Miksi et kuulu kirkkoon?
Kommentit (221)
Vähän sama kuin jos ostaisin sikakalliin kuntosalikortin joka vuosi ja en kävisi koskaan.
Olen kerran kävellyt sisälle katoliseen kirkkoon suojaan sateelta. Siellä oli paikalla pappi, ja hän jutteli kanssani niitä näitä. Puhuttiin Suomesta, puhuttiin säästä, puhuttiin vähän koulutuspolitiikasta ja sen sellaisesta. Usein ulkomailla puheeksi tulee Suomen koulutusjärjestelmä, niin tuolloinkin
Pappi oli mukava, helposti lähestyttävä.
Olen toki tietoinen katolisen kirkon synneistä, eikä tämä yksi mukava kohtaaminen niitä pese pois. Mutta se onkin ainoa lämmin kohtaamoseni pappisihmisen kanssa.
Luterilainen usko on karu. Se on etäinen ja askeettinen. Se on tuomitseva (kuten on muutkin kristisuskot ja miekkalähetysuskonnot). Se puhuu lähimmäisen rakkaudesta, mutta ei pidä oviaan auki, eikä tule käymään.
Itse olen eronnut kirkosta 13 vuotta sitten. Olen kuten suurin osa on, saanut lapsikasteen. Olen kuitenkin ollut aina epäilevä. Lapsena jo mietin, että puhe jumalan hyvyydestä on melkoista kukkua. Nykyään tiedostan olevani ateisti. Siinä on hyvä syy olla kuulumatta mihinkään uskontokuntaan.
Rahallisesti maksaa palveluista jota ei tule käytettyä ja toinen syy on uskontojen epäpyhyys. Ei kristitty ole sen parempi ihminen kun muut. Minä en tarvitse kirkon maksuja siihen mihin uskon.
Halusin lisää rahaa, jolla kustantaa alkoholismini.
Vierailija kirjoitti:
Rahallisesti maksaa palveluista jota ei tule käytettyä ja toinen syy on uskontojen epäpyhyys. Ei kristitty ole sen parempi ihminen kun muut. Minä en tarvitse kirkon maksuja siihen mihin uskon.
Kirkko on vallanhaluista bisnestä ollut aina. Kilpaillut politiikassa ja liehitellyt vallanpitäjiä. Kirkko käyttää Suomessakin paljon valtaa. Tunkee koulutuspoliitiikkaan ja verottaa ja hautaa ja vihkii. Papeilla ja piispoilla on helvetin kovat liksat. Se porukka haluaa pitää kiinni makeasta elämästään. Siksi mummuille pitää kertoa satuja taivaasta ja helvetistä.
Yläasteen aikainen täysfariseus-kirkkoherra joka uskonnon tunnin jälkeen piti naama punaisena huutokonsertin kuinka nolaan _hänet_ sillä hänen seurakunnassaan KAIKKI nuoret käyvät rippikoulun eikä omavaltaisuuksia sallittu. En käynyt, ja päätin jo tuolloin 14v ikäisenä että eroan heti kirkosta kun se on mahdollista - en voi olla mukana jutussa liideripaikkoihin pääsee noin omahyväiset ja tekopyhät tapaukset.
Nyt aikaisemmin syksyllä juniori sai postia seurakunnalta - "mä en mitään jesseshaibaa lähde kuuntelemaan vaikka maksaisivat mitä!". Oma päätöksensä ja sillä mennään - eikä kumpikaan vanhemmista ole tuohon vaikuttanut millään puheilla.
En kuulu kirkkoon, koska en jaa samaa uskomusta ev.lut kirkon kanssa. Olen pitänyt uskovaisia ihmisiä yksinkertaisina, koska uskovat sokeasti johonkin satuolentoon.
Mutta muutama vuosi sitten, kun veljeni kuoli traagisesti, vanhempieni luona kävi poliisipastori. Tuli siis ihan luvan kanssa käymään. Vaikka kukaan perheestäni ei ole uskonnollinen, kaikkien mielestä oli kuitenkin hyvä jutella pastorin kanssa. Tapaaminen oli mielestäni yllättävän hyvä. Pastori ei puhunut mistään uskonnollisesta, vaan puhuimme veljestäni ja pastori kuunteli ja lohdutteli yleisesti. Teologia tuli esiin vain, kun äitini siitä erikseen kysyi, missä veljeni mahtaa nyt olla. Pappi totesikin olevansa "virkauskovainen", ja vaikkei hän selventänyt, mitä se tarkoittaa, tulkitsin asian niin, ettei hän varsinaisesti itsekään ollut uskovainen, vaan kertoi vain sen, mitä luterilaisen uskomuksen mukaan kuoleman jälkeen tapahtuu. Tapaaminen ei ollut uskonnollista puppua vaan lohduttava ja lämmin.
Siitä lähtien olen osannut suhtautua uskontoihin ymmärtävämmin. Ymmärrän, että joku saa uskonnosta tukea ja turvaa elämäänsä. Ja vaikken itse uskokaan mihinkään Taivaaseen, on minusta silti lohdullista ajatella, että kuolleet rakkaamme katselevat meitä jostain pilven päältä. Uskonnossa on kyse psykologiasta ja turvallisuuden tunteesta. Ymmärrän sen.
Uskovaiset voisivat olla ihan siedettäviä, jos (a) eivät väittäisi tietävänsä muita paremmin kaiken maailman totuuksia eli olevansa "oikeassa" ja (b) pitäisivät mölynsä mahassaan eivätkä tunkisi horinoitaan kouluihin ja lehtiin ja politiikkaan ja mediaan tai minnekään muuallekaan ellei heitä erikseen pyydettäisi.
Mutta tuollaisiahan uskovaiset eivät ole koskaan olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilainen kirkko on osa väärän uskonnon maailmanmahtia eli Suurta Babylonia.
Käsittääkseni siellä saarnataan Jeesuksen sovitustyön vastaanottamisesta ainoana tienä pelastukseen. Onko sulla jotain muuta tietoa?
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Eli edelleenkään et pysty antamaan edes yhtä konkreettista esimerkkiä?
Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Kukaan ei pysty sitä taivaspaikkaa teoillaan lunastamaan. Kaikki on kiinni armosta. Et edelleenkään ole kertonut mitään konkreettista syytä.
En ole koskaan kuulunut kirkkoon ja silti sekä minä että lapseni on saaneet nimet, olen päätynyt naimisiin ja epäilemättä johonkin kuoppaan päädyn kuolemani jälkeen joten en tarvitse kirkkoa mihinkään
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, koska en jaa samaa uskomusta ev.lut kirkon kanssa. Olen pitänyt uskovaisia ihmisiä yksinkertaisina, koska uskovat sokeasti johonkin satuolentoon.
Mutta muutama vuosi sitten, kun veljeni kuoli traagisesti, vanhempieni luona kävi poliisipastori. Tuli siis ihan luvan kanssa käymään. Vaikka kukaan perheestäni ei ole uskonnollinen, kaikkien mielestä oli kuitenkin hyvä jutella pastorin kanssa. Tapaaminen oli mielestäni yllättävän hyvä. Pastori ei puhunut mistään uskonnollisesta, vaan puhuimme veljestäni ja pastori kuunteli ja lohdutteli yleisesti. Teologia tuli esiin vain, kun äitini siitä erikseen kysyi, missä veljeni mahtaa nyt olla. Pappi totesikin olevansa "virkauskovainen", ja vaikkei hän selventänyt, mitä se tarkoittaa, tulkitsin asian niin, ettei hän varsinaisesti itsekään ollut uskovainen, vaan kertoi vain sen, mitä luterilaisen uskomuksen mukaan kuoleman jälkeen tapahtuu. Tapaaminen ei ollut uskonnollista puppua vaan lohduttava ja lämmin.
Siitä lähtien olen osannut suhtautua uskontoihin ymmärtävämmin. Ymmärrän, että joku saa uskonnosta tukea ja turvaa elämäänsä. Ja vaikken itse uskokaan mihinkään Taivaaseen, on minusta silti lohdullista ajatella, että kuolleet rakkaamme katselevat meitä jostain pilven päältä. Uskonnossa on kyse psykologiasta ja turvallisuuden tunteesta. Ymmärrän sen.
Poliisissa ei ole pastorin virkaa. Puolustusvoimissa on sekä kenttäpiispa että pastorit mutta poliisi ei tunne semmoista järjestelmää
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin jos ostaisin sikakalliin kuntosalikortin joka vuosi ja en kävisi koskaan.
Tältä minustakin tuntuu.
Olen kuitenkin päässyt ripille ja mennyt naimisiin kirkossa, sekä omat lapset kastettu ja käyneet rippikoulut, niin ihan perinteen takia olen edelleen kirjoilla. Kallistahan tuo on, kun lapsenkin rippileiri maksaa vielä erikseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilainen kirkko on osa väärän uskonnon maailmanmahtia eli Suurta Babylonia.
Käsittääkseni siellä saarnataan Jeesuksen sovitustyön vastaanottamisesta ainoana tienä pelastukseen. Onko sulla jotain muuta tietoa?
Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Eli edelleenkään et pysty antamaan edes yhtä konkreettista esimerkkiä?
Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Kukaan ei pysty sitä taivaspaikkaa teoillaan lunastamaan. Kaikki on kiinni armosta. Et edelleenkään ole kertonut mitään konkreettista syytä.
Siitä lähtien kun kristikunta perustettiin, katolinen ja protestanttinen papisto ovat syyllistyneet hengelliseen aviorikokseen osallistumalla maailman politiikkaan ja sotilaallisiin hankkeisiin. Papisto on antanut avionrikkojien ja homoseksualistien pysyä riveissään ja kirkkonsa viroissa. Kristikunnan moraaliton tila on kuin Sodomassa ja Gomorrassa. Ansaitusti kristikunta kärsii noiden muinaisten moraalittomien kaupunkien kohtalon Jehovan vihan päivänä Harmagedonin taistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset voisivat olla ihan siedettäviä, jos (a) eivät väittäisi tietävänsä muita paremmin kaiken maailman totuuksia eli olevansa "oikeassa" ja (b) pitäisivät mölynsä mahassaan eivätkä tunkisi horinoitaan kouluihin ja lehtiin ja politiikkaan ja mediaan tai minnekään muuallekaan ellei heitä erikseen pyydettäisi.
Heh, näet varmaan itsekin hauskan ristiriidan kirjoituksissasi. Sinusta siis sellaiset uskovaiset jotka eivät tuputa uskoaan ovat siedettäviä, sitten sanot ettei sellaisia uskovaisia ole. Näetkö nyt jo itte ton ristiriidan vai pitääkö vielä enemmän rautalangasta vääntää :D
Joskus on ihan hauska kuunnella pappien höpinöitä. Koen tarinat jumalista lähinnä vertauskuvallisina jotka voi jokainen mielessään yhdistää millon mihinkin. Siksi kai uskonnot uppoavat niin laajoihin väestönosiin koska käsitteet ovat niin abstrakteja että puuttuvat palaset voi jokainen täyttää itse mielessään.
Vaikka näenkin kristinuskossa myös paljon positiivista en ole koskaan kuulunut kirkkoon eikä oikein vaikuta olevan luontevaa polkua siirtyä tapauskonnottomasta joka ei käy kirkossa tapauskovaiseksi joka ei käy kirkossa. Jos nyt kuuluisin kirkkoon en varmaan vaivautuisi eroamaan.
turvap_____hakijoiden piilottelu kirkon tiloissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, näet varmaan itsekin hauskan ristiriidan kirjoituksissasi. Sinusta siis sellaiset uskovaiset jotka eivät tuputa uskoaan ovat siedettäviä, sitten sanot ettei sellaisia uskovaisia ole. Näetkö nyt jo itte ton ristiriidan vai pitääkö vielä enemmän rautalangasta vääntää :D
Etkö itse huomaa, että kirjoittaja käyttää konditionaalia: "voiSIvat". Vääntelet väärää rautalankaa.
- eri
Olin 16 vuotiaana seurakunnalla kuukauden talonmiestä lomittamassa. Tein koko kuun töitä ilman yhtään vapaapäivää, ja kun sitten tuli tilipussi, mulle maksettiinkin vain viidestä päivästä viikossa. Mun olisi itse pitänyt ymmärtää hommata itselleni tuuraaja 2 päiväksi viikossa. Olin siis alaikäinen, jolla teetettiin laiton määrä tunteja palkatta ja lopuksi haukuttiin tyhmäksi. Tuolloin päätin, etten tule koskaan maksamaan kirkollisveroja. Erosin heti kun täytin 18, eikä tarvinnut asiasta kotona keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse huomaa, että kirjoittaja käyttää konditionaalia: "voiSIvat". Vääntelet väärää rautalankaa.
- eri
Ok eli rautalanka: Alkuperäinen postaaja ei vaan näe niitä jotka eivät ole uskoaan tuputtamassa.
Harmagedonin taisteluun huipentuu suurin ahdistuksen aika, minkä ihmiskunta on koskaan kokenut. Raamatun ennustusten mukaan se koittaa viimeisinä päivinä eli lopun aikana. Suuren ahdistuksen aikana väärä uskonto tullaan tuhoamaan nopeasti. Tuho tapahtuu Jumalan tahdosta, ja sen aiheuttavat poliittiset vallat, joita edustaa Yhdistyneet kansakunnat. YK, jota kutsutaan Hesekielin näyssä Magogin maan Gogiksi, yrittää tuhota Jehovan todistajat. Jumala kuitenkin suojelee heidät tuholta.