Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
1001/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivasin tuolloin metsää ja nykypäivänä olisi hullun hommaa kun varjossa 30 astetta eikä eteen nähnyt kun hikeä valui jatkuvasti naamalle. Uimassa käyminen hyödytöntä kun vesi oli 30 asteista.

Jos oikein muistan pääosin taisi olla kuivaa hellettä mutta jossain kohtaa tuli kosteita öitäkin mikä teki nukkumista hlvettiä.

Tämä kesä ei ihan samanlainen pätsi ole ollut mutta lähellä kumminkin, erona se että nyt ollut todella kosteaa keliä lähes kokoajan mikä on pahin mahdollinen yhtäkö, kuuma+kostea ilma.

Vierailija
1002/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta: Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Nyt palstalla on ollut lukuisia kommentteja, kuinka Suomessa on kauhean kosteaa ja nihkeää, kun taas Etelä-Euroopassa ihanan kuivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, en muista. Lapset oli pieniä silloin. Meni kai mökkirannalla polskutellessa.

Vierailija
1004/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, ja muistelen ihan hyvällä. Aina jos tuli kuuma, niin veljen kanssa pihalle ilman vaatteita, ja leikkimään hänen nerf-vesipyssyllään. (Oltiin siis molemmat alle 10 v ja naapuriin matkaa montasataa metriä.)

Itse täytin sinä kesänä 9, ja muistan myös viilentymisten aiheuttaman ilon voimakkaampana kuin hiostamisen aiheuttaman epämukavuuden. Asuttiin lyhyen pyörämatkan päässä rannasta joka oli joka päivä käytössä, tosin joinain päivinä joutui silti hikoilemaankin koska siellä sai olla vain jos paikalla oli ainakin yksi aikuinen.

Vierailija
1005/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta: Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Nyt palstalla on ollut lukuisia kommentteja, kuinka Suomessa on kauhean kosteaa ja nihkeää, kun taas Etelä-Euroopassa ihanan kuivaa. 

Joo nyt on kyllä ihan selkeä ero siinä, miten tukalalta tuntuu nämä helteet, koska on todella kosteaa. En koskaan muista aikaisempien hurjienkaan hellekesien aikaan asunnossa olleen ilmankosteus sisällä 68% kuten nyt on ollut, mikä tekee sisällä olostakin todella tukalaa.

Vierailija
1006/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto.- Ilmastomuutos on pilannut Suomen kesät. Liian kuumia. Ja talvet - liian lyhyitä! 

Vierailija
1007/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja se kertoo ilmaston lämpenemisestä, että pitkään se kesä 2010 oli aivan ihmeellinen ja jäi muistoihin. 

Nykyään sitä jo osaa etukäteen pelätä, että tuleeko kesäksi taas joku hirveä käristyskupoli. 

Vierailija
1008/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan muistaa. Olin erään taloyhtiön hommissa osa-aikaisena kiinteistöhoidossa koko kesän. Oli kyl kuuma kesä. Onnex oli vaa lyhyet päivät. Ei ollu isännöitsijä mikää niuho. Päästiin sopimukseen että tein duunit aamupäivästä. 

Vierailija
1009/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kuumimman (lämpöennätyksen) iltapäivän hetken hyvin. Olin pyöräilemässä kotiin n 5 km ja se kuuma ilma vaan jatkui ja jatkui. Koko matkan paistoi aurinko ja pientäkään tuulen virettä ei ollut.

Vierailija
1010/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, olin lomalla Pohjois-Karjalassa, missä tuo ennätysmittauskin tehtiin. Ihmeellinen tunne. Lämpöön tottui muutaman viikon aikana niin, että kun viileni 26 asteeseen, niin tuntui jo kylmältä.

Vierailija
1011/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavat hellekesät silloin. Tulipa uudestaan. Tämä kuluva kesä näyttää olevan ihan paska, kylmä ja sateinen. 

Olisipa osattu ennustaa, ettei se niin ollutkaan!

