. Eikä maksa yhtään mitään ennenkun työkkäri on saanut ne paperit,jotta voi tehdä lausunnon maksajalle.Ei todellakaan tarvita työkkärissä papereita, vähäisissä määrin esim oleskelupia ja lääkärinlausuntoja kysytään. Ekan lausunnon ohjelma tekee ihan itse asiakkaan kirjaamilla tiedoilla.
No minkä takia mulle ei maksettu mitään ennenkun lähetin työtodistuksen työkkäriin?
Pelkkä ilmoitus työttömyydestä ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään rahaa tarvitsekaan, kun sait 1,5 vuoden liksan. Siitä on vielä 33% jäljellä, eikö?
Aika tonttu, makaat kotona vanhentamassa ammattitaitosi ja koulutuksesi. Ja meidän pitäisi joutilas elättää!Tsekkaapa luetunymmärtäminen. Kun ilmoittauduit työnhakijaksi, ohjeissa luki, että työnhaku on voimassa 3 kk kerrallaan tai haku katkeaa.
Mitä sitten 3 kk jälkeen pitäisi tehdä ettei työnhaku katkea?
Minulla on tänään se 3 kk määräaika umpeutunut, mutta siellä sivulla lukee " Työnhaku voimassa. Ei uusia tehtäviä. "
Missään ei kerrottu miten työnhaun voisi uusia tai pitää voimassa.Huomenna niillä on käyttökatko, josta esittävät pahoittelunsa.
Katkeaako työnhakuni nyt sen käyttökatkon aikana?Ei taida kukaan tietää 😂
Katko on vaan asiakkaan omassa asioinnissa, ei huolta.
Ok.
Pitääkö mun kuitenkin käydä tekemässä jotain temppuja siellä omassa asioinnissa ettei työnhaku keskeydy? Jos se voimassaolo nyt on päättymässä.
Vai mitä se tarkoittaa että työnhaku pitää uusia 3 kk välein?
En usko, että sun tarvii siellä temppuilla. Mutta ihan varma en voi olla, joitakin asiakkaita on pyydetty soittamaan tai asioimaan päivystysaikana (jotkut alle 30v) tiettyyn päivään mennessä. Mutta melkein kaikki asiakkaat hoidellaan soittamalla. Jos ei vastata, niin lähetetään yhteydenottopyyntö. Itse kehoitan käymään oma asioinnissa vaikka joka viikko, ei tule karenssia, jos työtarjous hidastelee paperipostina tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on alle vuosi.
Maksaja kysyy vain, ootko ollut yhteydessä työkkäriin. Eikä maksa yhtään mitään ennenkun työkkäri on saanut ne paperit,jotta voi tehdä lausunnon maksajalle.Ei todellakaan tarvita työkkärissä papereita, vähäisissä määrin esim oleskelupia ja lääkärinlausuntoja kysytään. Ekan lausunnon ohjelma tekee ihan itse asiakkaan kirjaamilla tiedoilla.
No minkä takia mulle ei maksettu mitään ennenkun lähetin työtodistuksen työkkäriin?
Ehkä se oli sattuma tai tapauksestasi on useita vuosia. Viran puolesta sitä voi pyytää, jos epäilee jotain. Enpä ole vielä ite pyytänyt. Jokusia todistuskopsuja olen laittanut silppuriin, kun ei niillä mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän valehtelisin ilmoittautumisesta kun se kesti noin 10 min?
Ja tarkkaa päivää en tietenkään muista, miksi muistaisi. Tammikuu 2017 ja pankkitunnuksilla tietty sisäänJos aiot saada ansiosidonnaista heinäkuusta eteenpäin, niin se tarkka päivämäärärä olisi nyt tarpeen!
Lisäksi ilmoittautuminen 10 minuutissa on aika lailla ripeää toimintaa, suurin osa käyttää noin 30 min varmistaakseen, että tiedot ovat oikein etenkin työsuhteiden osalta. Harva on niin järjestelmällinen, että on CV tai työtodistukset vierellä ja saa tiedot kirjattua samantien. Viimeistään hakuammatit aiheuttavat vähän päänvaivaa, joten olit kyllä hurjan nopea ilmoittautuja.
Ja ainakin ennen piti tietyn ajan kuluessa ilmoittautumisesta lukea omasta asioinnista joku info te-keskuksen käytännöistä (ja kuitata lukeneensa sen), jotta työnhaku ei katkeaisi. Lisäksi CV-nettiin piti täyttää omat tiedot tietyn ajan sisään työttömäksi jäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ilmoittanut työnhakijaksi tammikuussa 2017 ja saat 1,5 v irtisanomispalkan, niin ethän sä mitään korvauksia saa, kun aikaisintaan heinä-elokuussa 2018, kun irtisanomispalkan yhteydessä on todennäköisesti maksettu myös lomarahat.
Sinähän jäät työttömäksi aikaisintaan heinäkuussa 2018, tietysti työnhakijaksi voi ilmoittautua kuka tahansa, vaikka olisi töissä.
Siis se 6 kk lasketaan siitä kun on ilmoittautunut? Vaikka vuosi olisi mennyt ilman, että olisi ollut Te toimiston sivuilla, vaikka olisi kuvitellut olevasta. Tähän haen varmistusta. Laitoin yhteydenotta pyynnön TE: lle mutta se kestää
Ei TE tohon vastaa vaan kassa. TE-toimistoon ilmoittaudutaan työttömäksi ja sietä tehdään lausunto kassaan/Kelaan, joka päättää maksaako ja mitä maksaa. Jos kassa ei maksa, niin sitten saat työmarkkinatukea Kelasta. Lausunto tehdään heti kun jää työttömäksi eli vaikka olet saanut kultaisen kädenpuristuksen, niin heti silloin sun olisi pitänyt tsekata kassasta, että sinne meni lausunto ja sitten kassaan ilmoittaa, että saat tän verran rahaa ex-työnantajalta ja kassa olisi sen perusteella sitten laskenut kuuluuko sulle ansiosidonnaista ja milloin. Kannattaa myös tarkistaa, että ilmoittautuessa ilmoittaa TE-toimistoon, että hakee kassasta/kelasta etuutta, koska jos vastaa siihen, että ei hae, niin ei sitten lähde lausuntoakaan.
Ilmoitin TE toimistolle, et saan ansiosidonnaista päivään x saakka. Kassaan ei voi ilmoittautua kuin vasta kun hakee korvausta, koska eAsioinnin eka kysymys on, mistä saakka haet korvausta. Ja tulevaa päivämäärää ei voi laittaa. Ja eteenpäin ei pääse ilman sitä. Kukaan ei ole sanonut että tarvii TE mitään lausuntoa ennenkuin hakee ansiosidonnaista. Ei te sivuilla, ei kassan sivuilla. Kassan sivuilla sanotaan et voit hakea vasta kun eroraha päätyy. Sekavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on alle vuosi.
Kuulutko johonkin erityisryhmään? Tai saitko ansiosidonnaista?
Työkkäri ei ole ikinä kysynyt minulta ainaotakaan paperia. Ei myöskään Kela kun ulkomailta muutettuamme olin oikeutettu ainoastaan työmarkkinatukeen.
Ansiosidonnaista varten toki tarvittiin palkkatodistukset ja työtodistus, mutta ne lähetettiin kassalle, ei TE-toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on alle vuosi.
Pelkkä ilmoitus työttömyydestä ei riittänyt.Ehkä se oli sattuma tai tapauksestasi on useita vuosia. Viran puolesta sitä voi pyytää, jos epäilee jotain. Enpä ole vielä ite pyytänyt. Jokusia todistuskopsuja olen laittanut silppuriin, kun ei niillä mitään tehdä.
Vuosi sitten vaadittiin.
Ja ihan sama mulle säilytetäänkö vai silputaanko ne paperit sen jälkeen kun lausunto on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sivu on perseestä. Kaupan myyjälle tai hitsarille löytyy helposti "minkälaista työtä haet" listasta oikeat hakusanat. Mutta odototapas, jos olet vaikka controller (ulkoinen laskenta) niin sieltä ei löydy yhtä ainoaa sopivaa hakusanaa. Sanaa controller ei löydy sieltä, eikä talouspäällikköä (joka on ihan eri asia)
Tehty duunareille koko sivu.
Pakko käydä tutkimassa ohjeet ja siellä lukee näin
Jospa seuraavaksi menet ammattiryhmäsi pääotsakkeen alle ja luet ne tehtävänkuvaukset ja mitä ne pitävät sisällään itse ilmoituksista. Vaikeaa?
T. Duunari
Tähän se aktiivimallikin varmasti osittain pyrkii, että vähän tiheämmin päivitettäisiin tilannetta eikä tehtäisi lähtökohtaisesti oletusta, että ollaan kuitenkin työttömänä 1.5 vuoden kuluttua, koska mikään ei kuitenkaan muutu.
Onneksi sinulla on jäljellä erorahoja, voithan nyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Taloussanomien jutussa sanottiin, että 14000 on katkennut haku joidenkin uudistusten takia. 14000 hlöä ei osaa painaa tallenna nappia?
Ei, 14000 ei osannut lukea saamaansa vastaanottoilmoitusta ja toimia sen mukaan. heti ylälaidassa kerrottiin, että seuraavaksi teet palvelutarvearvion. Iso osa ei lukenut sitä tekstiä, vaikka ennen ilmoittautumista oli 3 eri kertaa muistutettu, että ilmoittautuminen on uudistunut, lue ohjeet. Muutama ei suostunut lukemaan ohjeita edes 5 eri työnhakukatkon jälkeen.
Nyt systeemi on muutettu ja järjestelmä kysyy useaan otteeseen, että oikeastiko aiot lopettaa, vaikka vielä on prosessi kesken. Nyt tulee valituksia siitä, että järjestelmästä ei pääse pois, jos ei tee kaikkea tarvittavaa.
Toi muistutusteksti tms. ei muuten tullut heti silloin kun uudistus tuli. Minä jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi 2.7. jolloin uudistus oli juuri tullut voimaan ja olin yksi niistä joiden työnhaku lakkasi yhtäkkiä.
Kyllä, jälkikäteen en tavannut tarpeeksi huolellisesti kaikkea, mutta alussa se oli hyvin sekavasti ilmoitettu ja systeemi oli uusi. Kaikenkaikkiaan mol.fi -sivusto meni uudistuksessa todella paljon huonompaan suuntaan toiminnallisuuksien osalta, ei pelkästään oma asiointi, joka nyt on floppi vailla vertaa. Mulle ei tullut mitään seuraamuksia tuosta, koska jo heti kun soitin, sanottin että systeemi on todell asekava ja hän merkkaa tänne sun tietoihin nyt näin ja näin.
Tossa on myös todella urpo systeemi siinä, että esim. kun sulle tulee suunnitelma, joka pitää hyväksyä, niin ensin klikkailet usean kohdan kautta siihen suunnitelmaan. Lopussa on täppä, jossa lukee "hyväksy suunnitelma". Kaikissa normaaleissa palveluissa tämä riittäisi, mutta oma asioinnissa tämän jälkeen tulee jonkinlainen vahvistus, josta saat sen kuvan että asia on kunnossa. Mutta eipäs ole. Lopussa on vielä painike "lähetä". Jos et vielä kertaalleen lähetä, niin tehtävä jää tekemättä. Kyllä ton tietenkin huomaa jos skrollaa sen tekstin sinne loppuun, mutta se teksti on hämäävä, koska se vaikuttaa vahvistukselta siitä, että olet nyt tehnyt homman valmiiksi. Tällaiseen en ole muualla törmännyt, nettipankissakin riittää vähempi vahvistelu ja lähettely.
Olet oikeassa, muistutusteksti ei tullut samaan aikaan uudistuksen kanssa, se tuli jo kesäkuun puolella eli 24.6.! Ja vastaanottoilmoituksissa se oli erittäin selkeästi luettavissa alusta asti. Lisäksi niissä ilmoituksissa on tietoa työttömyysetuudesta jne., joten aika monta turhaa soittoa tehdään vain siksi, että ei vaivauduta lukemaan ohjeita.
Juridisesti suunnitelman hyväksyminen ei ole sama asia kuin lähettäminen. Jos olisi pelkkä "hyväksyn", asiakkaat valittaisivat sitä, että eivät tienneet sen samantien lähettäneensä ja jos olisi "lähetä", niin vastaava valitus tulisi siitä, että en sitä oikeasti hyväksynyt.
Ohjeissa muistutetaan lukemaan tarkasti vastaanottoilmoitus, joten loogisesti jos ei sitä saa ja jos oma asioinnissa suunnitelma näkyy edelleen tehtävissä, niin asiakkaan oletetaan oivaltavan, että jotain on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uudistuksia sivuille sitten tuli sen lisäksi, että pitää tehdä palvelutarvearvio ja suunnitelma työnhaun alussa? Mikä siellä ei enää toimi, mikä muuttui?
Aiotko siis lusmuilla yhteiskunnan varoilla?
Täytyy kyllä ihmetellä, ettei ap ottanut paremmin selvää asioista kun tilanne on tuo, että on saanut irtisanomispaketin eli oikeutta päivärahaan ei ole heti. Onko lausuntoa mennyt liitolle, että ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan ennenkuin heinäkuussa? Eikös tältä ajalta ole kuitenkin pitänyt liiton jäsenmaksua maksaa koko ajan, koska on saanut palkkaa? Jos on saanut palkkaa, ja liiton jäsenmaksu on maksettu, niin silloinhan kaikki on kunnossa, koska on ollut töissä eli ei ole ollut pois työmarkkinoilta yli 6 kk?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä, ettei ap ottanut paremmin selvää asioista kun tilanne on tuo, että on saanut irtisanomispaketin eli oikeutta päivärahaan ei ole heti. Onko lausuntoa mennyt liitolle, että ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan ennenkuin heinäkuussa? Eikös tältä ajalta ole kuitenkin pitänyt liiton jäsenmaksua maksaa koko ajan, koska on saanut palkkaa? Jos on saanut palkkaa, ja liiton jäsenmaksu on maksettu, niin silloinhan kaikki on kunnossa, koska on ollut töissä eli ei ole ollut pois työmarkkinoilta yli 6 kk?
Työsuhde voi päättyä aikaisemmin kuin korvaus työsuhteen päättymisestä eli jos ei ole työsuhteessa, ei ole töissä.
Tuosta on alle vuosi.
Maksaja kysyy vain, ootko ollut yhteydessä työkkäriin. Eikä maksa yhtään mitään ennenkun työkkäri on saanut ne paperit,jotta voi tehdä lausunnon maksajalle.