Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
381/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Olin toukokuussa synnyttänyt ja vauva oli tietysti täysimetyksellä niillä helteillä. En ole koskaan eläissäni juonut niin paljon nesteitä kuin sinä kesänä. Helle otti omansa, vauva otti omansa ja minullekin olis pitänyt jotain jäädä. Hikoilin, enkä juurikaan tarvinnut käydä pissalla. Laihduin ja kuihduin ja kärsin. Makasin vauvan kanssa keittiön lattialla peiton päällä, koska se oli viilein huone, vauvakin oli alasti ilman vaippaa. Kaikki ulko-ovet ja ikkunat yöllä auki, mutta eihän se mitään viilentänyt kun ulkona oli yöllä yhtä kuuma kuin sisällä. Karmea kesä oli se!

Vierailija
382/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin töissä pikaruokaravintolan keittiössä. Sisälämpötila oli melkein 50 c. Painajainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
383/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm... olin silloin öö... 4 vuotta... en oo ihan varma... mut jotain sinne päin... varmaan itkin koko ajan tai sit vaan istuin ja tuijoton tyhjyyttä... :3

Vierailija
384/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan toki, ihan hyvä kesä sellaisia saisi olla mieluusti joka kesä.

Tein töitä ja asuin vuosia maassa jossa kesällä on varjoisana päivänä 42-44˚C varjossa, tavallisena aurinkoisena päivänä joita on 9/10 päivästä varjossa 46-48˚C ja kuumina päivinä joita on heinä-elokuussa lähes puolet päivistä lämpötila on lähes aina 50-51˚C varjossa.

Asuin sisämaassa, mutta rannikolla oli kuumina päivinä samat lukemat ja ilman kosteus 98-99%. Ilman ilmastointilaitteita ei toki tarvinnut kaiken aikaa olla, mutta kyllä ulkona tuli oltua varsin paljon ja ajan myötä niihinkin olosuhteisiin tottuu vaaleaihoinenkin aivan hyvin kun vain halua on. Suomalaiselle se oli vieläpä paljon helpompaa kuin monille muille kun Saunominen pienestä,pitäen on totuttanut vielä paljon kuumempaankin. Totuttuani noin vuoden siellä oltuani lämpöön pidin siitä ja hakeuduin aurinkoon aina kun mahdollista. Joulunakin oli kiva istuksia uima-altaan reunalla auringossa vielä tunnin verran työpäivän jälkeen ja lähteä sitten kollegojen kanssa kaupungille ravintolaan syömään :)

Jotenkin minun on vaikea ymmärtää, että jonkun mielestä 24-25˚C on muka liian kuuma olla.

Kuulostaa ihan Emiraateilta tai Saudeilta. 😀 Itse selviän noissa olosuhteissa, kun ilmastointi on säädettävissä riittävän alhaisiin lukemiin ja sehän on. Leffassa tulee jopa vilu. Silti 24-25°C on itselleni jo kipurajalla, ainoastaan hetkellisesti siedettävä on vähän yli 30°C. Liika on liikaa.

Vierailija
385/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Olin todella masentunut ja ulkona käydessä pidin aurinkolaseja ja itkin niiden takana. Ehkä oli lämmintä, ehkä ei. Toivottavasti sellaista kesää ei tule enää koskaan.

Miksi alapeukut? Masennuksen takiako? :O

Vierailija
386/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on todellinen kehitysmaa kun täällä ei ole ilmastointia. Thaimaalaiset ja aasialaiset ystäväni nauravat minulle kun kerron että täällä ollaan ensin 9kk mörön perseessä kesää odotelleen ja sitten kärsitään kuumasta.

Vierailija
387/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mieheni kanssa vastarakastuneita ja alasti mökillä koko ajan. Ihanaa. 9 kk päästä syntyi poika...

Vierailija
388/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli järkyttävän kuuma ja lämpöhalvaus lähellä.

Vierailija
389/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Ei ollut meidän Suomessa tuollaisia kelejä

Vierailija
390/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan toki, ihan hyvä kesä sellaisia saisi olla mieluusti joka kesä.

Tein töitä ja asuin vuosia maassa jossa kesällä on varjoisana päivänä 42-44˚C varjossa, tavallisena aurinkoisena päivänä joita on 9/10 päivästä varjossa 46-48˚C ja kuumina päivinä joita on heinä-elokuussa lähes puolet päivistä lämpötila on lähes aina 50-51˚C varjossa.

Asuin sisämaassa, mutta rannikolla oli kuumina päivinä samat lukemat ja ilman kosteus 98-99%. Ilman ilmastointilaitteita ei toki tarvinnut kaiken aikaa olla, mutta kyllä ulkona tuli oltua varsin paljon ja ajan myötä niihinkin olosuhteisiin tottuu vaaleaihoinenkin aivan hyvin kun vain halua on. Suomalaiselle se oli vieläpä paljon helpompaa kuin monille muille kun Saunominen pienestä,pitäen on totuttanut vielä paljon kuumempaankin. Totuttuani noin vuoden siellä oltuani lämpöön pidin siitä ja hakeuduin aurinkoon aina kun mahdollista. Joulunakin oli kiva istuksia uima-altaan reunalla auringossa vielä tunnin verran työpäivän jälkeen ja lähteä sitten kollegojen kanssa kaupungille ravintolaan syömään :)

Jotenkin minun on vaikea ymmärtää, että jonkun mielestä 24-25˚C on muka liian kuuma olla.

