Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Muistan. Asuin yksiössä, ikkunat ja parvekkeen ovi olivat auki ja venäjän metsäpalojen käry tuli sisälle. Hiki valui ja ilma haisi hirveälle. Tuntui, kuin ei olisi voinut kunnolla hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Asuin yksiössä, ikkunat ja parvekkeen ovi olivat auki ja venäjän metsäpalojen käry tuli sisälle. Hiki valui ja ilma haisi hirveälle. Tuntui, kuin ei olisi voinut kunnolla hengittää.
Minua vi*utti kun en voinut pitää yksiössäni edes ikkunaa auki yllä mainitun käryn vuoksi.
Pystytin teltan pihalle ja nukuin siellä. Silti oli liian kuuma. Suomessaon harvoin liian lämpimiä öitä mutta sinä kesänä oli.
Muistan hyvinkin! Kamalan kuuma ja hiostava ilma koko ajan, mutta elämäni parhaita kesiä! Olin uudessa työpaikassa, rakastunut ja muutenkin elämä tuntui todella hyvältä. Hehkuin. Kirjaimellisesti... Koko maailma oli avoin ja edessä.
Siitä ne vuodet sitten kuluivat ja ajat muuttuivat, nuoruuskin meni jo ja ikävä on...
Muistan toki, ihan hyvä kesä sellaisia saisi olla mieluusti joka kesä.
Tein töitä ja asuin vuosia maassa jossa kesällä on varjoisana päivänä 42-44˚C varjossa, tavallisena aurinkoisena päivänä joita on 9/10 päivästä varjossa 46-48˚C ja kuumina päivinä joita on heinä-elokuussa lähes puolet päivistä lämpötila on lähes aina 50-51˚C varjossa.
Asuin sisämaassa, mutta rannikolla oli kuumina päivinä samat lukemat ja ilman kosteus 98-99%. Ilman ilmastointilaitteita ei toki tarvinnut kaiken aikaa olla, mutta kyllä ulkona tuli oltua varsin paljon ja ajan myötä niihinkin olosuhteisiin tottuu vaaleaihoinenkin aivan hyvin kun vain halua on. Suomalaiselle se oli vieläpä paljon helpompaa kuin monille muille kun Saunominen pienestä,pitäen on totuttanut vielä paljon kuumempaankin. Totuttuani noin vuoden siellä oltuani lämpöön pidin siitä ja hakeuduin aurinkoon aina kun mahdollista. Joulunakin oli kiva istuksia uima-altaan reunalla auringossa vielä tunnin verran työpäivän jälkeen ja lähteä sitten kollegojen kanssa kaupungille ravintolaan syömään :)
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää, että jonkun mielestä 24-25˚C on muka liian kuuma olla.
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä ja asuin vuosia maassa jossa kesällä on varjoisana päivänä 42-44˚C varjossa, tavallisena aurinkoisena päivänä joita on 9/10 päivästä varjossa 46-48˚C ja kuumina päivinä joita on heinä-elokuussa lähes puolet päivistä lämpötila on lähes aina 50-51˚C varjossa.
Asuin sisämaassa, mutta rannikolla oli kuumina päivinä samat lukemat ja ilman kosteus 98-99%. Ilman ilmastointilaitteita ei toki tarvinnut kaiken aikaa olla, mutta kyllä ulkona tuli oltua varsin paljon ja ajan myötä niihinkin olosuhteisiin tottuu vaaleaihoinenkin aivan hyvin kun vain halua on. Suomalaiselle se oli vieläpä paljon helpompaa kuin monille muille kun Saunominen pienestä,pitäen on totuttanut vielä paljon kuumempaankin. Totuttuani noin vuoden siellä oltuani lämpöön pidin siitä ja hakeuduin aurinkoon aina kun mahdollista. Joulunakin oli kiva istuksia uima-altaan reunalla auringossa vielä tunnin verran työpäivän jälkeen ja lähteä sitten kollegojen kanssa kaupungille ravintolaan syömään :)
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää, että jonkun mielestä 24-25˚C on muka liian kuuma olla.
Sun pn vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia? Itse kärsin Hortonin päänsärystä, jota helle pahentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun talossa on ilmastointi niin ei helle haittaa.
Aivan upeaahan tuo oli, kun olisikin aina tuollaista.
Ensi kesän helteistä vinkujille: ne ilmalämpöpumput kannattaa hankkia NYT.
Juu, upeaa varmasti kaikkien sairaiden jne. kannalta. Miten hankit, jos olet vaikkapa pienituloinen? Tai asut vaikkapa vuokra-asunnossa, johon moista ei saa asentaa? Tuollaiset vinkumis-kommentit ovat äärimmäisen lapsellisia. Jokainen saa olla säästä haluamaansa mieltä ja ihmisillä on oikeus valittaa (vaikka en nyt tiedä, onko siitä mitään hyötyä). Miksi muuten hankit ilmastoinnin, jos nautit kerran helteistä? t. helteistä tykkäävä, eikä ole ilmalämpöpumppua
Suomen viikon tai parin hellejaksojen varalta riittää pyörillä oleva ilmastointi laite jos sellaista kaipaa.
Ei auta kaikkia. Parin viikon helle on pitkä aika esim. sairaille.
ELÄMÄNI KESÄ! Kuinka voisin unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pn vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia? Itse kärsin Hortonin päänsärystä, jota helle pahentaa.
Ei ei ole vaikea ymmärtää sitä, että ihmiset on erilaisia. Mutta ihmiset jotka asuvat taloissa joissa on 21-22˚C sisällä lähes aina ympäri vuoden jaksavat sitten valittaa kun lämpöasteita on vain vaivaiset muutaman asteen enemmän (24-25˚C), niin että nippa nappa ollaan hellerajalla.
Sairaat on tietysti erikseen ja heidän ymmärtää yrittää viilentää itseään jollain käytettävissä olevalla tavalla, mutta terveille ihmisille muutama aste tai edes kymmenen astetta hellerajan yli ei voi olla ongelma muuten kuin asenneongelma korvien välissä.
Joo. olin raskaana ja minulla oli himo uunilämpimiin, itseleivottuihin suklaakekseihin:D Että oli kämpässä kuuma! Nukuimme miehen kanssa lattialla, koska siellä oli viilempää. Mies sai kutisevaa ihottumaa selän täyteen ja lääkäri sanoi aurinkoihottuma, jännä kun tuota ennen eikä sen jälkeen ole aurinko miehelle ihottumaa tehnyt ! Kävimme yöuinilla lähes joka yö, minä uin alasti ja mies kiusasi huutelemalla "joku tulee!
Muistan kesästä venäjältä tulleiden metsäpalojen katkut. Asuin helsingissä, ja helle oli hirvittävä. Järkyttävä, palaneen kuusipuun katku tunki asuntoon. Ei tuullut yhtään. Ilma oli seisovaa ja raskasta.
Muistan erinomaisesti! Kaksosilla la 14.7, käynnistettiin päivää ennen. Oli hieman tuskaista sen jättimahan kanssa ;)
Täällä Lapissa on kuumaa joten toivon sadetta.
Muistan. Sit elokuussa oli aivan helevetinmoiset ukkoset. Vietin päivät ja yöt peiton alla kun pelkäsin niin.
Mä muistan sen vuoden 2014. Se edeltävä talvi oli ihan hirveä ja h*lvetin kylmä. Sitten se kesä 2014 taas oli ihan älyttömän lämmin! Joka päivä tyyliin oli tosi kuumaa ja aurinko porotti 😍😍
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Olin viimisillään raskaana silloin.
Sana! Ja tuskaa oli! :(
2010 kesä oli ainoa kesä 14 vuoden aikana, kun koirani meni vapaaehtoisesti uimaan. 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Olin viimisillään raskaana silloin.
Sana! Ja tuskaa oli! :(
Siis sama.
Vierailija kirjoitti:
Muistan nuo kesät. Niiden jälkeen jokainen kesä on ollut pettymys jo monta vuotta.
No voi kyynel... Muuta tropiikkiin jos niin paljon kuumuudesta nautit.
pASKAPUHETTA. Hypotermia tulee kaikissa Suomen järvissä. Aina.