Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hittoa. TE toimiston mukaan en ole ollut vuoteen tytötön työnhakija ???

Vierailija
11.01.2018 |

Viime tammikuussa ilmoittauduin netiipalvelussa ja täytin kaikki tarvittavat tiedot sinne. En ole katsonut oma asiointi sivua sen jälkeen SIKSI, että sain töistä 1.5 vuoden irtisanomispaketin ja voi saada ansiosidonnaista vasta heinäkuussa tänä vuonna.

Koska en ole hakenut mitään päivärahaa, en ole katsonut TE:n omia sivuja kun minulle sanottiin, että työnhaku on voimassa toistaiseksi ja en todellakaan usko, että akateemiselle sieltä töitä löytyy. Itse olen kyllä hakenut koko ajan.

TE toimisto sanoi vaan "että se edellinen ilmoitus ei sit vissiin jostain syytä ole mennyt loppuun asti" vaikka minun mielestä meni ja täytin kaiken. Ei tullut mieleenkään ottaa scree shottia tms

Mitäs nyt. Jos ei ole vuoteen ollut työtön työnhakija TE toimistossa niin ei saa mitään rahaa....

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä auta ap:n tilannetta enää mikään, ansiosidonnainen on menetetty.

Ja epäilen ettei auta enää edes se että kerrot ilmottautuneesi vuosi sitten työttömäksi ja jonkin häikän takia työnhaku keskeytynyt.

Työkkäri vaatii että olet itse aktiivinen ja jos et ole vuoteen käynyt tarkistamassa tietojasi, niin omaan piikkiin menee.

Vierailija
102/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te- sivut on huonot.Itse lopetin kokonaan käynnin. ilmoitin ettei ole pankkitunnuksia. Ei hermot kestänyt kun mikään ei pelannut. Ensin omille sivuille ja sitten vielä soittamamalla asioden hoitoa. Sain oikein kammon niistä sivuista enkä käy kuin sitten kun on pakko.

Ihan voi tosiaankin olla kuten sanot että työnhaku vaan jostain syystä katkeaa. Itse en koskaan lopeta työnhakua, en vaikka olisin töissäkin.

Jos ne sivut on noin vaikeat niin vika ei ole te-keskuksen päässä...

Tietenkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Et siis ole saanut kielteistä päätöstä ansiosidonnaisesta? Pitäishän sulla olla se päätös, jos olet työttömäksi ilmoittautunut, että ansiosidonnainen on evätty ajalta xx, koska olet saanut paketin ja sen jälkeen voit hakea uudelleen.

Tiedän kyllä, että sivut on huonot ja systeemi sekava, mutta silti. Mediassakin on ollut niin monta keissiä, missä joku on mennyt pieleen ja tappio on aina työttömän, että itse olen ihan vainoharhainen varmistelija. Kerran ollut työttömänä paketilla ja kerran karenssilla ja pidin kyllä huolen, että kaikki liput ja laput oli kunnossa. Toisella kerralla oli netissä ilmoittautuminen, missä otin kuvan statuksestani. Kävin myös palauttamassa jotkut paperit suoraan työkkäriin ja vielä tiskillä varmistamassa, ettei nyt varmasti tarvi mihinkään ilmoittautua. Ois kai sun silti täytynyt kuitenkin tehdä niitä nettitehtäviä, vaikka et vielä ansiosidonnaista saanutkuun?

Vierailija
104/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista ap. tapauksessa on työsuhteen päättymis päivämäärä.

Jos ap. ei ole hakenut ansiosidonnaista, voisi olettaa työsuhteen päättyvän heinäkuussa 2018, ilman työvelvoitetta, jolloin hän ilmoittautuu työttömäksi. Työnhakijanahan voi olla kuka tahansa, vaikka olisi työelämässä, tietenkään silloin ei saa korvauksia.

Vierailija
105/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista ap. tapauksessa on työsuhteen päättymis päivämäärä.

Jos ap. ei ole hakenut ansiosidonnaista, voisi olettaa työsuhteen päättyvän heinäkuussa 2018, ilman työvelvoitetta, jolloin hän ilmoittautuu työttömäksi. Työnhakijanahan voi olla kuka tahansa, vaikka olisi työelämässä, tietenkään silloin ei saa korvauksia.

