Olen sellisti, kysy jotain.
Juuri nyt makaan sängyssä sairaana, joten pistäkää kysymyksiä tulemaan.
Kommentit (46)
Mua on aina vaivannut sellistien vaatetus.
Oletko nainen? Harmittaako se, että ainakin kynä- ja minihameiden käyttö on poissuljettua? Testaatko vaatteesi istuen leveässä haara-asennossa? Onko jotain muita vaatejippoja?
viulisti kirjoitti:
Onko pääansiotyösi sellonsoitto orkesterissa ja/tai sooloartistina? Jos on, mitä tienaat kuukaudessa (suurinpiirteinenkin arvio riittää). Hankitko lisätuloa opettamalla?
Ei, mä opiskelen samalla alaa x. Musiikki on mulle rakas harrastus, ollut jo kaksivuotiaasta. Musiikkiopistossa oon edelleen, pääosin orkesterin takia. Heitän myös satunnaisesti yksityiskeikkaa. Riippuu maksajasta, palkkiot huitelee 100€-350€. Opiskelijalle suuria summia.
Vierailija kirjoitti:
Onko Yo Yo Ma oikeasti hyvä vai hypetystä?
On hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sellon kielet jäykkiä? Pitääkö niitä puristaa rystyset valkoisina?
No ei :D. Tosin, aloittelijana mulla oli vanha venäläinen miesopettaja, joka tapas painaa sormet kiinni kieliin, jotta paikat jää lihasmuistiin..
Vierailija kirjoitti:
Oletko nainen? Harmittaako se, että ainakin kynä- ja minihameiden käyttö on poissuljettua? Testaatko vaatteesi istuen leveässä haara-asennossa? Onko jotain muita vaatejippoja?
Vaikka tämä kysymys on aivan päätön, niin vastaan silti. Joo, testaan aina kaikki vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen sellisti ja mua harmittaa se, etten voi ostaa kuin tietynlaisia mekkoja tai housuja, jos niillä pitää soittaa selloa. Hameiden ja mekkojen on oltava niin leveitä, että sello mahtuu väliin.
Nykyään käytän enemmän juhlavia housuja kuin mekkoja. Harmi, kun olen enemmän mekkotyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sellonsoittajatukka, sellanen taiteellinen ohut polkkatukka joka heiluu soittaessasi sinne tänne?
Ohut on, menee tosin olkapäiden yli. Sori :(
Vierailija kirjoitti:
Siis missä opiskelet?
Amk & musiikkiopistossa.
Sellisti käsitetään kyllä yleensä ammattisellistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis sellisti ihan ammatiltasi? Pärjäätkö sellistin tuloilla vai onko tarkoituksenasi myös alkaa jossain vaiheessa opettamaan sellon soittamista?
Kysyn ihan siksi, että tunnen useampia ei-klassisen puolen muusikoita (kitaristeja, rumpaleita...) ja monilla heillä tuntuu olevan aika vaikeaa taloudellisesti. Keikkoja ei ole paljoa tai jos on, niistä maksetaan hyvin vähän. Moni heistä onkin varmaan siksi myös musiikkipedagogi.
Mikäs sai sinut muuten aikoinaan valitsemaan juuri sellon? :) Itse olen tutustunut selloon lähinnä Yo Yo Man elokuvamusiikkien kautta, joista pidän kyllä hyvin paljon.
Ehei, en suinkaan. Kuten aikaisemminkin kerroin, niin mulla on yksityiskeikkoja useampia vuodessa. Soitan tilaisuudessa, kuin tilaisuudessa. Viimeksi hautajaisissa, jossa ruokapalkan lisäksi sain 300€.
Mä soitin aikanani vuoden viulua, kunnes e-kieli kävi korvaan. Hain kuitenkin musiikkiopistoon, jonne pääsin ja vaihdoin instrumenttia. Enkä kadu :)
Vierailija kirjoitti:
No on nyt niin tarkkaa. Riittääkö sinulle se, että olen soittanut suomen johtavien huippusellistien kanssa, sekä käynyt ulkomailla soittamisen takia? Ja mistä sinä tiedät mitä alaa opiskelen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on nyt niin tarkkaa. Riittääkö sinulle se, että olen soittanut suomen johtavien huippusellistien kanssa, sekä käynyt ulkomailla soittamisen takia? Ja mistä sinä tiedät mitä alaa opiskelen?
Sanoit, että opiskelet alaa x. Et selloa. Suomessa harrastuneisuus on sitä tasoa, että jos on soittanut johtavien huippusellistien kanssa ja käynyt ulkomailla soittamisen takia, on vain korkeaa harrastajatasoa tai puoliammattilainen. Minkä verran olet käynyt ulkomailla soittamisen takia, koko ajanko?
Suosikkisellistisi? Haluaisin oppia soittamaan selloa :) Onko se vaikea taito oppia aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Parhaat säveltäjät?
Bach, Sammartini, Sibelius, Zimmer, Horner.
Vierailija kirjoitti:
Suosikkisellistisi? Haluaisin oppia soittamaan selloa :) Onko se vaikea taito oppia aikuisena?
Vaikea sanoa yhtä, joten sanon kaksi! Luka Šulić ja Stjepan Hauser!
En usko, että on mitenkään erityisen vaikeaa oppia, tosin vastaan näin kaikille, kun olen soittanut niin kauan ikääni nähden :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että opiskelet alaa x. Et selloa. Suomessa harrastuneisuus on sitä tasoa, että jos on soittanut johtavien huippusellistien kanssa ja käynyt ulkomailla soittamisen takia, on vain korkeaa harrastajatasoa tai puoliammattilainen. Minkä verran olet käynyt ulkomailla soittamisen takia, koko ajanko?
Lähes joka vuosi 8 vuoden ajan. Päättele itse, että olenko puoliammattilainen, vai harrastelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mitenkään erityisen vaikeaa oppia, tosin vastaan näin kaikille, kun olen soittanut niin kauan ikääni nähden :D.
Kiitos vastauksista :) Mikä tekee heistä erityisen hyviä? Voitko suositella hyvää soitonopettajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista :) Mikä tekee heistä erityisen hyviä? Voitko suositella hyvää soitonopettajaa?
Luka, sekä Stjepan soittavat 2cellos nimisessä duossa ja on upeaa kuunneltavaa ja katseltavaa, miten muuntautumiskykyisiä he ovat.
Riippuu todella paljon siitä paikkakunnasta, jossa asut. Mä asun kymenlaaksossa, ja olen joutunut ravaamaan Helsingissä useiden vuosien ajan eri opettajilla. Mainitaan nyt Anja Maja ja Hannu Kiiski, upeita molemmat. Ensiksi sun täytyy kuitenkin saada jonkinlainen kosketus itse instrumenttiin. Eli kannattaa mennä ensin yksityiselle.
Onko sellon kielet jäykkiä? Pitääkö niitä puristaa rystyset valkoisina?