Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Paremmin muistan kesän 2008 kun äiti oli muuttanut palvelutaloon eikä ilmastointi kunnolla toiminut. Tuulettimet oli loppu kaikissa kaupoissa ja huoneissa lämmittää nousi 28 asteeseen.
Myönteisenä muistan tuosta jutusta kun eräänä perjantaina soitin lääninhallitukseen aiheesta ja eikä kukaan vastannut. Pari tuntia myöhemmin sain takaisinpuhelun junassa jo matkaavalta virkailijalta ja pääsin kertomaan tilanteen sillä seurauksella, että maanantaina oli asentaja tutkimassa ilmastointia ja sai sen vielä toimimaan.
Muistan sen, että silloin ilma ulkona näytti jotenkin erilaiselta kuin muina hellepäivinä yleensä. Samealta, väreilevältä, laineilevalta. En kyllä tarkalleen muista sitä näkyä enää, mutta en ole sen koommin nähnyt.
Asuin jo tuolloin Malesiassa. Olin Suomessa käymässä ja sää tuntui kylmältä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen, että silloin ilma ulkona näytti jotenkin erilaiselta kuin muina hellepäivinä yleensä. Samealta, väreilevältä, laineilevalta. En kyllä tarkalleen muista sitä näkyä enää, mutta en ole sen koommin nähnyt.
Venäjällä oli silloin isoja metsäpaloja ja niiden savu tuli Suomeen asti.
2010 oli ihan törkeän lämmin kesä. Lämpöä yli 37 astetta. Tämä 2025 on ihan peruskamaa siihen verrattuna, melkein 10 astetta kylmempi kuin 2010.
HANKIMME ILMALÄMPÖPUMPUN SINÄ KESÄNÄ,HUUSHOLLIMME OLI TODELLA KUUMA YÖTÄ PÄIVÄÄ KUN AURINKO PAISTOI KOKO PÄIVÄN KUN IKKUNAT OLI ITÄ-ETELÄSUUNNASSA.eN PIDÄ HELTEESTÄ YHTÄÄN kAIKKI MIKÄ ON YLI + 20 ASTETTA TAI -20 ON LIIKAA,
Muistan. Satuin onneksi muuttamaan saman vuoden keväällä kulmakaksioon, johon sai ihanan vilvoittavan läpivedon.
Kerran olin kotimatkalla kun vesi loppui vesipullosta, koska bussi saapui pahasti myöhässä ja bussi oli kaiken lisäksi kuin sauna. Kotona jouduin lojumaan vähän aikaa lattialla mutta läpiveto pelasti minut lämpöhalvaukselta, jonka olisin muuten varmasti saanut.
En kyllä muista, mutta järvet eivät kiehu 37 asteessa.
2010 kesästä en kyllä muista yhtään mitään, ilmeisesti mitään merkittävää ei sinä kesänä tullut tehtyä. Sama vuoden 2011 kesä. Sen sijaan 2008, 2009, 2012 ja 2013 jesät muistan hyvin.
Oli paljon lämpimämpi kesä kuin nyt.
Muistan hyvin, koska helleuupumus vaikutti minulla vakavan sairauden puhkeamiseen kys. kesänä. Syksy sitten sairaslomalla.
Tuttava kuoli perussairutensa komplikaatioihin äkillisesti. Olimme silloin vähän alle ja yli 30 v, ei ylipainoa, terveet elämäntavat.
Nykyisin helteen sieto parempi, mutta tämä jakso on rankempi kuin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä oli silloin isoja metsäpaloja ja niiden savu tuli Suomeen asti.
2010 oli ihan törkeän lämmin kesä. Lämpöä yli 37 astetta. Tämä 2025 on ihan peruskamaa siihen verrattuna, melkein 10 astetta kylmempi kuin 2010.
Muistan tuon kesän myös. 36 astetta oli mittarissa, otin kuvankin siitä. Tuolloin metsäpaloista Venäjän puolelta kantautui savua, savunhajua Keski-Suomeen saakka.
Ei ole jäänyt mieleen. Kesä -03 oli kostea ja kuuma, sen muistan. -06 myös hyvin lämmin, muttei ihan niin paha kuin 03. Viime vuosilta mieleen jääänyt --18 hellekesänä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, koska helleuupumus vaikutti minulla vakavan sairauden puhkeamiseen kys. kesänä. Syksy sitten sairaslomalla.
Tuttava kuoli perussairutensa komplikaatioihin äkillisesti. Olimme silloin vähän alle ja yli 30 v, ei ylipainoa, terveet elämäntavat.
Nykyisin helteen sieto parempi, mutta tämä jakso on rankempi kuin aikoihin.
Mikä perussairaus se oli? Ja millainen komplikaatio? mietityttää oman diabeteksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Olin Helsingissä ja muistan että kävin uimassa stadikalla joka päivä. Hieno rusketus tuli, ei oo koskaan tullut enää samanlaista!
joo ja melanooma iskee sitte vaiko jo iskeny?? nää laiskiaiset jotka makoilee päivät pitkä auringossa käristäen läskejään, sitte ku tulee melanooma ja muut iho sairaudet, nii ollaan heti ruuhkauttamassa terveydenhoito palveluja. Sama juttu tupakoitsijoilla ja dokaajilla. Nää tälläset pitäis laittaa hoito jonojen peräpäähän kun on itse aiheutettuja sairauksia.
Muistan ja silloin ei mielestäni ollut näin kosteaa. Nyt pyykit uhkaa homehtua heti.
Kosteus lisää tukaluutta.
Muistan! Veneilin tuona kesänä 6 viikkoa Saimaalla ja vesi oli kokoajan yli 30 asteista. Veneen avotilassa oli valkoisen peitteenkin alla niin kuuma että pitä käydä uimassa 30min välein. Puumalan vierasvenesatamassa vesi oli niin "kylmää" eli 23 asteista (virta sekoittaa) ettei siinä tahtonut pystyä uimaan. Siinä vietetty yö oli ainoa hyvin nukuttu yö.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todellinen ilmiö: kangastus. Johtuu siitä että on erilämpöisiä ilmamassoja ja valo taittuu niissä tietylllä tavalla. Näyttää usein vedeltä, järveltä joskus jopa siltä kuin ilmassa leijuisi kokonainen kaupunki. Klassinen tapaus on kun janoinen matkaaja aavikolla näkee juuri järven tai keitaan.
Minäkin muistan tuon kesän. Olin töissä ja koska oltiin erään julkisen rakennuksen ylimmässä kerroksessa sisällä oli kuumaa. Me työntekijät saimme luvan mennä tietyin välein alakertaan helletauolle, jossa ilmastointi toimi paremmin. Onneksi siellä myytiin myös pehmiksiä :D
Muistan olin ortopedisella vuodeosastolla, jossa ei ollut ilmastointia. Koskaan ei ole ollut noin paljon infektioita ja ongelmia kuin silloin.