Kuulostaa ihan Emiraateilta tai Saudeilta. 😀 Itse selviän noissa olosuhteissa, kun ilmastointi on säädettävissä riittävän alhaisiin lukemiin ja sehän on. Leffassa tulee jopa vilu. Silti 24-25°C on itselleni jo kipurajalla, ainoastaan hetkellisesti siedettävä on vähän yli 30°C. Liika on liikaa.

Hyvin arvattu, Asuin Riadissa, mutta matkustelit työn vuoksi pitkin poikin myös rannikoilla ja niiden välillä. Lämpöön tottuu noin vuodessa, mutta vain sillä että edes yrittää altistaa itsensä eikä välttele lämpöä koko aikaa.

Asunnoissakin on yleisesti joku 26˚C sisällä vaikka on AC. Suomikodin 21-22˚C tuntuu selvästi viileältä ja epämiellyttävältä. Lämpötilan pitää olla kastepisteen yläpuolella, muuten on kalsa olo ja vähäinenkin kosteus mitä hengityksestä tulee tiivistyy seiniin ja kaikkiin materiaaleihin sisällä. Sitä kun pitää aikansa niin alkaa tuntua tunkkaiselta, näin on hyvä säätö sisäilman lämmölle kesällä. Talvella voi toki laskea alemmaksi jos haluaa.

Vierailija
391/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkijärven rannassa toisen mittarin mukaan 28,5 ja toisen 27,5 astetta. Aivan uskmaton fiilis kävellä järveen polskimaan.

Vierailija
392/1052 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin lakanoita yötä varten

Vierailija
393/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on todellinen kehitysmaa kun täällä ei ole ilmastointia. Thaimaalaiset ja aasialaiset ystäväni nauravat minulle kun kerron että täällä ollaan ensin 9kk mörön perseessä kesää odotelleen ja sitten kärsitään kuumasta.

Ilmastointi olisi mielestäsi kannattavaa hankki, vaikka Suomen kesässä on muutama hellepäivä, ja kesiä jolloin ei ole ollenkaan hellepäiviä? Tällaiset pidemmät hellekaudet vain muutaman vuoden välein.

Vierailija
394/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin tuntuu lyhyt olevan ihmisen muisti. Kesä 2010 alkoi viileänä ja ne helteet alkoivat vasta vähän ennen heinäkuun puoliväliä. Sitä ennen oli ollut toukokuussa yksi helteisempi viikko. Heinäkuun helteet kestivät vajaat 4 viikkoa ja sitten ne oli ohi. Koko kesäkuu ja heinäkuun alkukin odotettiin, että milloin helteet tulevat eli se koko kesä ei todellakaan ollut helteinen.

Huomattavasti lämpimämpi kesä kokonaisuudeltaan oli kesä 1999, jolloin kesän lämpö alkoi jo heti kesäkuun alusta ja kesti elokuun loppuun.

Vierailija
395/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastointi olisi mielestäsi kannattavaa hankki, vaikka Suomen kesässä on muutama hellepäivä, ja kesiä jolloin ei ole ollenkaan hellepäiviä? Tällaiset pidemmät hellekaudet vain muutaman vuoden välein.

Hankin Toshiban viisi vuotta sitten.

Ja joka kesä on sille ollut käyttöä. Kas ylimmän kerroksen pieni kaksio kun on niin kuuma. Herkästi nousee  kolmeenkymmeneen asteeseen. Nyt mittari näyttää 25 astetta. Ihanan viileältä tuntuu. Ilmalämpöpumppu on kannattava.

*eri

Vierailija
396/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo näköjään pitää paikkaansa, että kylmä ja luminen talvi ja lämmin kesä.

Vierailija
397/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin silloin viimeisilläni ja oli tukala kesä! Nestettä kertyi tolkuttomasti ja oli kamalan hiostavaa synnärillä.

Vierailija
398/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Muutin tuon kesän alussa omilleni. Tuolloin jaoin työkseni mainoksia, kun parempaan hommaan en vielä ollut päässyt. Oli se hikistä hommaa siinä helteessä niitä mainoskärryjä eteenpäin työntää. vaan sitä hommaa ei toki tarvinnut kahta kertaa viikossa enempää tehä. Ja asuin kerrostalokaksiossa jossa aurinko porotti antaumuksella sisään kuumimpaan aikaan päivästä. Vaan oli se onnellinen kesä... elämä oli niin rennon huoletonta, paljon vietin aikaa maaten pervekkeellani lepotuolissa sarjiksia lueskellen.

Vierailija
399/1052 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista. Olin todella masentunut ja ulkona käydessä pidin aurinkolaseja ja itkin niiden takana. Ehkä oli lämmintä, ehkä ei. Toivottavasti sellaista kesää ei tule enää koskaan.

Ketjussa kysyttiin "Kuka muistaa?" Jos et muista, älä vastaa. 

Vierailija
400/1052 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa kysyttiin "Kuka muistaa?" Jos et muista, älä vastaa. 

Eli vastauten tulee olla omalla nimellä tai "minä"?