Ap:n työsuhde on päättynyt vuosi sitten.

Työsuhteen loppuessa sai 1,5v eropaketin, jonka takia ei saa työkkäriä kuin vasta heinäkuusta lähtien.

Nyt on ollut poissa työmarkkinoilta vuoden, mistä johtuen ei ole enää oikeutettu ansiosidonnaiseen.

Jos saa eropaketin, niin on ilmouduttava työttömäksi työnhakijaksi puolen vuoden sisällä työsuhteen päättymisestä jos haluaa jatkossa ansiosidonnaista.

Vierailija
106/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa valitettava tilanne - ymmärrän täysin AP:n perustelut eli kun luuli että asia kunnossa niin miksi ottaisi yhteyttä. Ja samalla - onhan tuo virhe TE-toimiston sääntöjen kannalta. Juuri tällaisten takia tämä nykysysteemi on ihan järjetön. Sitä Oman asioinnin sivua pitäisi tosiaan seurailla ainakin pari kertaa kuussa siltä varalta että tulee joku yllättävä ajastettu tehtävä. Ei niistä välttämättä muuta kautta tiedoteta, mutta tuet menevät alta yhdestäkin virheestä.

Vierailija
107/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa valitettava tilanne - ymmärrän täysin AP:n perustelut eli kun luuli että asia kunnossa niin miksi ottaisi yhteyttä. Ja samalla - onhan tuo virhe TE-toimiston sääntöjen kannalta. Juuri tällaisten takia tämä nykysysteemi on ihan järjetön. Sitä Oman asioinnin sivua pitäisi tosiaan seurailla ainakin pari kertaa kuussa siltä varalta että tulee joku yllättävä ajastettu tehtävä. Ei niistä välttämättä muuta kautta tiedoteta, mutta tuet menevät alta yhdestäkin virheestä.

Mitä sääntöjä tarkoitat?

Vierailija
108/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että lääkärin pitäisi määrätä mulle piristäviä, jos mä luulen tarvitsevani niitä?

Vierailija
109/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on ollut jo pitkään, ainakin kahden vuoden ajan ilmoitus työnhaun voimassaolosta, mikä on 3kk kerrallaan ja itselleni tuli kyllä työttömänä ollessa s-postiin saakka ilmoitukset työnhaun erääntymisestä aina kun 3kk oli kulunut.

Jos olet unohtanut 3kk jälkeen käydä aktivoimasssa työnhaun uudelleen, niin oma moka. Kannattaa niitä sivuja muutenki käydä tarkastamassa siltä varalta jos siellä jotain häikkää on tai aktivointisuunnitelmia tullut hyväksyttäväksi, ei pidä ikinä vain olettaa mitään vaan pelata varman päälle, varsinkaan työkkärin suhteen tai ylipäänsä minkään toimeentuloon liittyvän suhteen, valitettavasti.

Vierailija
110/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävi yhdelle mun asiakkaalle samat kehnot eli menetti ansiosidonnaisen. Eikä siihen ollut mitään harkintaa tai lieventäviä seikkoja.

Asiakkaan lapsi sairastui ja sitä hoitaessa unohtui uusia työnhaku. Kului liikaa aikaa ja kun tuli uudestaan nostamaan työnhakua voimaan piti vaan todeta, että pitkäksi meni.

Eikä tosiaan auttanut vaikka toimitti eri todistuksia lapsensa sairastumisesta. Niin se vaan meni.

Vierailija
111/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sivu on perseestä. Kaupan myyjälle tai hitsarille löytyy helposti "minkälaista työtä haet" listasta oikeat hakusanat. Mutta odototapas, jos olet vaikka controller (ulkoinen laskenta) niin sieltä ei löydy yhtä ainoaa sopivaa hakusanaa. Sanaa controller ei löydy sieltä, eikä talouspäällikköä (joka on ihan eri asia)

Tehty duunareille koko sivu.

Pakko käydä tutkimassa ohjeet ja siellä lukee näin

Et osaa laittaa siinä heti TE-palveluiden avoimet työpaikat -kohtaan "controller"? Hakutuloksia tulee 57.

Ei ihme että talous on näin kuralla joka suunnassa jos nämä ton alan ihmiset ovat kaikki yhtä tumpeloita.

Vierailija
112/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sivu on perseestä. Kaupan myyjälle tai hitsarille löytyy helposti "minkälaista työtä haet" listasta oikeat hakusanat. Mutta odototapas, jos olet vaikka controller (ulkoinen laskenta) niin sieltä ei löydy yhtä ainoaa sopivaa hakusanaa. Sanaa controller ei löydy sieltä, eikä talouspäällikköä (joka on ihan eri asia)

Tehty duunareille koko sivu.

Pakko käydä tutkimassa ohjeet ja siellä lukee näin

Et osaa laittaa siinä heti TE-palveluiden avoimet työpaikat -kohtaan "controller"? Hakutuloksia tulee 57.

Ei ihme että talous on näin kuralla joka suunnassa jos nämä ton alan ihmiset ovat kaikki yhtä tumpeloita.

Rautalangasta vielä: laita se "controller" kohtaan sanahaku.

Vierailija
113/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sääntöjä tarkoitat?

Hei tämä on kiinnostava, eli kerro, mitä sääntöjä tarkoitat? Mihin voin tässä asiassa vedota?

Vierailija
114/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä tapaus. Siinä meni oikeus 400 päivän ansiosidonnaisiin. Voisi olettaa että ap:llä on ollut kohtuuhyvä palkka, kun on saanut noin hyvän irtisanomispaketinkin. Kurja homma. 

Itsekin ryssin nuorempana työkkärin kanssa pahan kerran. Olin ollut töissä muutaman vuoden ja työssäoloehto oli ok. Minulla kuitenkin ikiteekkarina oli tapa käydä kerran vuodessa ilmoittautumassa opiskelijaksi. Ja tätä harrastin siis myös kun olin töissä, eihän tuo mitään työntekoa haitannut, kun kävi kerran vuodessa rituaalinomaisesti Otaniemessä. Ja työkkärissä kerroin, että olen lopettanut opiskelut, niin kuin mielestäni olin, eikä siitä kysytty sitten sen enempää. Kunnes sitten joskus 1,5 vuotta myöhemmin tuli jonkun toisen virkailijan kanssa puheeksi ja hän teki siitä selvityspyynnön. Lopputulema oli, että 1,5 vuoden päivärahat menivät takaisinperintään. Alkuperäinen summa oli 24000€ mutta vakuutusoikeus armahti hieman, ja takaisin maksettavaa jäi vain 18000€. Olen maksellut noita jo yli 10 vuotta, viimeiset erät on nyt keväällä, että saan sen pois ennen kuin tipun taas työmarkkinatuelle.

Tässä välissä olen ollut pätkätöissä, työvoimakoulutuksessa, suorittanut kokonaisen AMK-tutkinnon enimmäkseen ilman mitään opintotukia ja ollut palkkatukitöissä, mistä nykyinen ansiosidonnainen on peräisin. Olin tyhmä, kun en tarkemmin ottanut selvää tuosta opiskelujutusta, mutta myöskään virkailija ei pyytänyt mitään todistusta vaan kirjoitti tietoihini että opiskelut on lopetettu. Vasta tuon selvityspyynnön jälkeen minulle selvisi, että ne on mahdollista keskeyttää ja keskeytinkin sitten heti. Tuo opinto-oikeudesta luopuminen oli vaikeaa, siksi en varmaan ollut sitä aiemmin tehnyt. Sitä vaan ajatteli, että ehkä joskus vielä jatkan nämä loppuun asti. Vähän sama kuin pieneksi jääneet vaatteet, joista on maksanut paljon. Niitä pitää hautoa kaapissa useampi vuosi ennen kuin on valmis luopumaan.

Minä en tainnut loppupeleissä menettää mitään rahallisesti, kun tietenkin sain sen takaisinperittävän päivärahan uudelleen käyttööni. Kun päätös tuli, että se peritään takaisin, niin päivärahalaskurista ne otettiin myös pois. Ja sainhan ruhtinaallisen 25% alennuksen kuitenkin. Mutta mies kettuilee minulle varmaan hautaan saakka.

Tsemppiä sinulle ap! Tästä yli pääsemiseen menee kyllä monta vuotta, mutta lopulta tästä tulee sellainen hauska juttu kerrottavaksi.

Vierailija
115/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sääntöjä tarkoitat?

Puhuit siis täyttä shittiä, kun et vastaa yksinkertaiseen kysymykseen?

Vierailija
116/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kävi yhdelle mun asiakkaalle samat kehnot eli menetti ansiosidonnaisen. Eikä siihen ollut mitään harkintaa tai lieventäviä seikkoja.

Asiakkaan lapsi sairastui ja sitä hoitaessa unohtui uusia työnhaku. Kului liikaa aikaa ja kun tuli uudestaan nostamaan työnhakua voimaan piti vaan todeta, että pitkäksi meni.

Eikä tosiaan auttanut vaikka toimitti eri todistuksia lapsensa sairastumisesta. Niin se vaan meni.

Siis oli yli 6 kk ajan niin sekaisin, ettei muistanut koko työttömyyttään?

Vierailija
117/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, joku tässä ei täsmää... Maksaja määrittelee tuöttömyysturvan, ei työkkäri. Eli työkkäri tekee lausunnon sinne, minne asiakas pyytää eikä tarvi papruja esitellä.

Vierailija
118/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennetaanpa hieman:

Oma asiointi on pääasiassa tiedottava kanava. Kaikki asiakkaan työttömyysetuuteen toimiston suunnasta tuleva tieto kannetaan edelleen myös perinteisellä etanapostilla siksi, että näin tiedetään riitatilanteissa, koska kirje on lähtenyt matkaan. Sähköisessä asioinnissahan vastuu on lähettäjällä, ei vastaanottajalla, joten kaikki työtarjoukset, pyynnöt tulla aktivointisuunnitelmanlaatimistilaisuuteen jne. näkyvät sekä Oma asioinnissa että niistä tulee kirje. Ei siten ole olemassa mitään te-toimiston suunnasta tulevaa etuuksiin liittyvää yllätystä, jota ei Oma asioinnin lisäksi kirjeitse tiedotettaisi. Tehtäviä asiakas saa ainoastaan suunnitelman laatimisen yhteydessä, ei muutoin (työ- tai koulutustarjous ovat poikkeuksia).

Pääsääntöisesti asiakkaan työnhaku on voimassa toistaiseksi. Työnhaku katkeaa, jos ei pidä työnhakua voimassa sovitulla tavalla eli esim. tee tehtäviä sovitussa ajassa. Mutta jos on sovittu, että te-toimisto ottaa yhteyttä ja tehtävät on tehty, niin asiakkaalla ei ole mitään huolta, työnhaku ei katkea. Jos on sovittu, että asiakas menee te-toimistoon tiettynä aikana eikä mene, niin silloin tulkitaan työnhaku katkenneeksi ja tehdään selvityspyyntö (paitsi jos soittaa samana päivänä ja kertoo poissaolon syyn).

Ap:n tapauksessa hän voi pyytää lokitiedoista tarkistamaan, onko työnhakua saatettu voimaan. Silloin on syytä tietää kyseinen päivä, koska miljoonista tiedonmurusista on hankala löytää jotain tiettyä, jos hakuaikana on vaikka koko tammikuu.

Vierailija
119/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, joku tässä ei täsmää... Maksaja määrittelee tuöttömyysturvan, ei työkkäri. Eli työkkäri tekee lausunnon sinne, minne asiakas pyytää eikä tarvi papruja esitellä.

Jos ei uusi, tulee selvityspyyntö. Mihin se mahtoi kadota?

Vierailija
120/131 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien. Ensimmäisen kerran koskaan minulle soitettiin TE-toimistosta joulukuussa 2017. Tämä soitto johtui siitä ”soitetaan kolmen kuukauden välein”-systeemistä, joka kohdallani alkoi lokakuun lopussa olleen infotilaisuuden ja sen myötä laaditun työllistymissuunnitelman jälkeen.

Tätä ennen kukaan ei ole TE-toimistosta halunnut minua nähdä tai soittaa. Ainoa työntekijän näkeminen oli kesällä 2013 kun piti ilmoittautua työttömäksi hlökohtaisesti TE-toimistossa.

Toki käskyjä hakea heidän haluamiaan työpaikkoja, ns. ”työtarjous” on Oma-asiointiini tullut (alle 5kpl koko työttömyysaikana). Olen luonnollisesti hakenut kaikkia, vaikka suurimmasta osasta niihin minulta puuttuu työpaikkailmoituksessakin mainittu, vaadittu pätevyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi