Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex -esinainen ei jätä rauhaan edes työsuhteen päättymisen jälkeen!!!!!

Vierailija
11.01.2018 |

Siis ihan uskomatonta. Oli tosi v-mäinen tyyppi koko ajan.

Siirryin uuteen työpaikkaan ja työsuhde päättyi jo yli viikko sitten.

Ja tämä hemmetin akka lähettelee nyt yksityiseen s-postiini (jonka saanut jostain) koko ajan kyselyjä liittyen työasioihin!!!! Tottakai korvauksetta. Siellä kun on kaikki sekaisin.

Paska tilanne, kun piirit ovat kuitenkin niin pienet että jotenkin pitäisi suhteet pitää ok:na.

Mitä hittoa teen? En todellakaan aio ruveta hoitamaan ex-työpaikan juttuja ilmaiseksi.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla todennäköisesti on nykyisessä sopimuksessasi kilpailukielto, joka kieltää saman alan töiden tekemisen muille yrityksille. Eli et saisi tehdä vaikka haluaisit.

Kilpailukiellolla voi pääsääntöisesti pyyhkiä vaikka perseensä, sillä se on pätevä vain hyvin harvoissa tapauksissa. Tokihan sitä joka työsopimukseen tungetaan ihan vakioklausaalina.

Vierailija
22/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla todennäköisesti on nykyisessä sopimuksessasi kilpailukielto, joka kieltää saman alan töiden tekemisen muille yrityksille. Eli et saisi tehdä vaikka haluaisit.

Kilpailukiellolla voi pääsääntöisesti pyyhkiä vaikka perseensä, sillä se on pätevä vain hyvin harvoissa tapauksissa. Tokihan sitä joka työsopimukseen tungetaan ihan vakioklausaalina.

Eli sun mielestä apn ei kannata käyttää sitä perusteluna miksei voi tehdä entisen työnantajan töitä? Ja kyllä työnantajalla on laillinen oikeus kieltää työntekijältään kilpailijan töiden tekeminen työsuhteen aikana. Onhan siinä hirveä eturistiriita, jos joku työskentelee _yhtä aikaa_ myös kilpailijan piikkiin.

Ihmeellistä pätemistä, kun tarkoituksena oli etsiä keinoja joilla ap voi KIELTÄYTYÄ tekemästä entisen työnantajan hommia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä et ole enää siinä firmassa töissä, joten sun ei tarvitse vastata viesteihin enää mitenkään. ne loppunee, kun huomataan, että et niihin reagoi mitenkään. Voit myös tarvittaessa vaihtaa yksityisen sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron, jos muu ei auta.

Ymmärtäisin jonkun yhden kysymyksen tyyliin mistä löytyy raportti asiasta x, jos sitä ei kukaan sun jäljiltä löydä, mutta ei sun tartte alkaa ilmaista työtä ja konsultointia tekemään.

Miksi pelkäät, että entinen esimies vaikeuttaisi työnsaantiasi jatkossa ja miten hän sen tekisi?

Vierailija
24/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap sun harmituksen. Kokisin itse ihan samoin. Kun kiukku laantuu, kannattaa varmaan kuitenkin vastata viesteihin ja auttaa sen minkä ehdit. Etenkin, jos tulevaisuudessa työllistymisesi voi hankaloitua esinaisen takia.

Kun hän saa tarvittavat tiedot, lakkaa hän piinaamasta sinua. Samalla sinusta jää hyvä kuva ex työpaikalle. Näin minä itse olen toiminut.

Vierailija
25/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhut vastoin parempaa tietoasi. Suomessa kilpailukielto koskee vain ihan korkeinta johtoa tai muuten erityisen tarkeassa asemassa olevaa henkiloa. Tavallinen toimihenkilo tai asiantuntija ei koskaan ole kilpailukiellon allaq, ei edes niissa tapauksissa, joissa se on kirjattu tyosopimukseen. On n.s. kuollut kirjain, ei tarvitse noudattaa.

