Miksi et kuulu kirkkoon?
Kommentit (221)
En kuulu kirkkoon, erosin noin 35 vuotta sitten.
Uskonnolla ja kirkolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kirkko on täynnään lahkolaisia ja leipäpappeja.
Vierailija kirjoitti:
Erosin seurakunnasta noin 15 vuotta sitten. En ole koskaan ollut uskossa, mutta nyt olen alkanut ajatella uskonasioita enemmän ja tunnen olevani jollain lailla kynnyksellä. Toisaalta kirkko voisi vetää puoleensa, mutta kun lukee esim tältä palstalta ilmeisesti itseään hyvinä uskovaisina pitämiensä ihmisten juttuja (vaikka Papisto-sarjasta) niin enpä sitten tiedä. Joutuuko siellä seurakunnassa olemaan tekemissä sellaisten ihmisten kanssa?
"Siellä seurakunnassa?"
Luterilaiseen seurakuntaan kuuluminen ei yleensä näy arjessa mitenkään.
Jos liityt kirkkoon, ei kotiisi ala lappamaan seurakuntalaisia.
Ainpa muuttuva asia on se, että maksat kirkollisveroa.
Jos olet vanhus, seurakunta järjestää vanhustenkerhoja, siellä lauletaan mollijollotuksia, kuunnellaan lyhyt papin puhe ja sitten jutellaan kahvin merkeissä niitänäitä.
Retkiäkin joskus voi olla.
Suyrin osa kerholaisista suhtautuu uskontoon välinpitämättömästi.
Näin täällä Pohjois-Pohjanmaalla.
Säästän veroissa sen 1,5%. Turhuuteen se on kirkolle maksettuna aiemmin mennyt, mutta nyt käytän sen viinan ja naisiin.
En kuulu enää kirkkoon, koska
- eräällä herätyslikkeellä on liian suuri vaikutusvalta seurakunnassamme ja heitä suositaan
- en minä aikoinaan eivätkä lapset päässeet koskaan seurakunnan kesätöihin
- hautaamisen suhteen kirkkoon kuulumattomilla samat maksut kuin kirkon jäsenillä
- kirkko ei osaa olla mitään mieltä asioista, jos kirkko ei hyväksy h*moparien vihkimistä, miksi osa papeista saa sooloilla
- jos kirkko hyväksyy naispappeuden, miksi osa papeista sai sooloilla vuosikymmenet
-jos h*moparien vihkijöiden toiminta hiljaa hyväksytään, miksei naispappeuden vastustajille anneta tasapuolisia oikeuksia toimia näkemyksiensä mukaan
- kirkko rikkoi lakia aikoessaan piilotella kielteisen t*rvapaikkapäätöksen saaneita
- osa seurakunnista suosi näitä kristillisiä arvoja halveksivia myös, vaikka suomalaisilta vaadittiin kirkon jäsenyyttä
- kirkollisvero ei ole koskaan ollut syynä
Tässäpä minun omia syytäni. Olen silti sitoutumaton luterilainen kristitty
Vierailija kirjoitti:
- eräällä herätyslikkeellä on liian suuri vaikutusvalta seurakunnassamme ja heitä suositaan
- hautaamisen suhteen kirkkoon kuulumattomilla samat maksut kuin kirkon jäsenillä
- kirkko ei osaa olla mitään mieltä asioista, jos kirkko ei hyväksy h*moparien vihkimistä, miksi osa papeista saa sooloilla
- jos kirkko hyväksyy naispappeuden, miksi osa papeista sai sooloilla vuosikymmenet
-jos h*moparien vihkijöiden toiminta hiljaa hyväksytään, miksei naispappeuden vastustajille anneta tasapuolisia oikeuksia toimia näkemyksiensä mukaan
- kirkko rikkoi lakia aikoessaan piilotella kielteisen t*rvapaikkapäätöksen saaneita
- osa seurakunnista suosi näitä kristillisiä arvoja halveksivia myös, vaikka suomalaisilta vaadittiin kirkon jäsenyyttä
- kirkollisvero ei ole koskaan ollut syynäTässäpä minun omia syytäni. Olen silti sitoutumaton luterilainen kristitty
Piti muuttaa muutama sana, että kommentti hyväksyttiin, arvatkaa mitkä
Kirkolla ei ole linjaa vaan se koittaa miellyttää kaikkia - kun linjaa ei ole en osaa sanoa ollaanko uskonasioista minun kanssani samaa vai eri mieltä.
Koska olen uskovainen niin en voi kuulua kirkkoon joka ei noudata sen korkeinta auktoriteettiä eli Raamattua, vaan toimii Raamatun Sanan vastaisesti ja ylistää syntiä.
Oli helppo valinta tai ennemminkin velvollisuus erota kirkosta.
Uskon jumalaan mutta en kirkkoon. Mielestäni jumala ei ole kirkko.
Erosin kirkosta jo parikymmentä vuotta sitten koska en tunnusta kristinuskoa ja myös periaattellisesti vastustan luterilaisen kirkon ja kristinuskon vahvaa asemaa yhteiskunnassamme, mm. kirkkovero, uskonnon opetus kouluissa, valtiolliset tapahtumat kirkoissa ym.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko ei halunnut lapsiani jäsenikseen.
Kirkon jäseneksi päästäkseen tarvitsee kaksi kummia. Meillä ei ollut sopivia henkilöitä ja omiin kummeihini liittyi asioita, joita en halunnut siirtää lapsilleni.
Raamatun Jeesus oli yksinäisten ja hyljättyjen ystävä, joka sanoi "Antakaa lasten tulla minun tyköni"
Ev.lut kirkon Jeesuksen luo ei lapsilla ole mitään asiaa jollei vanhemmilla ole juoksuttaa sataa kaveria kummiksi.
Ja kun olen täältä lukenut noita kummijuttuja, en kadu päätöstäni yhtään.
Ilman kummipakkoa ev.lut.kirkolla olisi nyt viisi jäsentä enemmän.
- Enkä halua vastaukseksi "voihan sitä pyytää kummiksi isovanhempia/työkaveria/naapuria/pappia/Kelan tätiä"
Pohtikaa mieluummin, että miksi on kummipakko ja miksei sitä poisteta.
Ai onko semmoinen pakko? No nyt ymmärrän miksi siskoni aneli minut nuorimman lapsensa kummiksi, vaikka olin jo kertaalleen eronnut lut.kirkosta. Hän ei varmaan ollut saanut ketään ystävistään tai miehensä sukulaisista ylipuhutuksi.
Liityin hänen mielikseen jotta voin toimia kummina. Voi yhren kerran, jos olisin tajunnut tuon pakon niin en kyllä olisi suostunut. Erosin sitten muutamaa vuotta myöhemmin uudelleen, mutta olisi nuokin verolantit säästyneet, mitään iloa minulle henk.koht. ei jäsenyydestä ollut kun en ole uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
- kirkollisvero ei ole koskaan ollut syynäTässäpä minun omia syytäni. Olen silti sitoutumaton luterilainen kristitty
Ihan mielenkiinnosta: millä herätysliikkeellä? Vihjaise edes jotenkin.
T. Ei ap
Ei kummina toimimiseen tarvitse olla oikeasti minkään seurakunnan jäsen. Sanot vaan olevasi jonkun muun seurakunnan jäsen kuin missä se lapsi nyt on. Näin minä olen toiminut jo vuosia, ja ihan täyspäisiä kansalaisia noista kummilapsistakin on näyttänyt kasvavan.
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla ei ole linjaa vaan se koittaa miellyttää kaikkia - kun linjaa ei ole en osaa sanoa ollaanko uskonasioista minun kanssani samaa vai eri mieltä.
Tätä mieltä tuntui Papisto- sarjassa esiintyvä Tarvokin.
Tarvo on selvästi sarjan konservatiivisin pappi, vaikka pitkätukkarokkarista voisi muunlaisen mielikuvan saada.
En usko jumalaan. Hyväntekeväisyyttä voi tehdä muillakin tavoin.
Vieläkö ehtii säästää ensi vuoden veroissa?
Tällaisen ahneuden takia erosin. Alkoi ottamaan päähän toi kirkon touhu ja tuli mitta täyteen
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ehtii säästää ensi vuoden veroissa?
Jos eroat tämän vuoden puolella niin kyllä
Kirkko on täysin hampaaton nais- ja homovihaisten änkyröidensä edessä. Naisia ja homoja on sorsittu vuosisatoja, luonnonuskoisten vainoista puhumattakaan. Miksi maksaisin instituutiolle, joka hymistelee pahuudelle ja haistattelee vähemmistöille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä herätysliikkeellä? Vihjaise edes jotenkin.
T. Ei ap
Ei se mikään salaisuus ole, lestoilla ja siitä porukasta vanhoillislestadiolaisilla
Minut on vastoin tahtoani vauvana kastettu ja liitetty kirkon jäseneksi. Olen eronnut siitä.
En ole liittynyt kirkkoon takaisin koska olen kristitty ja kirkko ei opeta eivätkä kirkkoon kuuluvat noudata kristillisiä periaatteita. Eräs pappi sanoi kerran ettei usko lainkaan kirkon oppeihin. Hän on vaan töissä siellä. 🙄