Vierailija
1012/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastapainoksi: kuka muistaa sen muutaman vuoden takaisen talven, kun etelärannikko oli kokonaan lumeton? Itselleni on piirtynyt verkkokalvoille kuva helmikuisesta aamusta. Kello oli noin seitsemän, oli täysikuu, lämpötila jotain viisi astetta plussalla, meri liplatteli sulana, vastaan juoksi lenkkeilijä shortseissaan.

Muistan ihmetelleeni silloin mitä ihmettä on tapahtunut, koska lapsuudessa täyden kuun aikana helmikuussa oli aina kireimmät pakkaset, meri umpijäässä ja luntakin ihan riittävästi.

Aina on poikkeuksia, myös kelien suhteen. Vuonna 1982 olin kesäleirillä Herralassa ja silloin oli yhtenä päivänä niin kylmä, että satoi hetken lunta. Sateen jälkeen olin pihalla ja katselin koivuja, jotka olivat saaneet ohuen lumipeitteen. Joku helvetin kylmä ilmavirtaus Jäämerellä ja siihen sitten sadetta kylkeen, ni

Suomen kesä on lyhyt, mutta vähäluminen, sanoi isä aina.

Vierailija
1013/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi unohtaa. Valmistuin keväällä 2010, enkä saanut heti työtä. Istuin koko kesän sisällä tekemässä työhakemuksia ja meillä silloinen asunto oli viileä kesälläkin. 

Vähän meni hukkaan, kun lokakuun alussa aloitin työn, jota olin hakenut jo opiskeluaikana. Lomien ja rahoituskuvioiden takia viipyi noin pitkään, lisäksi pääsin vasta varasijalta kun aluksi valittu ei halunnutkaan vaihtaa työpaikkaa.  

Vierailija
1014/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan, yöt meni hikoillessa kuin saunassa ja ilmaa sävytti Venäjän metsäpalojen savu, jonka haju sai muistamaan nuoruuden reissut Goalle.

Vierailija
1015/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto on siis viilentynyt?

Vierailija
1016/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Naapuri kerrostalossa oli julkisivu remppa.  Koko talo muoveissa. Siellä sai porukka lämpöhalvauksia. Osa nukkui uimarannalla ym.

Vierailija
1017/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain että oli vasta aloittanut uudessa työpaikassa eli ei kesälomaa tiedossa ja aloitin hommat ruohonjuuritasolta eli minä oli se, joka joutui olemaan joka päivä klo 16. tai 16.30 asti kun muut saattoivat lähteä jo puoli kolmelta pois. Kuuma oli ja muistan vain työt. En muista mitä tein kesällä vai pääsinkö tekemään mitään mukavaa. Syksyn alkuun sain viikon palkattoman loman että pääsin irrottautumaan arjesta hetkeksi.

Vierailija
1018/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä. Olin juuri silloin itsekin Liperissä. Uimavesi oli pinnalta lämmin ja noin metrin syvyydessä tuntui selkeä raja, jonka alapuolella vesi oli selkeästä viileämpää. Itse kyllä nautin siitä kesästä, niin kuin nautin näistäkin helteistä. On tämä niin paljon parempaa kuin viikkotolkulla putkeen harmaata, vesisadetta ja 10 asteen lämpötiloja.

Vierailija
1019/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lämpöennätys on jo 15 vuotta vanha, eikä lähellekään ole päästy sen jälkeen.

Vierailija
1020/1052 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan elävästi, melkein joka päivä mittari näytti jotain 33-36 välillä. Toisaalta olin nuori ja tuohon kesään liittyy paljon ihania muistoja seikkailuineen. <3

Myös ne todella rajut ukkoset jäi mieleen. 

Pas.... puhetta, yhtenä päivänä elohopea on voinut näyttää sen +37 ja sekin varmaan auringossa.

Yli 30 astetta oli viikkoja. Ja tuo 37,2 on virallinen mittaus, niitä ei mitata auringossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme