Työpaikkahakemus kerran viikossa, selittäkää?!
Siis suurin osa työttömistä pistää jo nyt työhakemuksia jatkuvalla syötöllä, semmoisiin paikkoihin joihin rahkeet riittää, niin miksi tätä aivan normaalia toimintaa valvomaan pitää perustaa joku suuri ja mahtava valvontakomissio? Aletaan viilaamaan pilkkua, että "Onko Tiina nyt hakenut 3 paikkaa vai 4, kun se viimeinen oli vähän epämäärinen lausunto... No pistetään karenssiin!" Työttömät ovat normaaleja aikuisia ihmisiä, ei heitä tarvitse valvoa kuin jotain ehdonalaisvankeja. Ja mitä se työkkärin tädeille kuuluu mihin sitä hakee, vaikka strippariksi, täytyykö siitä tulevaisuudessa kirjoittaa joku essee?
Millä tuo haku todistetaan, lähettämällä joka viikko kopiot työhakemuksesta työkkäriin, jossa te-tädit tarkastaa oikeinkirjoituksesta lähtien ja varmistavat ettei sama henkilö hakenut samaa paikkaa jo viikko sitten? Ja mitä nämä paikat saa olla? Laaditaanko jokaiselle oma "työnhakukategoria", jonka sisäisesti saa hakea, vai kaikkiko paikat käy? Voihan puuseppä joku päivä tuntea olonsa ylilääkäriksi ja pistää hakemusta menemään, eihän se kiellettyä ole? Mitä jos tulee kutsu työhaastatteluun, Utsjoelle, mistä revit rahat siihen matkaan, kun perhe, talo, lapset, koirat on Hangossa? Mites avoin haku? Entä suullinen haku, täytyykö nauhoittaa keskustelu ja lähettä nauha te-toimistoon, että "kysyin Ö-marketista tarviiko kauppaan apuria?" Työnantajiltahan on turha odottaa mitään vastaus-sähköpostia, varsinkaan sitten kun niitä hakemuksia tulee tuhansia... päivässä.
Onko kansanedustajien tavoite poistaa kaikki avoimet työpaikat, koska eihän mikään järkevä yritys enää pistäisi työpaikkailmoitusta avoimeen hakuun, kun lopputulos olisi 20 000 hakemusta, 200 eri ammattiryhmältä.
Äh alapeukuttakaa ja suuttukaa vaan, mutta kun tosiaan haluan tietää miten tuo oikeasti toimisi ja kuka sitä pystyisi valvomaan?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun pitäjässä on yks työnantaja jolla on töitä tarjota. Kun ne nyt on minulle jo kerran sanoneet ettei mua sinne oteta niin luuletko että ne siitä riemastuu jos spämmään niille asiasta joka viikko? Ja ei. En muuta ikinä mihinkään toiseen paikkakuntaan. Taloni ei pysty lentämään enkä sitä aio koskaan myydä.
Tämä. Kaikki ei näytä tajuavan että elämää on täällä suomessa muuallakin kuin ainoastaan kehän sisäpuolella. Taloa ei myöskään myydä taikaiskusta. Jos ei kukaan osta niin ei sitä voi räjäyttääkään.
Onko pakko asua syrjäseudulla? Ja kyllä talo menee kaupaksi jos hinta on oikea. Jos itse tekee päätöksen että halua asua työmarkkinoiden ulkopuolella niin ei voi vaatia että yhteiskunta kustantaisi elämän.
Kokuumos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun pitäjässä on yks työnantaja jolla on töitä tarjota. Kun ne nyt on minulle jo kerran sanoneet ettei mua sinne oteta niin luuletko että ne siitä riemastuu jos spämmään niille asiasta joka viikko? Ja ei. En muuta ikinä mihinkään toiseen paikkakuntaan. Taloni ei pysty lentämään enkä sitä aio koskaan myydä.
Tämä. Kaikki ei näytä tajuavan että elämää on täällä suomessa muuallakin kuin ainoastaan kehän sisäpuolella. Taloa ei myöskään myydä taikaiskusta. Jos ei kukaan osta niin ei sitä voi räjäyttääkään.
Onko pakko asua syrjäseudulla? Ja kyllä talo menee kaupaksi jos hinta on oikea. Jos itse tekee päätöksen että halua asua työmarkkinoiden ulkopuolella niin ei voi vaatia että yhteiskunta kustantaisi elämän.
Yritä nyt juntti päättää, kuukausi sitten hoit ettei ole mikään pakko asua kaupungissa kalliilla, jos ei ole töitä. Kaiken maailman aivottomia kälättäjiä.
Kokuumos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos asut kaupungissa niin sittenkö olet sen verran parempi ihminen, että sinun elämä kustannetaan? Onneksi et ole päättämässä asioistamme.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on pieni osa, joka mieluummin nauttii vastikkeettomasta sosiaaliturvasta kuin elättää itsensä. Tätä lusmuporukkaa nyt yritetään vähän saada liikkeelle ja hyvä niin.
Minä tavallaan ymmärrän sen, että lusmuja yritetään aktivoida, mutta kuinka todennäköistä on, että heitä palkataan? Töihin on vaikea päästä, vaikka työttömyyttä olisi takana vasta kuukausi ja ammattitaito yhä tallella. Miksi joku kuvittelee, että työnantajilla on nyt kova tarve niille, jotka ovat oikeasti lusmuja eivätkä ole tehneet mitään vuosikausiin?
Kuinkas menetellään minun alallani täällä pohjoisessa?
Täällä työtä haetaan ja jaetaan lähinnä suhteilla. Jos joku työnantaja tietää esim. minun olevan vapaana, hän soittaa "oletko vielä pitkään ilman töitä, kerkeäisitkö tähän projektiin mukaan?" ja toisinpäin jos itsellä loppuu työt, usein soittelen toisiin paikallisiin firmoihin "olen todennäköisesti 4kk. työttömänä täältä, onko sulla tarvetta näköpiirissä?" jne.
Kuinka tämä toiminta saatetaan työvoima viranomaisten tietoon? Pitääkö puhelut nauhoittaa, vai pitääkö kirjoittaa todistus, vai pitääkö työnantajien pistää haku voimaan te-toimistoon? Entäs jos kysyy ilman hakua?
M40
Se on sun oma päätös olla hakematta työtä. Älä odota että valtio silloin maksaisi sinulle työttömyyskorvauksia.