Vierailija
26/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap sun harmituksen. Kokisin itse ihan samoin. Kun kiukku laantuu, kannattaa varmaan kuitenkin vastata viesteihin ja auttaa sen minkä ehdit. Etenkin, jos tulevaisuudessa työllistymisesi voi hankaloitua esinaisen takia.

Kun hän saa tarvittavat tiedot, lakkaa hän piinaamasta sinua. Samalla sinusta jää hyvä kuva ex työpaikalle. Näin minä itse olen toiminut.

Nimenomaan. Kiitos viestistä. Kiitos itse asiassa kaikista viesteistä, tuli tosi järkeviä ja viisaita vastauksia, kiitos.

Mutta juuri tuo, että tietenkään ei pidä ryhtyä tekemään ilmaista työtä, kyllähän sen tajuan itsekin. Mutta kun piirit ovat pienet, niin pitää vain yhdistää se jämptiys siihen että oma maine pysyy hyvänä.

Mutta oikeasti, kiitos tosi paljon kaikille teille!

Vierailija
27/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Kiitos viestistä. Kiitos itse asiassa kaikista viesteistä, tuli tosi järkeviä ja viisaita vastauksia, kiitos.

Mutta juuri tuo, että tietenkään ei pidä ryhtyä tekemään ilmaista työtä, kyllähän sen tajuan itsekin. Mutta kun piirit ovat pienet, niin pitää vain yhdistää se jämptiys siihen että oma maine pysyy hyvänä.

Mutta oikeasti, kiitos tosi paljon kaikille teille!

Eli teen niin, että vastaan max yhteen tai kahteen pieneen kysymykseen että suhteet pysyy hyvänä mutta sitten ilmoitan kohteliaasti että jos enemmän apua tarvitaan niin sitten pitää sopia erikseen.

Vierailija
28/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähtenyt yllättäen, yhteydenotot voi olla välttämättömiä sille, että seuraajasi voi jatkaa tehtiä siitä, mihin jäit. Otappa tämä huomioon. Kyllä meilläkin joudutaan soittamaan vielä työstä pois jääneille, kun ei vaan yksinkertaisesti ole kellään muulla tietoa joistakin asioista. Näin käy, kun henkilö lähtee yks kaks.

Ei henkilö voi lähteä "yks kaks". On olemassa irtisanomisajat yms. 

Ohis. Kyllä se on käytännössä hyvinkin mahdollista. Minulla esim. on kuukauden irtisanomisaika omalta puoleltani ja viime vuoden pitämättömiä lomia + vaihtareita 15 pv vielä käyttämättä, samoin kuluvan lomavuoden ansaittu lomat. Jos päättäisin irtisanoutua, niin en edes kerkiäisi pitää lomia vaan osa pitäisi joka tapauksessa maksaa rahana.

Minulla ei ole velvollisuutta ottaa lomapäiviä rahana, joten jos veisin HR:n irtisanomispaperin, niin olisin käytännössä työnantajan näkökulmasta jo lähtenyt, eikä asialle olisi mitään tehtävissä. Kollegoita, jotka suoraan osaisivat ottaa tehtäväni vastuulleen ei ole ja tehtävien hoitamisen opiskelu kestäisi heiltä tai uudelta palkatulta osasta tehtävistä arviolta helpoimmista puolesta vuodesta vaikeampiin noin kolmeen vuoteen.

Näin siis ylempänä toimihenkilönä isossa organisaatiossa ja ICT alan asiantuntijana, jolla uraa takana tähän mennessä +30v ja jolle edelleen aina välillä muutaman kerran vuodessa lähestytään ja haluttaisiin palkata muualle.

