Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huppari-Westerbacka avaamassa Talsinki-tunnelin 24.12.2024

Vierailija
10.01.2018 |

"Teknisesti homma on helppo, ei mitään ongelmia..."

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ihan lähde.

Vierailija
2/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, teknisesti ihan helppo homma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän pillereitä pitää syödä, että saa tuollaisen itseluottamuksen mikä Westerbackalla on? Sinänsä olen kyllä hieman kateellinen.....

Vierailija
4/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti, eihän hesalaiset saanut edes sitä metroa ajallaan valmiiksi.

Vierailija
5/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän pillereitä pitää syödä, että saa tuollaisen itseluottamuksen mikä Westerbackalla on? Sinänsä olen kyllä hieman kateellinen.....

Niin mäkin. Varsinkin kun Huppari-W vielä toteuttaa noita unelmiaan.

Vierailija
6/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, eihän hesalaiset saanut edes sitä metroa ajallaan valmiiksi.

Mutta sitä ei ollutkaan Hupparihemmo rakentamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailin kovasti jo Angry Birds -leffaa. Tunneli kuulostaa ihan mielettömältä.

Vierailija
8/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta tulee vielä joskus Suomen pressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, eihän hesalaiset saanut edes sitä metroa ajallaan valmiiksi.

Mutta sitä ei ollutkaan Hupparihemmo rakentamassa.

Hupparihemmo kuulostaa ihan joltain uudelta supersankarilta.

Vierailija
10/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän pillereitä pitää syödä, että saa tuollaisen itseluottamuksen mikä Westerbackalla on? Sinänsä olen kyllä hieman kateellinen.....

Ei tarvii syödä pillereitä, riittää kun tekee rahaa tuolla paskanpuhumisella.

Ehtiikö ennen Länsimetron jatkoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Kysymys kuuluu: mihin verrattuna tuo olisi teknisesti helppo homma? Veikkaanpa, että teknistaloudellisesti saattaa olla aika haastava projekti.

Muutamia ydinkysymyksiä: rahoituksen kasaaminen, kaavoitus ja pääteasema-alueiden sijoittaminen sekä maa-alueiden hinta, siirrettävät louhemassat, ilmanvaihto, rakentamisen aikataulutus, tunnelin maksimiläpimenokapasiteetti, saavutettavat matkustaja- ja rahtimäärät sekä odotettavissa oleva liikevaihto, tunnelin huoltotarve, haavoittuvuus ja käyttökatkokset, euroopan ja suomen eri raideleveys, ... siinä aluksi muutama asia, joihin olisi mielenkiintoista saada jonkinlaisia konkreettisia arvioita, laskelmia tai vastauksia Westerbackalta tai muilta hankkeen puolustajilta.

On mielenkiintoista, järkevääkin, myös verrata, mitä tunneliin hukutetulla rahamäärällä (esim. 15 mrd € rakentamiskustannusarviolla) voisi vaihtoehtoisesti hankkia? 12 länsimetroa tai 15 keskustatunnelia tai 100 guggenheimia tai 150 musiikkitaloa tai 300 jätevedenpuhdistamoa (50000 as./putsari) tai 1000-2000 koulua/terveysasemaa tai 1500 km moottoritietä 25 vuoden ylläpidolla,.... ja mikä olisi näiden vaikutus Suomen talouteen ja suomalaisten hyvinvointiin.

Tunnelin 'puuhamiehet' (lue: -henkilöt) taitavat unohtaa, että heidän tunnelinsa joutuu kilpailemaan laivayhtiöiden kanssa, eikä tunnelinkäyttäjiltä voi periä kovin korkeita maksuja. Tämä vaikuttaa hankkeen kannattavuuteen, jopa romuttaa hankkeen talouden. Laivaliikenteen automatisointi ja tekninen kehitys tekevät laivakuljetuksista koko ajan houkuttelevamman vaihtoehdon. Lisäksi laivojen käyttö on joustavaa: kapasiteettia voidaan kasvattaa ja vähentää tarpeen mukaan, lähtö- ja päätesatamia sekä reittejä voidaan muuttaa. Turisteille laivamatkat tarjoaa elämyksiä, jotka tunnelimatkalta puuttuvat.

Niin, ja muistetaan vielä, että tuo 15 mrd € on vasta rakentaminen. Siihen laitetaan junakalusto ja vuosittaiset käyttökulut päälle. Ei ole halpaa.

Jos Peter tai joku muu tietää vastauksia yllämainittuihin seikkoihin, niin olisi mukava kuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi