Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex -esinainen ei jätä rauhaan edes työsuhteen päättymisen jälkeen!!!!!

Vierailija
11.01.2018 |

Siis ihan uskomatonta. Oli tosi v-mäinen tyyppi koko ajan.

Siirryin uuteen työpaikkaan ja työsuhde päättyi jo yli viikko sitten.

Ja tämä hemmetin akka lähettelee nyt yksityiseen s-postiini (jonka saanut jostain) koko ajan kyselyjä liittyen työasioihin!!!! Tottakai korvauksetta. Siellä kun on kaikki sekaisin.

Paska tilanne, kun piirit ovat kuitenkin niin pienet että jotenkin pitäisi suhteet pitää ok:na.

Mitä hittoa teen? En todellakaan aio ruveta hoitamaan ex-työpaikan juttuja ilmaiseksi.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailukielto kirjoitti:

Nyt puhut vastoin parempaa tietoasi. Suomessa kilpailukielto koskee vain ihan korkeinta johtoa tai muuten erityisen tarkeassa asemassa olevaa henkiloa. Tavallinen toimihenkilo tai asiantuntija ei koskaan ole kilpailukiellon allaq, ei edes niissa tapauksissa, joissa se on kirjattu tyosopimukseen. On n.s. kuollut kirjain, ei tarvitse noudattaa.

No en tiedä kannattaako lähteä testaamaan. Minulle liiton lakimies sanoi että tulisi olla hyvin varovainen kun entinen työpaikkani lähestyi kilpailukieltoasialla. Nimeni oli nimittäin mukana tarjouksessa uudessa työpaikassa. Olen ihan rivikonsultti, entisessä työpaikassa huonolla palkalla traineesta seuraava. Minut sitten ihan varmuudeksi otettiin uudessa työpaikassa pois asiakkuudesta kilpailukiellon ajaksi (6 kk). Ja tosiaan, en ole edes esimiesasemassa tai mitään.

Minun perääni on jo kaksi kertaa työpaikan vaihdon jälkeen lähetetty sinänsä vakuuttavaan ja uhkailevaan tyyliin kirjoitettu kirje maineikkaan lakitoimiston kautta. IPR:n varastaminen ja asiakkaiden vieminen kuulemma tapahtunut, ja mukana toisella kertaa oli jopa puolivillaista evidenssiä palvelimen logista. Molemmilla kerroilla pyysin omaa juristiani lähettämään vastineen, jossa ilmoitettiin suunnilleen, että imaiskaa slerssiä. Aikamoinen tilanne pitää olla, että työntekijää voi onnistuneesti estää käyttämästä perustuslaillista oikeuttaan ammatin harjoittamiseensa. Olen perus IT-konsultti vain.

Vierailija
82/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähtenyt yllättäen, yhteydenotot voi olla välttämättömiä sille, että seuraajasi voi jatkaa tehtiä siitä, mihin jäit. Otappa tämä huomioon. Kyllä meilläkin joudutaan soittamaan vielä työstä pois jääneille, kun ei vaan yksinkertaisesti ole kellään muulla tietoa joistakin asioista. Näin käy, kun henkilö lähtee yks kaks.

Ei henkilö voi lähteä "yks kaks". On olemassa irtisanomisajat yms. 

Ohis. Kyllä se on käytännössä hyvinkin mahdollista. Minulla esim. on kuukauden irtisanomisaika omalta puoleltani ja viime vuoden pitämättömiä lomia + vaihtareita 15 pv vielä käyttämättä, samoin kuluvan lomavuoden ansaittu lomat. Jos päättäisin irtisanoutua, niin en edes kerkiäisi pitää lomia vaan osa pitäisi joka tapauksessa maksaa rahana.

Minulla ei ole velvollisuutta ottaa lomapäiviä rahana, joten jos veisin HR:n irtisanomispaperin, niin olisin käytännössä työnantajan näkökulmasta jo lähtenyt, eikä asialle olisi mitään tehtävissä. Kollegoita, jotka suoraan osaisivat ottaa tehtäväni vastuulleen ei ole ja tehtävien hoitamisen opiskelu kestäisi heiltä tai uudelta palkatulta osasta tehtävistä arviolta helpoimmista puolesta vuodesta vaikeampiin noin kolmeen vuoteen.

Näin siis ylempänä toimihenkilönä isossa organisaatiossa ja ICT alan asiantuntijana, jolla uraa takana tähän mennessä +30v ja jolle edelleen aina välillä muutaman kerran vuodessa lähestytään ja haluttaisiin palkata muualle.

Työnantaja tietää, että olen nykyoloissa sitoutunut enkä ole lähdössä. Meillä on hyvä molemminpuolinen ymmärrys ja kohtalaisen hyvä tyytyväisyys asiantilaan, mutta jos esimieheni vaihtuisi ja tilalle tulisi hankala ja epämieluisa, lähtisin luultavasti jonkun asiallisen tarjouksen myötä pois.

Mutta siis lyhyesti. Kyllä joku voi lähteä yks-kaks joistakin tehtävistä, siitä ei ole epäilystä.

Aika surkea tilanne teillä, jos jollekin on keskitetty tietoa niin paljon, että kollegoiltakin kestää kolme vuotta sen omaksumiseen. Amerikan presidenttikin vaihdetaan tasaisin väliajoin, mutta teillä tietojärjestelmän saloihin perehdyttäminen vie melkein koko presidenttikauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähtenyt yllättäen, yhteydenotot voi olla välttämättömiä sille, että seuraajasi voi jatkaa tehtiä siitä, mihin jäit. Otappa tämä huomioon. Kyllä meilläkin joudutaan soittamaan vielä työstä pois jääneille, kun ei vaan yksinkertaisesti ole kellään muulla tietoa joistakin asioista. Näin käy, kun henkilö lähtee yks kaks.

Sellaista se on, kun joku asia on täysin yhden ihmisen harteilla. On työnantajan asia järjestää työt niin ettei pulju kaadu jos joku jää äkkiä pois, syystä tai toisesta. Jos ei ole enää työsuhteessa entiseen työpaikkaan, ei ole mitään velvollisuutta vastailla viesteihin entisestä työpaikasta.

Olen alalla, jossa työsopimukset loppuu usein heinäkuun viimeinen päivä pitkien kesälomien jälkeen. Usein käy myös niin, että tämä, jonka työsopimus on loppunut, on luvannut jatkaa, mutta sitten viime tingassa ilmoittaa, että ei tulekaan. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soitella tälle henkilölle ja selvittää asioita. Teillä alapeukuttajilla ei todennäköisesti ole mitään käsitystä siitä, millaista joillakin pätkätyöaloilla voi olla. Näin tulkitsen nuo runsaat alapeukut tässä. Olette säästyneet paljolta. Tätä on todellisuus työelämässä meillä. Olenpa irsekin soitellut edeltajille useammankin kerran ja laittanut postia ja niin on soitettu minullekin. En ole pitänyt sitä minään ikävänä asiana. Itsepähän lähdin.

Se on työnantajan asia hoitaa tämä tiedon säilyttäminen talossa. Jos teillä tehdään älyvapaita sopimuksia, esimies ei ole kiinnostunut kenenkään osaamisesta eikä tietoa siirretä vaikka dokumenttien hallinnalla, niin se ei ole lähtevän duunarin asia hoitaa vanhoja tehtäviään lähdettyään. Varsinkin pätkätyöaloilla tulisi olla tiukkana, että ei tee ilmaista työtä!

Vierailija
84/87 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä ihmisiä, joille kaikki on vaikeaa. Totta helvetissä sitä voi muutaman kerran jeesata vielä sanallisesti entistä työpaikkaa, jos lähtö oli asiallinen. Onko se nyt niin iso vaiva vastata muutamalla sanalla? Ihmiset on omituisia... Kysytäänhän näitä neuvoja ihmisiltä muutenkin ja avulaisuus on hyvä piirre. Se on eri asia, jos aletaan lähettämään jotain pitkiä listoja tutkittavaksi, mutta viikko lähdöstä joku lyhyt kysymys -> no, voi voi. Miksei voi vastata? Vastaahan sitä naapurillekin, jos naapuri kysyy jotain helppoa asiaa.

Vierailija
85/87 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun piirit ovat pienet, niin pitää vain yhdistää se jämptiys siihen että oma maine pysyy hyvänä.

Ihmeelliset on piirit, jos maine pysyy hyvänä vain sillä, että tekee ilmaistöitä ex-firmalle.

Ilmaistöitä = vastaa kysymykseen viikko lähdön jälkeen? Vai pyytääkö tuo ex-esinainen tekemään vielä oikeasti töitä? Kyllä kai sitä kysymykseen voi vastata, kuuluu käytöstapoihin.

Vierailija
86/87 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa puheluihin, äläkä sähköpostiin. Siinä se.

Jos et kerta pysty suoraan sanomaan, että et ole siellä enää töissä niin sanot jos joskus vastaan tulee, ettet edes lue niitä posteja.

Vierailija
87/87 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä ihmisiä, joille kaikki on vaikeaa. Totta helvetissä sitä voi muutaman kerran jeesata vielä sanallisesti entistä työpaikkaa, jos lähtö oli asiallinen. Onko se nyt niin iso vaiva vastata muutamalla sanalla? Ihmiset on omituisia... Kysytäänhän näitä neuvoja ihmisiltä muutenkin ja avulaisuus on hyvä piirre. Se on eri asia, jos aletaan lähettämään jotain pitkiä listoja tutkittavaksi, mutta viikko lähdöstä joku lyhyt kysymys -> no, voi voi. Miksei voi vastata? Vastaahan sitä naapurillekin, jos naapuri kysyy jotain helppoa asiaa.

Mulle on soittanut ent esimies ja kysyny miten se ja se tehdään ja etenee.. En sanonut. Kilpaileva yritys. Miksi kertoisin miten minä teen nykyään työni. Mua ei kiinnosta paskaakaan mitä entinen firma tekee ja miten menee. Olin lojaali niin kauan kun tein töitä siellä ja nykyään keskityn nykyiseen työnantajaan. Nykyisessä työpaikassa osastonjohtaja tuli utelemaan multa miten tein erään ison sopimuksen ison yrityksen kanssa. Sanoin ettei se kuulu sulle, en minä puhu entisen työpaikan asioista kenellekään. Arkielämän avulaisuutta ei voi verrata työpaikkojen läppiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan