Kokemuksia tempur sängyistä ?
Itsellä mietityttää tämä sänky et hankkisimmeko. Uusi sänky pitäis laittaa
Kommentit (122)
No mikä ettei jos rahaa on.. Tempur on varmasti maineensa arvoinen.
Mutta ihmisten on ihan hyvä tietää että vastaavia "Innovaatioita" on muitakin. Esim. ihan Jyskistä ostettavat Wellpur Gold patjat ja tyynyt. No tähän ihmiset tietenkin että "Tempur maksaa kaks tonnia, wellpur 300€, senhän on pakko olla surkeaa pskaa". Ei se ole ihan niin.. rahaa otetaan sieltä mistä sitä saa.
Mulla oli selkä aamuisin kipeä ennen mun Wellpur gold patjaa, joka on siis myös tuollainen kova patja niinkuin Tempur. Ei ole tarvinnut viime 6 vuoteen enää huolehtia siitä. Patja ei nyt ole enää niin jämäkkä kuin se oli alussa mutta se on maksanut kyllä itsensä moneen kertaan. Sanoisin, että ainoa missä Tempur todennäköisesti voittaa on käyttöiässä. Mutta jos tosiaan meinaa käyttää samaa patjaa kymmeniä vuosia vai mitä ne lupaa, niin mikäs siinä. Mä oon ollut tyytyväinen tähän nyt 6 vuotta niin se riittää mulle.. tähän mennessä oon vielä säästänyt ainakin tonnin.
Mulla on ollut melkein kymmenen vuotta Tempur. Vei selkäkivut pois, joten todellakin on ollut hintansa arvoinen. Ainoa ongelma on se, että patja on kesällä kuuma. Olen katsellut uusia tempureita, koska ainakin joissakin niissä on jokin sellainen materiaali, joka tekee patjasta viileämmän. Mutta onko patja sitten liian viileä? Ei kylmäkään patja houkuttele.
Tykkään nukkua viileässä, makkarissa 18 tai alle. Kokeilin Tempuria. Ei toiminut, kova kuin kivi kun sänkyyn meni. Kyllähän se aikanaan alla pehmeni ja lämpeni, mutta kun asentoa vaihtoi, niin heräsin aina tuon uuden sijan kovuuden vuoksi. Tyyny oli kuin halko pään alla joka kääntymisen jälkeen.
Vaihdoin takaisin jousitettuun patjaan normi tyynyyn. Nukun niillä paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osannut nukkua. Lisäksi patjat valuvat pois sängystä.
Nyt puhutaan Tempur-tuotteiden patjasta. Muut vaahtomuovipatjat eivät ole Tempuria.
Tempur-patja on sen verran painava että se ei voi valua pois sängystä.
Tempur ei ole vaahtomuovia, vaan viskoelastista materiaalia. Viskoelastista vaahtoa kutsutaan usein myös nimityksillä memory foam, älyvaahto tai muistivaahto. Tätä samaa materiaalia olevia tuotteita on vaikka millä brändeillä ja se on siis samaa tavaraa kuin Tempur. Tempur on brändinä kaikkein kallein. Mutta jos pelkästä nimestä haluaa maksaa, niin mikäs siinä sitten.
Aivan liian kova. Jyskystä löysin jäljitelmä Vempurin. 90% halvempi ja ihanan pehemiä.
Tyynystä taapero antoi lausuntonsa tarttumalla sitä nurkista ja paiskaten sen itkuisena kaksin käsin pään yli lattiaan, kommentilla "kova".
Ei ole samaa tavaraa kaikki. Vertaus: kadulla ajaa monta henkilöautoa - ovatko siis samoja autoja? Sovellus: kaupat myy avaruusvaahtoa - ovatko siks kaikki Tempuria - eivät ole - laatu ja oninaisuus erot ovat järkyttävät - mutta kategoria on sama.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut melkein kymmenen vuotta Tempur. Vei selkäkivut pois, joten todellakin on ollut hintansa arvoinen. Ainoa ongelma on se, että patja on kesällä kuuma. Olen katsellut uusia tempureita, koska ainakin joissakin niissä on jokin sellainen materiaali, joka tekee patjasta viileämmän. Mutta onko patja sitten liian viileä? Ei kylmäkään patja houkuttele.
Ei ole viileä. Hiostava ja kuuma. Pakko viiilentää ilmalämpöpumpulla ja peitto on tosi ohut kesömalli. Silti kuuma. Patja on kyllä lähdössä meiltä eteenpäin. Ei ole hyvä nukkua.
Kyllä oli turha ostos, paljon rahaa hukkaaan.
Selkäkivut sai.
Hiostava.
Itse ainakin hyvin malttamaton nukkumaan, eli pyörin ja hyörin, patjat pitäis varmaan naulata kiinni kun valuu pois alta.
No nyt paljon haövempi ja parempi tilalla.
Meille ei ainakaan käynyt, kuka mitäkin mieltä, tämä vain oma mielipide.
Ja kyllä, oli aito, jos sitä taas täällä jauhetaan.
Tempur täydellin puhallus!:)
Kolme vuotta kokemusta Tempurin sängystä ja heidän asiakas/takuupalvelusta. Sänky oli aivan loistava ensimmäiset kuukaudet. Sitten se "veltostui" kohdasta jossa nukuin. Kuudenkuukauden kuluttua aloin epäilemään että sänky ei ole enään sama jota kokeilin Iskun porin myymälässä ja joka kannettiin meille kotiin. Kahdeksan kuukauden kohdalla käänsimme petarin vaimon puolelta minun puolelle, ja taas oli hetken hyvä. Itse painan 88 kg ja vaimo 60 kg. Taas mentiin muutama kuukausi ja patja heikkeni olemattomaksi tukemis-ominaisuuksiltaan. Tämä on Tempurin kertomana kuulemma avosolurakenteen ominaisuus. Aika erikoista että ostat kalliin sängyn ja se on vaan muutaman kuukauden hyvä ja tukee vartaloani. Nyt kahden vuoden odottamisen jälkeen saatiin valitusprosessiin vastaus että Trempur ei korvaa mitään. Sängyssä ei kuulemma ole vikaa. Nyt katsottava uusi sänky ja Tempur lähtee kaatopaikalle. Ihan helvetin kallis kokeilu!! Kirjoitankin nyt koko keissin että muut eivät joutuisi pettymään samoin.
Tempurin takuu astuu voimaan vasta jos patjassa on kahdensentin monttu. Minulla on ollut useita sänkyjä elämäni aikana ja kaikki ovat kestäneet useita vuosia jopa 10v. Missään väsyneimmissäkään patjoissa ei ole ollut kahden sentin monttua, silti ne ovat olleet jo nukkumiseen kelpaamattomia (kuten Tempur puolenvuoden jälkeen)
Sängyn tehtävä on tukea vartaloa, jos se ei tee sitä enään kuuden kuukauden kuluttua minusta se on viallinen. Tempurin mielestä se on ihan normaalia avosolun rakenteen aukeamista ja kun sitä monttua ei ole ei sänky kuulu takuuehtojen piiriin.
Asia nyt riitalautakunnassa. Sinne Tempur antoi seuraavaa vastineeksi, (aivan luokatonta!!! )
”” Edustajan koti käynnin muista havainnoista päätellen on mahdollista, että sänkyä ja patjaa ei ole käytetty tai hoidettu asian mukaisella tavalla. Havainnot ovat olleet muun muassa se, että petauspatjaa on käytetty ilman lakanaa tai suojalakanaa(ei välttämätön, mutta suosittelemme), jonka vuoksi petaus patja on ollut poikkeuksellisen likainen. Lisäksi taloudessa on 2 noin 10 v poikaa, edustajan havaintojen perusteella, on mahdollista, että sänkyä on käytetty ”trampoliinina”, jota käyttötarkoitusta varten sitä ei ole suunniteltu.””
1. Heh miten olisi vaikuttanut petauspatjaan tuenta ominaisuuteen jos olisi ollut käytetty ilman lakanaa???(kuka nukkuu ilman lakanoita??)
2. Perheessämme oli silloin 4 ja 2 vuotiaat pojat joten hieman menee edustajan arviot hunningolle.
Samaa tasoa oli hänen arviot sängyn kunnosta.
Koitan saada kuvat todisteet tänne sivulle.
Liian kova, jyskyn 90% halvempi vempur on paaljon mukavampi. Mäkeen lähti tempurit.
Patjoja ja sijauspatjoja kannattaa kääntää, pituussuunnassa ja ympäri, sekä kiertää puolelta toiselle 3-4 kk:n välein, niin niiden ominaisuudet säilyvät kauan. Lihaksiston tottuminen uuteen patjan kestää useita viikkoja.
3,5 vuotta ollut käytössä ja ollaan pidetty. Ainoa miinus, että seksin harrastaminen on haastavampaa mutta nukkumista vartenhan se sänky on. Selkäkivut ovat vähentyneet ja öisin ei tule herättyä puutumiseen. Eniten nautin siitä, että vuoteen keskellä ei ole kovaa saumaa, mikä tuntui ikävältä aina kahdella erillisellä joustinpatjalla nukuttaessa.
Mulla on Tempurin 180cm levee jenkkisänky, jossa 7cm petari. Ikää tällä kokonaisuudella nyt 9 vuotta. Kunto on uudenveroinen, ei ole mennyt miksikään vuosien saatossa. Petari ei todellakaan ole missään vaiheessa ollut kuuma tai hiostava, päinvastoin se on viileä. Aamuisin en koskaan herää hikisenä. Petari on myöskin niin raskas, ettei sitä saa yksin edes siirrettyä tai nostettua, ei liiku käytössä ollenkaan, vaan pysyy jämäkästi paikoillaan. En ole käännellyt patjaa, niinkuin joku vinkkasi, mutta eipä siihen ole myöskään mitään painaumia tullut. Kunto on todellakin kuin uusi! Sama pätee myös Tempurin tyynyihin ja peittoihin. Niillä sama 9 vuoden ikä ja kaikkien kunto kuin uusi!
Ystävälläni on tuo Jyskin Welpur, ja nukuin siinä muutaman kerran. Se petari liikkui ja hiosti! Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Sen lisäksi siinä oli jo yhdessä vuodessa syntynyt painaumia, ja päällistä ei voi pestä!
Tempurin petareiden ja tyynyjen päälliset, sekä peitot voi pestä 60-asteessa. Juuri oli Iltalehdessä juttua, miten huonekaluliikkeiden myyjät myyvät kilpailijoiden tuotteita ”Tempureina” niin että kuluttajan on vaikea erottaa aitoa kopiosta ostotilanteessa. Käytössä eron kyllä huomaa heti.
Täällä myös yksi Tempurin petauspatjaan pettynyt. Tein tarkkaa pohjatyötä, luin käyttökokemuksia, joita oli puolesta ja vastaan ja sain petarin 7 cm yhden yön lainaan myyjältä, siitä pointsit Metropolille. Petauspatja toimi testissä ja maksoin melkein 1000 euroa 120 cm petarista, kovuus 11 eli pehmeämpi kuin Original.
Petari oli uutena ihana ja toimi hyvin 6 kk vanhan joustinpatjasänkyni päällä - olo oli rentounut eivätkä paikat puutuneet. Patja ei ollut myöskään hikikaukalo enkä maannut kuopassa.
Reilun 3 kk kuluttua tapahtui jotain? Olkapäät puutuivat kyljellä ja selällään maatessa, myös oikea jalka ja lantio tuntui puutuvan yö yöltä. Tempur muuttui sietämättömäksi nukkua eikä enää tuntunut tukevan kehoa. Kituutin yö toisensa jälkeen ja ostin lopulta tilalle Ikean Tusseaun, joka toimii 150 euron patjana paremmin!
Yritin kysyä patjan myyneestä myymälästä, että mistä muutos johtui, ostinko kenties liian löysän patjan? Kyselin Tempurin solukon avautumisesta ja sanoin, että uskon niin tapahtuneen mutta miksi tuki katoaa täysin? Myyjä on myynyt Tempuria 17 vuotta eikä ollut koskaan edes kuullut Tempurin avosolukosta. Hän ei kommentoinut patjan kovuuden merkitystä lässähdykseen tai mihin muuhunkaan. Pyysi vain reklamoimaan suoraan Tempurille ja pesi kätensä asiasta ilmoittaen, että hänen mielestään äänensävyni oli jo varsin riitaisa (kumma homma...).
Eli omalla kohdallani Tempurin petauspatja kovuudella 11 petti täysin muutaman kuukauden jälkeen. Tiedän jo nyt, etten saa rahojani koskaan takaisin mistään suunnasta ennakkotapauksista päätellen. Aion silti reklamoida asiasta kirjallisesti liikkeeseen, Tempurille ja kuluttajanvalituslautakuntaan. Pakkohan tähän asiaan on Tempurinkin reagoida, jos näitä reklamaatioita tulee riittävästi.
Itseäni kiinnostaisi tietää, että kun on kyseessä Tempurin petauspatjaan tyytyväiset käyttäjät, niin mikä petauspatjatyyppi heillä on ja mikä on kovuus? Sama myös varsinaisten patjojen suhteen: mikä malli ja mikä kovuus? Sama vielä myös Tempurin sänky+petari yhdistelmät: mikä sänky ja kovuus?
Itse en voi suositella ainakaan Tempurin petauspatjaa kenelläkään, koska 1000 euroa ja 3 kk käyttöaika tulee aika kalliiksi. Olen tyytyväinen, etten ostanut paksumpaa 3000 euron arvoista patjaa, olisi kyllä ottanut päähän vielä enemmän.
Seuraan myös Tori.fi Tempur myyntipalstaa ja aika monet myyvät paksuja patjojaan noin 2-3 vuoden jälkeen, petareita vähän aiemminkin.
Mistä näkee kuinka vanha on Tempur patja? Jos ostaisin sellaisen käytettynä. Olisi halvempi kokeilu kuin uuden ostaminen
Vierailija kirjoitti:
Tempur-patja painaa kuin synti. Miten se voi valua? Puhutaanko nyt sijaispatjoista, joka on normipatjan päällä?
Samaa ihmettelen. Vaihdettiin äskettäin Tempur patja päälle kymmenen vuoden käytön jälkeen uuteen samanlaiseen ja hirveä homma oli kiskoa se entinen pois. Ei taatusti valu itsekseen.
Onpa hurjan huonoja kokemuksia Tempurista, selvästi vanhat patjat olleet parempia (hyvät kommentit n. 10 vuotta vanhoista patjoista) ja uusissa on tapahtunut jotain muutosta, koska järjestäen huonoja kokemuksia. Eipä tarvi enää sitä vaihtoehtoa miettiä. Oispa rahaa Hästensiin...
Joo mulla kanssa 10vuotios 7cm tempur petari normi patjojen päällä. 6vuoden jälkeen aloin huomata liiallista pehmeyttä patjassa ja 9 vuoden kohdalla heivasin tämän mökille. Kotiin otin jyskistä wellpurin petarin joka ei ole lähelläkään edes tuota 10 vuotiasta tempuria mutta kyllä se tempur tosiaan pehmenee käytössä. Oma oli varmaan 2vuoden jälkeen parhaimmillaan kun suurin pintakovuus hellitti, tosin oli hyvä jo ennen sitä. Jos pinta tuntuu liian kovalta niin voi tähän kyllä heittää ohuen petarin tai vaikka viltin lakanan ja patjan väliin, nimenomaan pintakovuutta poistamaan.
Itse kärsin kroonisista kivuista ja paras lääkkeetön hoito on hyvä patja ja yöunet. Sen tempur kyllä pystyi tarjoamaan paremmin kuin muut mitä on kokeillut.
Meillä on aito Tempur. Maksoikin ihan turkasesti. Ja kyllä hiostava on, todella. Joka aamu on mentävä suihkuun kun herää hikisenä. Ei ikinä enää.