Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (670)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kylmää kirjoitti:
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.
28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.
Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Miks pakkasennätyksenä tunnetaan Suomessa tuo -51.5 ei muuta?
Toiset oli epävirallisia tämä sääasemalla.
Harmittaa. Vaikka olen Lapista kotoisin, olin tuon alkuvuoden etelämpänä Suomessa ja pakkasta oli ”vain” -38 astetta. Sittemmin palasin Lappiin.
Muistan, Espoossa oli tuona talvena -36 eräänä aamuna kun lähdin töihin ja olin ulkotöissä.
Muistan kyllä, että eräs todella kylmä päivä oli toinen niistä päivistä, kun kouluauto ei kulkenut lasteni peruskouluaikana, yhteensä 12 vuoden aikana.
Mittari näytti meillä pelkkää viivaa jossakin -53 asteen jälkeen, joten kylmin astemäärä jäi arvoitukseksi.
Levillä kuten muillakin tuntureilla on siellä ylhäällä paljon lämpimämpää lasketella kuin alhaalla. Esimerkiksi ylhäällä tunturissa olevilla rakennustyömailla tulee paljon harvemmin pakkasseisokkia kuin alempana. Mutta aivan varmasti alarinteen -40 oli aivan yhtä kylmä kuin kaikissa muissakin paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kylmää kirjoitti:
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.
28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.
Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Miks pakkasennätyksenä tunnetaan Suomessa tuo -51.5 ei muuta?
Toiset oli epävirallisia tämä sääasemalla.
Viralliset mittarit eivät pyri mittaamaan ennätyksiä vaan "oikeita" lämpötiloja. Siksi niitä ei erikseen sijoiteta tunnetusti kylmimpiin paikkoihin. Se kyllä tiedetään, että lämpötila voi vaihdella maaston muotojen mukaan monta astetta hyvinkin lyhyellä matkalla.
Tuona vuonna Pokan mittari oli jo siirretty "Alman paikasta" lähemmäs tietä. Luultavasti Alma olisi mitannut paljon kylmemmät lukemat.
Vierailija kirjoitti:
Auto oli kuin kivireki, jollain kaasupolttimella lisää lämmitettiin., jotta öljy notkistuisi.
Niin oli, vaikka muuten se oli niissä pakkasissa kuin kotonaan, Lada-merkkinen. Ei hassumpi talviauto sekään.
Muista kuinka tv:n sääkartassa oli lukemia -45 ja -50. Ei naurattanut.
Muistan. Silloin oli mielestäni Tampereellakin lähes -40. Ainakin yli (vai pikemminkin alle) -30.
Missä vaiheessa talvea oli noin kylmä?
Kyllä muistan. Olin kahden vanha Kittiläst
Muistan!!! Olin juuri tuona talvena kausityöntekijänä lapissa. Ja kyllä se kylmyys meni niin luihin ja ytimiin.. iho ei meinannut kestää sitä kuivaa pakkasta, ja sai rasvata ja rasvata ja rasvata. Eihän ne hiihtohissit liikkuneet, joten jengi joi baarissa ja hommia riitti.
Sinä talvena oli myös ihan hillitön määrä lunta.
Oikeastiko -54? Luulisi että + -_-
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Kaikki meni töihin ja kouluun Rovaniemellä, mittari näytti -50 astetta. Paitsi lusmut jotka käytti tuota tekosyynä lusmuilulle.
Olin intissä. Kaulurit jäätyivät outoon muotoon. Alokkaille tuli paleltumia naamaan rynkystä ja sormiin myös isoja vesikelloja. Näytti ihan sille kuin poskeen olisi kasvanut toinen nenä, mutta valkoinen ja sen sisällä nestettä. Rajun näköistä oli kun se puhkesi ja piti sietää silmillä tupakavereita ja niiden paleltumia.
Rynkky myös jäätyi ja laukesi muutaman sekunnin viiveellä ampumaradalla. Onneksi tajusin mistä oli kyse enkä alkanut tutkimaan rynkkyä että miksi ei lauennut tai kääntynyt laukeamattoman aseen kanssa muita päin.
Pakkasta taisi olla parhaimmillaan yöllä vartiossa -38 c.
Minä voin sanoa että olen kokenut helvetin ja olen paljon kovempi kuin menneet varusmiehet. Kovat olosuhteet tekivät minusta kärsimättömän. Eli en kärsi mistään pikkuasioista.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa talvea oli noin kylmä?
Ainakin tammikuun loppupuolella, Turussa oli -40.
Jouduttiin lähtemään evakkoon, koska oli niin kylmä, ettei patteritkaan lämmittäny maantasolla olevassa asunnossa.
Muistan kun televisiosta tuli ohjelmaa. Joku nainen käveli yli 50 asteen pakkasessa Inarissa töihin. Toimittajat ryntäsivät kysymään, miltä pakkanen tuntuu. Nainen vain ihmetteli, että paljonko täällä sitten on pakkasta?
Muistan. Asun Etelä-Suomessa ja meillä oli "vain" sellaiset 30 tai 35 astetta pakkasta. Kateellisena katsoin sääkarttoja, joissa pohjoisessa oli se 50. En tietenkään kovin kauaksi aikaa olisi halunnut 50 pakkasta etelään, mutta päiväksi-pariksi, jotta oltaisiin paremmin päästy osallisiksi tässä ennätyshuumassa.
Onpas ollut kauheaa niille, joilla ei ole ollut tulisijaa kotonaan. Siitä tulikin mieleen, että me miehen kanssa ja samoin kaikki tuttavamme asumme pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa, eikä kenelläkään ole takkaa. Mitenköhän me selviäisimme, jos tuollainen hirviöpakkanen tulisi.
Muistan tuosta talvesta sen, että lunta oli paljon - mutta en tuollaisia pakkaslukemia. Olin silloin 6. Kai olen vain ajatellut, että tällaisia ne talvet ovat.
Ei se ollut mitään kiusaamista eikä siitä ollut haittaa. Normaali toppavaatetus suojaa ihan samoin niin -50 kuin - 30 asteessakin