Työnantaja tietää, että olen nykyoloissa sitoutunut enkä ole lähdössä. Meillä on hyvä molemminpuolinen ymmärrys ja kohtalaisen hyvä tyytyväisyys asiantilaan, mutta jos esimieheni vaihtuisi ja tilalle tulisi hankala ja epämieluisa, lähtisin luultavasti jonkun asiallisen tarjouksen myötä pois.

Mutta siis lyhyesti. Kyllä joku voi lähteä yks-kaks joistakin tehtävistä, siitä ei ole epäilystä.

Vierailija
29/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kiitos varsinkin empatiastasi. Se tässä ärsyttääkin, että itse ennakoin että näin tässä menee kun mitään tietoa ei siirretty eikä keskusteluja käyty ennen lähtöä.

Ja yritin tuoda asiaa esille ja tarjota apuani, mutta se vain tosi ylimielisesti ohitettiin.

Tyyliin vähän niin että annettiin ymmärtää että minua tai osaamistani ei tarvita ja sitten huomattiinkin että ollaan ihan hukassa.

Vierailija
30/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelmia on vain tuolla ex-pomolla, niin antaisin varmaan olla, mutta jos kärsimässä on vanhoja mukavia työkavereita, niin sitten melkeinpä sanoisin yhdistellen aiempaa, eli että olit jo tarjoutunut siirtämään osaamisesi mutta sitä ei haluttu, ja nyt et ala vastailemaan yksittäisiin kysymyksiin toisensa perään.  Mutta siihen lisäksi, jos haluat ja jaksat, niin voisit ehdottaa, että voit normaalin työaikasi ulkopuolella tehdä nyt sen perehdytyksen, mutta et näin kysymys kerrallaan, vaan hallitusti kokonaisuutena ja sen jälkeen kun saat varmistuksen nykyiseltä työnantajalta että se on ok. Annat sitten jonkun sopivan tuntihinnan ja jos voit niin arvion perehdytyksen kestosta. Mutta vaadi, että sinulle määrätään se henkilö(-t) jolle perehdytyksen annat kokonaisuutena, ei niin että kysyvät kun jotain tulee eteen, voihan olla ettei jotain tulekaan tyrkylle 'eteen' ilmoittamaan olemassaolostaan, mutta pitäisi silti tehdä. 

Noista maileista tuli muuten mieleeni, että voisiko ellä että ex-pomo ei kerro että on ollut sinuun yhteydessä, vaan jos jotain kerrot niin ex-pomo yrittää esittää työpaikalla, että hän tietää kyllä, eli nostaa omaa osaajaprofiiliaan sun avullasi...

Vierailija
31/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskikseen suorilla nuo mailit. Ei mitään velvollisuutta auttaa kun soppari on päättynyt.

Vierailija
32/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä homma poikki, hyvällä tai pahalla. Sinulla on nyt (onneksi) uudet kuviot.

Vierailija
33/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähtenyt yllättäen, yhteydenotot voi olla välttämättömiä sille, että seuraajasi voi jatkaa tehtiä siitä, mihin jäit. Otappa tämä huomioon. Kyllä meilläkin joudutaan soittamaan vielä työstä pois jääneille, kun ei vaan yksinkertaisesti ole kellään muulla tietoa joistakin asioista. Näin käy, kun henkilö lähtee yks kaks.

Ohis. Kyllä se on käytännössä hyvinkin mahdollista. Minulla esim. on kuukauden irtisanomisaika omalta puoleltani ja viime vuoden pitämättömiä lomia + vaihtareita 15 pv vielä käyttämättä, samoin kuluvan lomavuoden ansaittu lomat. Jos päättäisin irtisanoutua, niin en edes kerkiäisi pitää lomia vaan osa pitäisi joka tapauksessa maksaa rahana.

