Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
421/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuoruuden energia vaikuttaa, muistan että oli lämmintä (tosin alkukesästä oli kyllä kylmä) mutten muista mitenkään tukalana, pyöräilin töihin ja olin ulkotöissä koko kesän. Öisin kyllä käytiin uimassa kaverien kanssa joten aika lämmin on täytynyt olla.

Vierailija
422/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, koska olin raskausviikolla 36-37 tuolloin. Oli aika nihkeetä ja alhaiset verenpaineet! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te helleintoilijat olette oma, outo väestönosa Suomessa. Teitä ei lainkaan kiinnosta muu kuin se, että saatte grillata itseänne ja sen takia toivotte että olisi vähintään 100 hellepäivää joka vuosi.

Samaan lahkoon kanssanne kuuluvat kesätoimittajat jotka oikeiden uutisten puutteessa jaksavat intoilla lööpeissä säästä.

Hienoa,  nyt on kerraankin lämmintä, muistakaa ottaa oikein kunnolla nyt sitä UV-säteilyä.

Tosin vähintään muutama heikommassa hapessa oleva kuolee kuumuuteen joka viikko, teitähän se ei toki haittaa, joutaakin kuolla kunhan taulussa vaan pysyy +30...

Ei naurata ulkona työskenteleviäkään, uskoisin.

Joskus mä ihmettelen kyllä että...

Tykkään lämpimästä, mutta en makaa auringossa. Varjossa on kivaa, kun ei pala eikä rypisty, mutta voi nauttia lämmöstä kesähepenissä :)

Kesä 2010 oli mahtavan lämmin. Muistan kulkeneeni kaksi kuukautta sandaaleissa, kun aamuvarhaisellakin tarkeni hyvin. Yleensä palelen helposti, varsinkin jaloista ja käsistä.

Vierailija
424/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla jatkuvasti sellaiset 15-20 astetta pakkasta. Toivottavasti tulee kunnon tulipalopakkasia. Painukaa te helteestä pitävät vaikka sudanin pääkaupunkiin Khartoumiin, siellä on jatkuvasti nelisenkymmentä astetta kuuma. Helteet eivät kuulu suomeen!

Tuskin maltan odottaa talvea ja ihania pakkasia. Ole kirottu, kesä!

Vierailija
425/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 34 C varjossa, virallinen lukema taitaa olla vähän päälle 32 C.

Turku

Vierailija
426/1052 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kaupoista ja maahantuojilta olivat ilmastointilaitteet loppuneet, oli aivan sietämätöntä, varsinkin ne viimeiset päivät. Tuntui, että lattiatkin olivat asunnossa kosteudesta ja kuumuudesta nihkeitä.

Vierailija
427/1052 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä tunnu siitä juurikaan kehittyneen.

Vierailija
428/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ihminen tottuu lämpöön reilussa viikossa. Sitten kaipaa jo lisää asteita. :D

Tietysti on tukalaa, jos on kerännyt itselle kannettavaksi kymmeniä kiloja ylimääräistä ihraa lämpöeristeeksi. Silloin ei tietenkään jaksa muuta kuin kitata limua ja ahmia jäätelöä kilokaupalla ympäri vuorokauden. Ja suolaa saadakseen menee pari säkillistä sipsejä päivässä.

+37,2 on lämpimissä maissa yön viileyttä.

Vierailija
429/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi olla jatkuvasti sellaiset 15-20 astetta pakkasta. Toivottavasti tulee kunnon tulipalopakkasia. Painukaa te helteestä pitävät vaikka sudanin pääkaupunkiin Khartoumiin, siellä on jatkuvasti nelisenkymmentä astetta kuuma. Helteet eivät kuulu suomeen!

Tuskin maltan odottaa talvea ja ihania pakkasia. Ole kirottu, kesä!

En tuota jatkuvaa pakkasta kannata, vaikka itse rakastan lunta ja pakkasta! Naurahdin äsken, Haminassa on +25°c ja mulla on melkein KYLMÄ!

430/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, etten muista. Tänä kesänä olen hellejakson aikana kärsinyt ja kokeillut monenlaisia ratkaisuja itseni ja kotini viilentämiseksi. Asuin 2010 jo samassa asunnossa kuin nyt eikä minulla ollut silloinkaan jäähdytysilmastointia.

Joko selityksenä on, että olin silloin nuorempi ja sen takia "kestävämpi" tai sitten MS-tauti, jota sairastan, on minulla hissukseen pahentunut näiden vuosien aikana, minkä takia olen alkanut kärsiä kuumuudesta enemmän. MS-taudin oirekuvaan kuuluu heikentynyt kuumuudensietokyky.

Vierailija
431/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pyykkimuistoja. :D Kuivausrumpua ei voinut käyttää edes öisin, koska se ei saanut mistään viileää korvausilmaa. Olen vannoutunut rumpukuivaaja, mutta niin vaan täytyi nöyrtyä ja kaivaa pyykinkuivausteline varastosta takapihalle. Pyykki kuivui parissa tunnissa, eikä sitä onneksi tullut kuin kerran viikossa koneellinen vaikka meitä oli viisi. Lapset eivät vaatteitä ylipäätään voineet käyttää. Vauvalle vaippakin oli liikaa. Muistan myös, miten säälin hiljaisesti pesukonetta kun se joutui pesemään pyykkiä siinä kuumuudessa. Sinä keväänä äitiyslomalaisena ajattelin myös kasvattaa kukkia pihalle, näin kauheasti vaivaa ja kaikki hienot taimeni käristyivät karrelle. Aamulla saattoivat olla vielä ok, illalla kun kasveihin koski, ne murenivat kuivana muruna maahan. Ei auttanut mikään suojaus.

Vierailija
432/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole 2014 jälkeen helteitä tai edes lämpöä nähty, tuskin nähään tänäkään vuonna :(

Oisitpa vaan tiennyt miten käy.. :D

Vierailija
433/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, meni 2 viikkoa yli lasketun ku paukku ennätykset...

Vierailija
434/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Aloitin äitiysloman elokuussa ja tyttömme syntyi syyskuun alussa. Äitiyslomaan asti olin sisällä ilmastoidussa toimistossa.

Vierailija
435/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erittäin hikisen, kuuman ja tuskaisen talon rakentamisen. Silloin tuli myös kunnon talvi ja lunta tuli pysyvästi jouluksi jo 50 cm ja se pysyi kevääseen saakka.

Toivotaan siis että nytkin tulee perässä kunnon talvi eikä 6 kuukauden mustaa vesisadetta.

Vierailija
436/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole 2014 jälkeen helteitä tai edes lämpöä nähty, tuskin nähään tänäkään vuonna :(

🤣

Just näin. Kun ei oo kolmeen kesään ollut, ei varmaan enää ikinä.

Vierailija
437/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Erikoista, etten muista. Tänä kesänä olen hellejakson aikana kärsinyt ja kokeillut monenlaisia ratkaisuja itseni ja kotini viilentämiseksi. Asuin 2010 jo samassa asunnossa kuin nyt eikä minulla ollut silloinkaan jäähdytysilmastointia.

Joko selityksenä on, että olin silloin nuorempi ja sen takia "kestävämpi" tai sitten MS-tauti, jota sairastan, on minulla hissukseen pahentunut näiden vuosien aikana, minkä takia olen alkanut kärsiä kuumuudesta enemmän. MS-taudin oirekuvaan kuuluu heikentynyt kuumuudensietokyky.

Tämä kesä on ollut pahin mitä on ollut Suomessa vuosikymmeniin.

Kuumaa  on ollut niin kauan ja jatkuvasti että varsinkin kerrostalot hehkuu kuumaa. Nyt ei edes yöllä tule viileätä.

Suomessa on yleensä ollut niin että vaikka auringossa on ollut kuuma niin varjossa on ollut selvästi viileämpää ja yöllä on ollut suorastaan viileää. Nyt kuumaa on koko ajan ja joka paikassa.

Todennäköisesti tämä jatkuu koko elokuunkin.

Vierailija
438/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣

Just näin. Kun ei oo kolmeen kesään ollut, ei varmaan enää ikinä.

Se on se miesmuisti. Varmaan vuonna 2021 puhutaan että kesä 2018 oli kuumin miesmuistiin.

Vierailija
439/1052 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Mies oli hellejakson aikaan komennuksella ulkomailla. Olin pienten lasten kanssa kotona pitkän kesäloman ja kuuntelin kuumuudesta johtuvaa kitinää päivästä toiseen. Olin niin väsynyt, että luulin jo eläväni jossain rinnakkaistodellisuudessa.  Nenä oli koko ajan tukossa, sain migreenikohtauksia ja lojuin sohvalla. Syötiin jotain paistettua kananmunaa monena päivänä, muuta en jaksanut. Itkin helpottuneena, kun mies edes palasi. Toivoin, että sellaista jaksoa en joutuisi enää näkemään. Mutta eihän se toteutunut. Onneksi mies ei enää lennä, en kestäisi sitä syyllisyyden taakkaa perheemme osalta.

Vierailija
440/1052 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi kesä voittaa? 2010 vai 2018?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi