Suositelkaa ruokavaliota treenaajalle, jolla pieni budjetti?
Olen aloittamassa kotitreenit. Minulla on tarvittavat treenivälineet, mutta miten syön järkevästi pienellä budjetilla? En kuitenkaan haluaisi treenin menevän hukkaan, siksi on syötävä säännöllisesti. Oman jaksamisen ja kehon rakennuspalikoiden saamisen vuoksi.
Suositelkaa edullisia proteiinin yms lähteitä. Ei ole tarkoitus välttämättä kasvattaa lihaksia, vaan yritän vain saada kehoani timmimmäksi ja rasvaa pois vatsasta, reisistä yms. Lisäksi haluan parantaa yleiskuntoani. Mitat 162cm, 60kg.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut ja linssit ovat halpa proteiininlähde ja niitä on helppo sujauttaa normaaliin arkiruokaan. Itse käytän papuja päivittäin, linssejä noin kerran viikossq
Ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasvisproteiinia. Muuten menis.
On vegaaneja voimamiehiä ja esim. kehonrakentaja Bill Pearl oli kasvissyöjä ison osan urastaan.
Ei nuo kehonrakentajat voi muuttaa tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Laita yöksi kylpyhuoneeseen pyydys sokeritoukille, näin saat ilmaiset proteiinit joka aamu.
Pieni yksiöni on uudehkossa taloyhtiössä, jossa en ole (ainakaan vielä) kohdannut sokeritoukkia, turkiskuoriaisia tai muitakaan pikkuvipeltäjiä. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kolmannes vähemmän kuin mitä nyt syöt. Säästät kolmanneksen myös ruokakustannuksistasi. Ole hyvä.
Syön jo nyt tosi vähän, koska olen ollut pitkään säästölinjalla. Kauppalaskuni on tosi pieni enkä ostele ylimääräistä. Minulla on tapana viivyttää kauppaan menoa siihen asti kunnes kotoa ei löydy enää mitään syötävää. Silloin elelen vain ruisleivällä, tomaateilla, satsumilla ja vedellä. Pakasteesta löytyy monenlaisia marjoja. Proteiininlähteenä olen käyttänyt lähinnä soijarouhetta, mitä on helppo heittää niin ruokaan kuin ruokaan. Olen syönyt tosi epäsäännöllisestisesti, esim. jotain pientä aamulla, pari välipalaa ja seuraavaksi vasta myöhään illalla, jotta "säästän". En syö läheskään joka päivä lämmintä ruokaa. Kun teen ruokaa, se on useimmiten iso satsi kasvispohjaista laatikkoruoksa, josta riittää hyvin päiviksi. Nyt kuitenkin pitäisi laittaa syömisasiat kuntoon treenauksen aloittamisen vuoksi. -AP
Ei kuulosta ihan järkevältä. Voitko kertoa painon ja pituuden? Onko painosi viime aikoina noussut vai laskenut?
Ihan noi perusainekset, jolla ihmiset on ennenkin eläneet ja tehneet raskasta fyysistä työtä:
- kananmunat - halpaa, hyvää ja erittäin terveellistä. Paljon valkuaisaineita, hivenaineita ja vitamiineja
- peruna - halpaa, terveellisempää kuin riisi tai pasta, ja kuorineen syötynä sisältää myös vitamiineja
- ruisleipä, kokojyvästä tehtynä. Kuituja.
- liha, kala ja kana - kaikki yhdessä ja eri osia vaihdellen.
- juurekset, hedelmät, vihannekset - nää saa helposti hoidettua vaikka tekemällä herkullisen kasviskeiton, johon tulee lanttua, naurista, purjoa, sipulia, valkosipulia, chiliä, inkivääriä, selleriä, palsternakkaa, porkkanaa ja mitä nyt vaan keksit heittää sekaan. Tarvittaessa köntti lihaa sekaan.
Ei se oo sen kummoisempaa. Ite ku tekee ja ostaa puhtaita raaka-aineita, niin halvalla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut ja linssit ovat halpa proteiininlähde ja niitä on helppo sujauttaa normaaliin arkiruokaan. Itse käytän papuja päivittäin, linssejä noin kerran viikossq
Oletko Pirkko Porvoosta 45v?
Aika terveelliseltähän tuo sinun ruokavaliosi kuulostaa, paitsi että et jaksa treenata jos et syö riittävästi, ja proteiinia voisi olla enemmänkin. Kananmunista ja palkokasveista niitä saa edullisesti eikä tarvitse lihaa mättää. Raejuusto on myös halpaa ja täyttävää.
Laita lisukkeeksi vihreitä linssejä tai mungpapuja. Noissa on proteiinia noin 1/4 massasta. Itse olen korvannut riisit ja makaronit vihreillä linsseillä. Punaiset linssit käy myös, ne vaan tuppaa menemään sellaiseksi mössöksi. Punaiset kypsyvät nopeammin, jos ei jaksa liottaa vedessä. Mungpapuja pitäis liottaa 6-10 tuntia, joten kannattaa laittaa yötä vasten veteen ja aamulla keittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni hehkuttaa papuja,onko esim.tölkkipavut hyvä proteiinin lähde vai pitääkö olla tuoreita papuja?
Tökkii pavut käyvät hyvin, mutta niissä on enemmän sodiumia kuin kuivatuissa pavuissa :)
Sodium on siis ihan vaan suola...
Suuret kiitokset kaikille, ja ihan erityisesti kommentoijille 11, 19, 25 ja 10 hyvistä ja kattavista listoista. Näillä pääsen kivasti alkuun. :) -AP
Kananmuna. Raakana. Kysy vaikka Tony Halmeelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko näinkin tietämättömiä olemassa? Millä oot ajatellut että suurin osa ihmiskuntaa elää?
Kyllä, niitä tietämättömiä riittää. Luullaan, että ihminen elää kasviksilla, vaikka liha kuuluu ihmisen ravintoon pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko näinkin tietämättömiä olemassa? Millä oot ajatellut että suurin osa ihmiskuntaa elää?
Kyllä, niitä tietämättömiä riittää. Luullaan, että ihminen elää kasviksilla, vaikka liha kuuluu ihmisen ravintoon pääosin.
Pavut yms. ovat jossain määrin vielä ok, mutta viljojen proteiineja kannattaa välttää hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kolmannes vähemmän kuin mitä nyt syöt. Säästät kolmanneksen myös ruokakustannuksistasi. Ole hyvä.
Syön jo nyt tosi vähän, koska olen ollut pitkään säästölinjalla. Kauppalaskuni on tosi pieni enkä ostele ylimääräistä. Minulla on tapana viivyttää kauppaan menoa siihen asti kunnes kotoa ei löydy enää mitään syötävää. Silloin elelen vain ruisleivällä, tomaateilla, satsumilla ja vedellä. Pakasteesta löytyy monenlaisia marjoja. Proteiininlähteenä olen käyttänyt lähinnä soijarouhetta, mitä on helppo heittää niin ruokaan kuin ruokaan. Olen syönyt tosi epäsäännöllisestisesti, esim. jotain pientä aamulla, pari välipalaa ja seuraavaksi vasta myöhään illalla, jotta "säästän". En syö läheskään joka päivä lämmintä ruokaa. Kun teen ruokaa, se on useimmiten iso satsi kasvispohjaista laatikkoruoksa, josta riittää hyvin päiviksi. Nyt kuitenkin pitäisi laittaa syömisasiat kuntoon treenauksen aloittamisen vuoksi. -AP
Ei kuulosta ihan järkevältä. Voitko kertoa painon ja pituuden? Onko painosi viime aikoina noussut vai laskenut?
Tiedän varsin hyvin, ettei kuulosta järkevältä, mutta huonon taloudellisen tilanteen vuoksi ruoasta on ollut pakko säästää. Vuokran ja laskujen maksun jälkeen rahaa ei ole jäänyt kuin pari kymppiä ruokaan. Ei ole oma valintani, sillä rakastan hyvää ja monipuolista ruokaa. Ilmoitin mittani aloitusviestissä. Ne on pysyneet samana, ehkä pari kiloa on tullut vuoden sisällä lisää, koska en ole harrastanut juuri lainkaan liikuntaa. Peilistä näytän mielestäni normaalipainoiselta. Aloitan treenauksen parantaakseni terveyttäni ja hyvinvointiani. Helmikuussa alkaa osa-aikatyöt (olen opintojeni loppuvaiheessa) ja silloin taloudellinen tilanne vähän paranee, eli voin syödä monipuolisemmin eikä treenaus mene hukkaan. Kiitos huolenpidosta :) -AP
makaroonia ketsuupilla makaroonilla on paljo hiili hydraattia ja sit tomaatti ketsuupissa on paljo sokeeria ja muita hyviä hiven aineita mutta joutuu syömään aika paljo että nälkkä pysyy poisa
Kaupassa budjetointia auttaa myös monesti kun suunnittelee annoskoot etukäteen. Esim. jauhelihassa hyvä yksi annoskoko naiselle on 100g raakapainona, eli kypsentämätön annos. Joten 400g jauhelihapaketista tulee sinulle neljä annosta. Soijarouheessa sopiva annos on 40g ja broilerissa 100-120g.
Näiden lisäksi sitten tietty tulee kasvikset ja hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut yms. ovat jossain määrin vielä ok, mutta viljojen proteiineja kannattaa välttää hamaan tappiin asti.
Ai tätä tiedon tasoa... palkokasveja pitää nimenomaan täydentää täysjyväviljalla, koska ihminen ei saa kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja samasta kasvisproteiinin lähteestä. Jos kuitenkin haluaa käyttää eläinproteiinia, kananmunat ja maitotuotteet sisältävät tarvittavat aminohapot. Lihaa ei kukaan tarvitse elääkseen.
Keskity treenaamiseen. Vie enemmän eteenpäin kuin ruokavalion kanssa näpertely.
Vierailija kirjoitti:
Aika terveelliseltähän tuo sinun ruokavaliosi kuulostaa, paitsi että et jaksa treenata jos et syö riittävästi, ja proteiinia voisi olla enemmänkin. Kananmunista ja palkokasveista niitä saa edullisesti eikä tarvitse lihaa mättää. Raejuusto on myös halpaa ja täyttävää.
Kiitos. Palkokasveja ja kananmunia syön silloin tällöin. Pitää ehdottomasti lisätä niitäkin uuteen ruokavaliooni. Possua, nautaa ja broileria en ole syönyt 2,5 vuoteen. Kalaa, kananmunia ja maitotuotteita käytän edelleen. Suurin ongelma entisissä ruokailutottumuksissani on ollut epäsäännölliset ruokailuajat ja riitämätön, yksipuolinen ravinto. Enkä varmaan ole saanut tarpeeksi proteiiniakaan. Pitäisi tosiaan jatkossa syödä säännöllisemmin ja lisätä määriäkin. -AP
Soijarouheen tilalla kannattaa käyttää kotimaista Verso härkäpapurouhetta http://www.versofood.fi/harkapapu/ , eipä tarvitse rahdata toiselta puolelta maailmaa ja muutenkin soijan käyttö on hieman kyseenalaista.
Joku ehdotti seitiä ja maustamatonta broileria, mutta nämä eivät pieneen budjettiin kovin hyvin sovi, ellei sitten toisinaan löydä alennuksella ja osta silloin isompaa satsia pakkaseen. Just tänään katselin seitipakettia ja 400g maksoi lähes 3e (muutama vuosi sitten oli 2e pintaan) ja maustamattomat broilerinfileet/suikaleet maksoivat 3,5-7e riippuen paketin koosta. Halvin 3,5e oli 250g paketti, eikä siitä syö kuin korkeintaan kaksi ateriaa, jos sitäkään.
Huomaa taas ettei monellkaan ole tietoakaan mitä ruoka maksaa kaupassa, vaan heitellään jotain mutu-tietoa.