Minulla ei ole velvollisuutta ottaa lomapäiviä rahana, joten jos veisin HR:n irtisanomispaperin, niin olisin käytännössä työnantajan näkökulmasta jo lähtenyt, eikä asialle olisi mitään tehtävissä. Kollegoita, jotka suoraan osaisivat ottaa tehtäväni vastuulleen ei ole ja tehtävien hoitamisen opiskelu kestäisi heiltä tai uudelta palkatulta osasta tehtävistä arviolta helpoimmista puolesta vuodesta vaikeampiin noin kolmeen vuoteen.

Näin siis ylempänä toimihenkilönä isossa organisaatiossa ja ICT alan asiantuntijana, jolla uraa takana tähän mennessä +30v ja jolle edelleen aina välillä muutaman kerran vuodessa lähestytään ja haluttaisiin palkata muualle.

Työnantaja tietää, että olen nykyoloissa sitoutunut enkä ole lähdössä. Meillä on hyvä molemminpuolinen ymmärrys ja kohtalaisen hyvä tyytyväisyys asiantilaan, mutta jos esimieheni vaihtuisi ja tilalle tulisi hankala ja epämieluisa, lähtisin luultavasti jonkun asiallisen tarjouksen myötä pois.

Mutta siis lyhyesti. Kyllä joku voi lähteä yks-kaks joistakin tehtävistä, siitä ei ole epäilystä.

Työnantajalla on oikeus määrätä loman ajankohta. Jos siis et tarkoituksella ajoita irtisanoutumista jo sovitun loman alkuun, ei työnantajan ole mikään pakko myöntää sinulle lomaa irtisanoutuessasi.

Vierailija
34/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että rahalla saa vastauksia.

Vierailija
35/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus määrätä loman ajankohta. Jos siis et tarkoituksella ajoita irtisanoutumista jo sovitun loman alkuun, ei työnantajan ole mikään pakko myöntää sinulle lomaa irtisanoutuessasi.

Tästäkin keskustelusta huomaa, miten paljon fiksumpaa kaikkien kannalta on pitää hyvät välit. Kun työntekijöitä kohdellaan reilusti, hekin ovat lojaaleja ja reiluja takaisin. Ja toisinpäin.

Se on juuri suurinta tyhmyyttä työnantajapuolelta lähteä olemaan tosi v-mäinen, sillä suurin osa ihmisistä haluaa tehdä työnsä hyvin mutta se motivaatio on aika helppo pilata epäreiluudella ja v-mäisyydellä.

Pomon aseman ei pitäisi olla mikään egotrippi jossa nautitaan siitä, miten paljon voi ihmisiä nöyryyttää.

Vierailija
36/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että rahalla saa vastauksia.[/quote

Jep! :-)

Vierailija
37/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin pois työpaikasta, jossa oli aivan super vittumainen esinainen. Tämä rouva oli assarin työstä kiipinyt johtajan asemaan, täysin sumeilematta ja kyynerpäätaktiikalla. Kusi oli sitten noussut urakalla päähän, minä joka olin hänen assarinaan, sain kärsiä tästä. Minun olisi pitänyt toimia rouvan henkilökohtaisena orjana, milloin olisi pitänyt siivota heillä himassa (!!), milloin tehdä hänen työnsä jne. Esimieheni halveksui minua kokoajan sanallisesti, vaikka oli itse ollut muutama vuosi takaperin asemassani. Tajusin nopeasti että minun on vaihdettava työtä, ja koeajalla 3 kk tätä siedettyäni ilmoitin lopettavani. Esimieheni - tai siis naiseni- veti aivan tolkuttomat kilarit, ja huusi että jollen olisi irtisanoutunut, hän olisi joka tapauksessa lopettanut työsuhteeni ennen koeajan päättymistä. Olin osaamaton, epäpätevä, suorastaan huono. PETTYMYS HÄNELLE. Kuuntelin hetken tätä ja sitten ilmoitin hänelle että jos tämä oli tässä, jätän läppärini ja avaimeni työhuoneeseeni ja lähden samantien. Sitten muuttui ääni kellossa kun hän tajusi mitä lähtöni tarkoittaa: hän joutuisikin tekemään omat työnsä. Alkoi mielistely että enkö sittenkin voisi vaikka viikon verran hoitaa työtäni vielä, ja että itseasiassa lain mukaan minulla on irtisanomisaika (no ei todellakaan ollut). Lähdin samantien enkä jäänyt kuuntelemaan paskaa, olihan hän alkuun haukkunut minut täysin. Sain sähköposteja työhön liittyen tältä akalta vielä kuukausien päästä! En vastannut, ja nainen lähetti perään sitten haukkumisviestejä jonka jälkeen estin hänet. 

Vierailija
38/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin pois työpaikasta, jossa oli aivan super vittumainen esinainen. Tämä rouva oli assarin työstä kiipinyt johtajan asemaan, täysin sumeilematta ja kyynerpäätaktiikalla. Kusi oli sitten noussut urakalla päähän, minä joka olin hänen assarinaan, sain kärsiä tästä. Minun olisi pitänyt toimia rouvan henkilökohtaisena orjana, milloin olisi pitänyt siivota heillä himassa (!!), milloin tehdä hänen työnsä jne. Esimieheni halveksui minua kokoajan sanallisesti, vaikka oli itse ollut muutama vuosi takaperin asemassani. Tajusin nopeasti että minun on vaihdettava työtä, ja koeajalla 3 kk tätä siedettyäni ilmoitin lopettavani. Esimieheni - tai siis naiseni- veti aivan tolkuttomat kilarit, ja huusi että jollen olisi irtisanoutunut, hän olisi joka tapauksessa lopettanut työsuhteeni ennen koeajan päättymistä. Olin osaamaton, epäpätevä, suorastaan huono. PETTYMYS HÄNELLE. Kuuntelin hetken tätä ja sitten ilmoitin hänelle että jos tämä oli tässä, jätän läppärini ja avaimeni työhuoneeseeni ja lähden samantien. Sitten muuttui ääni kellossa kun hän tajusi mitä lähtöni tarkoittaa: hän joutuisikin tekemään omat työnsä. Alkoi mielistely että enkö sittenkin voisi vaikka viikon verran hoitaa työtäni vielä, ja että itseasiassa lain mukaan minulla on irtisanomisaika (no ei todellakaan ollut). Lähdin samantien enkä jäänyt kuuntelemaan paskaa, olihan hän alkuun haukkunut minut täysin. Sain sähköposteja työhön liittyen tältä akalta vielä kuukausien päästä! En vastannut, ja nainen lähetti perään sitten haukkumisviestejä jonka jälkeen estin hänet. 

Huh huh! Käsittämätöntä.

Vierailija
39/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailukielto kirjoitti:

Nyt puhut vastoin parempaa tietoasi. Suomessa kilpailukielto koskee vain ihan korkeinta johtoa tai muuten erityisen tarkeassa asemassa olevaa henkiloa. Tavallinen toimihenkilo tai asiantuntija ei koskaan ole kilpailukiellon allaq, ei edes niissa tapauksissa, joissa se on kirjattu tyosopimukseen. On n.s. kuollut kirjain, ei tarvitse noudattaa.

No en tiedä kannattaako lähteä testaamaan. Minulle liiton lakimies sanoi että tulisi olla hyvin varovainen kun entinen työpaikkani lähestyi kilpailukieltoasialla. Nimeni oli nimittäin mukana tarjouksessa uudessa työpaikassa. Olen ihan rivikonsultti, entisessä työpaikassa huonolla palkalla traineesta seuraava. Minut sitten ihan varmuudeksi otettiin uudessa työpaikassa pois asiakkuudesta kilpailukiellon ajaksi (6 kk). Ja tosiaan, en ole edes esimiesasemassa tai mitään.

Vierailija
40/87 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mikä tyyppi! Tästä seuraava askel olisi voinut tai voisi olla ilmoitus poliisille häirinnästä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi